10 Tips Cara Melajukan Rangkaian Internet Yang Terhubung Dengan Vpn



VPN adalah medium atau alat kepada mereka yang inginkan internet tanpa sekatan dan melindungi data-data peribadi dari dicerobohi oleh pihak ketiga. Akan tetapi, keselamatan tambahan dari VPN mungkin akan menyebabkan internet anda kehilangan kelajuannya.
Kelajuan VPN bergantung kepada kelajuan asal internet anda. Apa sahaja kelajuan sambungan, VPN tidak boleh menjadikan ia lebih cepat. Anda patut menjangkakan sama ada ia menjadi sedikit lebih perlahan, atau kelajuannya sama seperti asal.
Dengan itu berikut dikongsikan sedikit tips asas dalam membantu melancarkan kelajuan internet anda setelah disambungkan kepada VPN. Kita terus kepada poin-poin penting iaitu:
1. Kelajuan dapat diterjemahkan melalui perkakasan yang lebih baik.
Prestasi perkakasan yang semakin teruk juga menyumbang kepada prestasi internet anda, kerana apabila ia disambungkan kepada VPN, ia memerlukan kepada ‘kuasa’ tambahan dari perkakas.
Sebagai contoh, jika anda mempunyai Android Box dengan CPU yang sudah tidak lagi disokong oleh sistem operasi baharu, ditambah pula saiz RAM dan ROM yang kecil, sudah semestinya apabila anda ingin strim sesuatu saluran tidak selancar peranti Android Box dengan spesifikasi lebih cemerlang.
Pendek kata, kuasa pengkomputeran menyumbang kepada kelancaran internet ber-VPN.

2. Periksa terlebih dahulu kelajuan internet anda, terutamanya jika anda menggunakan internet berkuota.
Jika kuota sudah habis, tidak pelik sekiranya kelajuan anda diperlahankan. Jika anda menggunakan data tanpa had, maka anda bolehlah ke tips seterusnya.
3. Kemaskini sistem operasi, sekiranya ada.
Kadangkala terdapat ralat pada sistem dan kernel yang perlu kepada pembaikan dan kemaskini. Apabila ianya dibiarkan, sudah pasti prestasi peranti akan mengalami gangguan lalu memberi kesan kepada kelajuan internet.

4. Tukar tetapan protokol.
Tambahan jika anda menggunakan VPN seperti TorGuard, kliennya mempunyai menu pilihan yang sangat banyak. Tukar satu demi satu hingga anda mendapat hasil paling memuaskan.
Contoh diambil dari TorGuard, selain dari protokol UDP dan TCP, ia juga ada pilihan penukaran nombor port dan kekuatan cipher. Port yang berbeza juga memberikan prestasi/kelajuan berlainan.

5. Tukar pelayan VPN.
Terkadang ‘muatan beban’ (iaitu pengguna) melebihi had yang mampu ditanggung oleh pelayan tersebut. Bertukar ke pelayan yang kurang penggunanya meskipun jarak lebih jauh berbanding pelayan ‘terlebih muatan’ yang sedang digunakan pada ketika itu adalah lebih baik.
Klien ProtonVPN sebagai contoh, ada memberikan info mengenai muatan semasa pelayan.

6. Periksa sokongan telco/ISP terhadap VPN.
Sebagai contoh, dahulu webe (sekarang Unifi Mobile) dengan jelas tidak menyokong ciri VPN, yang mana sekiranya VPN digunakan pada rangkaian tersebut, dengan serta-merta kelajuan akan diperlahankan. Saya tidak pasti sama ada ini masih lagi berlaku kerana sudah lama saya bertukar ke telco lain.
7. Periksa rangkaian dan router anda.
Kadang-kadang tanpa sedar, sebenarnya kelajuan anda perlahan disebabkan ada individu lain yang sedang menggunakannya tanpa kebenaran (a.k.a rangkaian anda digodam). Pantau mana-mana alamat IP atau alamat mac selain dari peranti yang sedang anda gunakan. Jika ia memang bukan peranti anda, buang ia dari senarai peranti.
8. Periksa dinding api (firewall) sistem operasi.
Boleh jadi ia menyekat sambungan VPN anda, oleh itu anda perlu masukkan VPN anda ke dalam senarai pengecualian. Tidak perlu pun untuk anda nyahaktifkan antivirus mahupun dinding apinya, kerana selama saya menggunakan VPN, kedua-duanya sentiasa aktif dan tidak memberikan sebarang masalah kepada kelajuan.
9. Mulakan semula peranti (restart).
Nampak seperti kelakar, tetapi kadangkala hanya itu yang diperlukan untuk membantu menetapkan semula (reset) kelajuan internet beserta VPN yang hambar. Peranti juga ada masanya memerlukan kepada permulaan yang segar (fresh start).
10. Dapatkan bantuan dari staf penyedia perkhidmatan VPN tersebut.
Saya amat menyukai setiap servis yang ada tetingkap bual (chat) kerana ia memudahkan untuk pelanggan mendapat bantuan selepas jualan. Biasanya jika VPN tersebut punyai klien yang agak maju (seperti TorGuard, CyberGhost), ada menyediakan live chat bagi membantu para pengguna terutamanya yang baru hendak berjinak dengan VPN.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/10-tips-cara-melajukan-rangkaian-internet-yang-terhubung-dengan-vpn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahukah Anda Rupanya Selama Ni Kita Sembur Perfume Cara Yang Salah Ini Tips Untuk Haruman Tahan Lama

Tahukah Anda Rupanya Selama Ni Kita Sembur Perfume Cara Yang Salah Ini Tips Untuk Haruman Tahan Lama

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 566 hits
Perfume atau minyak wangi sebenarnya ada cara pemakaiannya yang betul Ada kalanya ikut jenis jugak ada yang bau kekal lama ada yang tak sampai sejam bau dah berkurangan Sebenarnya kalau korang nak tahu ada beberapa tips yang korang boleh gu...
Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa Nak Bekerja Di Sini

Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa Nak Bekerja Di Sini

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 716 hits
Tips Temuduga Cara Jawab Soalan Interview Kenapa nak bekerja di sini Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa Ada yang nak pergi interview ke dalam masa terdekat Haa kalau ada nak bagi tips yang sangat berguna ni Tips temuduga cara jawa...
Tips Dapur Cara Hilangkan Kesan Hitam Bawah Non Stick Pan

Tips Dapur Cara Hilangkan Kesan Hitam Bawah Non Stick Pan

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 541 hits
Kuali biasa atau non stick pan Of course Fiza pilih non stick pan sebab kerja memasak jadi lebih mudah Makanan tak melekat dan mencuci pun mudah Tapi kalau non stick pan terguris sikit pun boleh hati terguris sama Nak mencuci pun kena manja...
Cara Mengetahui Kecepatan Internet Top 5 Situs Web Internet Speed Test

Cara Mengetahui Kecepatan Internet Top 5 Situs Web Internet Speed Test

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 275 hits
Cara mengetahui mengukur menguji atau mengecek kecepatan internet melalui website speed test dan situs lainnya KECEPATAN internet menjadi bagian dari kenyamanan internetan Koneksi internet yang cepat stabil tanpa lemot dan anti loading akan...
Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang Dari Video Youtube

Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang Dari Video Youtube

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 407 hits
Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang dari Video Youtube POSTING ini terinspirasi seorang teman yang anaknya ingin menjadi Youtuber Katanya saat ditanya tentang cita citanya anaknya bilang INGIN JADI YOUTUBER Apa itu Youtuber ...
Cara Menulis Artikel Berkualitas Untuk Mengisi Blog Tips Membuat Postingan Menarik

Cara Menulis Artikel Berkualitas Untuk Mengisi Blog Tips Membuat Postingan Menarik

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 291 hits
Summary Kali ini CB berbagi tentang cara menulis artikel berkualitas untuk mengisi blog atau tips membuat postingan menarik bagi pengunjung dan mesin telusur POSTING atau postingan adalah sebutan bagi isi tulisan atau artikel blog Dalam bah...
Ketahui Tips Haruman Tahan Lama Sembur Di Pergelangan Tangan Kemudian Gosok Gosok Bukan Cara Betul

Ketahui Tips Haruman Tahan Lama Sembur Di Pergelangan Tangan Kemudian Gosok Gosok Bukan Cara Betul

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 446 hits
JANGAN ambil mudah tentang sesuatu perkara itulah pesan dan nasihat orang tua tua yang sewajarnya tidak diabaikan Begitu juga dalam pemakaian haruman atau minyak wangi walaupun nampak ringkas iaitu dengan cara membuat semburan ke tubuh ia s...
Tips Menjaga Perkahwinan Dan Cara Mengatasi Perceraian

Tips Menjaga Perkahwinan Dan Cara Mengatasi Perceraian

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 356 hits
Bagi kebanyakan pasangan perkahwinan ialah suatu perkara terhebat yang berlaku dalam hidup mereka Namun kebanyakan daripada mereka sebenarnya tidak faham dan tidak sedar bahawa perkahwinan ialah suatu perkongsian yang paling sukar untuk dik...
Tips Cara Mudah Pilih Ikan Segar

Tips Cara Mudah Pilih Ikan Segar

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 629 hits
Tips Cara Mudah Pilih Ikan Segar Kalau anda ada masalah untuk memilih ikan yang segar Ini ada petua yang boleh bantu anda memilih sebelum membelinya Tips Cara Mudah Pilih Ikan Segar Apa perlu anda lakukan ialah 1 Pastikan warna ikan Ikan se...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City