1 2 Rakyat S Pura Pindah Johor Up Dap Pap




1. Demi kos hidup murah 1/2 rakyat S'pura pindah Johor.
Hidup di bandar macam Singapura memang gah, tetapi seiring dengan kemewahan itu datang kos sara hidup yang tinggi, bukan sahaja untuk warga asing, malah untuk rakyat sendiri – jadi Johor kini jadi lokasi alternatif.
Ini realiti yang dihadapi oleh kebanyakan penduduk Singapura, di mana sebahagian besar kini melihat Johor Bahru sebagai lokasi alternatif dengan kos yang jauh lebih rendah. 
Menurut satu laporan daripada The Independent SG, dalam satu tinjauan yang melibatkan 1,548 rakyat Singapura, 55% daripada responden menyatakan bahawa mereka bersedia untuk berpindah ke Johor Bahru bagi mengurangkan beban kewangan, manakala baki 45% pula pilih untuk kekal di Singapura. 
Namun, apa yang menarik perhatian ialah fakta bahawa ramai yang sudah pun membuat keputusan berpindah ke Johor Bahru dan berulang-alik ke Singapura untuk bekerja.
Untuk rekod, Johor Bahru yang hanya dipisahkan oleh Tambak Johor, menjadi lokasi alternatif yang sangat memberi manfaat dari segi kewangan.
Berdasarkan data yang dikongsi oleh Numbeo, kos sara hidup di JB, tanpa mengambil kira sewa, adalah 66.1% lebih rendah berbanding Singapura.
Sekiranya kos sewa diambil kira, perbezaannya menjadi lebih ketara, di mana JB menawarkan kos sara hidup 74.6% lebih rendah. Malah, harga sewa di JB adalah 87.3% lebih murah daripada Singapura.
Untuk memberikan gambaran yang lebih jelas, harga makanan di restoran di JB adalah 59.1% lebih murah, manakala harga barangan runcit pula 52.3% lebih rendah.
Bayangkan betapa besar penjimatan yang boleh dinikmati, terutamanya bagi mereka yang masih berulang-alik bekerja di Singapura dengan gaji dalam mata wang dolar Singapura tetapi menikmati kos hidup yang jauh lebih rendah di JB. (IH) 
- FOTO HIASAN/(The Independent Singapore News)


2. Pilihan Raya Presiden: Trump salahkan Yahudi jika kalah.
Calon parti Hijau dalam saingan Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat 2024, Jill Stein meraih sokongan majoriti komuniti Islam-Amerika. (FOTO: Daily Sabah)
NEW YORK: “Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat pada tahun ini adalah ‘yang paling penting’ dalam sejarah Israel.”

Mantan Presiden AS, Donald Trump berkata pada Khamis waktu tempatam bahawa ‘orang Yahudi adalah sebahagian yang  akan dipersalahkan jika beliau kalah pada dalam pilihan raya pada 5 November ini.
(Sila lihat selanjutnya 'Pilihan Raya Presiden: Trump salahkan Yahudi jika kalah.' -Agensi/– HARAKAHDAILY 20/9/2024)


Lihat juga 'Gerak gempur boikot sistem kewangan Zionis' September 20, 2024  
Gerakan memboikot sistem kewangan Israel perlu diperkuatkan lagi khususnya dalam kalangan negara-negara Islam. (FOTO HIASAN/@fazreenfathil)

ISU boikot sentiasa menjadi antara topik yang terhangat apabila dikaitkan dengan konflik-konflik antarabangsa yang mana satu daripadanya yang paling menyerlah ialah serangan negara haram Israel terhadap rakyat Palestin.
Menurut Kamus Dewan Bahasa, istilah ‘boikot’ bermaksud ‘enggan berurusan dengan seseorang, organisasi dan sebagainya sebagai langkah tidak bersetuju terhadap apa jua perkara […]


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, juga untuk perhatian parti-parti politik DAP M'sia, PAP S'pura dan kuncu-kuncunya.
(i) MoU peruntukan pembangkang: ‘Sekadar untuk tutup mulut’.
Memorandum Persefahaman (MoU) yang dikemukakan oleh Kerajaan Madani tidak lain tidak bukan hanya:
a. Untuk memperkukuhkan kedudukan mereka sebagai kerajaan. Menutup mulut pembangkang daripada bersuara terhadap kegagalan mereka mentadbir negara. Membiarkan parti komponen mereka menyentuh hal ehwal agama Islam, bangsa Melayu dan Institusi Diraja.
b. Merupakan satu pencerobohan kerajaan selaku badan Eksekutif terhadap ahli-ahli Parlimen pembangkang dan mengikat peranan mereka dalam Parlimen. Juga merupakan suatu bentuk pelanggaran prinsip pengasingan kuasa oleh Kerajaan Persekutuan kerana cuba untuk melemahkan pembangkang dalam Parlimen.
c. Mengandungi frasa atau syarat yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan boleh menjejaskan keistimewaan kaum Melayu dan bumiputera di negara ini. Kerana Perlembagaan Persekutuan telah mengangkat hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera sepertimana yang diperuntukkan dalam Perkara 8 (5), Perkara 153, Perkara 89 dan Perkara 90. 
d. Hak kesamarataan tanpa mengira kaum dan bangsa yang disebut dalam MoU itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan pengikitrafan terhadap MoU tersebut merupakan pengiktirafan terhadap Deklarasi Setapak yang diperjuangkan oleh DAP.
e. Tambah kenyataan itu lagi, frasa atau syarat MoU yang menyekat ahli Parlimen Pembangkang dari membuat sebarang kenyataan atau ucapan berkaitan 3R (religion, race, Royal) adalah tidak jelas. Ini kerana soalnya, jika terdapat pihak-pihak lain yang menyentuh soal agama, bangsa dan Raja, adakah pihak pembangkang tidak dibenarkan bersuara untuk membantah tindakan mereka yang menyentuh hal ehwal agama Islam, menyentuh dan menghina perkara berkaitan hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera dan menyentuh Institusi Diraja?
f. Ini sudah jelas bahawa mereka tidak mahu pembangkang bersuara berkaitan dengan perkara 3R supaya mereka sewenang-wenangnya boleh mengeluarkan kenyataan yang menyentuh agama, bangsa dan Raja sepertimana yang dibuat oleh Teresa Kok dalam isu halal. Dan DAP Pahang yang menghina orang Islam hilang rezeki jika PAS Pahang menutup premis judi.


(ii) GISB (Global Ikhwan Service and Business Holdings) adalah ajaran sesat. 
Mohd Asri Zainul Abidin
Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis mengisytiharkan kepercayaan dan ajaran dalam Global Ikhwan Service and Business Holdings (GISB) sebagai sesat dan mengandungi unsur ajaran sesat khususnya batiniah. 
Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, fatwa berkenaan dikeluarkan setelah menerima bukti yang meyakinkan untuk jawatankuasa berkenaan memutuskan bahawa organisasi berkenaan adalah sesat.
Pengisytiharan oleh Jawatankuasa Fatwa itu sekaligus menjadikan Perlis negeri pertama yang isytihar organisasi GISB sebagai satu kumpulan ajaran sesat. Terdahulu, pada 10 September lalu, seramai 402 kanak-kanak berusia setahun hingga 17 tahun dipercayai menjadi mangsa eksploitasi dalam serbuan di 18 rumah amal di Selangor serta Negeri Sembilan, yang dikaitkan dengan GISB. 
Bahkan model ekonomi yang diamalkan oleh GISB bukan model ekonomi Islam sebenar dan bercanggah dengan prinsip ekonomi Islam. Kerana ia mempunyai unsur penindasan dan perhambaan, serta eksploitasi ke atas ahli, kanak-kanak, wanita dan keluarga demi kepentingan pihak yang dikultuskan.
Itulah istimewanya Islam membawa ke arah pembebasan demi hak asasi manusia, pembebasan penindasan dari sistem ekonomi zalim kepada keadilan yang sebenarnya, tak kira di mana, M'sia, S'pura bahkan seluruh dunia sekali pun.
Jom pilih Islam dan PAS di Malaysia, insya Allah.
..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/09/12-rakyat-spura-pindah-johor-up-dappap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 131 hits
Benarkah Malayia Ailines bawa jamaah umrah berpatah balik selepas 2 jam berlepas 1 Isu Malaysia Airlines Siapa perlu tanggungjawab Adakah Menteri DAP itu dari M sia atau S pura Wan Ahmad Fayhsal dan Anthony LokeKUALA LUMPUR Siapa yang perlu...
Johor Dap Sees Mahkota By Election As Crucial For Shaping Ge16

Johor Dap Sees Mahkota By Election As Crucial For Shaping Ge16

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 78 hits
The Johor State DAP Committee will be chipping in to help the Barisan Nasional candidate win the Mahkota state by election on Sept 28 Its chairman Liew Chin Tong said the decision was made in a special meeting on preparations for the Mahkot...
Up To Delegates To Decide Who Leads Penang Dap Says Kon Yeow

Up To Delegates To Decide Who Leads Penang Dap Says Kon Yeow

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 77 hits
CM comments on DAP sec gen suggesting leadership duo of Steven Sim Lim Hui Ling PENANG Chief Minister Chow Kon Yeow who is set to relinquish his state DAP chairmanship next week feels it is best for the delegates to decide on who should lea...
Awtar Singh To Dap Pull Out Now Coitus Interruptus Sekarang Juga

Awtar Singh To Dap Pull Out Now Coitus Interruptus Sekarang Juga

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 69 hits
Another message to the DAP from Awtar Singh Half the message is in Chinese which I dont understand The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT By Syed Akbar Ali
Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 67 hits
malaysiakini comMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa parti parti dalam kerajaan perpaduan dipergunakan DAP untuk mencapai matlamat Deklarasi Setapak Mengkritik perjuangan parti parti kerajaan perpaduan yang tiada hala tuju ka...
Ph Backers Debate If Pmx Truly Treasures Dap Or Has No Qualms Making His Pkr Ally Sacrificial Lamb At Will

Ph Backers Debate If Pmx Truly Treasures Dap Or Has No Qualms Making His Pkr Ally Sacrificial Lamb At Will

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 89 hits
IT is indeed an irony that in the eyes of the UMNO grassroots and the opposition Perikatan Nasional coalition DAP is perceived to be no better than a devil in disguise On the contrary from the POV of DAP loyalists the party which by merit h...
Pas Deputy President S Claim Of Suspicion Upon Hearing Chinese Words Dangerous Dap Mp Says

Pas Deputy President S Claim Of Suspicion Upon Hearing Chinese Words Dangerous Dap Mp Says

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 70 hits
PAS deputy president Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man s assertion that Malays would feel suspicion upon hearing the spoken Chinese language was divisive and incendiary said DAP lawmaker Lim Lip Eng The Kepong MP said the PAS leader s report...
Penglipurlara Sanusi Dakwa Dap Kuasai Kerajaan Jom Kita Fakta

Penglipurlara Sanusi Dakwa Dap Kuasai Kerajaan Jom Kita Fakta

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 77 hits
dakwa DAP kuasai kerajaan Jom kita fakta Memang betul DAP adalah parti yang Tapi beberapa perkara yang perlu diperhatikan Walaupun kerusi terbanyak jawatan TPM tak dapat kepada DAP Boleh je kalau DAP nak tuntut tapi itu tak berlaku DAP juga...
Despite Delivering The Most Seats For Anwar S Government Dap Suffers Fate As Opposition

Despite Delivering The Most Seats For Anwar S Government Dap Suffers Fate As Opposition

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 91 hits
Kok is not the only one in a long line of DAP leaders to be repeatedly targeted for statements related to Malays and Islam which some see as an attempt by the Anwar government to show that its rule is Malay centred despite a lack of support...
Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Brand Names Case Studies

Ubisoft Di Ambang Kejatuhan Pelabur Mahu Ambil Alih Dan Pecat Ceo

Aktiviti Kunjungan Gerakan Daerah Barat Daya Pulau Pinang Ke Ppim Ppim 20 09 2024

Terlalu Padu Eagles Menyerang Balik


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Pm Umum Bantuan Banjir Rm10 Juta Buat Kedah

Kelantan Isytihar Gisbh Sesat Jika Ciri Ciri Sama Dengan Al Arqam

Bring Motion Of Confidence To Dewan Rakyat Next Month Pm To Opposition

Mengapa Khidmat Tukang Rumah Penting Di Lembah Klang

1 2 Rakyat S Pura Pindah Johor Up Dap Pap

Makan Malam Di Kampung Baru