10 Kelebihan Umat Nabi Muhammad Saw


Hakikatnya, terlalu banyak kelebihan sebagai umat Nabi Muhammad SAW berbanding pengikut Rasul lain, sekali gus peluang itu perlu dimanfaat dan disyukuri. Kita beruntung menjadi umat Nabi Muhammad SAW kerana Baginda adalah penghulu dan penutup sekalian Nabi dan Rasul.


Abu Umamah meriwayatkan Nabi SAW bersabda: "Berbahagialah orang yang melihatku dan beriman kepadaku dan berbahagialah tujuh kali bahagia orang yang tidak melihatku walhal ia beriman kepadaku." (HR Ahmad)

Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat yang istimewa, kerana Allah memberi banyak keistimewaan dan antaranya adalah:

1. Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat terbaik

Sebagaimana terdapat dalam QS. Ali Imran ayat 110, Allah Berfirman yang ertinya: "Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik."

2. Umat Nabi Muhammad SAW adalah umat pertama yang masuk Syurga

Dalam hadis Riwayat Muslim disebutkan bahawa, Rasulullah SAW bersabda: "Kita (Muhammad SAW dan umatnya) adalah umat terakhir dan yang paling pertama pada hari kiamat, kami adalah orang yang pertama masuk surga."

3. Umat Nabi Muhammad SAW merupakan umat yang tidak sepakat dalam kesesatan

Dari Ibnu Umar r.a., bahawa Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengumpulkan umatku (umat nabi Muhammad) atas kesesatan." (HR. Tirmidzi)

4. Allah memaafkan umat Nabi Muhammad SAW dikala lupa, lalai

Dalam Hadis Riwayat Muslim disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah memaafkan dari umatku, apa yang terdetik di dalam hati, selama belum diucapkan mahupun dilakukan." Kemudian dari hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: "Dimaafkan untuk umatku akibat, tersalah (tak sengaja), terlupa dan terpaksa." (HR. Al Baihaqi)

5. Allah memberi umat Nabi Muhammad SAW pahala dua kali ganda

"Sesungguhnya perumpamaan kalian dibandingkan orang-orang Yahudi dan Nasrani seperti seseorang yang mengerjakan para pekerja yang dia berkata; "Siapa yang mahu bekerja untukku hingga pertengahan siang dengan upah satu qirath, maka orang-orang Yahudi melaksanakannya dengan upah satu qirath untuk satu qirath. Lalu orang-orang Nasrani mengerjakannya dengan upah satu qirath untuk satu qirath. Kemudian kalian mengerjakan mulai dari solat Asar hingga terbenamnya matahari dengan upah dua qirath untuk dua qirath. Maka orang-orang Yahudi dan Nasrani marah seraya berkata: "Kami yang lebih banyak amal namun lebih sedikit upah!" Lalu orang itu berkata; "Apakah ada yang aku zalimi dari hak kalian?" Mereka menjawab; "Tidak ada". Orang itu berkata; "Itulah kurnia dari-Ku yang Aku berikan kepada siapa yang aku kehendaki." (HR. Bukhari & Muslim)

6. Nabi Muhammad SAW memiliki syafa'at besar untuk umatnya

Dalam hadis riwayat Ibnu Majah bilangan 4301 disebutkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Saya disuruh memilih antara setengah umatku akan di masukkan ke syurga dengan di beri syafa'at, maka saya memilih syafa'at, kerana sesungguhnya syafa'at lebih mencakupi dan lebih mencukupi, bagaimana pendapat kalian, apakah ia hanya di berikan kepada orang-orang yang bertakwa saja? Tidak, akan tetapi ia diberikan juga terhadap orang-orang yang berdosa dan orang-orang yang banyak kesalahan."

7. Umat Nabi Muhammad SAW dapat memberi syafa'at kepada orang lain

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: "Wahai Rabb kami, mereka selalu berpuasa bersama kami, solat bersama kami dan berhaji bersama kami." Maka dikatakan kepada mereka; "keluarkanlah orang-orang yang kalian ketahui." Maka bentuk-bentuk mereka hitam kelam kerana terpanggang api neraka, kemudian mereka mengeluarkan begitu banyak orang yang telah di makan neraka sampai pada pertengahan betisnya dan sampai kedua lututnya. Kemudian mereka berkata, "Wahai Rabb kami, tidak tersisa lagi seseorang pun yang telah engkau perintahkan kepada kami." (HR. Muslim)

8. Umat Nabi Muhammad SAW akan masuk syurga dengan wajah bersinar

Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya umatku akan dihadirkan pada hari kiamat dengan wajah berseri-seri kerana bekas air wudhu." (HR. Bukhari)

9. Umat Nabi Muhammad SAW tidak mendapat seksa pada hari kiamat

Dari Abu Musa Al Asy'ari, Rasulullah SAW bersabda: "Umatku ini umat yang disayangi. Ia tidak diseksa pada hari kiamat. Seksaannya ada di dunia berupa fitnah, gempa dan pembunuhan." (HR. Abu Dawud dan Al Hakim)

10. Umat Nabi Muhammad SAW akan diutus para pembaharu

"Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat ini dalam awal setiap seratus tahun orang yang akan memperbaharui agama mereka." (HR. Abu dawud)

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Penghuni Bumi Sebelum Nabi Adam6 Penyakit Akan Menimpa Umat Islam Di Akhir Zaman!
sumber: alirsyad



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2022/04/kelebihan-ummat-nabi-muhammad-saw-berbanding-umat-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benarkah Umur Umat Nabi Muhammad Hanya 1500 Tahun Sahaja

Benarkah Umur Umat Nabi Muhammad Hanya 1500 Tahun Sahaja

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 403 hits
Sebenarnya ramalan bahawa usia umat Muhammad hanya sehingga 1500 tahun bukanlah perkara baru kerana sudah pernah membuat heboh umat Islam diera 90 an ketika muncul sebuah buku berjudul Huru hara Akhir Buku ini ditulis oleh Amin Muhammad Jam...
Senarai Buku Nabi Muhammad Saw Yang Mudah Dibaca Oleh Orang Awam

Senarai Buku Nabi Muhammad Saw Yang Mudah Dibaca Oleh Orang Awam

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 189 hits
AssalamualaikumNabi Muhammad SAW adalah utusan untuk umat manusia seluruh alam Dialah insan sempurna yang wajib kita beriman dan percaya Amat rugi jika kita tidak mengenal sosok tubuh Nabi Muhammad SAW yang amat hebat ini Untuk membaca kita...
Bagaimana Umat Terdahulu Diwajibkan Berpuasa Apakah Ramadan Dimuliakan Umpama Dizaman Nabi Muhammad

Bagaimana Umat Terdahulu Diwajibkan Berpuasa Apakah Ramadan Dimuliakan Umpama Dizaman Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 133 hits
Bagaimana Umat Terdahulu Diwajibkan Berpuasa Apakah Ramadan Dimuliakan Dizaman Nabi Muhammad BERDASARKAN sejarah umat manusia pada zaman dahulu juga diwajibkan berpuasa Firman Allah SWT yang bermaksud Wahai orang orang yang beriman Kamu diw...
Potret Terbaru Kondisi Masjid Bilal Muazin Nabi Muhammad Saw Ada Pusat Perbelanjaan

Potret Terbaru Kondisi Masjid Bilal Muazin Nabi Muhammad Saw Ada Pusat Perbelanjaan

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 185 hits
TKI Jeddah bernama Alman Mulyana membagikan potret terbaru kondisi Masjid Bilal muazin Nabi Muhammad SAW Umat Islam tentu mengetahui sosok Bilal bin Rabah seorang sahabat dan muazin Rasulullah SAW Melansir dari akun YouTube Alman Mulyana Ju...
Nabi Muhammad Berperang Bulan Ramadan Mengapa Debat Tak Boleh

Nabi Muhammad Berperang Bulan Ramadan Mengapa Debat Tak Boleh

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 130 hits
Dolak dalik bekas Perdana Menteri Najib Razak dan orang kanannya berhubung debat bersama Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim memperlihatkan kegentaran pada pihak pemimpin Umno itu Menurut Pengarah Komunikasi KEADILA...
Potret Bekas Rumah Masa Kecil Nabi Muhammad Sumurnya Awet Meski Di Padang Pasir

Potret Bekas Rumah Masa Kecil Nabi Muhammad Sumurnya Awet Meski Di Padang Pasir

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 130 hits
Salah satu kampung terpencil bernama Kampung Bani Sa ad yang letaknya lumayan jauh dari Kota Mekkah Tempat tinggal semasa kecil Nabi Muhammad SAW di rumah ibu susunya Halimahtus Syadiah Lingkungan yang gersang di tengah padang pasir Berikut...
Penulis Buku Ditahan Polis Kerana Menghina Nabi Muhammad Beritabenar 11 04 2022

Penulis Buku Ditahan Polis Kerana Menghina Nabi Muhammad Beritabenar 11 04 2022

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 158 hits
Jabatan Siasatan Jenayah Polis DiRaja Malaysia pada Isnin menahan seorang penulis buku di negara itu bagi membantu siasatan ke atas satu kenyataan berkaitan poligami yang dimuat naik ke laman media sosial Facebook miliknya yang didakwa meng...
Video Ketahui Buka Puasa Cara Nabi Muhammad Mimbar Ramadan Eps 01

Video Ketahui Buka Puasa Cara Nabi Muhammad Mimbar Ramadan Eps 01

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 138 hits
Ternyata ini cara berbuka puasa yang benar menurut hadist Nabi Muhammad SAW
Survei Pangeran Muhammad Bin Salman Pemimpin Dunia Paling Populer Di Indonesia

Survei Pangeran Muhammad Bin Salman Pemimpin Dunia Paling Populer Di Indonesia

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 162 hits
Orang Indonesia paling percaya pada Putra Mahkota Arab Saudi Pangeran Muhammad bin Salman atau MBS dibandingkan dengan semua pemimpin asing
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan