10 Resipi Dan Cara Lain Menikmati Buah Mangga



 Sejak jadi peniaga buah-buahan interim ni,banyak betul buah mangga di rumah untuk dijual secara maya.Selain mangga yang msak ni dimakan begitu sahaja,kalau dapat makan mangga lemak masak,fuhh dia punya manis tu rasa madu.Berkrim.Nah lihat gambar ni,menggiurkan bukan.Hari ni jual murah-murah sahaja mangga susu .

Selain dimakan begitu sahaja,jom cuba pelbagaikan menu buah mangga.


View this post on Instagram
Tak pernah cukup makan 1.Nasib kat rumah ni sentiasa ada stok mangga..dah sendiri jual kan.Manis mengalahkan manisnya susu tin.Lemak berkrim manis . #manggasusu #CodbuahbuahanA post shared by Irda Garmin (@irdagarmin) on Apr 19, 2020 at 4:08am PDT

1.PULUT MANGGA (Menggunakan rice cooker sahaja tanpa kukus)

Buat pulut mangga tanpa kukus ni lebih mudah bagi saya.Sesuailah bagi mak-mak yang sentiasa sibuk dan semua nak cepat.




View this post on Instagram
Alya suka sangat...hari ni mama buat ya.First time buat ya Allah sedap.haha siapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri..paling sedap mangga lemak tu manis sangat2.. #pulutmanggaA post shared by Irda Garmin (@irdagarmin) on Apr 19, 2020 at 8:36pm PDT Bahan:
2cawan beras pulut di basuh bersih
airsantangaram guladaun pandan
Caranya

1.Beras pulut dibasuh bersih.Kemudian bagi air sedikit.Agak-agak pulut dah terendam masak pulut.Campur daun pandan,gula,sedikit garam(boleh lebih jika nak masin-masin berlemak gitew,tapi hari ni saya buat terlebih garam pula).Lepas tu pasang plug dan on,bila dengar pulut dah mula menggelegak tuanglah santan dalam satu cawan

Biarkan ia masak,kacau biar santan sebati dengan pulut dan berbau aroma wangi.Dah masak sejukkan dengan membuka penutup periuk


Santan Pulut mangga

santan fresh/kotak dimasak dengan api sederhana.Kemudian masukkan garam dan daun pandan.Kalau nampak santan agak cair masukkan sedikit tepung jagung atau tepung beras.Pastikan bancuh tepung dahulu dengan air.Santan biar rasa masin-masin sedikit menyimbangkan rasa dengan mangga yang manis dan pulut yang berlemak.


Kemudian hidangkan dengan hirisan buah mangga,letak santan dalam mangkuk kecil dan disebelah pulut.Yummy ngap



2.Resepi Air Mango Dessert
 


Bahan-bahan :
* 3 cawan susu segar
* 1 paket serbuk jelly flavour mangga(masak & sejukkan serta di potong dadu
* 1/2 cwn whipping cream(boleh ganti dgn susu cair)
* 1 cawan susu pekat(ikut manis yg kita nak)
* 1 cawan sagu(masak dengan air yg mendidih & tapiskan)
* 1 tin laici tin(ambil buah sahaja)
* 2 biji mangga (dipotong dadu)

Kredit: Fatien Zaini
Caranya :
⏩ Satukan semua bahan di atas dan letak ais batu.
⏩ Siap utk di hidang.



 3.Puding mangga susu
(credit: zura zul)

BAHAN A

10g agar-agar tali
1 1/2 cawan air
1 biji mangga
1 tin susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1 sudu kecil tepung jagung
Sedikit lemon yellow
Secubit garam - jika suka

CARA-CARA :


Agar-agar tali dipotong kecil,Dibersihkan dan dimasak dengan air.

Kemudian,blend mangga bersama susu cair.Campurkan sedikit dengan susu cair ,tepung jagung dan sedikit lemon yellow.Blend sampai betul-betul halus.

Kemudian,mangga yang sudah diblend tu tuang dalam agar-agar tadi.Tambah pula susu pekat.Tambah sedikit garam kalau suka.Kacau untuk sebatikan.Tak perlu masak sampai mendidih sangat.

Basahkan dulu loyang .tuang kesemuanya.. Biarkan sederhana beku.Kalau tiada loyang apa-apa bekas pun boleh.

BAHAN B
10g agar-agar tali
1 1/2 cawan air
1 tin susu cair
1/2 susu pekat manis
2 biji mangga - potong dadu
2 - 3 sudu oren sunquick

CARA-CARA

Masak agar-agar dgn air hingga larut agar-agar.

Ketepikan dulu 1/2 cawan agar-agar ni.

Tuang susu cair.. Kemudian susu pekat.. Kacau-kacau  sebatikan

Tuang perlahan-lahan atas puding mangga tadi.. Biarkan sederhana beku.

Mangga yg di potong dadu + dgn oren sunquick..gaul2 rata

Susun/tabur mangga perlahan2 atas puding susu tu keseluruhan loyang

1/2 cawan agar-agar yg di asingkan tadi panaskan semula atas api perlahan bagi cair

Tuang sikit2 atas puding mangga (bagi keseluruhan mangga terkena agar-agar ni ya..biar nanti dia melekat elok..tak terkeluar/tertanggal mangga tu

Masuk dlm peti sejuk 1 jam atau lebih

Keluarkan puding dari loyang.. Potong ikut suka.. Sedia dihidang 😊
P/s..*Agar-agar tali yg 20g potong 2 ya..dua2 utk 10g *gunting kecil2 agar-agar tali bila masak cepat larut


 4.Puding mangga santan


Bahan-bahan

Lapisan mangga:
2 cwn mangga (anggaran 2 biji mangga)(anggaran 250 grm)
1 biji mangga dipotong kiub 1 cm
1/2 cawan air perahan oren
1 1/4 cawan air
2 sdk serbuk agar2
1/3 cawan gula (boleh ditambah jika mangga kurang manis)
.
Lapisan santan :
2/3 cawan air
2/3 cawan santan pekat
1 sdk serbuk agar2 (akak guna serbuk agar2 konyaku/nona)
4 sdb gula
secubit garam
.
Cara-cara:
Lapisan mangga :
Blender mangga tanpa air untuk dijadikan puree
tambahkan air perahan oren dan blender lagi sekali untuk sebati
didihkan air + agar2
masukkan gula dan puree mangga dan kacau sebati (boleh dirasa dulu, kalau kurang manis boleh tambah gula dan sebatikan lagi)
tuang dlm acuan dan taburkan dgn kiub mangga hingga terbenam
sejukkan
setelah lapisan mangga keras barulah dibuat lapisan santan
.
Lapisan santan :
didihkan air + agar2
masukkan gula dan secubit garam dan kacau hingga gula larut
masukkan santan pekat dan kacau sebati
tuang lapisan santan yg masih panas di atas lapisan mangga yg sudah keras perlahan-lahan supaya kedua lapisan tidak terpisah jika dipotong
sejukkan biarkan keras seblm dipotong
.
Boleh hiaskan potongan mangga berbentuk rose atas puding
dan siram sedikit dengan sikit puree mangga yg di masak cair dgn air gula dan sedikit agar2


5.Cendol pulut mangga

(credit to marubeni ramadhan)
· 
Cendol tu beli siap.Letak baked bean,pulut,dantan dan gula melaka.Santan jangan lupa masak dulu dengan sedikit garam.Kemudian baru potong mangga dan nikmati bersama.

Ni paling simple dan paling sedap .fuhh



6.Mangga manis lemak asam boi
(credit to :Puan Jee)

Potong cili padi,kalau mangga agak masam bubuh sekali dan asam boi ramas-ramas.Ada juga letak berbiji-biji macam tu sahaja.Gaul bersama mangga dan makan.Sedap sangat ni.

7.Aiskrim Mangga
Credit : Nuriza E'za Apri

BAHAN-BAHAN

susu pekat 2 tin*
susu cair 2 tin*
air masak [email protected] (sukat guna tin susu)*
1 cwn gula*
1 sdk garam*
kordial mangga
tepung jagung 5 sdb cmpur dgn air sdkit,tak nak pun takpe.
buah mangga secukupnya

CARA-CARANYA
masak bahan bertanda * hingga mendidih
masuk bancuhan tepung jagung kacau rata biar mndidih sekejap tutup api...tnggu [email protected] baru masukkan
kordial mangga kacau sebati ..base susu da sejuk baru blh buat aiskrim...
masukkan isi mangga dlm plastik masukkan base mangga dan pintal siapppp...
bekukan dulu baru blh ngap yer😁😁
***klau rasa manis blh tmbh air yer blh ejas ikut selera masing2


8.Ais krim mangga lagi

credit to www.muyass.com
Bahan-Bahannya:Mangga dan susu pekat

Cara nya paling mudah.Mangga yang telah dikupas dipotong kecil dan disimpan di dalam peti ais.Bila sudah dingin blend mangga bersama susu pekat dan ais batu.Blend hingga benar-benar halus dan siap untuk dinikmati.Boleh sahaja simpan semula di peti ais semula untuk menghasilkan hasil yang lebih sejuk.

Ketika menikmatinya boleh dicampurkan dengan bahan-bahan favpurtire lain seperti kismis,potongan buah-buahan lain seperti anggur atau apa sahaja

 9.Kerepek mangga
(credit to :mesinvacuumfrying.id)


Bahan membuat kerepek manggabuah mangga yang sudah setengah matang sebanyak sekitar 10 kgminyak untuk menggoreng 3 kg350 gr gula pasir100 gr garam halus200 gr kapur sirihair secukupnyaCara Membuat Keripik Mangga :Kupas kulit buah mangga sampai benar benar bersih kemudian diiris tipis-tipis. Campurkan air bersih secukupnya dengan kapur sirih, aduk sampai merata semuanyaRendamlah buah mangga yang sudah diiris tipis tadi kedalam air kapur sirih selama sekitar 3 jamSetelah itu, buah mangga dicuci dengan air hingga benar-benar bersih, lalu keringkan hingga kering tanpa dijemurMasukkan buah mangga ke dalam mesin vacuum frying yang sudah diisi dengan minyakTunggu sampai minyak tidak berbuih lagi itu menandakan buah mangga sudah matang, angkat dan keringkan.Rebus gula pasir dengan garam ke dalam air mendidih secukupnya sambil dikacau hingga merata dan larut semuaMasukkan buah mangga yang sudah matang kedalam rebusan gula dan kacau sampai rataKerepek mangga siap dikemas dan disajikan


  10.Jus Mangga
Yang terakhir,selain mangga dimakan begitu sahaja.Jom kita jadikan ia jus yang segar.Ini adalah cara paling mudah.

Kupas buah mangga dan blend.Boleh di blend dengan ais atau diblend begitu sahaja.Baru kemudian masukkan ais.Jangan lupa tambah sedikit gula ketika blend buah mangga.

Yummy!!

Bolehlah buat air berbuka puasa hari ini kan.

 Selamat berbuka semua nya hari ini.

Appreciate your time reading this entry.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://irdagarmin.blogspot.com/2020/05/10-resipi-dan-cara-lain-menikmati-buah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Ada Acuan No Hal Guna Kuali Je Boleh Buat Kuih Cara Berlauk Resipi Simple Tapi Sedap

Tak Ada Acuan No Hal Guna Kuali Je Boleh Buat Kuih Cara Berlauk Resipi Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 147 hits
Tengah fikir nak buat kuih apa untuk berbuka harini Ini dia kuih cara berlauk dengan inti daging cincang yang sungguh lembut dan sedap Baca Yang paling penting walaupun tiada sarang kuih cara anda tetap boleh membuat kuih ini menggunakan ku...
Penyelidik Dari Australia Puji Cara Malaysia Kekang Covid 19 Layak Diiktiraf Dijadikan Ikutan Negara Lain

Penyelidik Dari Australia Puji Cara Malaysia Kekang Covid 19 Layak Diiktiraf Dijadikan Ikutan Negara Lain

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 109 hits
Keupayaan Malaysia dalam merangka dan melancarkan strategi demi strategi dalam usaha mengekang penularan COVID 19 di seluruh negara mendapat pengiktirafan daripada penyelidik di media antarabangsa Penghargaan itu dirakam dalam satu penulisa...
Resipi Semperit Cream Cheese Viral Rangup Lain Macam Biskut Paling Laris Musim Raya

Resipi Semperit Cream Cheese Viral Rangup Lain Macam Biskut Paling Laris Musim Raya

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 163 hits
Hari ni sudah hari kesebelas kita berpuasa tak lama lagi dah nak raya Memandangkan kita masih lagi dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan mesti ada yang dah buat senarai untuk buat biskut raya sendiri nanti Kalau rasa nak cuba resipi biskut...
Cara Paling Senang Masak Nasi Arab Ibu Ni Kongsi Resipi Lengkap Step By Step Patutlah Viral

Cara Paling Senang Masak Nasi Arab Ibu Ni Kongsi Resipi Lengkap Step By Step Patutlah Viral

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 122 hits
Nasi Arab yang kebiasaannya kita jamah di restoran Arab pastinya cukup kita rindui di musim PKP ini Puasa yang sudah memasuki hari keempat ini pastinya inginkan menu yang sedikit berbeza tetapi istimewa Apa kata kita cuba sajikan Nasi Arab ...
Resipi Dan Cara Buat Popia Sayur Goreng

Resipi Dan Cara Buat Popia Sayur Goreng

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 146 hits
Resipi Dan Cara Buat Popia Sayur Goreng Satu resipi kuih yang sangat mudah untuk anda semua cuba sendiri membuatnya di rumah Bahan bahan pun sangat mudah untuk didapati Resipi Dan Cara Buat Popia Sayur Goreng Lepas dah pandai buat sendiri n...
Resipi Dan Cara Buat Kuih Ketayap Flawless

Resipi Dan Cara Buat Kuih Ketayap Flawless

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 143 hits
Resipi dan Cara Buat Kuih Ketayap Flawless Resipi dan Cara Buat Kuih Gulung Flawless Anda boleh cuba sendiri di rumah untuk juadah berbuka puasa Caranya sungguh mudah dan ringkas Resipi dan Cara Buat Kuih Ketayap Flawless Bahan bahannya ada...
Buah Mangga Menjadi Sekuntum Bunga Ros

Buah Mangga Menjadi Sekuntum Bunga Ros

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 143 hits
Terdapat banyak cara yang dilakukan oleh penjual untuk menarik minat pembeli Seperti yang dilakukan oleh penjual buah ini Dalam sebuah video yang diupload di YouTube seorang penjual buah memperlihatkan kepakarannya mengimbangi buah mangga m...
Resipi Buah Melaka Warna Biru Senang Dan Mudah

Resipi Buah Melaka Warna Biru Senang Dan Mudah

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 108 hits
Assalamualaikum Bulan puasa nie musim PKP nak tak nak kenelah try buat kuih sendiri walaupun nak makan hanya beberapa butir Dulu ada bazar sekarang nie kalau order pun belum tentu dapat makan Cara paling mudah beli barang dan buat je sendir...
Ada Cara Nak Kukus Pulut Kuning Agar Tak Basi Tahan Lama Ikut Resipi Mudah Ini

Ada Cara Nak Kukus Pulut Kuning Agar Tak Basi Tahan Lama Ikut Resipi Mudah Ini

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 86 hits
Pulut kuning sememangnya menjadi juadah pilihan pada hari raya Rasanya yang berlemak dimakan pula dengan rendang daging rendang ayam ataupun sambal bilis memang kombinasi yang sangat sedap Baca Namun juadah pulut kuning kini bukan hanya dih...
Lepas Dr Mahathir Hampir Hilang Segalanya Syed Saddiq Mula Bodek Dap Dan Kritik Dr Mahathir

Usai Memerkosa 2 Anak Kandung Bapak Bejat Ini Bilang Begini

Detik Detik Wanita Melahirkan Bayi Sambil Berdiri Di Parkiran Rumah Sakit

Umno Tetap Meluat Bersatu

Bank Islam Collaborates With Tnb In Promoting Solar Pv Ownership For Homes

Polis Hebat Bukan Hanya Wujud Dalam Filem Tamil Dan Drama Gerak Khas Sahaja Ini Buktinya

Anwar Singgung Mahathir Dahan Yang Rapuh Itu Menikam Kita

Waive Entertainment Tax Theme Parks Urge Govt



Kisah Kitab al Quran Yang Ditulis Dengan Darah Saddam Hussein

Mengapa Kerajaan India Haramkan TikTok

Info Dan Sinopsis Drama Bila Cupid Jatuh Cinta TV3

5 Negara Asia Yang Sedang Mengalami Gelombang Kedua Covid 19

Info Dan Sinopsis Drama 7 Hari Mencintaiku 2 Slot Akasia


Serangan Pepijat 3 Tanda Awal Ini Menunjukkan Pepijat Ada Pada Katil Tempat Tidur Anda Sekarang

Prk Chini Kerjasama Muafakat Nasional Dan Perikatan Nasional Hasilkan Kejayaan Luar Biasa Najib

Modern Green White Kitchen

Jokowi Ancam Reshuffle Kabinet Agung Laksono Minta Para Menteri Bekerja Lebih Keras

Saat Saluran Irigasi Di Garut Diubah Jadi Tempat Wisata Menarik

Wali Kota Fx Rudy Anak Anak Solo Tidak Bisa Sekolah Di Solo Ini Kan Lucu