13 Minuman Kopi Aroma Hebat Antarabangsa Ada Bermacam Cara Bancuhannya


Nama-nama seperti latte, espresso, cappucino mungkin anda biasa dengan dan cuba. Tapi tahukah anda terdapat pelbagai lagi cara bancuhan kopi di luar negara? Namanya pun berbeza dan ada yang guna bahan tambahan seperti lemon dan keju. Macam menarik kan? Jom tengok apa lagi kopi yang ada.
1. DRIP COFFEE, AMERIKA SYARIKAT

Di Amerikat Syarikat, kopinya kebanyakannya dibancuh menggunakan biji kopi Arabica berbanding biji kopi lain. Kajian menunjukkan memanggang biji kopi apabila kopi sedang dibru sebenarnya boleh meningkatkan tahap antioksidan dalam kopi. Teknik drip ini juga bermaksud kopi dituang atas penapis dan dibiarkan menitik ke dalam kole atau mug.
2. TURKISH COFFEE, TURKI

Rasa kopi ini bukan sembarangan orang yang boleh meminumnya. Hanya penggemar kopi pekat, mungkin akan suka rasanya. Kopi tradisional ini lebih hitam dan rasanya juga lebih kuat. Jadi kalau anda bukan pencinta kopi sejati, pilihlah minuman lain.
Kopi ini dibuat dengan teknik mendidih (dimasak) dan bukan dibru (air panas dituang atas kopi dan dibiarkan mesra seketika). Disebabkan ia dididih katanya minuman ini mengandungi nutrisi sihat untuk jantung yang melindungi arteri. 
3. EGG COFFEE, VIETNAM

Lupakan pencuci mulut, cubalah Vietnamese Egg Coffee. Seperti namanya ia dibancuh dengan kuning telur, susu pekat manis dan sudah tentulah kopi panas. Seakan tiramisu, gabungan susu dan kuning telur memberi khasiat protein.
4. KAFFEOST, FINLAND

Kopi dengan keju ? Itulah hidangan kopi yang akan anda jumpa bila melancong ke sana. Dihidang cara tradisional, kopi rakyat Finland ini akan dituang ke atas keju dipanggil ‘juustoleipa’ dan dibiarkan mesra seketika. Setelah habis kopi anda boleh makan keju tu. Menarik bukan?
5. CAFE’ DES E’PICES, MOROCCO (MAGHRIBI)

Dibuat dari campuran rempah seperti buah pala, lada hitam , biji bijan yang memberi rasa berempah. Sebagai antioksidan yang ‘power’, kajian mendapati buah pala juga boleh menenangkan perasaan dan meredakan tekanan.
6. CAFE’LAGRIMA, ARGENTINA

Dibuat dari susu yang distimkan berserta buih dan sedikit kopi. Cara terbaik mendapatkan khasiat kalsium . Ia seakan cappuciono tetapi tanpa rasa pahit espresso (kopi pekat hitam yang dibru dengan menekan air panas yang dituang diatas biji kopi yang dikisar halus).
7. CAFE’DEL OLLA, MEXICO

Kopi Mexico yang dibru dalam periuk tanah bersama kayu manis dan ‘piloncillo’(gula tebu mentah). Tapi berwaspada kerana minuman ini mengandungi kandungan gula yang agak tinggi untuk menenggelamkan rasa pahit kopi.
8. CAFE’ AU LAIT, PERANCIS

Bancuhan 1/2 kopi yang dibru dan separuh susu suam. Terdapat sedikit buih susu diatas kopi. Ini bermaksud kopi dicairkan dengan jumlah susu berkrim yang banyak. Tidak seperti kopi lain yang  menggunakan susu sejuk atau creamer.
9. CAFE’BOMBON, SEPANYOL

Kopi popular rakyat Sepanyol. Bancuhannya adalah 1/2 kopi pekat dan 1/2 susu pekat manis. Hanya dua bahan ini diperlukan dan Cafe’bombon tidak memerlukan gula tambahan. Lihatlah lapisan yang terhasil. Nampak menarik bukan?
10. ESPRESSO ROMANO, ITALI

Satu perkara yang disetujui oleh penggemar kopi seluruh dunia adalah penduduk Itali memang arif dengan kopi mereka. Cubalah cara masyarakat Roman menikmati kopi iaitu dengan hirisan nipis Lemon digosok di keliling rim cawan untuk mengeluarkan rasa. Unik!
11. FLAT WHITE, AUSTRALIA DAN NEW ZEALAND

Dipopularkan oleh Starbucks, menu kopi ini telah menjadi terkenal di Amerika Syarikat. Dibuat dari espresso tapi hanya menggunakan 2/3 susu . Ia menjadi opsyen terbaik bagi mereka yang ingin mengurangkan penggunaan bahan tenusu.
12. YUAN YANG , HONG KONG

China dan Hong Kong terkenal dengan teh. Tetapi mereka juga ada minuman kopi popularnya tersendiri. Kopi terkenal Hong Kong ini dibuat dari campuran bru kopi kisar dengan teh hitam bersusu. Wow..Macam mana rasanya tu ya?
13. CAFE CUBANO, CUBA

Kopi ini ‘kuat’ dan bebas susu. Dibuat dari kopi hitam ekstra (pekat hitam) dan gula, menjadi kopi kegemaran masyarakat Cuba, Amerika Selatan. Biji kopi hitam (ekstra) yang dipanggang sebenarnya mengandungi 15 hingga 20 peratus pengurangan kafein berbanding kopi yang cair dan kurang pekat. 
Sumber rujukan: www.shape.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/04/13-minuman-kopi-aroma-hebat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Begini Cara Yang Tepat Untuk Melatih Dan Membesarkan Otot Tubuh

Begini Cara Yang Tepat Untuk Melatih Dan Membesarkan Otot Tubuh

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 231 hits
Menurut ahli nutrisi olahraga Mury Kuswari ada serangkaian latihan utama untuk membentuk otot jadi lebih kekar Dalam hal ini berkaitan dengan meningkatkan massa otot
Mensos Sebut Cara Perangi Hoaks Adalah Dengan Saring Sebelum Sharing

Mensos Sebut Cara Perangi Hoaks Adalah Dengan Saring Sebelum Sharing

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 243 hits
Saya orang Islam bohong itu dilarang Apalagi menyebarkan kebohongan fitnah Kita harus memerangi hoaks salah satu caranya adalah dengan cara saring sebelum sharing pungkasnya
14 Cara Mudah Untuk Kurangkan Sakit Gastrik Dengan Berkesan

14 Cara Mudah Untuk Kurangkan Sakit Gastrik Dengan Berkesan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 430 hits
Hari ini saya nak kongsikan pada anda semua 14 cara mudah yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan sakit gastrik dengan berkesan INGAT Sakit Gastrik Itu The post appeared first on
Layar Smartphone Calar Balar Ini Cara Menghilngkannya

Layar Smartphone Calar Balar Ini Cara Menghilngkannya

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 310 hits
Layar atau skrin smartphone anda calar balar Ada beberapa alternatif untuk membersihkan dan juga menghilangkan kesan calar di layar LCD gadget anda dengan mudah Alat yang digunakan untuk membersihkan pun juga tidak sukarr untuk dicari Bahka...
Liverpool Menang Cara Kotor Ada Siapa Kisah Jurgen Klopp

Liverpool Menang Cara Kotor Ada Siapa Kisah Jurgen Klopp

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 241 hits
Nampaknya pengendali pasukan Liverpool Jurgen Klopp tidak kisah digelar menang dengan cara kotor asalkan pasukannya dapat mencuri tiga mata berharga Ini apabila Liverpool berjaya mendapatkan kemenangan dramatik 2 1 menentang Tottenham yang ...
Cara Membuat Website Mudah Dan Praktis

Cara Membuat Website Mudah Dan Praktis

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 337 hits
Bagi Anda yang mengelola usaha atau bisnis website di zaman sekarang ini telah menjadi suatu keharusan Sebenarnya cara membuat website itu tidak sulit bila Anda tahu shorcut nya Manfaat website bagi bisnis Anda adalah sebagai upaya branding...
Cara Peyimpanan Udang Yang Betul Dalam Peti Sejuk Untuk Kekal Segar

Cara Peyimpanan Udang Yang Betul Dalam Peti Sejuk Untuk Kekal Segar

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 368 hits
Cara Peyimpanan Udang Yang Betul Dalam Peti Sejuk Untuk Kekal Segar Untuk mengekalkan kesegaran bahan makanan yang dibeli adalah sesuatu yang agak mencabar Lebih lebih lagi barangan basah yang baru di beli di pasaraya pasar malam ataupun pa...
Kaki Melecet Bila Pakai Kasut Tak Payah Amal Petua Gigit Kasut Ikut 6 Cara Berkesan Ni

Kaki Melecet Bila Pakai Kasut Tak Payah Amal Petua Gigit Kasut Ikut 6 Cara Berkesan Ni

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 657 hits
Selalu kan bila beli kasut baru kaki mesti melecet rasa pedih dibahagian jari kaki belakang tumit dan bahagian tepi ibu jari kaki Lebih lebih lagi mereka yang berkaki kembang dan membeli kasut yang berkain kanvas Pedih tak terkira Jadi kora...
Himpunan Cara Menghilangkan Jerawat Secara Semulajadi Moden

Himpunan Cara Menghilangkan Jerawat Secara Semulajadi Moden

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 271 hits
Original Content Jerawat atau Acne Vulgaris merupakan suatu fenomena biologi yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berm...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp