3 Wasiat Untuk Umat Melayu Islam Bangkit Semula


Sekitar 95 tahun silam, Khalifah Utsmani (Ottoman) resmi dinyatakan runtuh. Kepemimpan Islam yang pernah jaya dan menguasai dua pertiga dunia dihapuskan dalam tata dunia pada 3 March 1924. Sejak itu, umat Islam tidak lagi di bawah naungan seorang pimimpin tunggal (khilafah) dan mereka tercerai berai menjadi lebih dari 60 negara. Kondisinya tak ubah seperti anak ayam yang kehilangan induknya. Hari demi hari problematika yang dihadapi terus meluas menyentuh segala lini kehidupan. Pendidikan, ekonomi, sosial dan politik umat Islam kian tertinggal dengan umat lainnya

Hari ini wajah dunia Islam benar-benar berada dalam kendali musuh tanpa memiliki kemampuan untuk melawan. Gambaran Rasulullah saw bahawa musuh-musuh Islam akan memangsa kaum muslimin sebagaimana orang-orang menyerbu makanannya benar-benar menjadi kenyataan. Syria, Afghanistan, Palestina, Uighur, Rohingya dan negeri-negeri lainnya telah memberikan kesaksian akan nubuwat tersebut.

Tentunya ketika kondisi umat kian terpuruk, kita tidak boleh pesimis. Umat Islam dituntut terus untuk bangkit. Membangun optimisme agar kejayaan yang dijanjikan itu bisa tegak kembali.

Kerana itu, ketika umat berada dalam kondisi lemah seperti ini, Al-Qur’an hadir mengingatkan kita akan tiga hal yang mesti kita lakukan bersama. Ketiga hal itu, Allah Ta’ala firmankan dalam surat yang hampir setiap hari Jum’at kita baca, yaitu surat Al Kahfi.  Bunyi ayat tersebut adalah:

وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتَابِ رَبِّكَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا*وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا*
“Dan bacakanlah apa yang diwahyukan kepadamu, yaitu kitab Tuhan-mu (Al Qur’an). Tidak ada (seorang pun) yang dapat mengubah kalimat-kalimat-Nya. Dan kamu tidak akan dapat menemukan tempat berlindung selain daripada-Nya*Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas.” (QS. Al-Kahfi: 27-28)

Ayat ini diturunkan kepada Nabi Saw ketika beliau sedang dalam kondisi lemah di kota makah. Kisah yang tercantum dalam surat Al Kahfi ini mengingatkan Nabi dan para sahabatnya tentang tiga wasiat penting yang boleh menenangkan hati mereka di saat ujian dan cobaan datang bertubi-tubi.

Wasiat Pertama
fiman AllahTa’ala:

وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ كِتَابِ رَبِّكَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا
“Dan bacakanlah apa yang diwahyukan kepadamu, yaitu kitab Tuhan-mu (Al Qur’an). Tidak ada (seorang pun) yang dapat mengubah kalimat-kalimat-Nya. Dan kamu tidak akan dapat menemukan tempat berlindung selain daripada-Nya.”(QS: Al-Kahfi 27)

Ayat ini mengandung perintah untuk senantiasa tilawah Al-Qur’an. Tilawah disini mencakup dua makna: Pertama, membaca dengan cara mentadabburinya yang diiringi dengan khusyu’ dan mendalami kandungannya serta memperhatikan, mentadabburi akan wasiat Allah yang terdapat di dalamnya.

Makna kedua adalah mengamalkannya. Kedua makna inilah yang terangkum dalam wasiat untuk membaca Al-Qur’an.

Dengan senantiasa membaca dan mengamalkan petunjuk Al-Qur’an maka akan tumbuh rasa optimisme dalam hati walau kondisi dalam keadaan sempit.

Yang Kedua Allah Ta’ala mewasiatkan kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabatnya agar senantiasa sabar bersama orang-orang yang menyeru Allah pada pagi dan petang.

Orang-orang yang senantiasa berzikir kepada Allah ketika masuk waktu pagi dan petang dan tujuan hidup mereka selalu dipertaruhkan untuk Allah, untuk agamaNya, syari’atNya, kitabNya. Bahkan seluruh hidupnya mereka tujukan untuk menegakkan agama Islam. Dan mereka selalu berfikir bagaimana cara untuk memenangkan agama Allah. Maka bersama orang-orang seperti inilah yang mestinya engkau bersabar untuk berada bersama mereka

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ
“…Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Rabb mereka di pagi dan senja hari…” (QS. Al Kahfi: 28)

Yaitu orang yang menjadikan tujuan hidupnya untuk meninggikan agama Islam. Senantiasa memikirkannya di waktu pagi dan petang. Atau bahkan dalam hidup mereka seluruhnya.


Wasiat yang ketiga adalah berlawanan dengan wasiat nombor dua yaitu firman Allah:

وَلا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
“…Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas…” (QS. Al Kahfi: 28)

Sebagaimana kamu harus berteman dengan orang mukmin, begitu juga kamu harus memusuhi orang kafir. Janganlah sekali-kali berteman dengan mereka atau menjalin kasih sayang. jangan pernah pula berada dalam barisan selain barisan orang mukmin akan tetapi tepatilah barisan orang-orang mukmin dan selisihilah orang-orang musyrik. Orang-orang yang obsesi hidupnya hanya untuk dunia. Hatinya lalai terhadap Allah, tidak memiliki kesadaran untuk menolong agama Islam. Tidak menghiraukan kondisi umat Islam yang lemah dan tidak peduli dengan penguasaan musuh terhadapnya. Maka terhadap orang yang seperti ini janganlah kamu menghabiskan waktu bersama mereka.Jangan berteman dengan mereka, dan jangan condong kepada mereka.

“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami.”

Demikianlah tiga wasiat yang Allah pesankan kepada nabi-Nya. Marilah kita bersama untuk mentadabburinya dan mengamalkannya. Dan kita memohon kepada Allah agar kita selalu berada bersama kalimat yang haq, dunia dan akhirat. Kemudian bisa menggunakannya untuk menolong agama Allah dan dalam jihad melawan musuh-musuh Allah.(sumber SINI)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2019/03/3-wasiat-untuk-umat-melayu-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umat Islam Wajib Bangkit Tumbangkan Kerajaan Ph

Umat Islam Wajib Bangkit Tumbangkan Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 497 hits
MARANG Umat Islam wajib bangkit menumbangkan kerajaan Pakatan Harapan sekiranya pentadbiran sedia ada gagal bertindak segera terhadap mana mana pihak yang menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW Penegasan itu dinyatakan Timbalan Presiden...
Umat Islam Di Malaysia Semakin Resah Tindakan Pihak Berkuasa Terhadap Penghina Islam Dilihat Terlalu Sambil Lewa

Umat Islam Di Malaysia Semakin Resah Tindakan Pihak Berkuasa Terhadap Penghina Islam Dilihat Terlalu Sambil Lewa

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 619 hits
Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun dalam satu kenyataan telah menjelaskan bahawa seorang lelaki Cina berusia 68 tahun yang telah menghina Nabi Muhammad s a w isteri baginda dan agama Islam telah pun direman selama tiga hari bermu...
Menteri Lembab Respon Bila Isu Sensitif Babit Umat Islam

Menteri Lembab Respon Bila Isu Sensitif Babit Umat Islam

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 294 hits
Oleh Siti Fatimah Ishak Kebebasan suara tak terkawal ada pihak ambil kesempatan hina Islam BANGI Semenjak kerajaan Pakatan Harapan memegang tampuk pemerintahan negara kebebasan bersuara seolah olah menjadi salah satu pegangan masyarakat Man...
Sejak Bila Seru Perpaduan Melayu Islam Dianggap Satu Kesalahan Perkauman Tok Mat

Sejak Bila Seru Perpaduan Melayu Islam Dianggap Satu Kesalahan Perkauman Tok Mat

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 258 hits
SEMENYIH 1 Mac 8211 Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Mohamad Hasan mempersoalkan mengapa setiap kali bercakap berkaitan Melayu dan Islam akan dituduh rasis Jelas beliau adakah Malaysia baru yang dikatakan membuka pintu kepada ...
Nauzubillah Min Zalik Hal Inilah Menyebabkan Umat Islam Muflis Pada Hari Akhirat Rileks Media

Nauzubillah Min Zalik Hal Inilah Menyebabkan Umat Islam Muflis Pada Hari Akhirat Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 302 hits
Seperti roda yang berpusing manusia tidak akan pernah tahu tentang nasib yang bakal menimpa mereka Mungkin hari ini kita berada di atas dan mungkin esok di bawah Sebagai khalifah yang hidup di muka bumi ini ketahuilah setiap apa yang berlak...
Menjadi Kewajipan Umat Islam Pertahan Dan Muliakan Rasulullah Saw Mufti Wilayah

Menjadi Kewajipan Umat Islam Pertahan Dan Muliakan Rasulullah Saw Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 312 hits
Mempertahankan dan memuliakan Rasullullah SAW adalah menjadi kewajipan buat umat Islam serta haram sama sekali menghina Baginda Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad berkata menyintai Rasulullah SAW juga termasuk dalam ke...
Kecoh 500 Umat Islam Bantah Hina Nabi Depan Balai Polis

Kecoh 500 Umat Islam Bantah Hina Nabi Depan Balai Polis

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 411 hits
IPOH Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab berhadapan Ibu pejabat Polis Daerah Ipoh di sini terpaksa ditutup kira kira 200 meter apabila hampir 500 umat Islam berhimpun bagi mendesak pendakwaan segera dilakukan terhadap lelaki yang yang menghi...
Umat Islam Pun Ada Hina Nabi Bukan Orang Bukan Islam Sahaja Kata Yadim Viralhancing

Umat Islam Pun Ada Hina Nabi Bukan Orang Bukan Islam Sahaja Kata Yadim Viralhancing

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 339 hits
Proses keadilan terutama dalam Islam perlu dijalankan secara teliti dan adil bukannya semberono bagi memastikan sesuatu hukuman dikenakan dengan tepat Timbalan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Zolkharnain Abidin berkata seseor...
Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

Salah Faham Islam Melayu Mesti Sokong Cina Ini

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 410 hits
Oleh CONTENT CHAMPION Kenapa U peluk agama Melayu Jawapan bijak mualaf Cina ini bakal buat kita semua kagumSEMASA saya beli jam tangan di sebuah kedai jam pemilik kedai itu Mr Lim bertanya kepada saya Mr Lim Awak berkahwin Melayu jadi terpa...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas