10 Teori Konspirasi Flat Earth Meyakinkan Bumi Itu Datar


Adakah bumi bulat atau rata? Teknologi telah membantu kita melihat sendiri bahawa bumi bulat, bukan sekadar kesimpulan dari satu siri fenomena yang menjadi bukti tidak langsung.
Pada 600 SM, ahli falsafah Yunani Purba bernama Pythagoras berkata tentang bentuk bumi bulat. Sudah tentu pernyataan itu sangat mengejutkan pada zamannya.
Pada zaman Pertengahan, pengetahuan bahawa Bumi adalah bulat seperti bola diterima ramai. Hanya, seperti yang disangkal oleh Galileo, bumi dilihat sebagai pusat sistem suria. Kemudian pada pertengahan tahun 1800-an, Samuel Rowbotham datang dengan pendapat lain. Dia mengumumkan bahawa bumi adalah rata. Malah, 1.5 abad kemudian, Flat Earth Society (FES) dilahirkan di Internet.
Di Malaysia, angkasawan negara juga telah dicabar baru-baru ini untuk bersumpah bahawa bumi adalah rata. Meringkaskan dari laman listverse.com, terdapat beberapa teori yang dikemukakan oleh para pengikut pandangan bumi datar seperti berikut.
1. Gambar-gambar Palsu
Sumber NASA/Bill Anders)

Salah satu mantera yang paling terkenal di kalangan penyokong bumi rata ialah, “Saya tidak pasti bahawa bumi adalah rata, tetapi sebelum saya melihat bukti, ia lebih masuk akal daripada bumi bulat.” Kenyataan itu boleh digunakan sebagai orang yang selalu berada di dalam rumah dengan tingkap yang menghadap ke halaman rumah, tetapi kemudian mempertanyakan kewujudan halaman hanya karena tiada rumput di dalam ruangan rumah.
Melihat bumi dari angkasa, termasuk menggunakan banyak imej dan video dari Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Atau video selang-waktu (time-lapse) dari satelit Jepun bernama Himawari-8. Satelit ini mengambil gambar bumi setiap 10 minit dari ketinggian 35 ribu kilometer.
Nikmatilah foto apabila Bumi ‘terbit’ yang diambil oleh William Anders dari bulan pada tahun 1968 atau rakaman dari perjalanan Cassini apabila beralih sebentar ke bumi ketika melintasi planet Zuhal.
Tetapi, untuk pengikut teori bumi datar dan berjuta-juta orang seperti mereka, gambar-gambar ini adalah palsu. Bagi mereka, semua video yang diterbitkan oleh NASA, ESA, CNSA, Roscosmos dan semua badan angkasa lain hanyalah grafik komputer. Foto juga dianggap sebagai kejuruteraan Photoshop sahaja. Oleh itu, sebuah organisasi yang telah mencipta imej-imej palsu sejak 1946 dianggap mempunyai perancangan jahat.
2. Video ISS diambil dalam kapal terbang
Sumber engadget.com

Walaupun semua imej langit adalah palsu, masih terdapat video dari kru ISS yang terapung di dalam kapal angkasa. Tiada masalah. Bagi pencinta FES, semuanya palsu. Tetapi, pemalsuan ini adalah lebih banyak kepada niat, bukan hanya grafik komputer (CGI), video dicatatkan pada penerbangan dengan lintasan parabola atau sering dikenali sebagai pesawat graviti sifar (zero-G). Sudah tentu penerbangan parabola wujud dan kadang-kadang digunakan untuk melatih angkasawan untuk menjalankan pergerakan dalam suasana graviti mikro. Pada dasarnya, penerbangan itu adalah apabila kapal terbang dijatuhkan secara terkawal supaya orang-orang di dalamnya “terapung”.
Masalahnya, untuk apa NASA menghabiskan lebih daripada setengah abad hanya untuk merakam video pada penerbangan tersebut. Tidak dapat difahami berapa banyak video diperlukan untuk semua itu. Jangan bimbang, penjelasan lain oleh pencinta FES ialah NASA mencatatkan bahawa angkasawannya di bawah lautan atau di hadapan skrin biru dengan angkasawan yang dihubungkan dengan kabel-kabel ke komputer.
3. Tembok Ais Antartik
aplanettruth.info

Untuk model bumi datar, dunia adalah berbentuk cakera dengan Kutub Utara di tengah. Cincin di tepi adalah dinding ais yang mengelilingi bulatan cakera bumi. Nah, cincin itu dipanggil Kutub Selatan (Antartika). Jika anda memikirkan pizza, Antartika adalah sekeping roti tebal di tepinya. Dinding ais dimaksudkan supaya lautan Bumi tidak bocor ke sisi lain di mana-mana. Ada banyak teori, mulai dari spekulasi saintifik hingga fanatik agama. Satu adalah tuntutan bahawa dinding ais Antartika dikelilingi oleh lautan lain. Diluar sana terdapat “benua terlarang, iaitu Antichtone”.
Samuel Rowbotham berhenti meneka dan berkata dengan ringkas, “Pemahaman manusia disekat oleh ais yang tidak dapat ditembusi, lebih jauh dari apa yang mata atau teleskop dapat melihat dan hilang dalam bayangan atau kegelapan.
Ada ramai peneroka yang melintasi benua Antartika, malah Kutub Selatan kini juga telah menjadi destinasi pelancongan. Sukar untuk membayangkan sesiapa yang jatuh ke dalam sempadan ais.
4. Bumi Tak Melengkung
atlanteanconspiracy.com

Tidak hairanlah ada yang pendapat seperti ini, kerana bumi adalah datar. Tetapi, apabila tiada bukti dari satelit dan stesen angkasa, jangan terkejut jika tuntutan ini meluas. Ini mungkin permulaan segala-galanya. Mari lihat sebabnya. Jika orang melihat ufuk tanpa gangguan, ia kelihatan seperti garis datar. Sekiranya bumi adalah bulat, mesti ada gerbang di suatu tempat seperti bola. Lihat bola ping pong dan lihat kelengkungan. Apa yang penting ialah skala dan kedudukan. Dari permukaan sfera yang agak besar, pandangan 360 darjah adalah cakera kerana garis tidak mendedahkan apa-apa di belakang gerbang di hujung horizon. Kita tidak boleh melihat secara langsung di sisinya kerana bumi juga bukan berbentuk silinder.
Sekiranya seseorang mempunyai pandangan yang tidak terputus dari ufuk dalam semua arah tanpa sebarang kerangka rujukan terdahulu, mudah untuk mengandaikan bahawa dia berdiri di atas bumi datar yang rata. Tetapi, kita mempunyai kerangka rujukan. Jadi, ia bukan lagi misteri kosmos.
5. Graviti tidak wujud
Graviti adalah kekuatan objek dengan massa supaya mereka menarik satu sama lain. Kekuatan itu membuat orang di tanah, air pasang, dan orbit planet mengelilingi matahari. Itulah juga bukti bahawa bumi adalah bulat atau hampir bulat.
Kerana bumi datar tidak tertakluk kepada undang-undang graviti, pengikut teori bumi datar menegaskan bahawa graviti tidak wujud. Apa yang ada ialah Percepatan Universal (Universal Acceleration, UA).
Menurut UA, cakera datar bumi mempercepatkan secara berterusan, seperti roket yang besar. Kesannya adalah sama, jadi orang yang melompat akan jatuh lagi. Tetapi, bukan bumi yang menarik orang itu, tetapi bumi yang naik. Jadi, apa sebabnya? Satu teori mengatakan bahawa pecutan disebabkan oleh selimut tenaga gelap yang muncul di bawah bumi. Sekali lagi, tiada siapa yang tahu bagaimana ia berfungsi atau mengapa benda terbang – burung, contohnya – tidak jatuh. Seolah-olah bumi tidak bergerak ke arah burung terbang.
6. Matahari Tidak Sejauh Jutaan Kilometer
flatearthscienceandbible.com

Menurut pengikut teori bumi datar, matahari hanya sekitar 4,800 kilometer dengan garis pusat hanya sekitar 51 kilometer. Matahari dianggap sebagai bola lampu gergasi yang mengelilingi dan menerangi permukaan datar seperti sebuah rumah api. Seperti yang disebutkan sebelumnya, model bumi datar mengandaikan Kutub Utara sebagai pusat cakera yang dikelilingi oleh dinding ais gergasi di pinggirnya. Sama dengan lampu suluh, ia bergerak perlahan arah arah jam pada selembar kertas, seperti itulah matahari dalam teori bumi datar. Lingkaran cahaya tidak menyentuh seluruh plat sekaligus, jadi itu membezakan siang dan malam. Tetapi, bagaimana pula dengan perubahan musim dan matahari tengah malam di tiang-tiang bumi?
Katakan bahawa matahari memang mengelilingi bumi seperti itu, mungkin sedikit goyah sehingga musim dicipta. Mungkin bergerak lebih dekat ke Kutub Utara pada musim panas dan jauh di musim sejuk. Tetapi bagaimana dengan haba di hemisfera selatan apabila matahari bersinar 24 jam di Kutub Selatan? Sekiranya, Antartika sesungguhnya cincin di sekeliling Bumi, tidak boleh ada satu segmen yang terus menerima cahaya kecuali seluruh Bumi juga terdedah kepada cahaya.
7. Langit Adalah Kubah Kaca
flatearthscienceandbible.com

Tidak semua pengikut Bumi Datar mempercayainya. Menurut mereka, yang percaya, langit dan segala yang ada di dalamnya adalah palsu semata. Kita hanya sekadar melihat kubah yang menyembunyikan ruang angkasa yang sebenar. Tiada siapa yang tahu apa yang ada di luar sana kerana kubah itu menghalang kita, mungkin ada makluk asing. Asal teori kubah merujuk kepada ayat yang mengatakan, Tuhan memasang “lengkung langit” di bumi. Pelbagai teori mengenai apa yang terletak di belakang kubah itu berbeza-beza, ada orang yang mengesyaki lautan gergasi atau kekosongan yang luas. Ramai orang mengatakan bahawa matahari dan suasana berada di dalam kubah, malah kubah dianggap sebagai pemegang kedudukan atmosfera, bukan graviti.
Hampir semua pengikut teori ini bersetuju bahawa apa-apa di luar sana bukanlah ruang angkasa yang kita tahu. Ada teori lain yang mengatakan bahawa hologram diprojeksi ke permukaan kubah supaya memaparkan pemandangan langit yang kita lihat setiap malam. Kemudian, siapa yang meletakkan hologram itu? Bagaimana dan untuk apa? Jawapannya juga dipermudahkan pada dua perkara: paranoia dan alien.
Teori yang lebih meluas bukanlah langit yang merupakan hologram, tetapi bulan adalah hologram. Banyak video yang dimuat naik mengenai bulan yang “tergelincir” atau “cair”. Tetapi penjelasannya tidak berkaitan dengan kesan atmosfera, kerosakan kamera, gangguan video, atau penjelasan yang munasabah yang lain.
8. Penyebab Bayangan Gerhana Bulan
erasmus-sun.eu

Sesetengah orang menyebutnya sebagai Shadow Object atau ada yang menyebutnya Nega Moon. Tiada siapa yang tahu apakah itu, tetapi dianggap menyebabkan terjadinya gerhana bulan. Secara tradisinya, gerhana bulan berlaku apabila matahari, bumi dan bulan berada dalam satu garisan. Bumi berada di tengah-tengah sehingga bayang-bayangnya menghentam permukaan bulan. Tetapi, jika matahari hanya beberapa kilometer jauhnya dan bumi adalah rata, itu tidak boleh berlaku.
Oleh itu, objek yang dikenali sebagai Shadow Object telah dicipta – objek misteri yang sentiasa berada di langit. Secara berkala, Shadow Object berlalu di depan bulan dan menyebabkan gerhana. Kadang-kadang objek tersebut disebut sebagai versi bulan yang biasanya terjadi kerana silau matahari. Beberapa pendapat lain mengatakan bahawa objek itu adalah “kegelapan” di mana bulan masuk dan keluar. Sekali lagi, bulan itu dilihat sebagai hologram.
9. Roket Tak Bisa Mencapai Angkasa
Flat Earth Society

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, teknologi roket telah meningkat dengan pesat. Pada bulan Disember 2015, SpaceX berjaya mendarat fasa pertama roket Falcon 9 setelah membawa beban satelit ke orbit. Pada bulan Januari 2016, Blue Origin menyelesaikan pendaratan kedua dengan roket mereka sendiri, New Shephard. Bagi pengikut Bumi Datar, pencapaian roket adalah mustahil. Bagi mereka, roket suborbit seperti Falcon dan Shephard atau roket orbit penuh seperti roket pembekal ISS, semua dianggap tidak melintasi secara menegak, tetapi untuk mengikuti jalan yang dikenali sebagai tikungan graviti.
Apabila meninggalkan pad pelancaran, roket bergerak lurus ke atas. Tetapi graviti bertentangan dengan teras roket. Jadi, supaya roket itu boleh naik, ia akan menyimpang sedikit supaya graviti menarik roket lebih dekat ke kedudukan mendatar ketika menghampiri garis Karman. Garis Karman adalah titik di mana atmosfera bumi secara teknikal berubah menjadi angkasa, kira-kira 100 kilometer di sana. Teknik ini berguna untuk menjimatkan bahan bakar, kerana roket menggunakan sebahagian besar bahan api mereka untuk mempercepatkan kelajuan orbit sebelum mencapai garis Karman.
Tetapi, jika orang melihatnya dari permukaan Bumi, roket itu seakan melintas melengkung di sepanjang dasar langit kaca. Menurut pengikut teori Bumi Datar, lengkung trek adalah bukti bahwa roket tidak dapat menembus ke angkasa.
10. NASA Didirikan oleh Nazi
Wikimedia

Dalam pandangan FES, NASA adalah kumpulan orang jahat, lengkap dengan cerita-cerita Freemason, Illuminati, manusia kadal, dan pengikut syaitan. Lebih buruk lagi adalah orang-orang yang mengawal NASA, didakwa Nazi. Mari kita kembali ke tahun 1940-an. Perang Dunia II berada pada ketinggiannya dan jurutera muda bernama Wernher von Braun membina roket untuk kepentingan Nazi, termasuk V-2 yang bencana ke London pada tahun 1944. Selepas menyerah kepada Sekutu pada tahun 1945, von Braun bekerja di Tentera Amerika Syarikat dan merupakan tokoh penting dalam program angkasa AS, termasuk penciptaan roket Saturn V yang melancarkan Apollo.
Sejak itu, NASA telah menyebutnya sebagai “ahli sains roket terbesar dalam sejarah.” Sejak itu, kemajuan teknologi telah muncul dalam sejarah dan peluang untuk memasuki dunia baru.
Tetapi, bagi pengikut teori Bumi Datar, NASA tidak lebih daripada “sekumpulan pendusta profesional, saintis palsu, Freemason, dan Mormon.” Malah, nama “Apollo” dianggap sebagai nama lain untuk Syaitan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/10-teori-konspirasi-flat-earth-meyakinkan-bumi-itu-datar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Suhaimi Saad Anjur Seminar Keibubapaan Bincang Isu Vaksin Dan Kajian Flat Earth

Hiburan Suhaimi Saad Anjur Seminar Keibubapaan Bincang Isu Vaksin Dan Kajian Flat Earth

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 334 hits
Bekas penyanyi nasyid Suhaimi Saad kembali lagi mencetuskan sensasi apabila memuat naik poster seminar yang dianjurkannya Menerusi butiran didalam poster tersebut seminar itu adalah tentang ilmu keibubapaan dan pendidikan awal kanak kanak y...
Golongan Flat Earth Rancang Ekspedisi Ke Antartika Nak Buktikan Hujung Bucu Dunia

Golongan Flat Earth Rancang Ekspedisi Ke Antartika Nak Buktikan Hujung Bucu Dunia

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 322 hits
Golongan Flat Earth Rancang Ekspedisi Ke Antartika Nak Buktikan Hujung Bucu Dunia Ketika masih ramai yang keliru tentang bentuk sebenar bumi golongan Flat Earth sedang merancang untuk ke Antartika bagi membuktikan idealogi mereka Buktikan P...
Bumi Itu Bulat Telah Dijelaskan Dalam Al Qur An

Bumi Itu Bulat Telah Dijelaskan Dalam Al Qur An

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 510 hits
Tiada Nas yang menyatakan secara spesifik bahawa bentuk muka bumi datar atau sfera dan hanya disebut secara zhanni ketika mana Allah menceritakan mengenai penciptaan langit dan bumi Ada ayat yang zahirnya kelihatan seperti bumi ini datar Ga...
Anak Anak Itu Bukan Anak Yatim Bahkan Diarah Jual Barang Kutip Derma Sana Sini

Anak Anak Itu Bukan Anak Yatim Bahkan Diarah Jual Barang Kutip Derma Sana Sini

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 497 hits
BAHAGIAN KEDUAPihak kami telah berhubung dengan pihak yang berauthoriti untuk mengulas mengenai dakwaan 211 anak yatim telah dihalau dan hilang tempat tinggal mereka JKM dipersalahkan pula Penyebaran itu disertai dengan dakwaan kerajaan kej...
Terlalu Seksi Itu Tidak Sopan Dihalau Dari Pesawat

Terlalu Seksi Itu Tidak Sopan Dihalau Dari Pesawat

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 326 hits
LONDON Seorang wanita dihalau kru kabin pesawat sebuah syarikat penerbangan Britain kerana berpakaian terlalu seksi awal minggu ini Emily O Connor 21 menaiki pesawat Thomas Cook untuk penerbangan dari Birmingham ke Tenerife itu sebelum dia ...
Karena Bantuan Profesional Bagi Penderita Mental Illness Itu Perlu Yuk Pahami 6 Hal Ini Dulu

Karena Bantuan Profesional Bagi Penderita Mental Illness Itu Perlu Yuk Pahami 6 Hal Ini Dulu

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 180 hits
Yuk rangkul teman sahabat atau keluarga yang memiliki masalah kesehatan mental untuk mendapatkan bantuan profesional
Jokowi Pengemudi Truk Itu Mulia Dari Profesi Itu Saya Bisa Sekolah

Jokowi Pengemudi Truk Itu Mulia Dari Profesi Itu Saya Bisa Sekolah

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 176 hits
Di hadapan ratusan sopir truk yang tergabung dalam Asosiasi Pengusaha Truk Indonesia Jokowi mengungkapkan pekerjaan para sopir truk ini merupakan sesuatu yang sangat mulia Sebab berkaca dari latar belakang keluarganya Ayah Jokowi pun merupa...
Prabowo Senyum Politisi Di Jakarta Itu Penuh Kebohongan

Prabowo Senyum Politisi Di Jakarta Itu Penuh Kebohongan

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 179 hits
Senyum dalam istilah Betawi punya istilah Mupentip Muke Penuh Tipu Politisi politisi itu muke penuh tipu Senyum serba palsu Janji janjinya bertahan 15 menit ujar Prabowo
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan