10 Kebaikan Air Mineral Kepada Tubuh Manusia


10 Kebaikan Air Mineral Kepada Tubuh Manusia || Kebanyakan kita selalu menyebut mineral water apabila membeli air minuman botol di pasaraya atau kedai runcit bukan?

Tahukan anda apa sebenarnya kandungan air mineral dan apa impak kepada tubuh badan kita apabila meminum air mineral?

Apa itu air mineral?Air mineral adalah air semulajadi yang diambil melalui mata air atau sumber air yang bebas dari pencemaran dan mengandungi mineral seperti magnesium, kalsium, potassium, sodium, sulfate, bikarbonat dan elemen mineral yang lain.

Manakala ciri-ciri air mineral ialah mengandungi mineral semulajadi tanpa melalui sebarang proses menambah apa-apa vitamin atau mineral yang bertujuan untuk memenuhi syarat atau standard air mineral semulajadi.

Jangan disalah erti bahawa air jernih yang berpunca dari bawah tanah atau mata air dari kawasan pergunungan atau hutan dara semulajadi adalah air mineral. Tidak!! kerana air mineral sebenarnya hanya diperolehi di kawasan yang mempunyai kandungan mineral di sekitarnya.


Air mineral (mineral water) dan air minuman (drinking water) yang dibotolkan dan jual di pasaran adalah dua jenis air minum yang berbeza walaupun kedua-duanya kelihatan jernih.

Selain perbezaan dari segi kandungan mineral, cara proses kedua-dua kategori air ini juga berbeza. Manakala nilai PH air mineral ialah 6-8.5 dan air minuman biasa ialah 5-7.5

Mari mendalami lebih lanjut manfaat air mineral untuk tubuh kita
10 Kebaikan Air Mineral Kepada Tubuh Manusia
● Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan
Kandungan mineral dalam air tidaklah satu-satunya sumber mineral untuk tubuh manusia, mineral yang diperlukan oleh sistem tubuh juga dibekalkan oleh sumber makanan lain seperti sayuran, buah-buahan dan lain-lain.

Kandungan mineral dalam makanan dan minuman dapat membantu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.

● Menjaga kesihatan tulang
Rangka tubuh seperti tulang, gigi dan kuku dapat diperkuatkan oleh kandungan mineral sebagai sumber kalsium seperti juga pengambilan susu.

Magnesium, bikarbonat dan kalsium yang terkandung dalam mineral juga dapat memelihara kesehatan tulang serta menghalang penyakit tulang seperti osteoporosis.

● Melancarkan sistem aliran darah
Air mineral yang mengandungi magnesium dan potasium mampu membantu sistem aliran darah dalam tubuh.

Pergerakan darah yang lancar dapat mengelakkan masalah sumbat ataupun membeku pada saluran darah sekaligus dapat mencegah berlakunya stroke atau masalah jantung.

● Menjadikan sistem pencernaan yang sempurna
Kandungan magnesium dan natrium didalam air mineral berfungsi membawa bekalan air ke dalam usus untuk melembutkan bahan buangan bagi meningkatkan pergerakkan usus yang menjadikan sistem pencernaan lebih lancar serta mengelak daripada berlakunya sembelit.

● Meningkatkan daya ingatan otak
Otak manusia mengandungi 73% air yang dibekalkan oleh air yang diminum setiap hari. Oleh itu, kandungan mineral melalui air yang diminum memainkan peranan penting membawa bekalan mineral bagi keperluan untuk otak bekerja atau berfungsi dengan baik.

Kebaikannya ialah, otak ialah dapat berfikir dengan lebih baik, mengelak masalah lupa dan menjadikan otak lebih sihat.

● Meningkatkan kesihatan tubuh
Sistem badan memerlukan mineral yang komplek untuk berfungsi dengan baik.

Apabila sistem badan berfungsi dengan sebaiknya, ianya dapat mengelak daripada pelbagai permasalahan kesihatan.

Air minuman yang mengandungi mineral seperti magnesium, kalsium, potassium, sodium, sulfate, bikarbonat akan membawanya keseluruh tubuh dan membekal ke setiap organ badan yang memerlukannya untuk berfungsi dengan baik secara keseluruhannya.

● Mencantikkan kulit dan rambut
Kulit dan rambut yang terdedah kepada matahari, cuaca, kekotoran, toksin dan pencemaran akan kelihatan usang, kering dan mendorong penyakit kulit.

Selain rawatan kulit dan rambut, kandungan mineral di dalam air dapat membantu kulit dan rambut menjadi sihat dan kelihatan bersinar.

● Menurunkan tekanan darah
Kandungan magnesium di dalam air mampu menurunkan tekanan darah.

Oleh itu, mereka yang mempunyai masalah tekanan darah tinggi sangat sesuai mengamalkan untuk meminum air mineral setiap hari.

● Menurunkan kadar kolestrol
Kandungan bikarbonat di dalam air mampu menstabilkan kadar kolestrol di dalam darah.

Ia berfungsi menurunkan lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL) di dalam darah yang mana keadaan ini akan menurunkan risiko berlakunya penyakit jantung dan pelbagai impak daripada masalah kolestrol.

● Menguatkan otot dan sistem saraf tubuh
Aktiviti yang memerlukan tenaga fizikal seperti bersukan dan pekerjaan buruh adalah penting untuk menambah natrium melalui air mineral yang diminum.

Natrium adalah zat yang diperlukan untuk menjaga dan memelihara sistem saraf tubuh.

Selain itu, kandungan ion juga bergantung kepada penyerapan natrium yang berkurangan semasa otot dan saraf bekerja.

Kita telah mengetahui serba sedikit tentang air mineral dan fungsi untuk kesihatan tubuh. 
Selain kebaikan yang tersenarai di atas, masih banyak lagi kebaikan mineral untuk tubuh yang mungkin boleh dikongsi untuk kebaikan bersama di ruang komen di bawah.

Diharap dengan sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita semua untuk membentuk momentum kesihatan yang baik dalam menjalani aktiviti harian.

Wassalam.

cheers.

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2021/02/10-kebaikan-air-mineral-kepada-tubuh.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanam Lobak Guna Botol Air Mineral Jimat Kos Dan Tanaman Menjadi Ikut Tip Ni

Tanam Lobak Guna Botol Air Mineral Jimat Kos Dan Tanaman Menjadi Ikut Tip Ni

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 184 hits
Tanam Lobak Guna Botol Air Mineral Jimat Kos Dan Tanaman Menjadi Ikut Tip Ni Seronok pula tengok perkongsian CT Hamisah Ahmad yang berkongsi idea menanam lobak dalam botol Dia cuma guna kembali botol air mineral terpakai saiz 1500ml
Pintu Air Karet Pasar Ikan Dan Sunter Hulu Berstatus Siaga

Pintu Air Karet Pasar Ikan Dan Sunter Hulu Berstatus Siaga

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 153 hits
Sedangkan terdapat juga beberapa pintu air yang masih berstatus waspada salah satunya adalah Pintu Air Manggarai Tercatat tinggi muka air di Pintu Air Manggarai mencapai 830 centimeter dengan kondisi gerimis
Jakarta Diguyur Hujan Sejumlah Pintu Air Berstatus Waspada

Jakarta Diguyur Hujan Sejumlah Pintu Air Berstatus Waspada

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 146 hits
Tidak hanya Pintu Air Manggarai Pintu Air Karet juga telah berstatus waspada atau siaga tiga
Cara Masak Sagu Biji Dengan Sukatan Air Yang Betul Tutorial Bergambar

Cara Masak Sagu Biji Dengan Sukatan Air Yang Betul Tutorial Bergambar

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 510 hits
Cara Masak Sagu Biji Dengan Sukatan Air Yang Betul Tutorial Bergambar Salam semua biji sagu banyak jenis dan ikut saiz juga dan bermacam warna Selalu sis beli sagu yang jenis saiz kecil Biasa buat sagu gula melaka guna sagu yang saiz bulat ...
Nasi Daging Bakar Air Asam

Nasi Daging Bakar Air Asam

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 212 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Alhamdulillah sekarang dah boleh makan kat kedai kan sebelum ni ada had tapi sekarang tidak lagi semua dah boleh duduk ikut kapasiti meja tu heheTiba tiba tengahari lapar pula KK rasa nak makan nasi jad...
Jual Rm10 Sebungkus Pelanggan Dari Kalangan Penduduk Kampung Penjual Ikan Laga Jual Air Ketum Ditahan Polis

Jual Rm10 Sebungkus Pelanggan Dari Kalangan Penduduk Kampung Penjual Ikan Laga Jual Air Ketum Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 462 hits
Jual RM10 sebungkus pelanggan dari kalangan penduduk kampung Penjual ikan laga jual air ketum ditahan polisTertarik dengan hasil penjualan air ketum mendorong seorang penjual ikan laga untuk melakukan pekerjaan sampingan itu di Kampung Chab...
Empat Kecamatan Di Kota Bekasi Tergenang Air

Empat Kecamatan Di Kota Bekasi Tergenang Air

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 152 hits
Terdapat tiga titik genangan air di Kecamatan Rawalumbu yakni Perumahan Pondok Hijau Permai Pasar Burung depan SMA 13 dan RT 08 RW 08 Kelurahan Pengasinan Ketinggian air berkisar 10 15 sentimeter
Hanya Air Mata Doa Ibu Iringi Pengebumian Anak 2 Tahun Meninggal Kerana Covid

Hanya Air Mata Doa Ibu Iringi Pengebumian Anak 2 Tahun Meninggal Kerana Covid

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 310 hits
Susah sekalipun seorang ibu kasih sayangnya pada anak anak tidak pernah pudar Betullah orang kata demi anak ibu sanggup korbankan apa saja Melihat anak membesar dengan sihat dan sempurna impian semua ibu bapa Andai takdir yang Allah tetapka...
Minum Air Asam Keping Waktu Pagi Boleh Kurangkan Sakit Kepala Kempis Perut

Minum Air Asam Keping Waktu Pagi Boleh Kurangkan Sakit Kepala Kempis Perut

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 356 hits
Selalu sakit kepala bangun pagi rasa berat kepala memang buatkan mood hari tersebut tak berapa ok Bagi yang bekerja rasa malas sangat nak bangun dan kalau boleh nak berehat Bagi ibu ibu yang dari pagi buat kerja rumah memasak dan siapkan an...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan