12 Rahsia Tentang Kenderaan Yang Anda Tidak Tahu


Rahsia? bukan lah rahsia. Ianya adalah perkara yang mungkin anda tidak pernah tahu mengenai kenderaan anda. 


1. Hilangkan Kesan Calar Pada Cat

Jika kereta anda mempunyai kesan calar pada badan kenderaan, anda boleh menghilangkan kesan calar itu dengan menggunakan pengilat kuku yang mempunyai warna yang sama dengan warna kenderaan anda.
2. Hilangkan Kesan Calar Pada Cermin

Apabila terdapat kesan calar pada cermin tingkap kenderaan, anda boleh menggunakan pengilat kuku yang lutsinar. Walaupun kesan calarnya itu tidak hilang sepenunya, tetapi sekurang-kurangnya kesan calar itu tidak akan membesar lagi.
3. Stering Panas

Apabila keadaan cuaca sangat panas, stereng kereta akan jadi panas. Anda boleh menterbalikan keadaan stereng untuk mengelakkan tangan anda dari terpegang benda panas.

4. Sinaran UV

Sifat arkilik yang mudah untuk menyerap cahaya ini menjadikannya sebagai bahan yang paling bagus untuk menyerap sinaran UV. Caranya mudah saja, tampalkan sehelas kertas akrilik pada permukaan cermin depan cermin kereta. Langkah ini dapat melindungi mata dari sinar UV.
5. Rasa Mual Dan Pening

Jikalau anda berasa pening apabila menharungi perjalanan yang panjang, anda boleh meletakkan selembar daun salam di lidah. Daun salam ternyata mengandungi bahan yang boleh menenangkan saraf dan juga perut
6. Simpan Penyepit Baju Dalam Kereta

Kalau anda ingin menyimpan cermin mata, anda boleh menggunakan penyepit baju untuk mengelakkan dari jatuh.
7. Hilangkan Rasa Mengantuk

Memandu dalam keadaan mengantuk boleh menyebabkan kemalangan. Untuk mengatasi perkara ini anda boleh menggunakan sepotong lemon dan letakkan di bawah lidah. Cara ini seperti minum secawan kopi. Tetapi elakkan dari memandu ketika mengantuk.
8. Buang Sampah

Kereta anda perlulah mempunyai pembalut kuih kuih di tempat minuman, Jika terdapat sampah kecil akan jadi lebih mudah untuk dibersihkan.
9. Bola Tenis

Gantungkan bola tenis di dalam garaj. Apabila kereta anda melanggar bola itu, itu menunjukkan anda perlu berhenti kerana ia sudah begitu hampir dengan dinding. Ini memudahkan lagi pemanduan anda dalam memparkir kenderaan
10. Memeriksa Minyak Hitam

Anda boleh memeriksa minyak hitam dengan cara ini:
√ Panaskan kereta anda selama 5-10 minit kemudian matikan enjin. Buka bahagian depan kereta dan ambil beberapa titis minyak ke atas kertas putih. Simpan kertas putih tadi di tempat yang panas. Tunggu selama 2 jam dan lihat hasilnya.
√ Sekiranya warna sekata, ini bermakna tiada kandungan air di dalam minyak tersebut dan minyaknya itu bagus.
√ Sekiranya di bahagian tengah kertas terdapat bahagian gelap maknanya minyak itu sudah kotor.
√ Dan apabila terdapat logam di atas kertas tersebut, anda menggunakan minyak yang berkualiti rendah. Apabila terdapat lingkaran coklat itu bermakna terdapat beberapa partikel dalam minyak yang tidak larut dan kamu perlu menggantikannya.

11. Anda boleh menguji kualiti minyak petrol dengan cara ini

Letak sedikit petrol di atas kertas putih kemudian tiup kertas tersebut. Biarkan selama beberapa saat. Jika kertas itu menjadi putih semula maknanya petrol yang digunakan baik kualitinya dan jika masih meniggalkan kesan maknanya petrol itu mengandungi minyak tanah.

Jika anda mahu lihat kualiti petrol anda mempunyai air atau tidak dengan cara tuangkan sedikit petrol ke dalam botol dan tambahkan sedikit larutan mangan. Jikalau larutan mangan itu boleh larut dalam petrol dan bertukar warna ungu atau merah bermakna terdapat air yang ditambah di dalam petrol
12. Kurangkan Haba Panas Dalam Masa Singkat

Apabila anda parkir kenderaan di bawah panas terik, anda boleh mengurangkan haba dengan cara membuka satu pintu hadapan kereta dan satu tingkap. Buka pintu dari arah bertentangan untuk membuatkan kereta anda kurang haba panasnya.12 Rahsia Pada Semua Kenderaan Yang Ramai Tak Tahu

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2019/08/12-rahsia-tentang-kenderaan-yang-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesan Menyentuh Lala Untuk Raffi Ahmad Tentang Rafathar

Pesan Menyentuh Lala Untuk Raffi Ahmad Tentang Rafathar

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 10 hits
Lala pengasuh Rafathar mengungkapkan curahan hatinya Dia mengungkapkan keluh kesahnya menjadi pengasuh anak pasangan artis Raffi Ahmad dan Nagita Slavina
Fakta Fakta Tentang Sutami Menteri Termiskin Era Soeharto

Fakta Fakta Tentang Sutami Menteri Termiskin Era Soeharto

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 24 hits
Ir Sutami punya banyak cerita yang bisa menjadi panutan bagi para menteri saat ini Beriku kisah Sutami menteri kesayangan Soekarno dan Soeharto
Cerita Tentang Makan Makan Lagi

Cerita Tentang Makan Makan Lagi

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 63 hits
Hi korang Jumaat dah hari ni kan memang sekejap jer masa berlalu dan sekarang kita dah ada di hari kedua di bulan Ogos Bulan Ogos ni ada 2 keraian yang besar kan first Aidiladha dan juga Hari Kemerdekaan Diam tak diam next week kita akan be...
Pandangan Buya Hamka Tentang Solat Subuh

Pandangan Buya Hamka Tentang Solat Subuh

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 46 hits
Pandangan Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali dengan nama Buya Hamka Profesor Dr Hamka ulama terkenal Indonesia dan nusantara tentang solat subuh Jika ingin melihat orang Islam datanglah ke masjid pada Eidul Fitri dan Eidul ...
Penjelasan Salmafina Tentang Sunan Kalijaga Terima Perbedaan Keyakinan

Penjelasan Salmafina Tentang Sunan Kalijaga Terima Perbedaan Keyakinan

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 29 hits
Sejak isu Salmafina Sunan pindah keyakinan sang ayah Sunan Kalijaga begitu lantang menyuarakan isi hatinya melalui sosial media pribadinya
5 Fakta Tentang Sakitnya Agung Hercules

5 Fakta Tentang Sakitnya Agung Hercules

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 38 hits
Ketika mendengar nama Agung Hercules tentu bagi sebagian orang yang mengenal dia langsung terpikirkan soal tubuhnya yang tinggi dan juga kekar Namun kabar terbaru justru menyebutkan pemain film Jagoan Instan itu tengah terbaring di Rumah Sa...
Saya Bukan Patung Titah Sultan Johor Tentang Pembelian Perkakasan Tentera

Saya Bukan Patung Titah Sultan Johor Tentang Pembelian Perkakasan Tentera

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 56 hits
Sumber GoogleHari ini dalam kiriman Facebook DYMM Sultan Johor Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar Baginda mengkritik mengenai penjualan perkakasan tentera yang tidak masuk akal oleh sesetengah pihak Baginda bertitah dalam nada teg...
Wow Tabik Anggota Tentera Kutip Jalur Gemilang Di Tepi Jalan Undang Sebak Terima Kasih Pahlawan

Cinta Bertepuk Sebelah Tangan Lelaki Ragut Maruah Crush Sehari Sebelum Mangsa Dilamar Kekasih

Dr Zakir Tidak Dihantar Balik Ke India Melayu Maafkan Bukan Melayu Pun Boleh

Dsv Bakal Saman Netizen Komen Melampau

Larang Tulisan Jawi Pada Produk Bukan Islam Ngo

Ingatkan Gambar Edit Rupanya Betul Betul Mcdonald Ganti Nama Mekdi Sempena Hari Kebangsaan

Resepi Nasi Serai Mudah

Mahathir Cabinet Reshuffling Could Break Up Ph



7 Fakta Dahsyat Tentang Kes Rampasan Pesawat Oleh D B Cooper

Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Wafiy Ilhan

Kisah Pembunuh Bersiri Kejam Amerika Dengan IQ 145 Edmund Kemper

Kisah Pembunuh Bersiri Kejam Amerika Dengan IQ 145 Edmund Kemper

Kisah Bagaimana Harley dan Davidson Mencipta Jenama Motorsikal Popular Dunia


Khasiat 8 Makanan Sunnah Minuman Arwa Dari Imanni Skinz Jadi Pilihan

Cadangmakan Naughty Italian Mainroad Jalan Ampang Murah Sedap Berbaloi Lah

Eye Pro Vision Kedai Cermin Mata Viral Menepati Citarasa

Nasi Lemak Mcd Dan Extra Spicy Ayam Goreng Mcd Wow

Inilah Alasan Penting Yang Membuat Anda Perlu Memilih Tabungan Berjangka

Bakal Suami Agak Agak Korang Utamakan Siapa Isteri Atau Ibu