2 Sebab Utama Serangga Dan Haiwan Perosak Muncul Dalam Tempoh Lockdown




Pejabat tutup tapi serangga dan haiwan perosak mula muncul di pejabat anda? Tikus dah mula berlari-lari di tepi dinding dan tingkap? Lipas dah mula main sembunyi-sembunyi dan tiba-tiba terbang? Semut dah mula muncul di pantri pejabat? Track laluan anai-anai mula muncul di dinding pejabat dan premis anda? 
Kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 di mana kesemua sektor akan kembali ditutup kecuali beberapa sektor yang telah diluluskan oleh pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sahaja yang dibenarkan beroperasi
Bayangkan jika pejabat atau tempat kerja anda kosong dan tiada staf di dalam nya, serangga haiwan perosak ini boleh berkeliaran di pejabat anda. Jangan terkejut bila dah habis tempoh lockdown ini perkara pertama yang anda jumpa apabila kembali bekerja adalah tikus, lipas dan semut, bukannya rakan sejawat yang lain. 
Berikut merupakan sebab utama serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown: 1) Tiada aktiviti manusia 

Dalam tempoh yang sukar ini, kurangnya aktiviti dan pergerakan manusia dalam sesebuah bangunan akan membuatkan serangga dan haiwan makhluk perosak menjadikan bangunan tersebut sebagai tempat persembunyian mereka. Sesetengah kawasan ada yang pejabatnya beroperasi seperti biasa dan ada di sesetengah kawasan sunyi sepi disebabkan tiada yang beroperasi. 
Kehadiran di pejabat hanya dibenarkan bagi perkhidmatan perlu dan tidak melebihi 20% pada satu-satu masa bagi sektor awam dan kapasiti kehadiran pekerja bagi sektor swasta dalam perkhidmatan perlu termasuk operasi dan pengurusan terhad kepada 60% sahaja.
Tempat atau bangunan yang kosong akan menjemput serangga dan haiwan perosak masuk ke dalam bangunan tersebut untuk membuat kerosakan. Hal ini disebabkan serangga dan haiwan perosak akan berasa selamat di dalam persekitaran yang sunyi tanpa sebarang aktiviti di dalamnya dan akan berasa tiada ancaman kepadanya.
Antara contoh aktiviti serangga dan haiwan perosak adalah tikus akan mencari jalan untuk keluar dan masuk ke dalam premis tersebut, lipas akan bebas mencari sumber makanan, semut akan berkumpul di kawasan yang ada sumber makanan atau anai-anai akan mula menjelajah ke seluruh bangunan untuk mencari sumber makanan bagi menguatkan koloninya lagi.
2) Kebersihan 

Kebersihan adalah salah satu sebab utama untuk serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown ini. Hal ini disebabkan kawasan yang kotor atau mepunyai sisa makanan akan menarik serangga dan haiwan perosak muncul datang ke premis anda. 
Restoran, kedai makan, gerai makan, kenderaan bersaji (food truck), penjaja tepi jalan, penjaja beredar, medan selera, pusat penjaja, gerai makan tepi jalan atau kiosk dibenarkan beroperasi antara 8.00 pagi hingga 8.00 malam secara bawa pulang, pandu lalu atau penghantaran semasa tempoh PKP ini. Dine-in dan perkhidmatan park & dine tidak dibenarkan dalam tempoh PKP.
Pejabat dan kedai makan yang beroperasi, anda dinasihatkan untuk terus kekalkan kebersihan premis walaupun dalam tempoh lockdown ini. Pastikan tiada sampah sarap yang ditinggalkan semasa tempoh bekerja, sisa makanan di buang di tempat sepatutnya dan simpan makanan di tempat yang tertutup.  
Bagi restoran yang tidak beroperasi pula, risiko anda menjemput serangga dan haiwan perosak ke dalamnya adalah amat tinggi. Hal ini jika tempat penyediaan makanan tidak dibersihkan dengan rapi sebelum menutup premis masing-masing. Sisa makanan yang tertinggal akan menarik serangga dan haiwan perosak muncul datang ke premis anda. Oleh itu, pastikan kebersihan dititikberatkan ketika pengoperasian setiap premis. 

Oleh itu, jangan rasa gusar untuk hubungi pakar kawalan mahkluk perosak. Pihak kami akan berikan servis yang terbaik kepada anda supaya masalah makhluk perosak di persekitaran anda selesai. Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak.

Serahkan masalah anda kepada E Pest Control. Dapatkan nasihat profesional dari pakar kawalan makhluk perosak dengan 2 langkah mudah ini: 
1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada makhluk perosak di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. E Pest Control akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah makhluk perosak di kediaman anda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mypestnews.com/2021/06/2-sebab-utama-serangga-dan-haiwan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gunakan Tempoh Lockdown Percepatkan Proses Vaksinasi

Gunakan Tempoh Lockdown Percepatkan Proses Vaksinasi

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 194 hits
POSTED BY AMIR WRLRPerwakilan Negeri Kedah Adam Loh menyeru kerajaan supaya tempoh Perintah Kawalan Pergerakan penuh digunakan untuk mempercepatkan proses vaksinasi negara Beliau berkata gesaan itu dibuat kerana menyifatkan proses vaksinasi...
Tular Berkenaan Mb Kedah Yang Dikatakan Test Drive Sebuah 4x4 Ford Di Showroom Ford Di Penang Dalam Tempoh Lockdown

Tular Berkenaan Mb Kedah Yang Dikatakan Test Drive Sebuah 4x4 Ford Di Showroom Ford Di Penang Dalam Tempoh Lockdown

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 216 hits
MAN TOBAMB SELUT NI SELALU MENGARUT JA KERJA DIA Kredit Nini Siron Saya ada soalan Saya ada kemuyskilan Izinkan saya kongsikan apa yang berlaku di depan mata saya sendiri Lokasi Juru Autocity berhadapan SHOWROOM FORD AUTOCITY Jam 6 30ptg Ta...
Lockdown But No Slowdown In Icu Cases Says Noor Hisham

Lockdown But No Slowdown In Icu Cases Says Noor Hisham

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 188 hits
The rate of occupancy of ICUs has breached the 100 mark which means some critically ill patients cannot be placed in the ICU PETALING JAYA While daily Covid 19 cases have dropped since the lockdown the number of patients in intensive care u...
Pm Country Loses Rm1bil For Each Day In Lockdown

Pm Country Loses Rm1bil For Each Day In Lockdown

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 158 hits
A man walking in a quiet shopping plaza in Kuala Lumpur during the latest nationwide lockdown GLENN GUAN The StarPETALING JAYA The country loses RM1bil every day with the lockdown in place says Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin Muhyid...
4 Projek Lockdown Bermanfaat Boleh Dilakukan Waktu Pkp

4 Projek Lockdown Bermanfaat Boleh Dilakukan Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 234 hits
Memandangkan negara masih lagi bergelut dengan pandemik Covid 19 dan angka kematian harian semakin meningkat dan kes melepasi angka 5000 sehari kerajaan Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 PKP kali ini juga dikenali ...
Terkini Pemuda Rakam Video Kilang Arak Berasap Ketika Total Lockdown Disiasat Polis

Terkini Pemuda Rakam Video Kilang Arak Berasap Ketika Total Lockdown Disiasat Polis

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 172 hits
June 20 2021 Polis mengesahkan kilang minuman keras di Seksyen 15 di sini tidak beroperasi seperti didakwa seorang individu melalui video tular di media sosial Jumaat lalu Justeru Ketua Polis Daerah Shah Alam Asisten Komisioner Baharudin Ma...
Ministry Clarifies Cycling Not Allowed During Lockdown

Ministry Clarifies Cycling Not Allowed During Lockdown

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 235 hits
PETALING JAYA Cycling is not allowed during the current lockdown says the Youth and Sports Ministry It clarified that all sporting and recreational activities are not allowed with the exception of jogging and exercising within one s own nei...
Dprd Diy Dukung Sultan Hb X Terapkan Lockdown Total

Dprd Diy Dukung Sultan Hb X Terapkan Lockdown Total

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 147 hits
Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Daerah Istimewa Yogyakarta mendukung penerapan lockdown total seperti yang diwacanakan Gubernur DIY Sri Sultan Hamengku Buwono X untuk menekan lonjakan kasus Covid 19
Hilangkan Stress Sepanjang Lockdown Dengan Plays Org

Hilangkan Stress Sepanjang Lockdown Dengan Plays Org

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 359 hits
Bosan pkp bersambung lagi Dah buntu taktau nak buat apa Macam ciktie sendiri alhamdulillah sepanjang lockdown ni bergilir gilir masuk pejabat dan bekerja dari rumah Sesekali masuk pejabat haaa ambik ko Pulunlah bagi siap mana mana kerja yan...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi