10 Tip Buat Coklat Cip Paling Sedap Chewy Cubalah Resipinya Sekali


Coklat cip memang kegemaran anak-anak sepanjang masa. Tak payahlah tunggu raya pun nak membuatnya. Tapi adakalanya coklat cip tak berapa menjadi. Kadang-kadang terlalu keras , ada yang terlalu kering.
Foto : pinterest.com . Tentulah tak cantik kalau biskut ‘flat’ macam ni
Ni min kongsikan petua kalau nak biskut yang rangup dan ‘chewy’. Kalau garing sangat dan kering pun kurang seronok dimakan.
1. GUNA MENTEGA BIASA ADA GARAM
Foto : pinterest.com
Gunakan mentega berkualiti tinggi. Mentega berkrim dan ada garam. Rasa coklat cip gerenti
2. CAIRKAN MENTEGA DALAM OVEN (PRE HEATING)
Foto : pinterest.com
Jika pilih nak buat biskut yang agak tebal, cairkan mentega separuh sahaja atau satu pertiga cair. Jangan biarkan cair kesemuanya. Masukkan dalam oven yang sedang dipanaskan sebelum membakar biskut (pre heating). Carikan selama 3-4 minit sahaja. Jangan lupa set kan timer. Kalau terlajak alamat biskut tu jadi rata tak naik…huhuhu.
3. BIAR MENTEGA KEMBALI KE SUHU BILIK
Biarkan ia berehat dalam beberapa minit dalam suhu bilik, agar ia berada kembali dalam keadaan buku yang lembut.Sebelum anda membuat doh. Bunyi macam leceh kan tetapi ingat mentega cair yang panas tidak akan memberi hasil yang sempurna seperti mentega yang telah sejuk dan menjadi lembut. Jadi sabarlah ya.
4. PUKUL TELUR SEADANYA
Pukul seadanya gula dan mentega sudah memadai. Usah terlebih pukul kerana ia akan menyebabkan biskut menjadi keras.
5. TAMBAH SEDIKIT TEPUNG
foto : pinterest.com
Tambahkan sedikit tepung pada doh terutamanya apabila mentega sudah cair. Keadaan doh boleh ditarik dari sisi mangkuk adunan (tidak melekat di tepi mangkuk). Jika anda menggunakan mesin mixer elektrik, perhatikan keadaan doh tidak melekit di sisi mangkuk dan tidak terlalu lembik, jika anda lihat doh agak lembab, tambahkan sesudu tepung hingga doh boleh membulat di tengah mangkuk.
6. GUNAKAN SEKURANG-KURANGNYA DUA JENIS COKLAT CIP
Haa…masukkan sekurang-kurangnya dua jenis coklat cip barulah lebih terangkat rasanya. Kalau min pilih coklat bar/kepingan separuh manis (semisweet) dipotong jadi ketulan kasar, cip cokat susu dan cip coklat gelap. Rasa coklat sedikit berbeza dan bentuk ketulan dan chip menjadikan biskut lebih menarik dan rasa lebih sedap.
7. MASUKKAN DOH DALAM PETI SEJUK
Perasan tak lepas bakar dulang biskut pertama, biskut anda nampak rata aje. Kalau begitu biarkan ia dalam peti sejuk sebelum membakar agar doh sedikit padu dan mampat.
8. BISKUT BERSAIZ BESAR.
Foto : pinterest
Besar tu lebih kurang suku ¼ cawan doh, untuk dicubit membulat menjadi sekeping biskut. Tekankan, biskut yang agak tebal memberikan rasa lebih ummph
9. BENTUKKAN MENGGUNAKAN TANGAN
Foto : sweet.serious.com
Walaupun anda boleh gunakan sudu, untuk mendapatkan rupa biskut yang sedikit membulat di atasnya, tetapi gunakan tangan untuk membentuk doh adalah lebih mudah, Bulatkan dan gentel dengan tapak tangan.
10. COKLAT CHIP DI ATAS BISKUT
Foto : pinterest
Perasan tak korang dah letak banyak-banyak coklat cip di dalam adunan tapi bila dah siap bakar rupanya nampak plain aje, tak menarik kan. Kalau nak nampak ‘chunky dan timbul coklat cipnya, apa kata ambil bebeberapa biji coklat cip dan tekankan dan susun atas biskut tu sebelum dibakar, wah barulah menarik rupanya.
Ok ni min kongsikan resipi Biskut Coklat Cip yang mudah dan klasik sangat…
BISKUT COKLAT CIP KLASIK
Foto : pinterest.com
BAHAN-BAHAN :
7 sudu besar mentega¾ cawan gula halus1 sudu besar gula perang1 sudu kecil esen vanilla1 biji telur1 1/4  cawan tepung serbaguna * tambah beberapa sudu lagi jika doh terlalu melekit½ sudu baking soda¼ sudu teh garam1 cawan campuran coklat cip dan ketulan kecil kepingan coklatCARA MEMASAK :
1. Panaskan over ke suhu 350 darjah Fahrenheit. Masa tengah preheating ni bolehlah cairkan mentega dalam keadaan 1/3 atau separuh cair. Tutup oven dan keluarka mentega dan biarkan mentega kembali ke suhu bilik, biarkan mentega dalam keadaan lembut..
2. Masukkan gula dan vanilla. Pukul hingga kacau sebati dan sekadar jadi gebu. Masukkan pula telur hingga sebati. Usah pukul terlalu lama.
3. Kemudian masukkan tepung, baking soda dan garam. Kacau guna mixer dalam kelajuan rendah, pastikan tak melekat di sisi mangkuk adunan atau sehingga tepung sebati.
4. Kiranya doh asih melekit dan lembab, tambahkan satu sudu besar tepung hingga doh boleh menyatu menjadi bola. Usah menambah terlalu banyak tepung kerana ia akan mengeraskan biskut. Bila doh tidak terlalu melekit , masukkan cip coklat dengan senduk kering.
5. Panaskan oven ke suhu 350 darjah Farenheit. Cubit doh sebanyak ¼ cawan, bulatkan dan susunkan beberapa biji coklat chip di atasnya. Susun atas dulang, jarakkan beberapa inci.
6. Keluarkan apabila ada sedikit tompokan perang di atasnya, usah terlalu perang. Barulah biskut tidak terlalu kering.
Saiz hidangan : 10-12 keping biskut besar
Masa penyediaan : 45 minit
Masa memasak : 9 minit


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/03/10-tip-buat-coklat-cip-paling-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Paling Ringkas Untuk Masak Kek Batik Mudah Dan Sedap Wajib Cuba Terliurnya Tengok Coklat Ganache

Ini Cara Paling Ringkas Untuk Masak Kek Batik Mudah Dan Sedap Wajib Cuba Terliurnya Tengok Coklat Ganache

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 670 hits
Kek batik coklat antara menu yang sering menjadi pilihan orang ramai ketika jamuan Cara yang ringkas dan mudah menarik minat orang ramai untuk mencuba resepi ini Menerusi Masak Apa Hari Ni seorang wanita berkongsi resepi kek batik yang muda...
Order Sekarang Coklat Sedap

Order Sekarang Coklat Sedap

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 301 hits
as salam Choc n NutAlhamdulillah stok coklat sedap telah sampai Choc n nut rm6Coconut rm5 50Fruits rm 7 50Order Sekarang Coklat SEDAPsapa cepat dia dapat sebelum kehabisan stok Friut BarCoconut BarIn PackPromotion
Chocodaps Coklat Sedap Lemak Berkrim

Chocodaps Coklat Sedap Lemak Berkrim

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 797 hits
as salam wahai penggemar coklat sekelian tersebutnya kisah CHOCODAPS yang lemak berkrim Ada 7 jenis semuanya Almond BittersweetAlmond SesameAlmond MilkAlmond WhiteAlmond DarkRaisin MilkMeteor Chocolitehaaaa tu dia macam macam pilihan ada Na...
Serunding Halia Homemade Makanan Berpantang Paling Sedap Sihat

Serunding Halia Homemade Makanan Berpantang Paling Sedap Sihat

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 323 hits
Serunding daging ayam atau organ dalaman memang layan kalau dimakan bersama nasi putih panas panas Boleh makan bertambah dua pinggan dibuatnya Itu kisahnya bagi wanita yang tak berpantang Kalau berpantang jawabnya makan ikan bakar dan sayur...
Rupanya Ini Teknik Buat Burger Paling Sedap Lelaki Ini Dedah Rahsia Yg Ramai Belum Tahu

Rupanya Ini Teknik Buat Burger Paling Sedap Lelaki Ini Dedah Rahsia Yg Ramai Belum Tahu

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 394 hits
Dari penulis asal Adie Redzuan 1 Wajib guna daging 70g xyah la dok save sgt nk pi haji blk hari tak untung mana pn meniaga kena jujur harga nk letak mahai daging hok nipih apa dia 2 Masak daging jgn tekan bila tekan jus daging akan kluar pa...
Graduan India Paling Teruk Didiskriminasi Dalam Permohonan Kerja

Graduan India Paling Teruk Didiskriminasi Dalam Permohonan Kerja

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 454 hits
KEADILAN DAILY Lepasan universiti berbangsa India paling teruk didiskriminasikan dalam permohonan kerja di sektor swasta demikian dapatan firma kajian sains sosial dan tingkah laku The Centre for Governance and Political Studies Cent GPS me...
Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar

Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 466 hits
Resepi Air Asam Paling Mudah Nak Buat Dan Sangat Sedap Cicah Dengan Ikan Bakar Salam semua agak jarang juga nak buat air asam ni sebab kat rumah nak kata peminat air asam tegar tu tak juga Kalau teringin nak buat nak cicah dengan ikan bakar...
Cara Masak Kari Ikan Sardin Paling Mudah Sedap Tak Muak

Cara Masak Kari Ikan Sardin Paling Mudah Sedap Tak Muak

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 813 hits
Terasa nak makan kari ikan tapi tercari cari resipi yang paling mudah Ha Ini dia resipi yang anda perlukan Sangat simple dan tak renyah Malah bahan bahan yang digunakan pun senang nak sediakan Nampak sedap Jom cuba resipi perkongsian saudar...
Ini Tip Bersih Udang Cara Memasak Yang Paling Senang

Ini Tip Bersih Udang Cara Memasak Yang Paling Senang

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 559 hits
Ingin makan masakan udang yang sedap dan terasa manis dan segar isinya tanpa perlu keluar duit banyak makan di restoran ternama atau hotel ye Sebenarnya korang boleh je masak sendiri di rumah hanya dengan ikut tip cara membersih dan memasak...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran