2 Individu Gesa Peguam Negara Dakwa Hadi Kerana Menghasut


 
FMT Reporters -December 15, 2020 Individu terbabit mahu mahkamah mengisytiharkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak layak memegang sebarang jawatan dalam kerajaan.KUALA LUMPUR: Dua individu dari Sabah menggesa Peguam Negara mendakwa Presiden PAS Abdul Hadi Awang kerana dikatakan membuat kenyataan berbaur hasutan terhadap penganut Kristian dalam lidah rasmi parti itu, empat tahun lalu.
Maklin Masiau, 48, dan Lawrence Jomiji Kinsil @ Maximilhian, 64, menuntut deklarasi bahawa Hadi melakukan kesalahan mengikut Seksyen 3 Akta Hasutan.
Mereka yang memfailkan tuntutan itu di mahkamah tinggi minggu lalu, juga mahu deklarasi bahawa Hadi tidak layak memegang sebarang jawatan dalam kerajaan, termasuk menteri.
Pada 2 April lalu, Pejabat Perdana Menteri mengumumkan pelantikan Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang, sebagai wakil khas Malaysia ke Timur Tengah.
Ini berlaku sebulan selepas pemimpin PAS itu menjanjikan sokongan partinya terhadap kepemimpinan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri susulan kerajaan Pakatan Harapan tumbang pada Februari lalu.
Dalam saman pemula difailkan Tetuan R Kengadharan & Co, mereka berkata Hadi membuat kenyataan berbaur hasutan terhadap penganut Kristian dan/atau mubaligh Kristian dalam akhbar Harakah pada 18 Januari 2016.
“Sudah lebih empat tahun sejak defendan (Hadi) mengeluarkan kenyataan itu, tetapi tiada pendakwaan terhadapnya,” kata plaintif.
Dokumen diserahkan ke ibu pejabat PAS di sini, manakala Peguam Negara diberikan satu salinan semalam memandangkan kes itu litigasi kepentingan awam bertujuan mempertahankan kedaulatan undang-undang.
Mereka berkata, tuntutan itu difailkan kerana tiada sesiapa termasuk pendakwa raya (yang juga Peguam Negara) mahu mengemukakan saman terhadap Hadi.
Dalam afidavit menyokong tindakan itu yang dilihat FMT, plaintif juga berkata, kenyataan Hadi diterbitkan semula oleh FMT pada hari sama.
“Kami dengan hormat percaya defendan membuat kenyataan yang tidak berasas dan memfitnah orang Kristian dan/atau mubaligh Kristian.
“Kenyataan defendan menjejaskan masyarakat Kristian di negara ini, seterusnya menjadi isu kepentingan awam,” kata plaintif.
Menurut mereka, falsafah Hadi yang berbaur hasutan turut dicerminkan dalam kenyataan pada 28 Ogos lalu oleh Ahli Parlimen Pasir Puteh Muhammad Zawawi Salleh di Dewan Rakyat, “kitab Injil sudah dipesongkan”.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/2-individu-gesa-peguam-negara-dakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli Akan Berbincang Mengenai Pengukuhan Operasi Zoo Negara Esok

Kementerian Tenaga Dan Sumber Asli Akan Berbincang Mengenai Pengukuhan Operasi Zoo Negara Esok

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 250 hits
Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Islamic Economic Foundation Launches Fund To Help Zoo Negara

Islamic Economic Foundation Launches Fund To Help Zoo Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 219 hits
The Malaysian Islamic Economic Development Foundation has launched a fund to help ease the financial burden faced by the management of Zoo Negara YaPEIM in a statement today said the fund was launched in response to the Covid 19 pandemic th...
Minister Zoo Negara Has More Than Enough Funds Should Spend Prudently

Minister Zoo Negara Has More Than Enough Funds Should Spend Prudently

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 243 hits
Energy and Natural Resources Minister Shamsul Anuar Nasarah believes that Zoo Negara possesses sufficient funds and has advised it to manage its finances transparently The National Zoological Gardens previously said it could only hold on un...
Pasukan Petugas Ekonomi Digital Komited Percepat Transformasi Digital Negara

Pasukan Petugas Ekonomi Digital Komited Percepat Transformasi Digital Negara

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 250 hits
PUTRAJAYA 2 Disember Pasukan Petugas Ekonomi Digital telah mengadakan mesyuarat kali ketiga untuk mempercepat transformasi digital negara Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah dan Ment...
5 Presiden Negara Papua Dari Tahun 1971 2020

5 Presiden Negara Papua Dari Tahun 1971 2020

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 395 hits
Bangsa Papua dan perjuangan panjangnya dalam mewujudkan Negara yang berdaulat melewati berbagai tantangan dalam mencapai kedaulatan penuh mengusir penjajah yang masih bercokol diatas tanah airnya Dalam rentang 59 tahun semenjak manifesto po...
Berapa Kos Rawatan Covid 19 Di Negara Morocco

Berapa Kos Rawatan Covid 19 Di Negara Morocco

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 350 hits
BERAPA KOS RAWATAN COVID 19 DI NEGARA MOROCCO Pertambahan kes covid 19 di negara Morocco menyebabkan sebahagian besar hospital awam di negara itu tidak dapat menampung semua pesakit COVID 1 Ini menyebabkan orang ramai mula mendapatkan ujian...
Fpi Heran Konsep Negara Tauhid Rizieq Dipersoalkan

Fpi Heran Konsep Negara Tauhid Rizieq Dipersoalkan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 200 hits
Rizieq Shihab mengatakan revolusi akhlak dalam bernegara perlu diterapkan dengan mengubah sistem sekularisme menjadi sistem berbasis tauhid Foto CNN Indonesia Adhi WicaksonoJakarta CNN Indonesia Sekretaris Umum DPP Front Pembela Islam Munar...
Singapura Menjadi Negara Pertama Membenarkan Penjualan Daging Buatan Makmal

Singapura Menjadi Negara Pertama Membenarkan Penjualan Daging Buatan Makmal

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 226 hits
Sumber daging komersial adalah dari ladang ternakan besar Bagi negara seperti Malaysia ini tidak menjadi isu kerana terdapat ruang tanah yang besar untuk membina ladang Singapura tidak mempunyai kemewahan ini dan bergantung kepada pengimpor...
Tukar Kempen Sayangi Sawitku Kepada Sawit Anugerah Tuhan Bahaya Pada Negara Kata Hanipa

Tukar Kempen Sayangi Sawitku Kepada Sawit Anugerah Tuhan Bahaya Pada Negara Kata Hanipa

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 146 hits
Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin berkata Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali perlu dielak untuk berkempen ke luarnegara KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin mendakwa pertukaran nama kempen Sa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord