13 Jenis Vitamin Bagi Menjaga Kepentingan Diet Sihat Anda



Vitamin banyak jenis. Tahukah anda betapa pentingnya vitamin kepada kesihatan diri anda? Adakah vitamin ini mencukupi dalam badan kita. Perlukah anda mengambil vitamin tambahan untuk kekal sihat satu persoalan yang sering ditanya oleh individu terutama ahli sukan, golongan aktif, golongan tua malah kepentingan vitamin untuk menjaga kecantikan luar dan dalam seseorang. Vitamin adalah sebatian organic yang diperlukan dalam jumlah kecil untuk pertumbuhan normal, pembaikan dan mengekalkan kesihatan. Vitamin terbahagi kepada vitamin larut lemak dan vitamin larut air. Kekurangan vitamin-vitamin ini boleh mengakibatkankan  pelbagai risiko kesihatan kepada tubuh badan anda.
Kita akan melihat vitamin larut air beserta fungsi-fungsinya secara umum iaitu vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niasin), B5 (asid pantotenik), B6  (piridoksin), B12 (sianokobalamin), Folat (asid folik), Biotin, C (asid askorbik)
B1 (tiamin)

Vitamin B1 ini mengeluarkan tenaga daripada karbohidrat.

B2 (riboflavin)

Vitamin B2 (riboflavin ini mengeluarkan tenaga daripada protein, lemak dan karbohidrat. Pengambilan Vitamin B2 ini akan menggalakkan kulit dan mata yang sihat.

B3 (niasin)

Vitamin B3 (niasin) ini akan mengeluarkan tenaga daripada protein, lemak dan karbohidrat. Vitamin ini juga terlibat dalam pengeluaran kolestrol.

B5 (asid pantotenik)

Vitamin B5 (asid pantotenik) pula akan mengeluarkan tenaga daripada karbohidrat, lemak dan protein.

B6  (piridoksin)

Vitamin B6  (piridoksin) berfungsi memecahkan protein. Vitamin ini juga akan membantu penghasilan sel darah merah manusia.

B12 (sianokobalamin)

Vitamin B12 (sianokobalamin) berfungsi dalam membantu penghasilan sel darah merah, sel saraf dan bahan genetik (deoxyribonucleic acid atau DNA)

Folat (asid folik)

Vitamin Folat (asid folik) berfungsi dalam membantu penghasilan sel darah merah dan enzim serta mencegah kecatatan tiub neural.

Biotin

Vitamin Biotin pula berfungsi memecahkan lemak dan protein. Biotin juga akan menggalakkan pertumbuhan dan sel saraf yang sihat.

C (asid askorbik)

Vitamin C (asid askorbik) pula berfungsi dalam membantu dan membentuk kolaagen (komponen penting di dalam kulit, salur darah, tulang dan gigi). Vitamin C juga boleh bertindak sebagai antioksidan, memberi rintangan terhadap jangkitan dan menggalakkan penyembuhan luka. Vitamin C juga boleh meningkatkan penyerapan zat besi yang tidak berbahaya.

Vitamin larut lemak pula terbahagi kepada Vitamin A (retinol), Vitamin D (koleksalsiferol), Vitamin E (tokoferol) dan Vitamin (filokuinon).  Kita akan menyenaraikan secara umum fungsi-fungsi setiap vitamin larut lemak ini.
Vitamin A (retinol)

Vitamin A (reninol) ini berfungsi bagi mengekalkan kulit dan mata agar sihat, meningkatkan penglihatan pada waktu malam dan dalam cahaya malap. Vitamin A juga berfungsi bertindak sebagai antioksidan, mempunyai peranan dalam pencegahan kanser.

Vitamin D (kolekalsiferol)

Vitamin D (kolekalsiferol) berfungsi dalam menggalakkan tulang dan gigi yang kuat

Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E tokoferol berfungsi mengekalkan membrane sel yang sihat. Vitamin ini juga bertindak sebagai antioksidan kepada anda.

Vitamin K (filokuinon)


Vitamin K (filokuinon) ini berfungsi dan diperlukan untuk pembekuan darah.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mydietsihat.com/2019/07/Vitamin-larut-air-dan-larut-lemak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Diet Ikut Jenis Darah

Tips Diet Ikut Jenis Darah

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 2587 hits
Ada pakar kesihatan mengatakan bahawa untuk memiliki badan yang sihat dan kurus sebenarnya kenali diri anda dahulu terutama faham jenis pemakanan mengikut darah Setiap darah mempunyai jenis makanan yang sesuai untuk menurunkan berat badan J...
4 Fungsi Karbohidrat Dalam Diet Sihat

4 Fungsi Karbohidrat Dalam Diet Sihat

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 265 hits
Fungsi karbohidrat dalam makanan Terdapat 4 fungsi karbohidrat dalam diet sihat iaitu memberi tenaga mengekalkan kesihatan penghadaman sebagai protein simpanan dan meransang pertumbuhan bakteria di dalam usus1 Memberi tenagaKarbohidrat adal...
6 Komponen Penting Dalam Diet Sihat

6 Komponen Penting Dalam Diet Sihat

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 1440 hits
Keperluan Protein Lemak Karbohidrat Vitamin Mineral dan Air Dalam Diet Sihat Komponen Pemakanan Sihat Perancangan pemakanan hendaklah sentiasa mengikut tingkah laku pemakanan yang sihat di kalangan masyarakat Bagi merancang pemakanan yang b...
Letak Kepentingan Anak Teratas Tak Putus Silaturahim Netizen Puji Hubungan Farah Ally

Letak Kepentingan Anak Teratas Tak Putus Silaturahim Netizen Puji Hubungan Farah Ally

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 388 hits
Blogger dan insta famous Farah Lee berterima kasih kepada bekas suami kerana sudi hadir menghantar dia dan anak Maream Esabel ke lapangan terbang untuk pulang ke United Kingdom Baca Farah dan anaknya pulang ke Malaysia pada akhir Ramadhan u...
Bawa Suara Rakyat Dan Bukan Kepentingan Sendiri Wakil Rakyat Akan Dinilai

Bawa Suara Rakyat Dan Bukan Kepentingan Sendiri Wakil Rakyat Akan Dinilai

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 234 hits
JohorTimes Wakil Rakyat menjadi wakil kepada rakyat di Parlimen atau DUN yang diwakili oleh Yang Berhormat wakilil rakyat yang memilih anda dengan berkesan jangan lepaskan batuk di tangga Di Padang Mahsyar semua makhluk akan diadili oleh Al...
Had Umur Mengundi 18 Tahun Bukan Untuk Kepentingan Mana Mana Pihak Tapi Untuk Negara

Had Umur Mengundi 18 Tahun Bukan Untuk Kepentingan Mana Mana Pihak Tapi Untuk Negara

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR 4 Julai Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa menekankan bahawa cadangan untuk rakyat yang berumur 18 tahun layak secara automatik sebagai pemilih dan calon pilihan raya bukan untuk kepentingan mana mana pihak khususnya man...
Nasihat Yang Tak Sihat

Nasihat Yang Tak Sihat

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 482 hits
Beri nasihat ni bagus cuma kalau tak kena cara dia jadi macam tak guna jugak sebenarnya Tak semua orang boleh terima jenis nasihat yang sama Lagi2 nasihat jenis yang sentap dan jenis yang annoying Nak bagi nasihat ni yang penting niat kita ...
Azmin Ali Sedang Mengorbankan Nama Baik Ph Utk Kepentingan Dia

Azmin Ali Sedang Mengorbankan Nama Baik Ph Utk Kepentingan Dia

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 569 hits
Hari tu lagi Tulang Besi dah nyatakan bahawa Azmin Ali sedang merosakkan nama baik Pakatan Harapan terutama nama baik Amanah yg terpaksa bertanding di kawasan2 Melayu dpt Kedah Perlis Kelantan dan Terengganu Hari ini keluar gambar di bawah ...
Kenapa Diet Selalu Gagal

Kenapa Diet Selalu Gagal

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 6799 hits
Kenapa diet selalu gagal Sebenarnya ada banyak faktor antara sebab yang utamanya susah nak kurangkan makan dan asyik mengunyaaaah je Kenapa Susah Nak Berhenti Makan Masih mood raya dan meriah dengan rumah terbuka Jaga makan tu paling pentin...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16