3 Perkara Penting Yang Perlu Dilihat Sewaktu Melakukan Pemeriksaan Memasuki Rumah Baharu





3 perkara penting yang perlu dilihat sewaktu melakukan pemeriksaan memasuki rumah baharu | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ahamdulilah, masih diberi kesihatan yang baik buat diri dan keluarga, alhamdulilah. Baik, dalam sehari dua ni, ramai kawan-kawan yang nak masuk rumah baru. Rezeki mereka sebab dapat memiliki rumah sendiri. Dan bila cerita pasal masuk rumah baru ini, pastinya topik apa yang perlu diperiksa ketika buat pemeriksaan rumah menjadi topik paling utama!

Kenapa perlu periksa rumah sebelum masuk rumah baru? Mungkin ada yang belum jelas mengenai hal ini. Ramai yang berpendapat bahawa, rumah baru pastinya tiada masalah yang besar seperti rumah lama. Mungkin kerana rumah baru belum ada yang duduk, jadi pastinya semuanya berkeadaan sangat baik, dan ternyata tanggapan ini salah sama sekali.

Berdasarkan pengalaman aku, rumah baru juga ada masalahnya yang tersendiri. Sebagai contoh, tiles rumah yang tertanggal daripada dinding bilik air. Ada juga masalah bocor dalam dinding, tiles lantai yang kosong dan pelbagai masalah lagi.

Dan berdasarkan pengalaman lepas, kali ini aku akan cuba kongsikan dengan semua beberapa senarai checklist sebelum masuk rumah baru dan aku harap, ianya sedikit sebanyak membantu rakan-rakan yang akan memasuki rumah baru ini ya.

Senarai checklist sebelum masuk rumah baru Baik, aku pecahkan kepada 3 bahagian utama, senarai perkara yang perlu diperiksa ketika masuk rumah baru.

#1. Pemeriksaan general.

Pemeriksaan general ini maknanya, yang biasa orang akan periksa sewaktu masuk rumah baru.

Pintu dan tingkap- untuk bahagian pintu, korang kena periksa bahagian engselnya dalam kondisi yang baik atau tidak. Ada sesetengah pemilik rumah akan tukar skru pada bahagian pintu, katanya untuk lebih safety. Untuk bahagian tingkap, periksa bahagian lock tingkap, pastikan dalam keadaan yang baik dan tidak mudah tercabut. Cermin tingkap juga pastikan di dalam keadaan yang baik.

Kunci pintu utama dan semua bilik -  seterusnya, periksa semua kunci yang diberikan. Adakah dalam keadaan yang baik. Kerana ada kes yang mana, kunci yang diberikan tidak boleh digunakan. Tidak pasti, kunci itu yang bermasalah atau salah kunci.

Dinding – untuk bahagian dinding, perkara paling utama kena periksa adalah jika terdapat kesan retakan sama ada kecil atau besar. Selain itu, periksa jika terdapat kesan kebocoran air. Untuk bahagian ini, kena rasa pada bahagian dinding, kalau rasa lembab je confirm dinding tu bocor.

Lantai rumah – seterusnya adalah lantai rumah. Periksa tiles pada bahagian lantai dengan mengetuk lembut. Jika bunyi kosong, jangan pulak anggap bawah tu ada emas ya! Kalau kosong, ini bermakna simen tidak cukup dan perlu panggil pemaju untuk betulkan semula. Bahayanya tiles kosong jika dibiarkan adalah, takut nanti boleh jadi kejadian tiles pecah dengan sendirinya!

Siling rumah – pastikan bahagian siling rumah berada di dalam keadaan yang baik dan tidak bocor. Dan pastikan sambungan siling tidak ada renggang.

#2. Pemeriksaan sambung air (paip).

Sebelum melakukan pemeriksaan ini, perlulah di pastikan sambungan air telah di buat ya! Ha, jangan tak tahu, sebelum masuk rumah baru, kenalah buat pendaftaran dengan syarikat air. Korang boleh search entry rakan-rakan blogger yang ada cerita pasal masuk air rumah baru ini ya!

Kepala paip dan sambungan – pastikan kepala paip berfungsi dengan baik dan tiada kebocoran. Dan pastikan juga sambungan paip juga berada di dalam keadaan yang baik. Untuk kes rumah aku, bahagian “main” sambungan air bocor.

Tekanan air-  tekanan air juga sangat penting. Jika tekanan air rendah, mungkin ada masalah dengan sistem paip di rumah.

Mangkuk tandas – cuba pam tandas berulang kali untuk pastikan ianya berfungsi dengan baik. Boleh juga gunakan tisu yang dimasukkan ke dalam mangkuk tandas dan pam.

Singki dan pancuran air bilik mandi – bukak air dan lihat samada ianya berfungsi dengan baik untuk bahagian singki. Dan untuk pancuran air pula, pastikan air yang keluar tidak kecil dan tidak sesetengah bahagian sahaja.

#3. Pemeriksaan elektrik rumah.

Sama juga dengan cerita pemeriksaan air tadi, elektrik juga perlu di register sebelum masuk rumah baru. Untuk cerita lebih detail mengenai hal ini, korang search sahaja di goggle masuk elektrik rumah baru, banyak rakan-rakan blogger yang dah kongsikan mengenai cerita ini.

Punca kuasa elektrik-  perkara pertama yang perlu diperiksa adalah sambungan elektrik di rumah. Periksa semua socket elektrik yang ada di rumah untuk pastikan ianya berfungsii dengan baik.

Sambungan elektrik– untuk bahagian ini, perlu panggil mereka yang pakar untuk periksa sambungan elektrik di rumah.

Lampu dan kipas – ketika masuk rumah baru, pastinya korang akan pasang 2 benda ini kan. Selepas sahaja selesai pasang, cuba dahulu keduanya untuk pastikan semuanya di dalam keadaan yang baik.

Oklah, rasanya setakat itu sahaja perkongsian aku mengenai Senarai checklist sebelum masuk rumah baru. mungkin Nampak macam leceh tapi ketahuilah perkara ini sangat penting. Sebabnya, bila kita masuk rumah baru, segala kerosakkan masih dibawah tanggungjawab pemaju. Jadi, jika ada kerosakan, kita tak perlu keluar apa-apa kos. Semoga perkongsian ini dapat membantu korang ya!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2022/03/3-perkara-penting-yang-perlu-dilihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masuk Rumah Rasa Tenang Tak Serabut Suami Isteri Pastikan Buat Perkara Ini

Masuk Rumah Rasa Tenang Tak Serabut Suami Isteri Pastikan Buat Perkara Ini

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 195 hits
Berkahwin dan hidup bahagia selamanya menjadi harapan setiap pasangan suami isteri sewaktu lafaz akad nikah Namun sesekali pasti ada pasang surutnya Kadang kepenatan antara suami atau isteri boleh jadi punca perselisihan faham Tambah pula d...
5 Aplikasi Penting Berkaitan Peribadi Dan Rumah

5 Aplikasi Penting Berkaitan Peribadi Dan Rumah

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 206 hits
5 Aplikasi Penting Berkaitan Peribadi dan Rumah5 Aplikasi Penting Berkaitan Peribadi dan Rumah Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Apabila semakin meningkat dewasa ini macam macam nak kena bayar setiap bulan Nak bayar bil eletrik air cukai...
5 Hukum Gambar Yang Boleh Dan Tidak Boleh Digantung Di Dalam Rumah Ustaz Buya Yahya

5 Hukum Gambar Yang Boleh Dan Tidak Boleh Digantung Di Dalam Rumah Ustaz Buya Yahya

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 525 hits
Berikut adalah penjelasan dari video Ustaz Buya Yahya mengenai hukum menggantung gambar di dalam rumah Penjelasannya lebih terperinci dan mudah difahami Semoga bermanfaat Saksikan videonya di bawah 1 Gambar bernyawa dan berbentuk Mutlak har...
Hampir 40 Rumah Terjejas Banjir Kilat Di Jelebu

Hampir 40 Rumah Terjejas Banjir Kilat Di Jelebu

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 189 hits
Paras air paling tinggi naik hingga 0 5 meter di beberapa kawasan bagaimanapun tiada pusat pemindahan dibuka menurut APM SEREMBAN Hampir 40 rumah di Kampung Simpang Durian Kampung Mentaus dan Kampung Jerang di Jelebu dekat sini terjejas ban...
Potret Baim Wong Sambangi Rumah Anisa Di Nusa Kambangan Yang Ngefans Berat

Potret Baim Wong Sambangi Rumah Anisa Di Nusa Kambangan Yang Ngefans Berat

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 168 hits
Baim Wong mengunjungi rumah salah seorang penggemarnya Anisa Butuh waktu delapan jam bagi Baim untuk menyambangi rumah Anisa yang berada di Nusa Kambangan Intip beberapa fotonya berikut ini
Rumah Ayah Dan Rumah Anak

Rumah Ayah Dan Rumah Anak

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 162 hits
Rumah ibubapa adalah rumah bagi anak anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibubapa Anak anak boleh bebas dalam rumah ibubapa makan apa sahaja tengok siaran tv ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka Tapi Ibubapa tak bo...
Awasi Anak Panjat Balkoni Kalau Tinggal Di Rumah Bertingkat

Awasi Anak Panjat Balkoni Kalau Tinggal Di Rumah Bertingkat

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 135 hits
Awasi anak panjat balkoni kalau anda jenis tinggal di rumah bertingkat seperti kondominium pangsapuri atau flat Kes melibatkan anak kecil terjatuh dari tingkat tinggi kediaman sehingga menemui maut kerap sangat kita dengari Ngeri pilu dan k...
Presiden Jokowi Takziah Ke Rumah Duka Almarhum Arifin Panigoro

Presiden Jokowi Takziah Ke Rumah Duka Almarhum Arifin Panigoro

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 125 hits
Tiba di lokasi sekitar pukul 09 00 WIB Jokowi disambut oleh istri almarhum Raisis Kartiwa serta kedua anak almarhum yakni Maera Hanafiah Arifin Panigoro dan Yasser Mairi Arifin Panigoro
4 Langkah Mudah Untuk Jadikan Rumah Anda Ringkas Tersusun Dan Teratur

4 Langkah Mudah Untuk Jadikan Rumah Anda Ringkas Tersusun Dan Teratur

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 274 hits
Rumah berterabur kepala serabut Itu gambaran apa yang berlaku kalau rumah tempat anda tinggal tidak dikemas dan diuruskan dengan baik Anda menyumbang kepada dunia yang lebih baik sekiranya rumah yang anda duduk sekarang adalah tempat tingga...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business