225 Confesssion In Bahasa Malaysia


Norsanina.blogspot.com
Pengenalan
Kelahiran AlGhazali  Aboû Hâmid Muhammed Ibn Muhammad AlGhazali dilahirkan di kota Tus, Khurasan, pada tahun 1058 Masihi, setahun selepas kematian penyair dan pemikir bebas terkenal, Abu’l Alā. Beliau adalah anak kepada seorang peniaga benang kapas (Gazzâl), dari mana namanya berasal. Setelah kehilangan ayahnya pada usia muda, beliau dibesarkan oleh seorang Sufi yang pengaruhnya terus membentuk perjalanan hidupnya. Selepas menamatkan pengajian, beliau dilantik sebagai profesor teologi di Baghdad. 
Di sana, beliau mencapai kejayaan cemerlang sehingga semua Imam menjadi penyokong setianya. Begitu besar kemasyhuran dan kekaguman yang beliau cetuskan sehingga ada umat Islam yang berkata: “Jika semua buku Islam dimusnahkan, itu hanyalah kerugian kecil, asalkan karya AlGhazali Ihya’ Ulum adDin (Menghidupkan IlmuIlmu Agama) tetap terpelihara.” Risalah pendek ini menceritakan sejarah perjalanan pemikiran tokoh luar biasa ini dalam pencariannya terhadap kebenaran. Ia boleh juga diberi judul “Pengakuan Jiwa yang Mencari.” Dengan ketajaman intelektualnya, karya ini sebanding dengan Grammar of Assent karya Newman, manakala dalam rasa puritannya terhadap dahsyatnya dunia akhirat, ia mirip dengan Grace Abounding karya Bunyan. Ia juga menarik kerana merupakan salah satu contoh autobiografi Timur yang tulen.  
Setelah menggambarkan kesulitan melepaskan diri daripada hampirhampir menjadi skeptisisme Pyrrhonik, “bukan melalui penalaran sistematik atau pengumpulan bukti, tetapi melalui kilatan cahaya yang dikirimkan Tuhan ke dalam jiwaku,” AlGhazali meneliti pelbagai aliran yang ditemuinya dalam usahanya mencari kebenaran:  
1. Ahli Teologi Scholastik, yang mendakwa mengikuti akal dan spekulasi.  2. Ahli Falsafah, yang menggelar diri mereka pakar dalam Logik dan Demonstrasi.  3. Kaum Sufi, yang mendakwa memiliki intuisi langsung dan dapat melihat manifestasi kebenaran yang nyata sebagaimana manusia biasa melihat fenomena material.  
Setelah menguasai dua aliran pertama dan masih gagal menemukan jawapan kepada persoalan besar tersebut, beliau terpaksa menyatakan falsafah tidak memadai dan mencari jawapan melalui kemampuan yang lebih tinggi daripada akal. Intuisi atau ekstasi (wajd) Sufi baginya adalah semacam wahyu.  
Pencarian kebenaran ini mengambil masa bertahuntahun. Dalam tempoh tersebut, beliau melepaskan jawatannya sebagai profesor teologi di Baghdad, lalu beruzlah di Jerusalem dan Damsyik, serta menunaikan ibadah haji ke Mekah.  
Beliau kembali untuk sementara waktu ke Nishapur, tempat kelahiran Omar Khayyām, seorang kontemporari yang lebih tua daripadanya. Menurut Profesor Browne dalam History of Persian Literature, mereka bertemu tetapi tidak saling menyukai. Akhirnya, AlGhazali kembali ke Tus, tempat kelahirannya, di mana beliau meninggal dunia pada tahun 1111 Masihi.  Profesor D. B. Macdonald, dalam sebuah artikel mengenai AlGhazali dalam Journal of the American Oriental Society, memetik kisah kematian beliau yang diceritakan oleh saudaranya Ahmad:  “Pada pagi Isnin, sewaktu fajar menyinsing, saudaraku melakukan wuduk dan bersolat. Kemudian beliau berkata, ‘Bawakan kepadaku kain kafanku,’ dan beliau mengambilnya serta menciumnya, lalu meletakkannya di matanya sambil berkata, ‘Aku mendengar dan mematuhi perintah untuk pergi kepada Raja.’ Lalu beliau meluruskan kakinya, menghadap kepadaNya, dan diambil ke dalam rahmat Allah Yang Maha Tinggi.”  
Sumbangan Besar kepada Sufi  Sumbangan besar AlGhazali kepada kaum Sufi, seperti yang dinyatakan oleh Encik Whinfield dalam mukadimah terjemahannya terhadap Masnavi, adalah menyediakan terminologi metafizik yang diambil daripada tulisan Plotinus, seorang ahli falsafah NeoPlatonisme. Beliau juga memberikan kaum Sufi kedudukan yang kukuh dalam syariat Islam.  
Dalam karyanya Development of Muslim Theology, Profesor Macdonald menyebut AlGhazali sebagai “tokoh paling hebat, dan pastinya paling simpatik, dalam sejarah Islam, serta satusatunya guru zaman selepasnya yang diletakkan setaraf dengan empat Imam besar.” Beliau menambah:  “Islam tidak pernah melampaui AlGhazali, bahkan tidak pernah sepenuhnya memahami beliau. Dalam kebangkitan semula Islam yang kini mula terlihat, waktunya akan tiba, dan kehidupan baru akan bermula dengan kajian semula terhadap karyakaryanya.”  
Pengakuan AlGhazali  Pencarian Kebenaran oleh AlGhazali  
“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.”  
Berkata Imam AlGhazali:  
Segala puji bagi Allah, yang pujianNya harus mendahului setiap tulisan dan ucapan! Semoga rahmat Allah tercurah ke atas Nabi Muhammad, Rasul dan UtusanNya, kepada keluarganya, dan para sahabatnya, yang dengan bimbingan mereka dapat dihindari segala kesesatan.  
Engkau telah memohon kepadaku, wahai saudaraku seiman, agar aku menjelaskan tujuan dan rahsia ilmuilmu agama, batasan serta kedalaman doktrindoktrin teologi. Engkau ingin mengetahui pengalamanpengalamanku dalam menyaring kebenaran yang tersembunyi di antara pelbagai aliran dan perbezaan pemikiran, serta bagaimana aku berani mendaki dari dasar kepercayaan tradisional menuju puncak keyakinan yang hakiki. Engkau juga bertanya apa yang aku pelajari, pertama sekali dari ilmu kalam; kemudian daripada metode Ta’limiyyah yang mencari kebenaran berdasarkan autoriti seorang pemimpin; dan mengapa aku akhirnya menolak sistem falsafah. Akhirnya, engkau ingin tahu apa yang aku terima dari doktrin kaum Sufi, serta jumlah kebenaran yang aku kumpulkan dari kajian pelbagai pendapat. Engkau bertanya mengapa, setelah melepaskan jawatan mengajar di Baghdad yang menarik ramai pendengar, aku akhirnya menerima jawatan serupa di Nishapur. Dengan keyakinan akan ketulusan niatmu dalam bertanya, aku akan menjawabnya sambil memohon pertolongan dan perlindungan Allah.  
Ketahuilah, wahai saudaraku (semoga Allah membimbingmu ke jalan yang benar), bahawa kepelbagaian kepercayaan dan agama, serta variasi doktrin dan aliran yang memecah belah manusia, adalah seperti lautan dalam yang dipenuhi bangkai kapal, di mana hanya sedikit yang terselamat dengan selamat. Setiap aliran, benar sekali, percaya bahawa mereka memiliki kebenaran dan keselamatan. Seperti firman alQuran, “Tiaptiap golongan berasa bangga dengan kepercayaan mereka sendiri.” Tetapi sebagaimana sabda Rasulullah, yang ucapannya sentiasa benar: “Umatku akan terpecah menjadi lebih daripada tujuh puluh golongan, hanya satu yang akan selamat.” Ramalan ini, seperti semua ramalan Nabi, pasti akan terjadi.  
Sejak usia remaja, iaitu sebelum mencapai usia dua puluh tahun, hingga kini, ketika aku telah melebihi usia lima puluh tahun, aku telah menjelajah lautan luas ini. Aku telah menyelami kedalamannya tanpa rasa takut, dan seperti seorang penyelam yang berani, aku telah menembus kegelapan serta menghadapi bahaya dan jurangnya. Aku telah menyelidiki kepercayaan setiap aliran dan menyemak rahsia setiap doktrin untuk memisahkan kebenaran dari kesalahan dan ortodoksi dari bidaah. Aku tidak pernah bertemu seseorang yang mendukung makna tersirat alQuran tanpa menyelidiki kepercayaannya, ataupun seseorang yang berpegang pada makna zahirnya tanpa mengkaji implikasi doktrinnya. Tiada ahli falsafah yang sistemnya tidak aku teliti, mahupun ahli teologi yang kerumitan doktrinnya tidak aku ikuti.  
Kaum Sufi tiada rahsia yang aku tidak selami; penyembah Allah yang taat telah memberitahuku tujuan kezuhudan mereka; bahkan golongan ateis tidak dapat menyembunyikan dariku sebab sebenar ketidakpercayaan mereka. Kehausan terhadap ilmu telah tertanam dalam diriku sejak kecil; ia bagaikan sifat kedua yang ditanam oleh Allah, tanpa kehendak daripadaku. Tidak lama setelah aku keluar dari usia kanakkanak, aku telah memutuskan belenggu tradisi dan membebaskan diri daripada kepercayaan yang diwarisi.  
Setelah memperhatikan betapa mudahnya anakanak Kristian menjadi Kristian, dan anakanak Muslim memeluk Islam, dan juga mengingat sabda Nabi, “Setiap anak lahir dalam fitrah, kemudian ibu bapanya menjadikannya Yahudi, Kristian, atau Majusi,” aku terdorong oleh hasrat yang kuat untuk mengetahui apa sebenarnya fitrah yang tertanam dalam diri anak itu, sifat kepercayaan yang dikenakan ke atasnya oleh autoriti ibu bapa dan gurunya, serta keyakinan yang tidak berdasarkan alasan yang diperoleh daripada ajaran mereka.  
Digerakkan oleh kontradiksi yang aku temui dalam usaha memisahkan kebenaran daripada kepalsuan, aku merenung: “Pencarian kebenaran adalah tujuan yang aku tetapkan untuk diriku; aku harus terlebih dahulu memastikan asasasas keyakinan yang kukuh.” Kemudian aku sedar bahawa keyakinan adalah pengetahuan yang jelas dan lengkap tentang sesuatu, pengetahuan yang tidak meninggalkan ruang untuk keraguan atau kemungkinan kesalahan, sehingga tiada celah bagi kesalahan memasuki fikiran. Dalam keadaan ini, fikiran yang diperkukuhkan terhadap semua kemungkinan kesesatan harus memegang keyakinan yang begitu kukuh sehingga, jika seseorang yang mampu mengubah batu menjadi emas atau kayu menjadi ular cuba menggoyahkan asas keyakinan ini, keyakinan itu tetap teguh dan tidak goyah.  
Aku kemudian memahami bahawa segala bentuk pengetahuan yang tidak memenuhi syaratsyarat ini (iaitu kebal terhadap keraguan) tidak layak dipercayai kerana ia tidak melampaui jangkauan keraguan, dan apa yang tidak kebal terhadap keraguan tidak boleh menjadi keyakinan.  
Helah Kaum Sofis  Aku kemudian mengkaji pengetahuan yang aku miliki dan mendapati bahawa tiada satu pun daripadanya, kecuali persepsi indera dan prinsip asas, yang mencapai tahap keyakinan seperti yang telah aku gambarkan. Aku lalu berfikir: “Kita tidak dapat berharap menemukan kebenaran kecuali dalam perkaraperkara yang membawa bukti dalam dirinya sendiri, yakni dalam persepsi indera dan prinsip asas; oleh itu kita mesti meletakkan asasasas ini dengan kukuh.”  
Namun, setelah pemeriksaan teliti, kepercayaanku terhadap persepsi indera terguncang. Misalnya, mata melihat bayangbayang dan menganggapnya tidak bergerak. Tetapi pemerhatian dan pengalaman kemudian menunjukkan bahawa bayangbayang bergerak, bukan secara tibatiba, tetapi perlahanlahan dan tidak dapat dilihat, sehingga ia tidak pernah benarbenar diam.  
Demikian pula, mata melihat bintang dan menganggapnya sebesar sekeping syiling emas, tetapi pengiraan matematik membuktikan bahawa ia jauh lebih besar daripada bumi. Persepsi ini, dan semua yang dinyatakan benar oleh indera, kemudiannya dibantah dan terbukti salah secara tidak dapat disangkal oleh keputusan akal

Kemudian aku merenung dalam diriku: “Memandangkan aku tidak dapat mempercayai bukti dari pancaindera, aku mesti bergantung hanya pada konsep intelek yang berasaskan prinsip asas, seperti aksioma berikut: ‘Sepuluh lebih besar daripada tiga. Pengakuan dan penafian tidak boleh wujud bersama. Sesuatu itu tidak boleh diciptakan dan pada masa yang sama wujud sejak azali, hidup dan musnah serentak, serta sekaligus perlu[17] dan mustahil.’”  
Namun, konsepkonsep yang aku peroleh dari pancaindera memberikan bantahan berikut: “Siapa yang dapat menjamin bahawa engkau boleh mempercayai bukti akal lebih daripada bukti pancaindera? Engkau mempercayai kesaksian kami sehingga ia disangkal oleh keputusan akal; jika tidak, engkau akan terus mempercayainya hingga hari ini. Maka, mungkin ada hakim di atas akal, yang jika dia muncul, akan membuktikan kesalahan akal, sebagaimana akal telah membuktikan kesalahan kami. Dan jika penimbang ketiga ini belum kelihatan, itu tidak bererti dia tidak wujud.”  
Terhadap hujah ini, aku sekian lama tidak dapat memberikan jawapan; refleksi yang diambil daripada fenomena tidur semakin memperdalam keraguanku. “Tidakkah engkau melihat,” aku merenung, “bahawa semasa tidur, engkau menganggap mimpimimpimu sebagai sesuatu yang nyata tanpa keraguan? Apabila engkau terjaga, engkau menyedari bahawa ia hanyalah khayalan yang tidak berasas. Maka, siapa yang dapat menjamin keandalan konsep yang engkau peroleh dari pancaindera dan akal semasa engkau terjaga? Berbanding dengan keadaanmu sekarang, ia mungkin kelihatan nyata; tetapi juga mungkin engkau akan memasuki keadaan lain yang mempunyai hubungan serupa dengan keadaanmu sekarang seperti mana keadaan terjagamu mempunyai hubungan dengan keadaanmu semasa tidur. Dalam dunia baharu itu, engkau akan menyedari bahawa kesimpulan akal hanyalah khayalan.”  
Keadaan yang mungkin ini, barangkali, adalah apa yang[18] disebut oleh kaum Sufi sebagai “hal” (keadaan ekstasi), iaitu menurut mereka, suatu keadaan di mana mereka terbenam dalam diri mereka sendiri dan persepsi pancaindera digantung, lalu mereka memperoleh penglihatan yang melampaui jangkauan akal. Mungkin juga Kematian adalah keadaan itu, seperti sabda Pemimpin para Nabi: “Manusia sedang tidur; apabila mereka mati, mereka terjaga.” Kehidupan kita sekarang berbanding kehidupan masa depan mungkin hanyalah seperti mimpi, dan manusia, setelah mati, akan melihat perkaraperkara yang bertentangan sepenuhnya dengan apa yang kini terlihat di hadapan matanya; pada ketika itu, dia akan memahami firman alQuran: “Hari ini Kami telah menyingkap tabir dari matamu, dan penglihatanmu kini menjadi tajam.”  
Pemikiranpemikiran seperti ini mengancam untuk menggoncang akalku, dan aku berusaha mencari jalan keluar daripadanya. Tetapi bagaimana? Untuk menyelesaikan simpulan kesukaran ini, bukti diperlukan. Namun, bukti mesti berasaskan pada andaian asas, dan perkara inilah yang aku ragukan. Keadaan yang menyedihkan ini berlangsung selama kirakira dua bulan, di mana aku, bukan secara eksplisit atau terangterangan, tetapi secara moral dan hakikatnya, menjadi seorang skeptik yang tulen

Allah Akhirnya Menyembuhkan Penyakit Mentalku  Allah akhirnya berkenan menyembuhkan aku daripada penyakit mental ini; akalku kembali waras dan seimbang, dan prinsipprinsip utama akal kembali mempunyai ketegasan serta kekuatan. Aku tidak disembuhkan melalui rangkaian bukti dan hujah, tetapi melalui cahaya yang Allah pancarkan ke dalam hatiku—cahaya yang menerangi ambang semua pengetahuan. Beranggapan bahawa keyakinan hanya boleh diasaskan kepada hujah formal adalah seperti mengehadkan rahmat Allah yang tiada batasnya.  
Ada seseorang yang bertanya kepada Nabi tentang penjelasan ayat dalam Kitab Suci: “Allah membuka kepada Islam hati sesiapa yang Dia kehendaki untuk ditunjuki.” Nabi menjawab: “Ayat ini merujuk kepada cahaya yang Allah limpahkan dalam hati.” Lalu, mereka bertanya lagi: “Bagaimana manusia boleh mengenali cahaya itu?” Nabi menjawab: “Dengan melepaskan diri daripada dunia ilusi ini dan memiliki tarikan rahsia ke arah dunia yang kekal abadi.”  
Dalam kesempatan lain, baginda bersabda: “Allah menciptakan makhlukNya dalam kegelapan, kemudian Dia menyinari mereka dengan cahayaNya.” Dengan bantuan cahaya inilah pencarian kebenaran perlu dilakukan. Disebabkan oleh rahmatNya, cahaya ini turun dari semasa ke semasa kepada manusia; maka kita hendaklah sentiasa bersiap siaga untuk menerimanya. Hal ini juga disahkan oleh sabda Rasulullah: “Allah menghantar kepada kamu, pada waktuwaktu tertentu, hembusan rahmatNya; bersiap sedialah untuk menerimanya.”  
Tujuan aku menyampaikan kisah ini adalah untuk membuatkan orang lain memahami betapa bersungguhsungguhnya kita perlu mencari kebenaran, kerana ia membawa kepada hasil yang tidak pernah kita jangkakan. Prinsipprinsip utama tidak perlu dicari kerana ia sentiasa hadir dalam minda kita; jika kita cuba mencarinya, kita hanya akan mendapati ia terusmenerus menghindari genggaman kita. Namun begitu, mereka yang meneruskan penyelidikan melampaui batas biasa terhindar daripada syak wasangka akibat kelalaian dalam mengejar apa yang berada dalam jangkauan mereka.  


Golongan Berbeza yang Mencari Kebenaran  Apabila Allah, dengan limpahan rahmatNya, telah menyembuhkan aku daripada penyakit ini, aku mendapati bahawa mereka yang terlibat dalam pencarian kebenaran boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan.  
1. Ahli Teologi  Mereka yang mengaku mengikuti teori dan spekulasi.  
2. Ahli Falsafah  Mereka yang mengaku bergantung kepada logik formal.  
3. Kaum Sufi  Mereka yang menggelarkan diri sebagai golongan terpilih oleh Allah, serta pemilik intuisi dan pengetahuan kebenaran melalui pengalaman rohani (ecstasy).  
Aku berkata kepada diriku sendiri: “Kebenaran mesti ditemukan di kalangan tiga golongan ini yang berusaha mencarinya. Jika ia tidak ditemukan di kalangan mereka, seseorang itu harus menyerah dan berhenti berharap untuk mencapainya. Setelah aku meninggalkan kepercayaan buta, mustahil untuk kembali kepadanya, kerana intipati kepercayaan buta adalah tidak menyedari diri sendiri. Sebaik sahaja kesedaran ini hilang, ia hancur seperti gelas yang serpihannya tidak boleh disatukan kembali kecuali dengan mencairkannya di dalam relau dan mencetaknya semula.”  
Berazam untuk mengikuti jalanjalan ini dan menyelidiki sistemsistem tersebut hingga ke dasar, aku meneruskan penyelidikanku mengikut urutan berikut: teologi, sistem falsafah, dan akhirnya, tasawuf.  
Tujuan Teologi dan Hasilnya  Bermula dengan ilmu teologi, aku mempelajarinya dengan teliti dan merenungkannya. Aku membaca tulisantulisan tokoh utama dalam bidang ini dan juga menulis beberapa risalah sendiri. Aku mendapati bahawa ilmu ini, walaupun mencukupi keperluannya sendiri, tidak dapat membantuku mencapai matlamat yang diinginkan.  
Ringkasnya, tujuannya adalah untuk memelihara kesucian kepercayaan ortodoks daripada sebarang inovasi bidaah. Allah, melalui RasulNya, telah mewahyukan kepada makhlukNya suatu kepercayaan yang benar berkenaan kepentingan duniawi dan akhirat mereka; artikelartikel utamanya termaktub dalam alQuran dan hadis. Namun, kemudian syaitan membisikkan kepada golongan pembaharu prinsipprinsip yang bertentangan dengan ortodoksi; mereka mendengar bisikan ini dengan rakus, dan kesucian iman menjadi terancam. Allah lalu membangkitkan sekelompok ahli teologi dan mengilhamkan mereka dengan keinginan untuk mempertahankan ortodoksi melalui sistem bukti yang sesuai untuk membongkar tipu daya kaum bidaah dan menggagalkan serangan mereka terhadap doktrin yang telah ditetapkan oleh tradisi.  
  Asal Usul Ilmu Kalam  Begitulah asalusul ilmu kalam. Ramai ahli ilmu kalam yang setia kepada tugas mulia mereka dengan gigih mempertahankan keimanan ortodoks, membuktikan kebenaran kenabian dan kepalsuan inovasi bidaah. Namun, untuk melakukannya, mereka terpaksa bergantung kepada sejumlah premis tertentu yang mereka terima bersama pihak lawan, premis yang diwajibkan oleh autoriti, persetujuan umum, atau sematamata oleh alQuran dan hadis. Usaha utama mereka adalah untuk mendedahkan percanggahan pihak lawan dan membantah mereka menggunakan premis yang mereka sendiri akui. Kini, kaedah penghujahan seperti ini mempunyai sedikit nilai bagi mereka yang hanya menerima kebenaran yang jelas dan nyata. Oleh itu, ilmu kalam tidak dapat memuaskan aku atau menyembuhkan penyakit yang aku deritai

Memang benar bahawa dalam perkembangan kemudian, ilmu kalam tidak lagi terbatas kepada mempertahankan dogma sematamata; ia mula mengkaji prinsipprinsip pertama, zat, aksiden, dan hukum yang mengatur semua ini. Tetapi kerana kekurangan asas saintifik yang kukuh, ilmu ini tidak dapat melangkah jauh dalam kajiannya atau berjaya menghilangkan sepenuhnya kekaburan yang timbul daripada pelbagai kepercayaan

Walau bagaimanapun, aku tidak menafikan bahawa ilmu kalam telah memberikan hasil yang lebih memuaskan bagi orang lain; malah, aku mengakuinya. Tetapi itu adalah kerana ia memperkenalkan prinsip autoriti dalam perkaraperkara yang tidak jelas secara semula jadi. Tambahan pula, tujuan aku di sini adalah untuk menjelaskan keadaan mental aku sendiri dan bukannya untuk berdebat dengan mereka yang telah menemui penyembuhan untuk diri mereka. Ubatubatan berbeza mengikut jenis penyakit; apa yang bermanfaat bagi sesetengah orang mungkin memudaratkan yang lain


Falsafah—Sejauh Mana Ia Tertakluk kepada Kritikan atau Tidak  Pada titik mana para penganutnya boleh dianggap sebagai orang beriman atau tidak beriman, ortodoks atau bidaah—Apa yang mereka pinjam daripada doktrin yang benar untuk menjadikan teoriteori khayalan mereka diterima—Mengapa pemikiran manusia menyimpang daripada kebenaran—Kriteria apa yang boleh digunakan untuk memisahkan kebenaran tulen daripada campuran palsu dalam sistem mereka.  
Aku beralih daripada kajian ilmu kalam kepada falsafah. Aku sedar bahawa, untuk mengetahui di mana kesilapan seseorang dalam manamana cabang ilmu, seseorang mesti mengkaji ilmu itu dengan mendalam; mesti menyamai, bahkan melebihi, mereka yang paling mengetahuinya, supaya dapat menyelami rahsia yang tidak diketahui oleh mereka. Hanya melalui kaedah ini seseorang dapat memberikan jawapan yang lengkap, dan kaedah ini aku tidak temui dalam kalangan ahli ilmu kalam Islam. Dalam tulisantulisan teologi yang bertujuan membantah falsafah, aku hanya menemui timbunan ungkapan yang penuh dengan percanggahan dan kesilapan, tidak mampu menipu, bukan hanya akal kritis, tetapi juga orang awam biasa.  
Yakin bahawa cuba membantah suatu doktrin sebelum benarbenar memahaminya adalah seperti menembak sasaran dalam gelap, aku mencurahkan diri dengan penuh semangat kepada kajian falsafah; tetapi hanya melalui buku, tanpa bantuan seorang guru. Aku mengorbankan semua masa lapang yang tinggal daripada tugas mengajar dan menulis karya tentang undangundang. Ketika itu, terdapat 300 pelajar di Baghdad yang menghadiri kuliahku.  
Dengan bantuan Allah, kajian ini, yang dilakukan secara diamdiam, meletakkan aku dalam keadaan untuk memahami sistem falsafah secara mendalam dalam masa dua tahun. Selepas itu, aku menghabiskan kirakira setahun untuk merenung sistemsistem ini setelah memahaminya dengan mendalam. Aku menganalisisnya berulang kali dalam fikiranku sehingga segala kekaburannya hilang sepenuhnya. Dengan cara ini, aku memperoleh pengetahuan lengkap tentang semua muslihat dan perincian halus mereka, tentang apa yang merupakan kebenaran dan apa yang merupakan ilusi di dalamnya.  
Ringkasan Mengenai Doktrin Doktrin Ini  Aku kini akan memberikan ringkasan mengenai doktrindoktrin ini. Aku mendapati bahawa mereka terbahagi kepada pelbagai jenis, dan pengikutnya dapat diklasifikasikan di bawah beberapa kumpulan yang berbeza. Walaupun terdapat kepelbagaian, semuanya dicirikan oleh cap kekufuran dan ketidakpercayaan, meskipun terdapat perbezaan ketara antara golongan kuno dan moden, antara para ahli falsafah awal dan akhir, bergantung kepada sejauh mana mereka menyimpang atau menghampiri kebenaran.  
Mengenai Aliran Falsafah dan Cap Kekufuran yang Melekat pada Kesemuanya  Walaupun terdapat banyak aliran dan kepelbagaian, sistem falsafah ini boleh diringkaskan kepada tiga kumpulan:  1. Materialis  2. Naturalis  3. Teis  
1. Materialis  Mereka menolak wujudnya Pencipta dan Pengatur alam semesta yang berakal dan Maha Kuasa. Menurut pandangan mereka, dunia ini wujud sejak azali dan tidak mempunyai pencipta. Makhluk hidup berasal daripada benih, dan benih pula berasal daripada makhluk hidup; begitulah keadaannya sejak dahulu dan akan terus berlaku selamalamanya. Mereka yang menganut doktrin ini adalah ateis

2. Naturalis  Golongan ini mengabdikan diri kepada kajian alam semula jadi serta fenomena luar biasa dalam dunia haiwan dan tumbuhan. Dengan menganalisis organorgan haiwan secara terperinci melalui bantuan anatomi, mereka terpesona dengan keajaiban ciptaan Tuhan dan kebijaksanaan yang terkandung di dalamnya. Oleh itu, mereka terpaksa mengakui kewujudan Pencipta yang bijaksana, yang mengetahui tujuan dan hikmah setiap sesuatu.  
Sesungguhnya, tiada sesiapa yang dapat mempelajari anatomi dan mekanisme menakjubkan makhluk hidup tanpa mengakui kebijaksanaan mendalam Dia yang membentuk tubuh haiwan, terutama sekali manusia. Namun begitu, kerana terlalu asyik dengan kajian semula jadi, mereka percaya bahawa kewujudan sesuatu makhluk sepenuhnya bergantung kepada keseimbangan organisma mereka. Menurut mereka, apabila organisma itu musnah dan binasa, begitu juga dengan kemampuan berfikir yang terikat dengannya. Mereka mendakwa bahawa menghidupkan semula sesuatu yang telah musnah adalah mustahil, lalu menafikan keabadian jiwa.  
Akibatnya, mereka menolak kewujudan syurga, neraka, kebangkitan semula, dan pengadilan. Dengan tidak mengakui balasan untuk amal baik atau hukuman untuk perbuatan jahat, mereka membuang segala bentuk autoriti dan tenggelam dalam keseronokan nafsu seperti binatang. Golongan ini juga layak digelar ateis, kerana iman yang benar bukan sahaja bergantung kepada pengakuan terhadap Tuhan, tetapi juga terhadap RasulNya dan Hari Pembalasan. Walaupun mereka mengakui Tuhan dan sifatsifatNya, mereka menolak pengadilan pada hari akhirat.  
3. Teis  Seterusnya ialah golongan Teis. Dalam kalangan mereka termasuklah Socrates, guru kepada Plato, yang kemudiannya menjadi guru kepada Aristotle. Aristotle menyusun kaedah logik untuk muridmuridnya, menyusun ilmuilmu, menjelaskan perkaraperkara yang sebelumnya tidak jelas, dan menghuraikan apa yang sebelumnya tidak difahami.  
Aliran ini membantah sistem dua kumpulan lain, iaitu Materialis dan Naturalis. Namun, dalam usaha mereka untuk membongkar kesilapan dan kepercayaan sesat kumpulan tersebut, mereka menggunakan hujahhujah yang seharusnya tidak digunakan. Firman Allah: “Cukuplah Allah sebagai pelindung orangorang yang beriman dalam peperangan.” (AlQuran, 33:25).  
Aristotle dan Pengaruhnya terhadap Falsafah  Aristotle juga berjaya menentang teoriteori Plato, Socrates, dan golongan teis yang mendahuluinya, dan memisahkan dirinya sepenuhnya daripada mereka. Namun, beliau tidak dapat menghapuskan kesan kekufuran dan bidaah daripada ajarannya, yang juga mencemari pengajaran pendahulunya. Oleh itu, kita harus menganggap mereka semua sebagai golongan tidak beriman, termasuklah ahli falsafah Muslim seperti Ibn Sina (Avicenna) dan Farabi, yang telah mengadaptasi sistem mereka.  
Namun begitu, harus diakui bahawa tiada ahli falsafah Muslim yang lebih baik dalam mentafsir doktrin Aristotle berbanding keduadua tokoh ini. Apa yang diwariskan oleh ahli falsafah lain sebagai ajaran Aristotle penuh dengan kesilapan, kekeliruan, dan kekaburan yang hanya mengelirukan pembaca. Sesuatu yang tidak dapat difahami tidak boleh diterima mahupun ditolak.  
Falsafah Aristotle, yang mana pengetahuan serius tentangnya kita berhutang kepada terjemahan oleh dua cendekiawan ini, boleh dibahagikan kepada tiga bahagian: yang pertama mengandungi unsurunsur yang boleh dituduh sebagai keingkaran, yang kedua tercemar dengan bidaah, dan yang ketiga harus ditolak sepenuhnya. Kini kita beralih kepada butiran:  
BahagianBahagian Ilmu Falsafah  Ilmu falsafah, dalam konteks tujuan yang kita tetapkan, boleh dibahagikan kepada enam bahagian:  1. Matematik  2. Logik  3. Fizik  4. Metafizik  5. Politik  6. Falsafah Moral  
Matematik  Matematik merangkumi pengetahuan tentang pengiraan, geometri, dan kosmografi. Ia tidak mempunyai kaitan langsung dengan ilmu agama dan tidak membuktikan apaapa untuk atau menentang agama; ia berasaskan asasasas bukti yang, apabila diketahui dan difahami, tidak dapat disangkal. Namun, matematik cenderung menghasilkan dua kesan buruk.  
Yang pertama ialah: Sesiapa yang mempelajari ilmu ini akan mengagumi kehalusan dan kejelasan buktinya. Keyakinannya terhadap falsafah meningkat, dan dia percaya bahawa semua cabangnya mampu mencapai kejelasan dan keteguhan bukti yang sama seperti matematik. Namun, apabila dia mendengar orang bercakap tentang kekufuran ahli matematik dan keengganan mereka terhadap UndangUndang Ilahi, yang diketahui umum, walaupun dia mungkin mengulangi tuduhan ini demi menghormati autoriti, dia berkata kepada dirinya sendiri bahawa jika ada kebenaran dalam agama, ia tidak akan terlepas daripada mereka yang begitu tajam akalnya dalam matematik.  
Seterusnya, apabila dia menyedari keingkaran dan penolakan agama oleh golongan cendekiawan ini, dia membuat kesimpulan bahawa menolak agama adalah wajar. Aku telah bertemu dengan ramai orang yang tersesat dengan alasan seperti ini. Dan apabila kita membantah mereka dengan mengatakan:  
"Tidak semestinya seseorang yang cemerlang dalam satu cabang ilmu cemerlang dalam cabang lain, atau bahawa dia harus mahir dalam fiqh, teologi, dan perubatan. Ada pakar dalam setiap ilmu yang sepenuhnya tidak mengetahui cabang ilmu lain. Hujah ahli falsafah kuno adalah tegas dalam matematik tetapi hanya bersifat spekulatif dalam persoalan agama. Untuk mengetahuinya, seseorang harus mengkaji perkara itu secara mendalam.”  
Jika bantahan ini dibuat kepada mereka, "peniru kekufuran" ini tidak menyukainya. Kerana tunduk kepada nafsu mereka, kesombongan yang bodoh, dan keinginan untuk dikenali sebagai cendekiawan, mereka terus mempertahankan keunggulan ahli matematik dalam semua cabang ilmu. Ini adalah keburukan besar, dan oleh sebab itu, mereka yang mempelajari matematik perlu dipantau agar tidak terlalu mendalami penyelidikan mereka.  
Walaupun matematik jauh daripada halhal agama, sebagai pengenalan kepada sistem falsafah, ia membawa pengaruh buruk terhadap agama. Jarang seseorang yang mendalaminya tidak kehilangan keimanan dan melepaskan ikatan agama.  
Kesan buruk kedua berasal daripada Muslim yang ikhlas tetapi jahil, yang berpendapat bahawa cara terbaik untuk mempertahankan agama adalah dengan menolak semua ilmu eksak. Menuduh para pengamalnya tersesat, dia menolak teoriteori mereka tentang gerhana matahari dan bulan, dan mengecamnya atas nama agama. Tuduhan ini tersebar luas dan sampai ke telinga ahli falsafah yang tahu bahawa teoriteori ini berasaskan bukti yang tidak dapat disangkal.  
Jauh daripada kehilangan keyakinan, mereka percaya bahawa Islam berasaskan kejahilan dan penolakan bukti saintifik, dan dengan itu, kecintaan mereka terhadap falsafah bertambah seiring dengan kebencian mereka terhadap agama.  
Adalah kerosakan besar terhadap agama jika mempertahankan Islam dianggap melibatkan kecaman terhadap ilmu eksak. Hukum agama tidak mengandungi apaapa yang menyokong atau mengutuknya, dan ilmu ini sendiri tidak menyerang agama. Katakata Nabi: "Matahari dan bulan adalah dua tanda kekuasaan Allah; ia tidak gerhana kerana kelahiran atau kematian sesiapa; apabila kamu melihat tandatanda ini, berlindunglah dengan solat dan sebutlah nama Allah" — kata kata ini sama sekali tidak menolak pengiraan astronomi yang menentukan orbit dua benda langit ini, persimpangan dan oposisi mereka menurut undangundang tertentu.  
Namun, tradisi yang mengatakan, "Apabila Allah menzahirkan diriNya dalam sesuatu, Dia merendahkan diriNya kepadanya," tidak sahih dan tidak terdapat dalam mana mana koleksi tradisi yang boleh dipercayai.  
Demikianlah kaitan dan bahaya yang mungkin timbul daripada matematik.  
4057 words Total 13,681


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://norsanina.blogspot.com/2025/01/225-confesssion-in-bahasa-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hoka Menjemput Rakyat Malaysia Sertai Pengaktifan Everybody Bondi Dan Pelancaran Bondi 9 Di Trx

Hoka Menjemput Rakyat Malaysia Sertai Pengaktifan Everybody Bondi Dan Pelancaran Bondi 9 Di Trx

papar berkaitan - pada 17/1/2025 - jumlah : 165 hits
HOKA salah satu jenama kasut prestasi yang paling pesat berkembang di dunia berbesar hati untuk mengumumkan Pengaktifan EVERYBODY BONDI dan pelancaran BONDI 9 di Raintree Plaza TRX dari 15 hingga 19 Januari 2025 Acara ini menjemput rakyat M...
My Uae Cepa Kenapa Perjanjian Ini Penting Untuk Malaysia

My Uae Cepa Kenapa Perjanjian Ini Penting Untuk Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2025 - jumlah : 210 hits
DALAM usaha memperkukuh hubungan dua hala yang semakin berkembang Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu telah menandatangani Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Malaysia UAE nbsp Perjanjian bersejarah ini berjaya dicapai dalam lawatan k...
Duta Besar China Ke Malaysia Kunjungi Kelantan

Duta Besar China Ke Malaysia Kunjungi Kelantan

papar berkaitan - pada 17/1/2025 - jumlah : 123 hits
Kunjungan Duta Besar China ke Malaysia Ouyang Yujing ke Kelantan pada 15 Jan 2025 memperkukuh hubungan diplomatik secara khusus di antara China dengan Kelantan Kunjungan tersebut disambut Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Dr Mohamed Fad...
Penglibatan Tnb Dalam Sektor Tenaga Baharu Bawa Manfaat Kepada Malaysia Pm Anwar

Penglibatan Tnb Dalam Sektor Tenaga Baharu Bawa Manfaat Kepada Malaysia Pm Anwar

papar berkaitan - pada 17/1/2025 - jumlah : 161 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hadir pada majlis pelancaran Additional 102MW Eastfield and Bunkers Solar Farms Showcasing TNB s Growth In Renewable Energy In The United Kingdom pada Khamis Foto Facebook Anwar IbrahimLONDON 17 Jan ...
Ladang Solar Di Uk Pamer Kemampuan Malaysia Pacu Penyelesaian Tenaga Lestari Pm Anwar

Ladang Solar Di Uk Pamer Kemampuan Malaysia Pacu Penyelesaian Tenaga Lestari Pm Anwar

papar berkaitan - pada 17/1/2025 - jumlah : 315 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hadir pada majlis pelancaran Additional 102MW Eastfield and Bunkers Solar Farms Showcasing TNB s Growth In Renewable Energy In The United Kingdom pada Khamis Foto Facebook Anwar IbrahimLONDON 17 Jan ...
Asean 2025 Malaysia Perlu Berada Dalam Radar Pelabur Dunia Pm Anwar

Asean 2025 Malaysia Perlu Berada Dalam Radar Pelabur Dunia Pm Anwar

papar berkaitan - pada 16/1/2025 - jumlah : 274 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika selesai mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri UK Keir Starmer di Pejabat Perdana Menteri UK itu di No 10 Downing Street atas jemputan Starmer pada Rabu Foto Facebook Anwar IbrahimLONDON ...
Cptpp Platform Kritikal Pelaburan Perdagangan Malaysia Uk Pm Anwar

Cptpp Platform Kritikal Pelaburan Perdagangan Malaysia Uk Pm Anwar

papar berkaitan - pada 16/1/2025 - jumlah : 213 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika hadir merasmikan produk YTL UK di Bristol sempena lawatan kerja ke United Kingdom pada Rabu Foto Facebook Anwar IbrahimLONDON 16 Jan Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Tran...
20 Pilihan Hotel Mesra Kanak Kanak Di Malaysia 2025

20 Pilihan Hotel Mesra Kanak Kanak Di Malaysia 2025

papar berkaitan - pada 16/1/2025 - jumlah : 174 hits
Hotel Mesra Kanak kanak di Malaysia 2025 Lengkap Dengan Kolam Renang Playground Merancang percutian bersama anak anak sejujurnya agak mencabar Ada banyak faktor yang perlu dipertimbangkan termasuklah pemilihan hotel Di Malaysia terdapat ban...
Ammetlife Medical Health Insurance Malaysia Comprehensive Protection For Your Future

Ammetlife Medical Health Insurance Malaysia Comprehensive Protection For Your Future

papar berkaitan - pada 16/1/2025 - jumlah : 168 hits
Healthcare is a priority for everyone and having a reliable medical health insurance plan is essential to ensure access to quality healthcare without financial worries In Malaysia healthcare costs are steadily rising making it critical for ...
Trump Mahu Penduduk Gaza Dipindahkan Ke Negara Jiran

Biodata Soloz Kerjaya Filem Terbaru Game Of Life

Kumpulan Khutbah Jumat 2025

Kemalangan Di Mesir 8 Pelajar Malaysia Cedera Dapat Bantuan Wisma Putra

Cara Mengatasi Tekanan Emosi Dalam Kehidupan Sehari Hari

Resepi Bbq Kambing

Drama Gadis Masa Lakonan Mira Filzah Syafiq Kyle

Sarapan Capati Di Warong Tujuh Pagi


echo '';
Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 11 Gegar Vaganza 2024 2025 Musim 11 Separuh Akhir

Keputusan Markah Peserta Konsert Minggu 10 Gegar Vaganza 2024 2025 Musim 11 Suku Akhir

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 2025 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

4 Tanda Ketagihan Yang Jelas Pada Wajah Seorang Penagih Syabu Ice

Biodata Putra Abdullah Atlet Muay Thai Boxing Malaysia Seangkatan Johan Ghazali Jojo Team Jordan Boy


Pm Malay Dignity Strength Built On Foundation Of Islamic Values

Halal Certification Is A Non Muslim Issue

Why Salads Are Good For You

Ikan Siakap Bakar Kerabu Bunga Betik

Lirik Lagu Anak Raja De Fam

Monday Blues