15 Senarai Pinjaman Dana Perniagaan Yang Ditawarkan Kerajaan Selain Pinjaman Bank


Setiap perniagaan mempunyai kitaran & peringkat yang tersendiri; dari peringkat awal sehingga ke peringkat tumbesaran, seterusnya ke peringkat matang — dan di setiap peringkat ada sejumlah perbelanjaan modal yang perlu dilaksanakan.

Sebagai rakyat Malaysia, kita boleh dikatakan agak bertuah kerana bantuan dana untuk perniagaan tidak terhad kepada pinjaman dari bank semata-mata.

Ini kerana pihak kerajaan juga menyediakan pelbagai jenis bantuan dana dalam bentuk geran atau pinjaman, serta tunjuk ajar untuk peniaga atau usahawan dari pelbagai jenis industri & peringkat perniagaan.


Tidak kira samada anda berniaga secara solo; baru sahaja mempunyai idea yang bernas; atau mahu meluaskan sayap perniagaan anda ke peringkat global, anda boleh cuba mohon bantuan dana usahawan dari mana-mana program yang dianjurkan kerajaan seperti yang telah di-compile-kan di bawah:


Bantuan Dana Usahawan Dalam Bentuk Geran Atau Pinjaman
1. TEKUN

Menawarkan skim-skim pembiayaan perniagaan yang merangkumi skop yang agak luas dari RM 10,000 sehingga RM 100,000. Mempunyai skim khas untuk wanita, komuniti kaum India dan lain-lain.

Layari laman web TEKUN di sini.

2. PROSPER

Sebuah skim pinjaman sehingga RM 100,000 untuk golongan muda Bumiputera dalam pelbagai jenis bidang termasuk fotokopi, automotif & aksesori pakaian.

Layari laman web PROSPER di sini.

3. Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB)

Merupakan sebuah organisasi yang menawarkan skim-skim pembiayaan untuk pelbagai peringkat termasuk PROSPER seperti yang dinyatakan di atas. Juga menawarkan skim pembiyaan untuk peruncit & pemborong.

Layari laman web PUNB di sini.

4. SUPERB

Skim Usahawan Permulaan Bumiputera yang di bawah Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) menawarkan geran (tanpa bayaran balik) bernilai RM 500,000.

Khusus untuk golongan muda Bumiputera sahaja.

Layari laman web SUPERB di sini.

5. TERAS

Juga merupakan program bantuan dana di bawah TERAJU. Menawarkan geran sehingga jutaan ringgit kepada syarikat Bumiputera yang berprestasi tinggi.

Layari laman web TERAS di sini.

6. TUKAR

Sebuah program naik taraf kedai runcit di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Layari laman web TUKAR di sini.

7. Dana Mudahcara

Dana berbentuk geran yang juga di bawah kelolaan TERAJU ini disediakan untuk inisiatif pelaburan swasta bagi menampung 15% dari kos keseluruhan komponen infrastruktur dan peralatan.

Nilai minima untuk projek yang layak memohon adalah RM 500,000 dan had maksima dana adalah RM 30 juta.

Layari laman web Dana Mudahcara di sini.

8. Skim Pembiayaan MARA

Skim pinjaman yang disediakan oleh MARA ini merangkumi pinjaman untuk pelbagai golongan. Ia juga memberi beberapa kelonggaran seperti pengecualian daripada cagaran dan lain-lain.

Layari laman web MARA di sini.

9. Yayasan Penjaja dan Peniaga Kecil 1Malaysia

Ini merupakan bantuan dana kepada peniaga kecil-kecilan yang juga memberi keutamaan kepada kaum bukan Bumiputera. Bantuan dana yang disediakan berbentuk mikro kredit.

Layari laman web YPPKM di sini.

10. Geran Khas Pelajar IPT (SSM)

Melalui geran ini, mana-mana pelajar IPT yang ingin mendaftar perniagaan samada milikan tunggal atau perkongsian, dikecualikan daripada membayar fi serta caj pendaftaran.

Layari laman web SSM di sini.

11. MyCreative Ventures

Sebuah badan yang ditubuhkan untuk membantu usahawan dari bidang kreatif & seni. Bantuan dana yang disediakan berbentuk pinjaman atau pelaburan ekuiti sehingga RM 5 juta ringgit.

Layari laman web MyCreative Ventures di sini.

12. Dana Pembangunan Halal

Dana Pembangunan Halal ini disasarkan kepada pengusaha industri halal dan usahawan Bumiputera yang mempunyai potensi besar untuk menembusi dan mengembangkan eskport mereka ke pasaran halal global.

Ia merupakan sebuah inisiatif pembiayaan yang disediakan oleh TERAJU.

Layari laman web dana ini di sini.

13. Skim Pembangunan Francais

Ini merupakan skim pembiayaan untuk menaik-taraf premis perniagaan serta francais anda di bawah kelolaan KPDNKK serta Perbadanan Nasional Berhad (PNS).

Layari laman web KPDNKK di sini.

Layari laman web PNS di sini.

14. Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM)

Sebuah skim pembiayaan untuk golongan berpendapatan isi rumah tidak melebihi RM 3,855. Mempunyai cawangan di seluruh Malaysia.

Layari laman web AIM di sini.

15. Pembiayaan Mikro-I MPPK

Sebuah program pembiyaan sehingga RM 3,000 untuk penjaja dan peniaga kecil. Ia diperkenalkan oleh KPDNKK melalui Bank Rakyat.

Apa yang menarik mengenai program pembiyaan ini, ia tidak memerlukan penjamin, tiada kadar keuntungan, tiada bayaran proses & tiada cagaran.

Layari laman web Mikro-I MPPK di sini.

(Nota: Pastikan anda telah meneliti kesemua syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh setiap jenis dana bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.)

Semoga bermanfaat dan membantu anda ye..:) kongsikan kepada sahabat-sahabat lain, biar mereka tahu punca dana perniagaan ini.

Sumber: ijual.my



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.rujukanniaga.com/2018/07/15-senarai-pinjaman-dana-perniagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pinjaman Perniagaan Bank Rakyat 2018 Untuk Peniaga Kecil

Pinjaman Perniagaan Bank Rakyat 2018 Untuk Peniaga Kecil

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 688 hits
Pinjaman perniagaan Bank Rakyat Anda membuka atau buka perniagaan kecil Jika anda memerlukan pinjaman perniagaan ada bank yang dapat dipercaya salah satu dari mereka bank rakyat Pinjaman perniagaan Bank Rakyat menawarkan skim pinjaman mikro...
Kerajaan Tak Ada Duit Desak Bayar Pinjaman Ptptn

Kerajaan Tak Ada Duit Desak Bayar Pinjaman Ptptn

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 244 hits
KUALA LUMPUR 24 Sept Kerajaan Pakatan Ha rapan tidak mempunyai hak untuk me nuntut hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional daripada peminjam berpendapatan RM4 000 ke bawah setelah parti itu menjanjikan penangguhan bayaran buat g...
Kerajaan Persekutuan Beri Pinjaman Rm22 5juta Kepada Kelantan

Kerajaan Persekutuan Beri Pinjaman Rm22 5juta Kepada Kelantan

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 312 hits
iklan penaja PUSAT JUALAN TONE EXCEL Kerajaan Persekutuan telah memberi pinjaman sebanyak RM22 5 juta kepada kerajaan negeri Kelantan tahun ini kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng Katanya pemberian pinjaman yang dipohon pada Jun lepas adalah...
Pinjaman Perniagaan Tekun Nasional Untuk Bumiputera

Pinjaman Perniagaan Tekun Nasional Untuk Bumiputera

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 199 hits
Pinjaman Perniagaan Tekun Nasional Untuk Bumiputera Bakal peniaga sememangnya memerlukan modal untuk memulakan perniagaan Banyak pilihan pinjaman perniagaan yang ada di Malaysia ni Namun mana satukah pinjaman perniagaan yang sesuai dengan k...
Skim Rumah Pertama Pinjaman Perumahan Sehingga 105 Peratus Mbsb Bank

Skim Rumah Pertama Pinjaman Perumahan Sehingga 105 Peratus Mbsb Bank

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 392 hits
Anda mencari pembiayaan untuk skim rumah pertama anda Ada satu tawaran sangat menarik daripada MBSB Bank untuk mendapatkan pembiayaan skim rumah pertama ini Pembiayaan diberikan adalah sehingga 105 Saya mendapat tahu mengenai skim pinjaman ...
Pinjaman Perniagaan Bsn 2018 Lebih Dari Rm50 000

Pinjaman Perniagaan Bsn 2018 Lebih Dari Rm50 000

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 265 hits
Pinjaman Perniagaan BSN Di Malaysia terdapat banyak Bank yang menawarkan pinjaman perniagaan Perniagaan ini mesti sangat diperlukan pada waktu pagi calon ahli perniagaan atau mereka yang memerlukan dana tambahan untuk mengembangkan perniaga...
Pinjaman Perniagaan Mara 2018 Lebih Dari Rm2 Juta

Pinjaman Perniagaan Mara 2018 Lebih Dari Rm2 Juta

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 494 hits
Pinjaman Perniagaan MARA Adakah anda mahu pinjaman perniagaan Sesetengah institusi di Malaysia bersedia memberikan pinjaman perniagaan siswazah yang mudah Salah satunya ialah pinjaman komersil MARA Pinjaman perniagaan MARA ni menjadi salah ...
59 Contoh Template Rancangan Perniagaan Untuk Mohon Pinjaman Dan Geran

59 Contoh Template Rancangan Perniagaan Untuk Mohon Pinjaman Dan Geran

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 1130 hits
Contoh Template Rancangan Perniagaan Samada anda baru nak memulakan perniagaan atau sudah lama berniaga tetapi memerlukan modal untuk memajukan perniagaan anda perlukan Kertas Kerja Rancangan Perniagaan untuk memohon modal pinjaman dan gera...
Najib Selain Minta Rakyat Berkorban Esok Kerajaan Juga Akan Tuding Jari Pada Saya

Najib Selain Minta Rakyat Berkorban Esok Kerajaan Juga Akan Tuding Jari Pada Saya

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 290 hits
Suara Tanpa Sempadan SHAH ALAM Mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjangkakan beliau akan menjadi sasaran sewaktu pembentangan Bajet 2019 oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad esok Kata Najib kerajaan Pakatan Harapan pimp...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas