15 Nama Nama Surga Yang Diabadikan Dalam Alquran



Surga memiliki sejumlah nama yang disebutkan dalam Alquran. Beberapa di antaranya yang mungkin sangat kita kenal adalah Surga Firdaus. Namun apakah hanya itu? Atau apakah ada nama-nama surga yang lain?
Dilansir dari laman Mawdoo, nama surga pertama adalah Surga itu sendiri. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surat An-Nahl Ayat 32. Nama ini memang telah umum digunakan dan menjadi salah satu jenis kebahagiaan atau kenikmatan.
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ  “(yaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Salaamun’alaikum, masuklah kamu ke dalam surga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan.”
1. Jannah. Nama surga ini berasal dari huruf jim dan nun, bermakna tertutup dan tersembunyi. Kata ini dalam bahasa Arab memang sudah umum digunakan untuk mengacu pada surga, yang artinya yaitu kebun yang di dalamnya terdapat banyak pepohonan dan kurma
2. Darul Khuldi. Disebut demikian karena memiliki keabadian yang kekal di mana tidak ada kematian di dalamnya. Istilah ini muncul sebagaimana Firman Allah SWT dalam surat Qaf ayat 34:
ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ “Masukilah surga itu dengan aman, itulah hari kekekalan.”
3. Jannatul Ma’wa. Nama ini memiliki arti sebagai tempat berlindung. Jika ada di dalam tempat tersebut maka akan terlindungi dan menjadi tempat tinggal selamanya. Allah SWT berfirman: عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ “Di dekatnya ada surga tempat tinggal.” (QS An-Najm: 15).
4. Surga ‘Adn, yang berarti tempat tinggal permanen. Hal ini didasarkan pada firman Allah SWT:
جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا  “Yaitu Surga ‘Adn yang telah dijanjikan Tuhan Yang Mahapemurah kepada hamba-hamba-Nya, sekalipun (surga itu) tidak tampak. Sesungguhnya janji Allah itu pasti akan ditepati.” (QS Maryam: 61).
5. Surga Na’im. Disebut dengan nama ini karena keberkahan yang dikandungnya, dan apa yang diinginkan oleh jiwa-jiwa yang mengharapkan makanan, minuman, pakaian, penampilan yang baik dan tempat tinggal yang luas. Nama tersebut meliputi kebahagiaan lahir dan batin. Nama ini muncul pada surat Lukman Ayat 8:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ  “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, bagi mereka surga-surga yang penuh kenikmatan,”
6. Darul Qarar, yang berarti tempat yang kekal. Allah SWT berfirman:
يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ  “Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.” (QS  Ghafir: 39)
7. Darul Muttaqin, adalah surga yang menjadi hadiah bagi orang-orang yang bertakwa pada Allah SWT dengan menjauhkan dirinya dari perbuatan antara lain syirik dan munafik. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT pada Surat An-Nahl ayat 30:
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ “Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa.”
8. Firdaus. Surga Firdaus adalah nama yang diberikan untuk semua surga dan disebut sebagai Surga yang terbaik dan tertinggi. Asal-usul kata surga mengacu pada taman, dan Firdaus ditujukan kepada orang-orang beriman monoteistik. Allah SWT berfirman:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal.” (QS Al-Kahfi: 107)
The post 15 Nama-Nama Surga yang Diabadikan dalam Alquran appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2021/01/22/15-nama-nama-surga-yang-diabadikan-dalam-alquran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuba Sebut Laju Laju Nama Tempat Di Jepun Ini

Cuba Sebut Laju Laju Nama Tempat Di Jepun Ini

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 151 hits
SHIBUSHI SHI SHIBUSHI CHO SHIBUSHI NO SHIBUSHI SHIYAKUSHO SHIBUSHI SHISHO Cuba sebut laju laju Boleh Ini bukanlah sebaris ayat peligat lidah yang dibuat suka suka tetapi nama sebuah pusat sokongan perbandaran di Jepun Terletak di wilayah Ka...
Lelaki Atau Perempuan Tetap L Dan A Bakal Bersalin Februari Ini Scha Awal Sudah Persiapkan Nama Baby

Lelaki Atau Perempuan Tetap L Dan A Bakal Bersalin Februari Ini Scha Awal Sudah Persiapkan Nama Baby

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 309 hits
Langkah selebriti yang satu ini sentiasa menjadi perhatian Terkenal dengan penampilannya yang sentiasa cantik dan kebijaksanaannya mengadunkan gaya Scha Al Yahya tidak pernah kalah dalam bergaya biarpun kini sedang sarat hamil anak keduanya...
Makna Disebalik Nama Blog Cik Ash

Makna Disebalik Nama Blog Cik Ash

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 207 hits
Makna Disebalik Nama Blog Cik Ash Assalamualaikum Hai korang semua saja saja santai nak update entri mengenai makna disebalik nama blog Cik Ash ni kalau yang dah lama mengenali Cik Ash mesti tahu makna disebalik nama blog ni Cik Ash mula bu...
Tiz Zaqyah Bersumpah Tak Terlibat Selepas Nama Dipetik Tersenarai Dalam Pelacuran Kelas Atasan

Tiz Zaqyah Bersumpah Tak Terlibat Selepas Nama Dipetik Tersenarai Dalam Pelacuran Kelas Atasan

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 868 hits
Pelakon wanita terkenal Tiz Zaqyah atau nama sebenarnya Siti Zaqyah Abdul Razak menafikan sekeras kerasnya dakwaan dia merupakan antara artis yang terlibat dengan aktiviti pelacuran kelas atasan bagi memperolehi jalan pintas hidup mewah Hal...
Hiburan Nama Kena Petik Dalam Senarai Pelacuran Kelas Atasan Tiz Zaqyah Bersumpah Tidak Terlibat

Hiburan Nama Kena Petik Dalam Senarai Pelacuran Kelas Atasan Tiz Zaqyah Bersumpah Tidak Terlibat

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 419 hits
Pelakon cantik Tiz Zaqyah tidak menyangka namanya tersenarai dalam artis yang terlibat dalam aktiviti pelacuran kelas atasan yang sebelum ini kecoh seketika dalam industri seni Sumber Tiz Zaqyah walau bagaimanapun menyifatkan tuduhan itu sa...
Tak Bagi Guna Nama Daging Harimau Menangis Keluarga Neelofa Dikecam Sekali Lagi

Tak Bagi Guna Nama Daging Harimau Menangis Keluarga Neelofa Dikecam Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 442 hits
Keluarga selebriti terkenal Neelofa sekali lagi menjadi buah mulut orang ramai selepas tular sekeping gambar yang memaparkan pendaftaran logo atau cap dagangan Daging Harimau Menangis sejak semalam Foto yang dikongsikan oleh seorang penggun...
Hiburan Dah Berzaman Guna Nama Ni Netizen Kritik Ibu Neelofa Cuba Trademark Nama Harimau Menangis

Hiburan Dah Berzaman Guna Nama Ni Netizen Kritik Ibu Neelofa Cuba Trademark Nama Harimau Menangis

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 418 hits
Sejak kebelakangan ini rasanya mesti ramai yang terdengar mengenai daging perap Harimau Menangis kan Walaupun sudah lama ada di pasaran namun ianya kian tular kini Bahkan dah ramai stokis daripada jenama berlainan yang pasarkan produk ini d...
Anuar Diminta Hantar 3 Nama

Anuar Diminta Hantar 3 Nama

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 157 hits
TERKININUAR BRAHIM MINTA SEMUA AHLI PARLIMEN TULIS SURAT PADA AGONG MINTA BATAL DHARURAT SETELAH AGONG PERKENAN DHARURAT APA MUNGKIN AGONG AKAN DENGAR IDEA NUAR BAYANGKAN JIKA 218 AHLI PARLIMEN TULIS SURAT SETIAP SURAT AGONG KENA BACA APA S...
Cek Fakta Waspada Modus Penipuan Beli Saham Catut Nama Ustaz Yusuf Mansur

Cek Fakta Waspada Modus Penipuan Beli Saham Catut Nama Ustaz Yusuf Mansur

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 169 hits
Ustaz Yusuf Mansur melalui Instagram resminya yusufmansurnew menegaskan hal tersebut adalah penipuan Ia mengatakan membeli saham BRIS bukan kepada dirinya
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad