100 Ketua Bahagian Umno Mahu Zahid Berundur


 

August 8, 2021 Lebih 100 ketua bahagian UMNO di seluruh negara didakwa bersepakat untuk meminta Presiden parti itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk berundur dan ‘berehat’ pada pemilihan parti akan datang.
Perkara itu didedahkan Ketua UMNO Bahagian Bakri, Mohd Fuad Tukirin pada saat pucuk kepimpinan UMNO diketuai Ahmad Zahid sedang memperhebatkan gerakan untuk menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Terdahulu, Ahmad Zahid selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO pada 3 Ogos lalu, menegaskan parti bersetuju mengarahkan kesemua ahli Parlimen UMNO menarik sokongan daripada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta-merta..
Bagaimanapun, Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (RoS) kemudiannya mengeluarkan surat memaklumkan badan kerajaan itu tidak mengiktiraf keputusan UMNO untuk menangguhkan pemilihan parti itu selama 18 bulan, selepas 30 Jun lalu.
Jawapan terkini RoS itu secara tidak langsung menyebabkan segala keputusan MKT selepas 30 Jun turut dianggap tidak terpakai, termasuk ketetapan ahli-ahli Parlimen parti itu menarik sokongan daripada kerajaan PN serta-merta.
Mohd Fuad berkata, persepakatan ketua-ketua UMNO bahagian itu tercetus setelah pucuk kepimpinan parti diketuai Ahmad Zahid dilihat melakukan kesilapan dengan tidak mengadakan pemilihan atau menangguhkan proses pemilihan parti sebelum tamat tempoh penggal perjawatan MKT sebelum 30 Jun.
Jelas beliau, mereka juga kecewa dengan keputusan Ahmad Zahid mengarahkan ahli-ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap kerajaan PN serta-merta, pada saat rakyat berdepan kesusahan akibat krisis pandemik Covid-19.
“Ketua-ketua UMNO bahagian turut berpandangan tindakan itu akan menyebabkan pemimpin UMNO dilihat tidak bertanggungjawab terhadap rakyat pada saat kerajaan PN bertungkus-lumus mendepani krisis Covid-19 yang semakin serius.
“Bagaimanapun, persepakatan lebih 100 ketua UMNO bahagian ini bukanlah satu gerakan untuk menjatuhkan Ahmad Zahid.
“Proses ini adalah proses biasa yang akan dilaksanakan melalui pemilihan parti yang perlu dilaksanakan Ahmad Zahid secepat mungkin. Tidak timbul isu kita mahu memburukkan sesiapa,” katanya kepada Sinar Premium pada Sabtu.
Mengulas lanjut, Mohd Fuad mengakui terdapat beberapa ketua UMNO bahagian sebelum ini menyatakan pendirian meminta Ahmad Zahid untuk berundur daripada jawatan Presiden UMNO, namun suara mereka tidak didengari Ahli Parlimen Bagan Datuk itu.
Jelas beliau, tuntutan supaya Ahmad Zahid ‘berehat’ turut bersandarkan alasan parti keramat orang Melayu itu tidak boleh dianggap gila kuasa dengan usaha menteri-menteri UMNO yang bertungkus-lumus membantu kerajaan PN untuk menangani krisis pandemik perlu dihargai.
“Kami turut mengucapkan tahniah kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan sekitar 30 ahli Parlimen UMNO serta Barisan Nasional (BN) yang dilihat mendahulukan kepentingan negara dan rakyat dengan terus kekal bersama kerajaan PN.
“Kalau ada dalam kalangan pemimpin UMNO hendak jatuhkan kerajaan PN sangat, sepatutnya mereka kena patuh kepada titah Yang di-Pertuan Agong yang sudah memperkenankan hasrat usul undi percaya Perdana Menteri di Parlimen diadakan pada bulan September ini…Tunggulah sidang Parlimen bulan hadapan,” katanya.
Seorang lagi Ketua UMNO Bahagian Simpang Renggam, Datuk Zakaria Dullah juga senada dengan Mohd Fuad yang mahu kekal bersama dalam kerajaan PN dan menumpukan kepada usaha untuk menangani isu kebajikan rakyat dan bukannya merebut kuasa.
“Pada masa sukar ini amatlah molek dan sangat bijaksana sekiranya UMNO kekal mendukung bersama-sama kerajaan PN, mengemblen buah fikiran dan tenaga bagi sama-sama membela rakyat, raja dan negara keluar daripada krisis dan musibah yang maha mencabar ini selaras dengan matlamat tersirat dan tersurat perjuangan UMNO itu sendiri iaitu demi agama, bangsa dan tanah air,” katanya dalam satu kenyataan.
Zakaria turut menyokong tindakan kira-kira 30 Ahli Parlimen BN yang membuat pendirian untuk kekal menyokong kerajaan PN.
“Malah pada hemat saya selaku pemimpin daripada strata rakyat di peringkat bahagian UMNO, sepatutnya seluruh jajaran kepimpinan UMNO mengambil pendirian dan ketetapan seperti mana yang ditunjukkan oleh 30 orang Ahli Parlimen tersebut.
“Ini kerana ketetapan dan pendirian mereka adalah secara jelas, terang dan bersuluh sangat sinonim dengan asas dan tujuan penubuhan UMNO. Semangat pembentukan UMNO adalah untuk membela rakyat, agama dan tanah air,” katanya lagi.
Untuk rekod, terdapat 66,287 mesyuarat dan pemilihan yang perlu diadakan membabitkan kehadiran seramai 3.3 juta ahli UMNO iaitu pada peringkat cawangan sebanyak 21,135 mesyuarat; Wanita (21,058 mesyuarat); Pemuda (15,496 mesyuarat); dan Puteri (8,598 mesyuarat).
Terdapat juga 764 persidangan perwakilan bahagian yang terdiri daripada 191 persidangan untuk setiap empat peringkat di UMNO bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri yang semuanya mesti dijalankan secara serentak.
Sumber | SH


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/100-ketua-bahagian-umno-mahu-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Bahagian Bersatu Pekan Pula Isytihar Keluar Parti Kembali Semula Kepada Umno

Ketua Bahagian Bersatu Pekan Pula Isytihar Keluar Parti Kembali Semula Kepada Umno

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 243 hits
BENTONG Ketua bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia Pekan Datuk Wan Abu Bakar Wan Mohamed hari ini mengambil keputusan untuk keluar dari parti berkenaan yang disertainya sebelum ini dengan menyertai UMNO Borang kemasukan semula ke dalam U...
Ketua Umno Bahagian Selar Tindakan Berani Ahli Parlimen Maran Membelakangi Parti

Ketua Umno Bahagian Selar Tindakan Berani Ahli Parlimen Maran Membelakangi Parti

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 236 hits
MARAN UMNO Bahagian Maran kecewa terhadap kenyataan Ahli Parlimen Maran Dato Sri Dr Haji Ismail Abd Muttalib yang membuat pengumuman terbuka menyokong penuh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional Ketua UMNO...
Berani Ke Zahid Nak Pecat Ketua Wanita Umno Ni

Berani Ke Zahid Nak Pecat Ketua Wanita Umno Ni

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 193 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi kata dua kepada ketua Wanita parti itu Noraini Ahmad agar meletakkan jawatan sebagai menteri Kabinet hari ini atau berdepan dengan pemecatan parti kata sumber Sumber berkata Noraini yang juga menteri...
Ketua Bahagian Lancar Gerakan Singkir Zahid Tak Setuju Keluar Pn

Ketua Bahagian Lancar Gerakan Singkir Zahid Tak Setuju Keluar Pn

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 297 hits
agendadaily com7 8 2021Pemimpin akar umbi UMNO lancar gerakan menyingkirkan Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Pemimpin akar umbi UMNO seluruh negara kini sudah melancarkan gerakan untuk menyingkirkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahi...
Langkah Pn Paksa Pemilihan Umno Beri Kelebihan Pada Zahid

Langkah Pn Paksa Pemilihan Umno Beri Kelebihan Pada Zahid

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 191 hits
Hariz MohdUsaha untuk menjatuhkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dengan memaksa pemilihan parti itu diadakan boleh memakan diri bagi Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional menurut penganalisis Mereka percaya tindakan Jabatan Pen...
Tahniah Zahid Umno Pn Bubar

Tahniah Zahid Umno Pn Bubar

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 643 hits
Menjunjung kasih titah dukacita DYMM YDP Agong adalah tepat MP UMNO SEBULAT suara tarik sokong pd PN dan Muhyiddin Zahid sudah serah secukupnya akuan berkanun kpd Agong tarik sokongan Sekaligus mengajar PAS supaya Jangan jadi seperti kacang...
Sebenarnya Pak Zahid Ingin Membawa Umno Kemana

Sebenarnya Pak Zahid Ingin Membawa Umno Kemana

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 332 hits
Zahid tak jawab saya tanya apa perancangan seterusnyaDatuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendedahkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak menjawab berhubung perancangan parti seterusnya selepas menarik sokongan daripada kerajaan Per...
Umno Concerned Over Technical Errors If Polls Held Virtually Says Zahid

Umno Concerned Over Technical Errors If Polls Held Virtually Says Zahid

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 261 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi said the party had not held a virtual election at any level before and the election would involve 3 3 million members PETALING JAYA Umno president Ahmad Zahid Hamidi said there were concerns about technical...
Analysts Pn Forcing Umno Polls Could Push Angry Grassroots Into Zahid S Arms

Analysts Pn Forcing Umno Polls Could Push Angry Grassroots Into Zahid S Arms

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 222 hits
Trying to oust Umno president Ahmad Zahid Hamidi by pushing for his party to conduct an election may backfire on Prime Minister Muhyiddin Yassin and his Perikatan Nasional government according to analysts They believe the action by the Regi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam