3 Langkah Untuk Jadi Seorang Yang Berkeyakinan



Siapa yang tidak terpukau apabila mendengar kata-kata orang yang kelihatan berkeyakinan dalam ucapan mahupun perbuatannya.
Pengarang buku “The Confidence Code”, Katy Kay dan Claire Shipman melakukan kajian mendalam tentang bagaimana seseorang boleh meningkatkan keyakinan diri. Rahsianya adalah dengan ‘memilih untuk berubah’. Keputusan di tangan kita sama ada ingin memperbaiki diri atau tidak.
Di saat kita memilih untuk maju ke hadapan, saat itulah keyakinan akan mula masuk perlahan-lahan. Dengan teknik atau cara yang betul, seseorang itu boleh meningkatkan keyakinan diri.
Tetapi perlu diingat, syarat untuk sampai ke destinasi yang diingini, kita tidak boleh takut kepada kegagalan. Mari lihat lebih mendalam apa yang boleh dilakukan untuk menjadi seorang yang berkeyakinan:
#1- Berkawan Dengan Orang Yang Berkeyakinan
Seseorang itu akan mengikut sifat sahabatnya. Maka perhatikan kelompok kenalan yang ada di sekeliling kita. Angela Duckworth dalam buku best-sellernya “Grit”, berkata bahawa salah satu cara untuk mempunyai sikap atau sifat yang diingini adalah dengan bergaul dengan kelompok yang memiliki sikap tersebut. Itu cara paling mudah untuk ‘menyerap’ sikap tersebut kerana manusia akan dipengaruhi persekitarannya.
Maka, jika anda ingin jadi seorang yang yakin, bergaul lah dengan orang yang memiliki keyakinan yang tinggi. Anda akan mula berfikir dan bertindak seperti mereka.
#2- Usaha Yang Berterusan
Untuk mengubah sikap atau tabiat memang memerlukan masa. Orang yang hebat seperti atlet pun melakukan latihan setiap hari sebelum berjaya memecah sesuatu rekod. Ia bukan kerja sehari. Keyakinan adalah suatu proses yang memakan masa.
Keyakinan hadir apabila kita tahu bahawa kita mampu menyelesaikan tugasan sehingga memuaskan hati sendiri. Kesibukan tidak bermakna apa yang kita lakukan produktif. Usaha yang mungkin terlihat perlahan tetapi berterusan inilah yang akan menatijahkan hasil yang diingini kelak.
Apabila anda melakukan kerja dengan cemerlang setiap hari, keyakinan akan hadir dengan sendirinya.
#3- Jangan Takut Gagal
Seorang pakar motivasi dan penulis buku Chicken Soup for The Souls, Nisa Nichols dalam ucapannya berkata bahawa guru sekolahnya pernah berkata bahawa dia adalah penulis yang paling teruk pernah dijumpai.
Guru bahagian pengucapan awamnya pula memberi beliau D dalam subjek tersebut dan berkata dia tidak boleh bercakap di khalayak ramai. Namun lihatlah siapa beliau sekarang. Seorang pakar motivasi yang lantang bercakap dan penulis yang memberi inspirasi kepada banyak orang.
Jika kita tahu apa yang kita mahu capai dalam hidup dan bersungguh-sungguh berusaha ke arahnya, pendapat negatif tentang diri kita tidak bermakna apa-apa.
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post 3 Langkah Untuk Jadi Seorang Yang Berkeyakinan appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/3-langkah-untuk-jadi-seorang-yang-berkeyakinan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Hukum Seorang Isteri Menanggung Pembelajaan Isi Rumah

Apa Hukum Seorang Isteri Menanggung Pembelajaan Isi Rumah

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 299 hits
Apa Hukum Soerang Isteri Menanggung Pembelajaan Isi Rumah Pada masa kini ramai isteri yang memikul tanggungjawab menanggung belanja rumah bukan Tahukah anda apakah hukum isteri menanggung belanja rumah Soalan Assalamualaikum Sy ada sedikit ...
Cara Untuk Bercakap Dengan Suami Seorang Isteri Perlu Tahu

Cara Untuk Bercakap Dengan Suami Seorang Isteri Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 415 hits
Kebanyakkan ramai orang yang mengeluh sebab sukar nak berkomunikasi dengan suami Yela tak masing masing asyik sibuk dengan kerjaya Terlalu sibuk tapi isteri anda perlu ketahui cara untuk bercakap dengan suami Jangan lah asyik mengeluh je ad...
Seorang Anggota Tentera Terkorban Tiga Pengganas Terbunuh Di Sungai Nyamuk

Seorang Anggota Tentera Terkorban Tiga Pengganas Terbunuh Di Sungai Nyamuk

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 441 hits
Lahad Datu 12 Mac Seorang anggota pasukan tentera terkorban dan tiga penceroboh militan terbunuh dalam pertempuran di Sungai Nyamuk dekat Tanjung Batu di sini hari ini Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata pertemp...
Apabila Seorang Guru Menulis Nick Nashram

Apabila Seorang Guru Menulis Nick Nashram

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 647 hits
Assalamualaikum Salam terjah blogger ualls untuk segmen terjah blogger kali ini kami bawa ualls semua terjah seorang blogger dan bekerjaya sebagai seorang guru bahasa Inggeris Blogger lelaki berumur 27 tahun lahir pada 9 Mac 1987 Dikenali s...
Satu Produk Jadi Rahsia Untuk Kulit Anda Bersih Bak Seorang Selebriti

Satu Produk Jadi Rahsia Untuk Kulit Anda Bersih Bak Seorang Selebriti

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 284 hits
Tahap kesihatan kulit wajah adalah satu perkara yang penting dalam penjagaan seharian seseorang individu Namun masalah kulit wajah mahupun badan selalunya memberi The post appeared first on
Haa Baru Dia Tahu Kuasa Seorang Ibu

Haa Baru Dia Tahu Kuasa Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 274 hits
Perbualan antara dak Nuha dengan Babahnya tengahari semalam Babah dak masak ke Belum Nape Babah tak masak lagi Jap lagi Babah masak la Babah tau tak Nuha lapar ni macam nak pengsan dah Nuha ni tak terkata Babahnya Bila en Hubby dah siap mas...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid