2 Hari Satu Malam Di Pusat Edu Ecotourism Sungai Menyala



2 HARI SATU MALAM DI PUSAT EDU-ECOTOURISM SUNGAI MENYALA

MENIKMATI UDARA SEGAR ALAM SEMULAJADI

 PENGINAPAN SELESA


Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), AlongMurni (AM) lebih banyak menghabiskan masa untuk berada di rumah dan mengikut setiap saranan kerajaan. Namun apabila kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan terbuka untuk melancong, AM memilih untuk bersedia memulakan aktiviti luar. Bagaimanapun, AM masih meletakkan keselamatan dan kesihatan sebagai keutamaan dalam norma baru ini.

AM dimaklumkan bahawa Taman Eko Rimba dan Hutan Negeri di Negeri Sembilan telah mula dibuka, sila rujuk entri AM ini ( https://alongmurni.blogspot.com/2020/06/pembukaan-taman-eko-rimba-dan-hutan-negeri-di-negeri-sembilan.html). 
Jadi, tempat yang selamat dan kebersihan menjadi faktor utama mengapa AM memilih untuk menginap di sini. Malahan tempat yang AM akan lawati dan menginap ini, mengamalkan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan.

MENGINAP DI PUSAT EDU ECOTOURISM SG MENYALA

Pusat Edu-Ecotourism Sg Menyala menjadi pilihan lokasi penginapan AM untuk cuti-cuti kali ini. Ianya terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Sungai Menyala yang berkeluasan mencecah 1280 hektar.

Selain menikmati udara segar dan kehijauan di dalam hutan rimba, AM boleh melawati Galeri Pusat Edu-Ecotourism. Di sini terdapat pameran tentang jenis-jenis hutan, daun, pokok dan sebagainya dalam suasana yang cukup moden. Banyak informasi yang AM perolehi di Galeri ini. 

Galeri
Penginapan yang disediakan di sini adalah jenis kategori double room, twin room atau dorm dalam harga yang sangat berpatutan. Bilik double room/ twin room lengkap dengan TV, peti sejuk saiz kecil dan meja saiz kecil manakala Bilik Dorm sesuai untuk yang menginap lebih dari 5 - 24 orang . Bilik Dorm agak santai jika datang dalam berkumpulan. 
Bilik jenis Twin/Double
AM memilih untuk menginap dalam bilik jenis dorm. Yelah kan, boleh bersembang-sembang sambil berkongsi pengalaman sepanjang tempoh PKP di rumah. Memang riuh dan banyak cerita yang menggelikan hati bila dah berkumpul dengan rakan-rakan.


Kemudahan lain yang disediakan adalah dewan taklimat, perpustakaan, dewan makan, surau, basikal dan sebagainya.

Dewan Taklimat
Sepanjang menginap di Pusat Edu Ecotourism ini AM rasa sangat tenang dengan udara yang segar. Mana tidaknya di kelilingi kehijauan hutan simpan yang masih mengekalkan alam semulajadi. Tidur pun jadi nyenyak tau. Malam malam boleh dengar je bunyi unggas dan bunyi cengkerik menyanyi riang. Memang tenang dan mendamaikan. 


Di sini juga banyak aktiviti yang menarik boleh dilakukan antaranya Jungle Trekking, Rekreasi umum seperti berkelah dan beriadah, berbasikal dan melakukan penyelidikan terhadap alam flora dan fauna yang masih terpelihara di sini. 
BERJALAN-JALAN DI PANTAI TELUK KEMANG

Perjalanan dari Pusat Edu Ecotourism Sg Menyala ke Pantai Teluk Kemang mengambil masa 10-15 minit dengan menaiki kereta. Di sepanjang jalan menuju ke Pantai Teluk Kemang, dapat dilihat banyak kedai-kedai telah mula beroperasi namun masih mengikut SOP yang telah ditetapkan.


Orang ramai telah dibenarkan untuk mandi manda di kawasan Pantai Teluk Kemang. AM dan rakan-rakan cuma berjalan-jalan di kawasan Pantai Teluk Kemang sahaja sambil mengirup udara segar dan angina pantai.

SINGGAH MENJAMU SELERA DI PAK MOK LEMANG REMBAU


Lemang Pak Mok ini memang agak terkenal dengan keenakannya oleh masyarakat setempat. Jadi tempat ini disarankan oleh rakan AM yang lebih dikenali dengan panggilan 'Mummy'.

Selalu AM makan lemang buluh yang biasa namun di Pak Mok Lemang Rembau ini mempunyai juga Lemang Cili Padi. Memang sedap dan dipadankan dengan Rendang Ayam/Daging Mamam. Memang terbaik dan AM sangat sarankan untuk yang datang ke Negeri Sembilan singgah merasa lemang dari Pak Mok ini.



Untuk berada di Negeri Sembilan selama dua hari memang tak cukup. Masih banyak tempat menarik yang belum AM singgah. InsyaAllah, jika ada kesempatan AM akan datang lagi ke Jelajah lagi ke Negeri Sembilan. Terima kasih pada semua yang sudi bawa AM jalan-jalan pusing Negeri Sembilan.

(dari kiri) Bergambar bersama Zul, 'Mummy', Balqis dan AM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://alongmurni.blogspot.com/2020/06/2-hari-satu-malam-di-pusat-edu-ecotourism-sungai-menyala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Ini Tercipta Satu Sejarah Kkm Laporkan Pencapaian Malaysia Dalam Menangani Covid19

Hari Ini Tercipta Satu Sejarah Kkm Laporkan Pencapaian Malaysia Dalam Menangani Covid19

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 312 hits
Sidang media pada hari ini menyaksikan satu sejarah yang dilaporkan berkaitan perkembangan pandemik Covid 19 di Malaysia Hal ini telah disampaikan menerusi didang media khas dijalankan secara langsung di media tempatan oleh Ketua Pengarah K...
Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Selalu Ungkit Dia Sehingga Satu Hari

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 222 hits
Ayah yang tua ada 4 orang anak semua berjaya kecuali yang no 3 Kerja kilang je Selalu ungkit dia kata buat malu keluarga Sehinggalah satu hari Pandangan terhadap dia terus berubah Ya Allah Anak Ada 4 Orang Semua Berjaya Kecuali Anak Ke 3 Se...
Laporan Forensik Punca Kebakaran Wad Hsa Diketahui Satu Atau Dua Hari Lagi

Laporan Forensik Punca Kebakaran Wad Hsa Diketahui Satu Atau Dua Hari Lagi

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 260 hits
JOHOR BAHRU 29 Jun Laporan siasatan forensik bagi mengenal pasti punca kebakaran Wad Perubatan Perempuan Satu di Hospital Sultanah Aminah di sini petang ini diketahui dalam masa satu atau dua hari lagi Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat ...
Hanya Jual Makanan Pasar Malam Golden Hills Cameron Highlands Mula Beroperasi Hari Ini

Hanya Jual Makanan Pasar Malam Golden Hills Cameron Highlands Mula Beroperasi Hari Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 812 hits
Pasar Malam Golden Hills yang ditutup akibat Covid 19 sejak Mac lalu akan beroperasi semula bermula 10 Julai 2020 Menerusi kenyataan rasmi oleh Majlis Daerah Cameron Highlands pelancong yang hadir untuk membeli belah di kawasan tersebut dik...
Cek Fakta Tidak Benar Ruu Hip Disahkan Malam Hari

Cek Fakta Tidak Benar Ruu Hip Disahkan Malam Hari

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 182 hits
Foto kerusuhan karena RUU HIP disahkan malam hari adalah hoaks Foto tersebut diambil saat kerusuhan di Barcelona tahun 2019 lalu dan hingga saat ini belum ada pengesahan RUU HIP
Detik Bersejarah Pusat Kuarantin Covid 19 Maeps Ditutup Operasinya Hari Ini

Detik Bersejarah Pusat Kuarantin Covid 19 Maeps Ditutup Operasinya Hari Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 214 hits
Selepas hampir empat bulan beroperasi sebagai pusat kuarantin untuk Covid 19 hari ini nbsp Pusat Kuarantin amp Rawatan Covid 19 Berisiko Rendah MAEPS Serdang telah pun menamatkan operasinya Hal ini susulan daripada pesakit terakhir yang ber...
Hiburan Kuiz Tak Kisah Anda Kaki Internet Mana Satu 30 Hari Internet Pantas Daripada Rm15 Ini Pasti Mencukupi

Hiburan Kuiz Tak Kisah Anda Kaki Internet Mana Satu 30 Hari Internet Pantas Daripada Rm15 Ini Pasti Mencukupi

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 229 hits
Dunia sekarang ini mana boleh kita nak hidup tanpa Internet kan Nak tak nak memang tiap tiap hari kita akan menggunakan Internet untuk mengetahui perkembangan terkini dunia kemaskini akaun sosial dan sebagainya Tapi capaian Internet tue mes...
Hiburan Fizo Omar Dapat Job Rm25 000 Satu Malam Barang Terpakai Macam Saya Pun Ada Harga

Hiburan Fizo Omar Dapat Job Rm25 000 Satu Malam Barang Terpakai Macam Saya Pun Ada Harga

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 292 hits
Pelakon yang kini semakin rancak membuat comeback di persada seni Fizo Omar mendedahkan bahawa dia menerima tawaran bernilai tinggi hanya dengan menjadi peneman untuk satu malam Dia juga memberitahu peminat di luar sana mengenai sindiket pe...
Zui Yahya Akhirnya Ceritakan Satu Persatu Dulu Gaji Berpuluh Ribu Tak Pernah Cukup Tapi Sekarang

Zui Yahya Akhirnya Ceritakan Satu Persatu Dulu Gaji Berpuluh Ribu Tak Pernah Cukup Tapi Sekarang

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 359 hits
Dulu duit banyak gaji banyak tapi sikit pun tak pernah rasa cukup Hati rasa macam kosong Fikiran pun jadi serabut Ada duit tapi dia jadi macam tak tentu arah Ada duit jer fikir nak beli nak beli itu nak beli ini Duit abis mula risau lagi ri...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid