10 Tanda Thyroid Yang Mengancam Golongan Wanita


Apakah 10 tanda thyroid dan cara untuk merawatnya mengikut tahap dan jenis gangguan hormon thyroid tersebut?
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan 10 tanda thyroid yang perlu anda tahu.
Baca juga:
Tanda Penyakit Anxiety Tanda Apendiks Pecah Tanda Resdung Kronik Apa itu thyroid? Thyroid adalah kelenjar berbentuk rama-rama di bahagian hadapan leher. Ia menghasilkan hormon yang mengawal kelajuan metabolisme iaitu sistem yang membantu badan menggunakan tenaga.
Gangguan thyroid boleh melambatkan atau meningkatkan metabolisme dengan menganggu pengeluaran hormon thyroid.
Apabila tahap hormon menjadi terlalu rendah atau terlalu tinggi, anda mungkin mengalami pelbagai gejala yang menganggu tahap kesihatan.
Punca thyroid terjadi Terdapat dua gangguan hormon thyroid iaitu hipetiroidisme dan hipotiroidisme. Hipetiroidisme terjadi apabila hormon thyroid dihasilkan secara berlebihan. Puncanya adalah kerana:
Grave disease Toxic moultinodular goiter Toxic nodule Sementara itu hipotiroidisme terjadi apabila tyroid kurang aktif dalam penghasilkan hormon. Puncanya adalah kerana:
Hashimoto thyroiditis atau radang pada tyroid 10 tanda thyroid dan risikonya Berikut adalah antara 10 tanda thyroid yang biasanya akan berlaku kepada pesakit:
1. Berat badan bertambah atau turun
Perubahan berat badan yang berlaku secara tiba-tiba adalah salah satu tanda gangguan thyroid yang paling biasa. Pertambahan berat badan mungkin menandakan tahap hormon thyroid yang rendah, atau dipanggil hipotiroidisme.
Sebaliknya, jika thyroid menghasilkan lebih banyak hormon daripada yang diperlukan oleh badan, anda mungkin kehilangan berat badan secara tidak dijangka. Ini dikenali sebagai hipertiroidisme. 
2. Bengkak di leher
Bengkak atau pembesaran di leher adalah petunjuk yang boleh dilihat bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan thyroid. Goiter boleh berlaku sama ada dengan hipotiroidisme atau hipertiroidisme.
Kadangkala bengkak di leher boleh disebabkan oleh kanser tyroid atau nodul, ketulan yang tumbuh di dalam thyroid. Ia juga boleh disebabkan oleh sebab yang tidak berkaitan langsung dengan thyroid.
3. Perubahan degupan jantung
Hormon thyroid menjejaskan hampir setiap organ dalam badan dan boleh mempengaruhi seberapa cepat jantung berdegup. Orang yang mengalami hipotiroidisme mungkin menyedari kadar denyutan jantung mereka lebih perlahan daripada biasa. 
Hipertiroidisme boleh menyebabkan jantung menjadi laju. Ia juga boleh mencetuskan peningkatan tekanan darah dan jantung yang berdebar-debar.
4. Perubahan dalam tenaga dan mood
Gangguan thyroid boleh memberi kesan ketara pada tahap tenaga dan mood anda. Hipotiroidisme cenderung membuat anda berasa letih, lesu, dan tertekan. 
Manakala hipertiroidisme pula boleh menyebabkan kebimbangan, masalah tidur, kegelisahan, dan kerengsaan.
5. Keguguran rambut
Keguguran rambut adalah satu lagi dari 10 tanda thyroid yang menunjukkan bahawa hormon tyroid mungkin tidak seimbang. 
Kedua-dua hipotiroidisme dan hipertiroidisme boleh menyebabkan rambut gugur. Dalam kebanyakan kes, rambut akan tumbuh semula sebaik sahaja gangguan thyroid dirawat.
6. Terasa terlalu sejuk atau panas
Gangguan thyroid boleh mengganggu keupayaan untuk mengawal suhu badan. Orang yang mengalami hipotiroidisme mungkin terasa sejuk dengan lebih kerap daripada biasa. 
Manakala hipertiroidisme pula cenderung mempunyai kesan sebaliknya, menyebabkan peluh berlebihan dan panas.
7. Kitaran haid terganggu
Bagi wanita, masalah thyroid boleh menjejaskan kitaran haid dan kesuburan mereka.
Hal ini kerana kesan hipotiroidisme, menyebabkan tiroksin terlalu sedikit lalu, menyukarkan badan anda untuk mengeluarkan telur yang diperlukan untuk ovulasi, sehinggalah menjejaskan kesuburan keseluruhan wanita. 
Wanita dengan hipotiroidisme juga mungkin berisiko lebih tinggi untuk mengalami masalah semasa mengandung termasuk preeklampsia dan keguguran. 
Dalam masa yang sama, bagi wanita yang menghasilkan terlalu banyak tiroksin juga mungkin mengalami kehilangan haid dan tiroiditis selepas bersalin.
8. Kulit kering dan kuku rapuh
Kulit gatal dan kering juga adalah salah satu dari 10 tanda tyroid. Selain itu, penyakit thyroid juga akan membuat kuku anda menjadi rapuh dengan garisan menegak yang kelihatan di sepanjang permukaan kuku.
9. Gangguan pencernaan
Baik hipotiroidisme mahupun hipertiroidisme, kedua-duanya dapat menyebabkan perubahan biasa semasa buang air besar.
Ini kerana kedua-dua keadaan ini mengganggu kemampuan tubuh untuk mencerna makanan dan menghasilkan najis.
Bagi penghidap hipotiroid, anda biasanya akan jarang buang air besar yang mengakibatkan masalah sembelit kronik. 
Bahkan ada sesetengah kes, di mana seseorang yang sukar membuang air besar akan menyebabkan masalah buasir.
Sedangkan bagi penghidap hipertiroidisme pula, aktiviti membuang air besar akan lebih kerap atau cirit-birit.
10. Libido rendah dan masalah kesuburan
Masalah thyroid juga menyebabkan keinginan untuk melakukan hubungan seks menurun. Hal ini terutama terjadi pada hipotiroidisme, libido yang rendah disebabkan oleh terlalu sedikitnya hormon tyroid dalam tubuh.
Ditambah lagi dengan gejala thyroid lainnya seperti kekurangan tenaga dan sakit-sakit pada sendi.
Seiring dengan libido rendah, wanita dengan hipotiroidisme juga mungkin akan susah untuk hamil. 
Bahkan jika wanita tersebut hamil sekalipun, mereka akan lebih tinggi risiko untuk keguguran. Kesan yang sama juga berlaku untuk wanita dengan hipertiroidisme, kerana kedua-dua keadaan ini dapat mengganggu ovulasi, mengganggu kesuburan dan menyebabkan komplikasi lebih kronik.
Kenapa wanita lebih ramai kene thyroid? Mungkin tidak ramai yang tahu, golongan yang paling ramai dikaitkan dengan masalah thyriod adalah dari kaum wanita dari setiap peringkat umur.
Hal ini menjadikan kanser thyriod berada dalam kumpulan 10 jenis kanser yang lazim berlaku dalam kalangan wanita di Malaysia.
Namun begitu, masih ramai lagi wanita tidak mengambil tahu tentang masalah ini.
Rawatan untuk thyroid Untuk pesakit yang mempunyai masalah gangguan thyroid, rawatan perubatan perlu dimulakan segera.
Bagi yang menghidapi hipetiroidisme, pesakit akan diberi tablet carbimazole atau propylthiouracil (sesuai untuk pesakit yg mengandung).
Sekiranya gejala bertambah kronik, doktor biasanya akan memberi pilihan untuk anda melakukan pembedahan atau rawatan ablsi radioaktive (radioiodine therapy).
Pesakit hypothyroidism pula akan diberikan ubat thyroid secara oral.
Bagaimapun kedua-dua jenis gangguan thyroid ini perlu dipantau melalui ujian darah untuk melihat keberkesanannya.
Kesimpulannya, penyakit thyroid boleh menganggu emosi dan rutin harian jika tidak dirawat segera.
Justeru, sesiapa yang merasakan 10 tanda thyroid yang disebutkan tadi khususnya kepada wanita agar segera melakukan pemeriksaan di hospital berdekatan.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan 10 tanda thyroid dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Thyroid Symptoms and Solutions. WebMD Kanser Tiroid: Jenis, Faktor Risiko, Simptom, Diagnosis, Rawatan. Pantai Hospitals Kenapa Wanita Lebih Ramai Hadapi Masalah Tiroid? Utusan Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/10-tanda-thyroid/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=10-tanda-thyroid

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Perintah Lelaki Hendap Jurugambar Wanita Dihantar Ke Hospital Bahagia

Mahkamah Perintah Lelaki Hendap Jurugambar Wanita Dihantar Ke Hospital Bahagia

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 82 hits
MAHKAMAH Majistret Shah Alam hari ini melepas dan membebaskan seorang bekas perunding pengurusan acara sambilan yang merupakan individu pertama menghadapi nbsp pertuduhan menghendap di bawah Seksyen 507A Kanun Keseksaan Bagaimanapun Majistr...
Wanita Didenda Rm100 Kerana Mencarut Doktor

Wanita Didenda Rm100 Kerana Mencarut Doktor

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 67 hits
MOHD YUNUS YAKKUBSHAH ALAM Perbuatan jurujual wanita melemparkan kata kata kesat terhadap seorang doktor membawa padah apabila didenda maksimum RM100 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini Majistret Sahsa Diana Sabtu menjatuhi hukuman itu...
Wanita Sedih Anak Angkat Yang Dijaga Selama 13 Tahun Diambil Keluarga Kandung Secara Paksa

Wanita Sedih Anak Angkat Yang Dijaga Selama 13 Tahun Diambil Keluarga Kandung Secara Paksa

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 120 hits
Baru baru ini tular sebuah video yang nbsp menunjukkan seorang wanita kesedihan selepas anak angkatnya telah dituntut oleh ibu kandungnya tanpa kerelaan Insiden tersebut pada asalnya nbsp berlaku pada hujung tahun 2023 Namun ia mula tular d...
Ini Detail Ciri Ciri Jasad Wanita Membusuk Dalam Kontainer Wni Ras Mongoloid

Ini Detail Ciri Ciri Jasad Wanita Membusuk Dalam Kontainer Wni Ras Mongoloid

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 86 hits
Dengan kondisi waktu kematian yang diperkirakan sekitar 2 sampai 10 minggu tanpa tanda tanda kekerasan
Wanita Ini Memasak Tanpa Henti Selama 227 Jam Macam Ni Kalah Chef Wan

Wanita Ini Memasak Tanpa Henti Selama 227 Jam Macam Ni Kalah Chef Wan

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 185 hits
Cef Ghana mungkin mencatatkan pencapaian cemerlang dengan berjaya memasak tanpa henti selama lebih 227 jam yang mungkin memecahkan rekod dunia Failatu Abdul Razak menyifatkan cabaran itu sebagai amanah negara dan menjelaskan bahawa usaha te...
Wanita Dibunuh Kerana Wajah Hampir Serupa

Wanita Dibunuh Kerana Wajah Hampir Serupa

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 105 hits
AFPSUSPEK dan mangsa memiliki wajah yang mirip FOTO AgensiBerlin Seorang wanita dibicarakan di Jerman kerana didakwa membunuh seorang perempuan yang mirip wajahnya mirip demi untuk memalsukan kematian Wanita berketurunan Jerman Iraq itu dan...
Pinda Maklumat Pasport Wanita Dan 27 Pekerja Bangladesh Ditahan

Pinda Maklumat Pasport Wanita Dan 27 Pekerja Bangladesh Ditahan

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 104 hits
Jabatan Imigresen Kuala Lumpur menahan seorang wanita warga tempatan dan 27 warga Bangladesh di pejabatnya di Kompleks KDN Jalan Duta semalam PETALING JAYA Jabatan Imigresen Kuala Lumpur menahan seorang wanita warga tempatan dan 27 pekerja ...
Seorang Wanita Tempatan Dan 27 Pekerja Bangladesh Ditahan Kerana Pinda Maklumat Pasport

Seorang Wanita Tempatan Dan 27 Pekerja Bangladesh Ditahan Kerana Pinda Maklumat Pasport

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 101 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Jabatan Imigresen Kuala Lumpur menahan seorang wanita warga tempatan dan 27 pekerja warga Bangladesh di Kompleks Kementerian Dalam Negeri Jalan Duta Kuala Lumpur semalam kerana dipercayai meminda maklumat dalam pa...
Wanita Jatuh Jambatan P Pinang Dakwa Ditolak Rakan Lelaki

Wanita Jatuh Jambatan P Pinang Dakwa Ditolak Rakan Lelaki

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 98 hits
BernamaKetua Polis Pulau Pinang Khaw Kok Chin berkata berdasarkan keterangan awal wanita berusia 40 tahun itu mendakwa ditolak rakan lelakinya sebelum mereka jatuh bersama GEORGETOWN Wanita yang terjatuh ke dalam laut dalam kejadian di KM 2...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation