3 Makanan Ni Tak Patut Panggil Makanan Pun Sebab Tak Ada Nutrisi Penting Untuk Tumbesaran Dr Izzar Anwari


Sejak anak kita kecil, kita sebagai ibu bapalah yang memainkan peranan dalam memilih makanan pada anak. Anak-anak ikutkan sahaja. Bila serasi dengan seleranya, barulah dia mula makan bertambah. Jadi kitalah yang sepatutnya membuat keputusan apa makanan terbaik dan kaya nutrisi untuk anak kita.
Malah menurut Dr Mohd Izzar Anwari Datuk Seri Abdul Khani, suami kepada pelakon Ummi Nazeera juga turut berpesan agar cuba mengelakkan beberapa jenis makanan yang sudah semestinya tidak memberi apa-apa nutrisi buat anak kecil kita.
Malah menerusi perkongsiannnya di instagram, beliau turut berkongsi beberapa jenis makanan yang mempunyai nutrien penting dalam tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak. Sebaiknya cubalah seperti yang disarankan. Ini yang dikongsikan oleh beliau.

Pemakanan sihat untuk kanak-kanak amatlah penting tumbesaran dan perkembangan yang normal dan juga untuk mencegah pelbagai penyakit.
Jom tengok jenis-jenis makanan yang mempunyai nutrien penting untuk tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak:
Nasi, mi, roti, bijiran – Membekalkan karbohidrat kompleks dan serat serta merupakan sumber tenaga utama.
Buah-buahan dan sayuran – Membekalkan vitamin, serat, dan mineral yang penting untuk meningkatkan ketahanan badan terhadap penyakit.
Ikan, ayam, daging, telur dan kekacang – Membekalkan protein, vitamin B, zat besi, zink, kalsium, dan magnesium. Protein amat penting untuk membina dan membaiki tisu-tisu otot, organ, darah, rambut, dan kuku. Sistem imun badan akan terganggu kalau protein tak cukup.
Susu dan Produk tenusu – Sumber yang penting kerana kaya dengan kalsium, protein dan riboflavin. Kalsium membantu dalam menguatkan tulang dan gigi. Kalsium amat penting semasa fasa kanak-kanak membesar semasa tulang mereka tengah membina. Contoh produk tenusu adalah seperti yogurt dan keju.

Lemak – Lemak memainkan peranan penting dalam diet kanak-kanak kerana ia membekalkan asid lemak perlu serta membantu penyerapan vitamin larut-lemak. Ikan, dan minyak sayuran mengandungi lemak baik (unsaturated fat). Daging, ayam, mentega, minyak kelapa, ais krim mengandungi lemak tak tak baik (saturated fat).
Elak 3 Jenis Makanan
Bukan itu sahaja, malah beliau juga turut mendedahkan tiga makanan yang sama sekali patut dielakkan oleh semua ibu bapa. Walaupun mengejar masa kerana bekerja, tiga makanan yang dikongsinya patut sama sekali dijauhi kerana tidak mempunyai nutrisi untuk kanak-kanak.
Malah bapa kepada Ayra Aneesah ini juga turut berpesan agar mengurangkan minuman tinggi gula kepada anak kecil. Malah katanya lagi, cubalah galakkan anak-anak bersenam dan menyeru agar ibu bapa turut melakukan aktiviti itu bersama-sama. Barulah anak makin seronok.

“Amat penting untuk ibu bapa memberi anak-anak makanan yang mengandungi semua kumpulan makanan yang diterangkan tadi. Pastikan diet anak-anak adalah SEIMBANG, SEDERHANA, dan PELBAGAI.
“ELAKKAN dari memberi anak-anak junk food seperti nugget, sosej, fries, serta fast food yang mengandungi kandungan garam dan gula yang tinggi serta perasa tambahan. Tak patut dipanggil makanan pun sebab tidak mengandungi nutrien penting untuk tumbesaran. Dapat penyakit adalah. Gula-gula, dan air manis pun elakkanlah. Kang obese anak. Kasi minum air kosong dan susu je.
“GALAKKAN anak-anak untuk bersenam atau melakukan aktiviti fizikal keluarkan peluh. Ibu bapa pun joinla sama.
“Kesimpulannya, ibu bapa mestilah meluangkan masa dengan anak-anak untuk menyediakan hidangan makanan sihat serta melakukan aktiviti gaya hidup sihat. Jadi contoh kepada anak-anak. Baru anak-anak ikut kan,” katanya berkongsi.
Jadi walau sibuk macam mana sekalipun, usahakanlah untuk melakukan aktiviti sihat dengan anak-anak dan jangan lupa turut menjaga pemakanan anak supaya daya imun anak makin kuat dan sihat.
View this post on Instagram
Pemakanan sihat untuk kanak2 amatlah penting tumbesaran & perkembangan yang normal dan juga untuk mencegah pelbagai penyakit. Jom tengok jenis2 makanan yang mempunyai nutrien penting untuk tumbesaran dan perkembangan kanak2 : Nasi, mi, roti, bijiran – Membekalkan karbohidrat kompleks dan serat serta merupakan sumber tenaga utama. Buah2 dan sayuran – Membekalkan vitamin, serat, dan mineral yang penting untuk meningkatkan ketahanan badan terhadap penyakit Ikan, ayam, daging, telur dan kekacang – Membekalkan protein, vitamin B, zat besi, zink, kalsium, dan magnesium. Protein amat penting untuk membina dan membaiki tisu2 otot, organ, darah, rambut, dan kuku. Sistem imun badan akan terganggu kalau protein tak cukup Susu dan Produk tenusu – Sumber yang penting kerana kaya dengan kalsium, protein dan riboflavin. Kalsium membantu dalam menguatkan tulang dan gigi. Kalsium amat penting semasa fasa kanak2 membesar semasa tulang mereka tengah membina. Contoh produk tenusu adalah seperti yogurt dan keju Lemak – Lemak memainkan peranan penting dalam diet kanak-kanak kerana ia membekalkan asid lemak perlu serta membantu penyerapan vitamin larut-lemak. Ikan, dan minyak sayuran mengandungi lemak baik (unsaturated fat). Daging, ayam, mentega, minyak kelapa, ais krim mengandungi lemak tak tak baik (saturated fat). Amat penting untuk ibu bapa memberi anak2 makanan yang mengandungi semua kumpulan makanan yang diterangkan tadi. Pastikan diet anak2 adalah SEIMBANG, SEDERHANA, dan PELBAGAI. ELAKKAN dari memberi anak2 junk food seperti nugget, sosej, fries, serta fast food yang mengandungi kandungan garam dan gula yang tinggi serta perasa tambahan. Tak patut dipanggil makanan pun sebab tidak mengandungi nutrien penting untuk tumbesaran. Dapat penyakit adalah. Gula2, dan air manis pun elakkanlah. Kang obese anak. Kasi minum air kosong dan susu je. GALAKKAN anak2 untuk bersenam atau melakukan aktiviti fizikal keluarkan peluh. Ibu bapa pun joinla sama. Kesimpulannya, ibu bapa mestilah meluangkan masa dengan anak2 untuk menyediakan hidangan makanan sihat serta melakukan aktiviti gaya hidup sihat. Jadi contoh kepada anak2. Baru anak2 ikut kan? #drizzarshares
A post shared by Dr. Izzar Anwari (@izzar) on Sep 15, 2020 at 6:32pm PDT

PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA
Tak sabar nak tengok keletah comel Jeanelle setiap minggu? Pa&Ma Musim ke-8 kembali lagi di kaca tv menemani anda! Kali ini, kami membawakan edisi Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Jom kosongkan malam Rabu anda dengan menonton gelagat mereka pada jam 9 malam, hanya di Astro Ria saluran 104 & 124. Set kalendar anda sekarang ya!

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamachannel
Menarik: Tiada Lagi Lagu Monkeys Jumping On The Bed Baby Boy Saya Kuat Anak Jaclyn Victor Alami Kecederaan Bahu!
The post “3 Makanan Ni Tak Patut Panggil Makanan Pun Sebab Tak Ada Nutrisi Penting Untuk Tumbesaran” – Dr Izzar Anwari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/3-makanan-ni-tak-patut-panggil-makanan-pun-sebab-tak-ada-nutrisi-penting-untuk-tumbesaran-dr-izzar-anwari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Senaraikan Makanan Tambahan Sihat Untuk Ibu Hamil Paling Penting Kaya Nutrisi Barakah

Doktor Senaraikan Makanan Tambahan Sihat Untuk Ibu Hamil Paling Penting Kaya Nutrisi Barakah

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 304 hits
Bila hamil selera ibu biasanya akan bertambah dan ada yang akan mengidam yang bukan bukan Namun untuk elakkan daripada mengunyah kudapan yang kurang sihat sebaiknya ibu ibu hamil memilih makanan sihat yang mana ia baik untuk kesihatan ibu d...
Skandal Tanah Dikaitkan Mb Perak Terkini Sprm Panggil Beberapa Saksi

Skandal Tanah Dikaitkan Mb Perak Terkini Sprm Panggil Beberapa Saksi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 291 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah memanggil beberapa saksi bagi memberi keterangan berhubung laporan skandal pemberian tanah yang didakwa mempunyai unsur penyalahgunaan kuasa oleh Parti Bumiputera Perkasa Malaysia Tanpa mendedahk...
Pasien Sakit Gula Dibilang Corona Di Rs Mitra Husada Gak Beres Ini Panggil Polsek

Pasien Sakit Gula Dibilang Corona Di Rs Mitra Husada Gak Beres Ini Panggil Polsek

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 218 hits
Cerita orang orang tentang adanya perlakuan oknum pihak rumah sakit yang memaksa keluarga pasien untuk mengakui bahwa anggota keluarga yang menjadi pasien terkena COVID 19 padahal bukan mulai menunjukkan bukti bukti yang terang Teranyar did...
Unesa Panggil Senior Bentak Mahasiswa Baru Saat Ospek Daring

Unesa Panggil Senior Bentak Mahasiswa Baru Saat Ospek Daring

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 209 hits
Si mahasiswa baru yang tidak memakai ikat pinggang membuat seniornya marah menuding ia tidak membaca tata tertib
Anwar Ibrahim Buat Pengumuman Penting Dalam Sidang Media Khas 12 Tengahari Ini

Anwar Ibrahim Buat Pengumuman Penting Dalam Sidang Media Khas 12 Tengahari Ini

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadakan sidang media khas di sebuah hotel terkemuka di sini jam 12 tengah hari ini Beliau dikatakan akan membuat satu pengumuman penting Sumber memberitahu pengumu...
Kita Prihatin Sangat Penting Untuk Semua Bekerjasama

Kita Prihatin Sangat Penting Untuk Semua Bekerjasama

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 139 hits
KUALA LUMPUR Sangat penting bagi semua pihak untuk bekerjasama dan bekerjasama dalam tempoh mencabar yang ditimbulkan oleh pandemi Covid 19 kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Dalam ucapan khas televisyen hari ini Muhyiddin mengat...
Ada Pengumuman Penting Pada Hari Esok

Ada Pengumuman Penting Pada Hari Esok

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 284 hits
Assalamualaikum dan hai Saja je up entri malam malam hehe Setelah puas berfikir panjang sampai ke India esok akan ada pengumuman penting mengenai berita baik itu Tunggu ya bukan malam ini tapi esok Bila agaknya tu Pagi ke Tengahari ke Sabar...
Anwar Akan Buat Pengumuman Penting Sumber Kata Ada Majoriti

Anwar Akan Buat Pengumuman Penting Sumber Kata Ada Majoriti

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 288 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim dijadual akan mengadakan sidang media pada jam 12 tengah hari ini untuk membuat satu pengumuman penting Terdapat spekulasi bahawa anggota parlimen Port Dickson itu berjaya mengumpulkan sokongan Ahli Parlimen untuk...
Samka Dakwa Pekebun Musang King Mula Di Panggil Sprm Untuk Beri Keterangan

Samka Dakwa Pekebun Musang King Mula Di Panggil Sprm Untuk Beri Keterangan

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 245 hits
RAUB Perikatan Selamatkan Musang King mendakwa pekebun durian di Raub Pahang telah dihubungi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk diambil keterangan mulai hari ini Samka berkata kira kira 50 pekebun durian tidak berlesen itu telah d...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini