3 Kali Induce Tapi Tiada Bukaan Rupanya Ukur Lilit Kepala Bayi Tasha Manshahar Special Sikit


Penyanyi, Tasha Manshahar berkongsi saat-saat melahirkan anak sulungnya yang tak dapat dilupakan di instagram miliknya. Menurut Tasha, dia telah menerima 3 kali induce sebelum akhirnya terpaksa akur untuk bersalin secara pembedahan.

Masa check up 38w 6d (Selasa, 18/6), doktor suspect I was pregnant to a big baby (estimated 3.7kg) dimana kalau tunggu lebih lama, baby boleh jadi lebih besar dan potential untuk bersalin secara normal dengan selamat akan berkurang dan ada beberapa risiko lain.
Jadi doktor cadangkan saya untuk induce pada keesokkan harinya, bila kandungan genap 39w (Wednesday, 19/6). Induce means doktor masukkan ubat untuk stimulate contraction seterusnya buka jalan untuk kita bersalin secara normal (kalau Allah izin)

Wednesday (19/6)
Warded. Induce pertama dimasukkan pada pagi yang sama. Bukaan sebelum induce tak sampai 1cm. Jadi bila ubat induce tu dah masuk, saya agak yakin akan ada bukaan ptg nanti waktu doktor nak check. Nurses keluar masuk every few hours untuk check tekanan darah, jantung baby, contractions. Hari pertama, masih tiada progress bukaan. Contraction ada tapi tak regular. Kdg sakit kdg tak, kdg tak rasa pun tengah contraction. Siang 5min sekali. Tu pun cuma mild – moderate contractions. Malam drop jadi 10min sekali. Sepatutnya contraction kena semakin sakit dan semakin kerap.
Thursday (20/6)
Induce kedua dimasukkan lepas Subuh. Utk lebih stimulate bukaan, as suggested kaklong @kai_armd, saya exercise dalam bilik, buat squat, jalan itik, turun naik tangga. Suami tolong. @heyitsyunyun pun tolong. Saya buat apa je yang termampu dgn harapan ada bukaan bila doktor dtg check nanti. Doktor dtg check tgh hari tu, 1cm je.
Doktor kata kedudukan kepala baby mmg dah dekat bawah tapi mcm senget sikit, tak betul-betul dekat opening. Jadi sebab tu contraction tu tak cukup untuk menipiskan pangkal rahim dan adakan bukaan. Tapi doktor kata tak apa, kita tunggu dulu sebab jantung baby pun okay. P
etang tu baru la saya rasa contraction paling kuat sepanjang saya pregnant. Mmg sakit tp tahap masih boleh tahan walaupun berpeluh lah jugak, Contraction 5min sekali. Masa ni ada adegan sedih kami suami isteri dalam wad. Nti saya cerita. Lewat ptg bidan check bukaan, masih juga 1cm. Doktor kata, kalau selepas induce ketiga esok, takde progress atleast 2 atau 3cm, czer adalah jalan paling selamat. Berdebar tunggu bidan dtg Subuh esoknya untuk check bukaan.

Friday (21/6)
Hari ketiga warded. Subuh tu bidan datang check bukaan lagi, tapi tak sampai 1.5cm pun. Saya dah mula resah, sebab dah dua hari warded. Mummy, ayah, suami dah berkampung sama-sama dekat hospital. Ubat itu ubat ini dah masuk. Penat. Hampir give up. Give up menunggu sebenarnya. Saya tinggal induce terakhir untuk menentukan cara apa saya bersalin. 
Tp apa salahnya cuba sampai induce ketiga kan. Mana tahu kalini menjadi. Atleast kalau tak berjaya pun, Ive done my part the very best. Saya puas hati sebab dah cuba sampai habis. So masuklah induce ketiga pagi tu jugak. Saya doa byk2 Allah bg keadaan bersalin yang terbaik dan selamat untuk saya dan baby. Itu je, tak kisah la apa cara pun. Tapi saya teruskan ikhtiar exercise utk stimulate bukaan.
Unfortunately, contraction masih tak regular. Saya masih boleh gelak-gelak, boleh jalan-jalan dalam hospital, makan masih selera, masih boleh lelap.
Doktor dtg check bukaan pukul 2.15. “Kita czer ya?”, kata doktor. Sebab bukaan masih kurang daripada 1.5cm. Takde progress. Saya dah bersedia untuk terima kenyataan time tu, dalam masa yang sama excited nak jumpa baby.
“Harini ke doktor? Pukul berapa?”
“Ya harini. 2.45 boleh?”
Setengah jam je lagi! Tiba-tiba nervous.
“Saya tunggu suami saya balik solat Jumaat dulu boleh ke, doktor?”
“Okay, pukul 3 lah ya, sebab doktor pun nak solat dulu ni. See you later. Takpe dont worry inshaAllah yang penting you both selamat.” Sambil doktor usap-usap kaki saya. Pujuk mungkin.
Kurang 10minit, @raqibmajid sampai.
“Pukul 3 tau.”
“Ha, okay… Jap. Apa yang pukul 3?”
“Czer. Takde progress bukaan.”
“Oh. Jap. Okay..okay..saya solat sunat jap..” Raqib nampak cuak tapi cuba bertenang. Sebab kami mmg dah bincang sebarang kemungkinan yg akan berlaku.

Jd, untuk menjawab persoalan yg ramai sgt orang tanya, ya saya bersalin secara czer selepas 3x induce.
Pukul 3 petang, Jumaat, 21/6, saya ditolak masuk OT. Sempat minta maaf dulu dgn semua yg ada. Keluarga pun ada dekat luar bagi support dan doa semoga semua berjalan lancar. Macam biasa lah, mula dgn prosedur bius dulu.
Tak lama lepas tu, bergema tangisan pertama baby mommy yg lantang dan garau itu. Mengalir airmata mommy sambil senyum masa tu. Weight sebenar baby 3.5kg tapi rupanya ukur lilit kepala baby special sikit berbanding baby lain (doktor kata, setahun ada sorg atau dua baby je yg berdiameter kepala 37, sebab generally adalah 33. Org tua2 kata inshaAllah anak bijak. Mommy aminkan je. Tolonglah aminkan juga).
Selain tu, kedudukan baby pun senget sikit dari laluan. Jadi czer adalah jalan terbaik utk saya dan baby. Saya doa nak bersalin dgn selamat, jadi inilah cara Allah makbulkan doa saya.
Allah saja tahu betapa sakitnya lepas habis bius tu. Selesai operation, badan menggigil tak boleh control. Pergerakan sangat terbatas. Kena pakai tiub untuk buang air sebab tak boleh bangun. Org kena suapkan makan minum. Batuk bersin ketawa semua sakit sgt.
First few days, semua benda org kena buatkan. Rasa serba salah sgt. Masa first time bangun dari katil, hampir pengsan dalam toilet. Tapi, alhamdulillah Im recovering. Yang penting both mommy and baby selamat & sihat. Pada saya, bersalin czer ke normal ke, dua-dua adalah bukti pengorbanan ibu yang tiada tandingan. Congratulations to all mothers out there! We made it! 
by @raqibmajid . Doktor benarkan suami masuk bermula dari doktor nak start cut, sampai baby keluar. Lepastu suami keluar dari OT sama-sama dgn baby untuk azankan. Masa kena jahit lapisan demi lapisan tu, suami tak dibenarkan ada. Ya! Saya kena bius separuh badan je. So sepanjang proses saya sedar, saya tengok dekat lampu bulat atas tu. Masa doktor dan nurses semua terpaksa ramai2 tolak-tolak perut saya sbb kepala baby stuck pun saya tengok, menghayati moment tu sambil jantung berdebar-debar nervous  
Alhamdulillah untuk pengalaman ni. Very meaningful and priceless.

Rata-rata warganet mengucapkan tahniah atas kelahiran cahaya mata sulung Tasha dan suami. Ada yang turut berkongsi pengalaman yang sama pernah dihadapin ketika melahirkan anak.
Tasha yang mendirikan rumah tangga bersama Raqib Majid yang juga bekas penyanyi dan pengacara selamat melahirkan anak lelaki sulung seberat 3.5 kilogram di sebuah pusat perubatan di Bandar Baru Bangi.
Sumber: Tasha Manshahar
The post 3 Kali Induce Tapi Tiada Bukaan, Rupanya Ukur Lilit Kepala Bayi Tasha Manshahar “Special” Sikit appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/3-kali-induce-tapi-tiada-bukaan-rupanya-ukur-lilit-kepala-bayi-tasha-manshahar-special-sikit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersalin Ni Tak Kira Apa Cara Dekat Mana Hanya Untuk Uji Hubungan Kita Dengan Allah Tasha Manshahar

Bersalin Ni Tak Kira Apa Cara Dekat Mana Hanya Untuk Uji Hubungan Kita Dengan Allah Tasha Manshahar

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 371 hits
Penyanyi Tasha Manshahar selamat melahirkan anak lelaki seberat 3 5 kilogram di sebuah pusat perubatan di Bandar Baru Bangi beberapa hari lepas Suami Tasha Raqib Majid yang juga bekas penyanyi dan pengacara berkata bayi dan isterinya dalam ...
Tasha Manshahar Timang Anak Lelaki

Tasha Manshahar Timang Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 197 hits
Penyanyi Tasha Manshahar selamat melahirkan anak lelaki seberat 3 5 kilogram di sebuah pusat perubatan di Bandar Baru Bangi petang semalam Suami Tasha Raqib Majid yang juga bekas penyanyi dan pengacara berkata bayi dan isterinya dalam keada...
Tali Pusat Lilit Leher Bayi Tak Bahaya Hanya Segelintir Berisiko Lemas Atau Kurang Oksigen

Tali Pusat Lilit Leher Bayi Tak Bahaya Hanya Segelintir Berisiko Lemas Atau Kurang Oksigen

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 666 hits
Tali pusat melilit leher bayi dalam kandungan atau nuchal cord ialah satu keadaan yang sangat biasa di jumpai Ia berlaku kepada 1 dalam 3 kandungan Walau pun tidak berbahaya masa bersalin mama kena siap sedia hadapi 4 keadaan ini Menurut Dr...
Dah Banyak Kali Tegur Tapi Tak Nak Dengar Rohana Jalil Respon Kilafairy Dikecam Pakai Baju Ular

Dah Banyak Kali Tegur Tapi Tak Nak Dengar Rohana Jalil Respon Kilafairy Dikecam Pakai Baju Ular

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 646 hits
Meskipun sering menerima kritikan dan kecaman pelakon Kilafairy tetap tidak kisah untuk tampil dengan imej seksi Sekurang kurangnya dia tidak hipokrit menjadi diri sendiri Baru baru ini foto Kilafairy memakai baju dengan motif kulit ular cu...
Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

Nak Turunkan Jaundis Anak Tasha Manshahar Beri Susu Ibu 2 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 361 hits
Bayi baru lahir akan melalui fasa jaundis penyusuan susu ibu cara terbaik untuk menurunkan paras kuning pada bayi seperti yang dilakukan oleh Tasha Manshahar ini Penyanyi Tasha Manshahar yang pada 21 Mei lalu berkongsi tentang keadaan si ke...
Koma Hampir Sebulan Doktor Beritahu Bayi Dalam Kandungan Tak Dapat Diselamatkan Tapi

Koma Hampir Sebulan Doktor Beritahu Bayi Dalam Kandungan Tak Dapat Diselamatkan Tapi

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 497 hits
Melahirkan seorang anak bukan mudah Si ibu bakal berhadapan dengan pelbagai risiko dan yang paling dibimbangi apabila melibatkan nyawa ibu Risiko bersalin boleh menyebabkan ibu dan anak mungkin tidak dapat diselamatkan Begitulah besarnya pe...
Dituduh Curi Durian Tapi Tiada Buah Ditemui Kepala Pemuda Cedera Ditetak

Dituduh Curi Durian Tapi Tiada Buah Ditemui Kepala Pemuda Cedera Ditetak

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 779 hits
Malang tidak berbau Begitulah nasib yang menimpa seorang pekerja warga Indonesia yang mengalami kecederaan di kepala akibat ditetak kerana dituduh mencuri buah durian Dalam kejadian yang berlaku petang semalam di Felda Tembangau 2 mangsa ya...
Kepala Pekerja Ditetak Kerana Dituduh Curi Durian Tapi Durian Tak Ada

Kepala Pekerja Ditetak Kerana Dituduh Curi Durian Tapi Durian Tak Ada

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 372 hits
Seorang pekerja warga Indonesia cedera di kepala akibat ditetak kerana dituduh mencuri buah durian Dalam kejadian yang berlaku pada petang semalam di Felda Tembangau 2 mangsa sebelum itu pergi ke blok 8 ladang sawit Felda Tembangau 2 untuk ...
5 Kali Keguguran Kali Ke 6 Hadiah Hari Jadi Suami Tapi Akhirnya Anak Meninggal Atas Riba

5 Kali Keguguran Kali Ke 6 Hadiah Hari Jadi Suami Tapi Akhirnya Anak Meninggal Atas Riba

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 563 hits
Bukan mudah untuk mendapatkan zuriat Pelbagai dugaan terpaksa ditempuhi demi mendapatkan cahaya mata yang diimpikan Ujian demi ujian terpaksa ditangung oleh Puan Hasika semasa kehamilanya Kerap kali berhadapan dengan keguguran menyebabkan d...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan