6 Minggu Sebelum 2019


Sambil bertemankan dengkuran sang kawan yang kepenatan menjalani kehidupan beliau dan juga OST filem Bahubali yang aku sukar untuk move on, aku menaip dengan penuh semangat. Uish, dashyat aura Bahubali ni. Sampai berkecamuk emosi aku seketika. 
Salam pagi buta buat semua nocturnal diluar sana. Since aku dah bantai tidur pada siang tadi setelah sekian lama 'membaraikan' tidur disebabkan tugasan yang tak pernah habis pada dua minggu lalu. Maka hari ni, kasilah peluang aku hidup dengan 'membazirnya' sebagai manusia yang tidak produktif. 
Why? What happened to the productive sofie? Budak yang pulun kerja part-time sambil belajar, sambil terkejar menjadi manusia sempurna?? 
Oh, dia ha...dia aku kasi rehat. Dia sudah hampir mahu terjun itu bangunan gara-gara dunia kesempurnaan yang dia kejarkan. Jadi, aku rasa ada bagusnya dia rehat. Sekarang, aku ambil alih tampuk dia bagi menjalani hidup dengan santai dan penuh chillax...


Yuhuuu!!! Happy giler dapat rehatkan minda, emosi, otak dan jiwa yang berkecamuk dari segala perasaan yang membebankan walhal tidaklah membawa keman-mana melainkan tekanan semata-mata. Jadinya, biarlah aku ambil masa untuk berhenti seketika. Slowly enjoying my life...but surely will get what I has plan. 
6 minggu sebelum 2019, apa yang telah berjaya dicapai?Phew! Susahlah nak cakap. Ada benda yang dapat dicapai walau tak termasuk dalam wishlist. Tak pernah expect pun pada perkara yang takde dalam senarai. Dan aku masa tu, tak tahu nak bersyukur atau nak bersedih, tapi aku anggap itu semua ada hikmah yang tersendiri. Misalnya:-
1) Accident
Ini adalah wishlist yang paling aku tak duga. Dan aku tak pernah jangka ia akan berlaku. Sepatutnya, paling kurang aku masukkan dalam rencana "unexpected events". Tapi, disebabkan terlalu angkuh pada jadual dan aturan Ilahi, aku tak ambil kira. Jadi, Tuhan sudah aturkan agar aku perlu belajar ilmu menangani detik cemas dan mendebarkan melalui pelanggaran dua buah kereta. Alhamdulillah, tiada jiwa terkorban. Alhamdulillah semua sudah selamat diselesaikan. 
Sewaktu fasa ni, terlalu banyak jiwa yang aku perlu didik agar lebih tabah, lebih chill, lebih berhati-hati dan paling penting belajar cara untuk redha pada takdir. Ini baru kali pertama kemalangan yang melibatkan insuran dan segala benda yang aku sendiri janggal untuk meminta bantuan dari sesiapa. Satu hari tu bayangkan, terketar dia usah dicakaplah. Yang aku pada waktu itu mampu ucapkan hanyalah Allah Maha Besar. Untuk pujuk hati yang kemalangan itu bukanlah besar sangat untuk disedihkan. 
Kasihan jiwa nan satu itu masih takut pada bulatan. Huhuhu...tapi alhamdulillah aku berjaya pujuk dia. 
2) Hantar surat pada Biru Kelabu

Dalam entri Biru Kelabu yang lalu, aku pernah suarakan tekad untuk bertanya samada si tuannya sudah dimilik orang atau tidak. Oh God! sumpah inilah kerja paling GILA yang aku pernah buat sepanjang menjadi manusia. Aku pun tak tahu kuasa alam mana yang buat aku terdorong untuk mengupah mata-mata dan juga posmen bagi merisik si biru kelabu. 
"The worst thing is, kau kena reject. Itu je. Daripada kau hidup berteka teki dan menyesal sampai tua, ada baiknya kau kecewa sekarang." Kata seorang pakcik yang kini sudah menjadi si insta femes.
Dan yup! Dia dah ada orang. Kussss semangat!!! Nasib baik aku guna posmen. Nasib baik aku dapat kawal otak gila aku. Nasib baik aku pandai berlakon. Nasib baik aku bijak strategi. Nasib baik aku tak buat kerja melulu...semuanya nasib baik!!!! Phew!!

Paling kurang aku dah tahu dia dah ada orang. Paling kurang aku tak perlu mengharap pada benda yang tak pasti. Paling kurang aku dah tahu apa yang perlu dibaiki. Paling kurang...oh Tuhan....ampunkan dosa hambaMu yang tidak tahu ini. Aku tak senaraikan pun yang kerja gila ini akan termasuk dalam misi 2018 aku. Aku cuma tulis 'Misi untuk mencari cinta'. Tapi tidak bagi misi untuk kerja gila ini. Hahahahahahaha sungguhlah senget otak kau

Jangan risau, aku dah hapuskan segala cerita 'bodoh' mengenai Biru Kelabu ini

3) Menjadi DewasaSiapa je pernah senaraikan misi menjadi dewasa dalam kamus hidup dia? Okay, hari ni aku kena jadi dewasa sebab kena uruskan hal-hal orang dewasa yang sepatutnya dilakukan oleh orang yang sudah bekerjaya. Ada ke orang pernah tekad nak jadi macam tu dalam hidup dia? Atau paling tidak senaraikan 'misi menjadi dewasa' itu

Aku tak tahu apa definasi dewasa yang sebenar. Tapi bagi kamus edisi aku, dewasa itu bilamana nama kau sudah tertera pada bil telefon, bil elektrik, bil air dan kau sudah punya komitmen bulanan. Paling seram sekali, kau punya wishlist hari jadi bukan lagi kek dan coklat. Tapi hadiah berupa barangan yang praktikal untuk dipakai dalam kehidupan seharian. Seperti, set pinggan mangkuk, driller, set ruang tamu dan paling terasa tua sekali adalah kau perlukan voucher terapi diri macam spa, sauna dan short vacay! Allah.....aku sudah ke fasa itukah? huhuhuhu
Tetiba aku dah jadi macam Joey pulak. 'Why God why? Did we have a deal to let the others old excluded me?'

4) Genre kehidupan berubahKalau dulu kau dari ramai, kemudian seorang, kemudian ramai semula dan kini kau seorang. Dikala kawan, rakan, taulan dan kerabat yang lain sudah punya calon, paling tidak berpasang...kau pula masih ketawa pada kejayaan setiap kali dapat menampar dan membuat koleksi nyamuk dalam buku. Genre hidup yang dulu penuh ketawa ria dan mulut puaka, kini yang tinggal bunyi muzik dari corong pembesar

Genre thriller dan horror sudah jauh kebelakang. Hidup kau sudah jadi seolah macam filem biography dan filem indie dimana bunyinya suram dan melancholy. Yang mendorong kau masuk lebih dalam kedunia sains fiksyen dan sejarah purbakala. Itulah dia genre hidup aku sekarang. 
Ya memang aku dianggap normal sebab dah terbiasa menjadi 'lonewolf' sejak masuk asrama 14 tahun yang lalu. Tapi, takdelah aku expect yang genre itu menjadi sesuram ini. Dan kini aku pun dah semakin biasa dengan genre itu. Cumanya aku harap ia tidak menjadikan aku seorang manusia yang tak tahu bagaimana untuk menghiburkan manusia luar. Sebab dah terbiasa sendiri, jadi apa yang kita faham mungkin takkan difaham oleh orang luar. Katanya relung 'Hijab Wakanda' dia sudah diperbesar. Maka, radius untuk orang luar untuk masuk ke 'kerajaan'nya semakin sukar

5) Diserang si gegataSiapa pernah kena gegata angkat tangan? Yup, yup, yup dia memang sangat derita, sengsara jiwa bakul dan raga sebab ianya sangatlah gatal sampai rasa macam nak kelar diri! Aku dah tak tahu nak guna cara apa bagi ia surut melainkan ikut kata doktor yang aku jumpa selepas membayar sejumlah RM165 bagi mendengar nasihat beliau. Dengar saja, tidak termasuk kos ubat dan rawatan. Katanya, since aku pun takde allergy dan kegatalan yang melanda disebabkan ketidak tahu punca, dia kata, hanya ubat itulah 'syurga' buat aku lepas lega

Kali pertama aku diberi satu suntikan 'dadah' yang begitu melegakan. Sayangnya hanya bertahan selama dua minggu. Seterusnya aku bergantung pada ubat. Dan pergantungan aku pada ubat sudah berlangsung selama lebih kurang enam bulan. 
So, tell me...impian siapa nak hidup selesa dia bergantung pada ubat? Satu papan RM11. Seminggu satu papan. Sebulan? Enam bulan? Jadi sebahagian pendapatan hanya disumbangkan pada kos ubat yang langsung tak dilindung oleh insuran yang aku bayar bulanan. Alhamdulillah masih hidup. Alhamdulillah masih punya keluarga. Alhamdulillah, salah satu hajat untuk acah-acah hidup macam orang sakit impian masa kecil aku yang tersangatlah tidak masuk akal dulu sudah tercapai. So, kau yang dulu puas hati tak tengok aku yang sekarang dah macam hamba ubat

Wishlist zaman bila aku tak tahu. Tapi paling kurang impian untuk melihat diri terlantar di hospital tidak menjadi kenyataan. Allah, apahallah impian aku masa kecik-kecik dulu semuanya pelik-pelik???? 

Allah, minta dijauhkan semua impian pelik-pelik si sofie masa dia jahil dulu. Amin!
6) Terpaksa melunaskan misi gila dia sebelum 2020Apa misi gila dia? Aku pun tak tahu mana satu impian, wishlist dan misi dia yang tak gila. Paling gila sekali dia berhajat nak pergi Taiwan dan Berlin untuk cari cinta. Apa ke kat Malaysia ni dah takde cinta? Allah....Okay misi itu aku amend dan tukar pada misi melancong sebelum masuk kerja dan selepas grad nanti. Aku yang satu itu, hidup penuh dengan misi yang sampai aku yang ini terpaksa menanggung malu untuk menjalankan semua misi gila itu. Complicated isn't it

So, 2019? Are we ready to finish this mission? Paling tidak bagilah aku peluang untuk bermastautin dikultur yang berbeza untuk tempoh tiga tahun sebelum masuk ke fasa 'settle down'. Dunia adventure Bahubali pun aku tak habis teroka. Sabarlah...terlalu banyak untuk terikat. Hahahaha Let me be free for a while..

###
Dewasa, dewasa jugak. Tapi usahlah sampai dibunuh jiwa imaginasi kau yang satu itu sofie. Dia masih mahu terbang seluas angkasa. Bagi dia dunia ini tiada sempadan. Tiada kata yang dapat meleburkan semangat untuk dia menggembara. Seorang atau ramai yang penting hidup dia masih dibawah pengawasan Tuhan. Dia yang Esa. Kebergantungan hidup dia pada Tuhan perlu diperkukuhkan sebelum dia bersedia untuk membenarkan kewujudan manusia baru ke dalam kerajaan dan mengecilkan 'radius hijab wakanda'. 

6 minggu lagi. Dalam melunaskan misi yang tak disangka, tanpa sedar aku telah menggariskan dengan laju misi yang aku sangka dan senaraikan. Itulah orang kata, aturan kita kadang terlalu lambat sehingga Tuhan campur tangan bagi mempercepatkan impian kita....Siapa tahu, dibalik setiap kejadian itu semua punya hikmah yang kita takkan faham sehinggalah kita melaluinya. 
Gila
Dah lali. Hanya yang punya imaginasi gila kan bisa menakluk dunianya. (entah falsafah manalah kau kutip ni) Kadang tu sedih sebab terasa dunia ini terlalu besar untuk ditempuh sendirian. Tapi, bila kita rasa Allah itu Maha Besar dan Dia punya kuasa meliputi seluruh alam, kita jadi lupa pada masalah yang cuma sebesar zarah. Dan bantuan Dia tak pernah tersasar. Hanyakan hadir saat perlu bukan pada saat kita pinta. 
Jadi, kepada aku pada masa depan, aku yang sekarang ini meminta agar kau kan terus istiqomah dalam beramal. Sentiasa bertaubat dalam apa jua hal dan menyucikan diri dari segala sifat yang menjauhkan kita dari Dia. 
Semoga kerjasama antara aku yang sekarang dan aku pada masa yang akan datang akan membasmi segala kejahilan kita pada masa lepas. Terima kasih untuk imaginasi masa lalu yang sentiasa berfikir sehingga dunia hancur dan kehidupan selepas kematian. Kerananya, kita menjadi manusia yang berjiwa besar. Kerana kita yang lalu sanggup mengasingkan dirinya dari terikat dengan manusia, maka kita yang kini sudah tiada possession untuk takut pada sebuah kehilangan. Doakan kita terus kuat. Doakan kita cekal dan tabah. Kerana doa itu senjata yang paling ampuh

Dan kalian pembaca, teruskan berusaha. Lambat atau cepat itu usahlah diambil kira. Yang penting progress tetap berjalan. Yang penting kita tahu mana duduknya kita bila kita berdiri. Dan pasti punya kerusi saat kita terjatuh. Jika tiada, yakinlah pada kewujudan tali yang Dia hulurkan. 
Kadang tali itu sudah lama Dia beri, cuma kegelapan yang meliputi buat cahaya yang menyuluh untuk kita gapai tali itu menggaburi matlamat hidup kita. 

Carilah semula cahaya yang Dia beri bersama kita. Dan suluhlah ia sehingga kita berpegang pada tali itu dan memenuhi segala cita diatas landasan yang Dia redhai. 
Akhir kalam, to the end moga husnul khatimah.Kita yang lalu pastikan gembira melihat kita bersedia untuk berubah satu persatu pada masa sekarang demi kehidupan kita yang masa akan datang nantikan. 
Till then


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sofieadie.com/2018/11/6-minggu-sebelum-2019.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakai Masker Ini Sebelum Tidur Setelah 1 Minggu Anda Akan Takjub Wajah Jadi Bersih Tanpa Bekas Jerawat

Pakai Masker Ini Sebelum Tidur Setelah 1 Minggu Anda Akan Takjub Wajah Jadi Bersih Tanpa Bekas Jerawat

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 306 hits
Menjadi cantik dengan kulit putih alami secara instan merupakan dambaan bagi setiap pria maupun wanita Bahkan tak jarang bagi mereka yang menginginkan kulit cantik dan putih ini mengeluarkan biaya yang tidak sedikit hingga mencapai puluhan ...
Pt Jasa Marga Targetkan Proyek Tol Layang Cikampek Rampung Sebelum Lebaran 2019

Pt Jasa Marga Targetkan Proyek Tol Layang Cikampek Rampung Sebelum Lebaran 2019

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 191 hits
Direktur Utama PT Jasa Marga Tbk Desi Arryani menyatakan akan mempercepat proses pengerjaan proyek pembangunan tol layang atau elevated Dirinya menargetkan proyek tersebut akan segera rampung sebelum Lebaran Idul Fitri 2019 mendatang
5 Fakta Di Balik Merpati Airlines Kembali Mengudara Di 2019 Setelah Mati 4 Tahun

5 Fakta Di Balik Merpati Airlines Kembali Mengudara Di 2019 Setelah Mati 4 Tahun

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 272 hits
Merpati tercatat menghentikan operasi seluruh rute penerbangannya sejak Kamis Langkah itu diambil lantaran maskapai itu tidak mampu membeli bahan bakar secara tunai kepada PT Pertamina
Don T Miss These Top Trends For Social Media In 2019

Don T Miss These Top Trends For Social Media In 2019

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 260 hits
div emailPreHeader display none important Register for our 2019 social trends webinar now PRE HEADER TEXT PRE HEADER TEXT OUTER if endif BACKGROUND BACKGROUND INNER TABLE if
Semakan Keputusan Egtukar 2019

Semakan Keputusan Egtukar 2019

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 202 hits
EGTukar 2019 Semakan keputusan permohonan eGTukar dan penempatan bagi sesi Januari 2019 Permohonan pertukaran guru secara online bagi pertukaran guru sesi Jun 2018 dan Januari 2019 menerusi Modul eGTukar untuk Januari 2019 akan dibuka mulai...
Terengganu City Fc Hilang Kelayakan Beraksi Musim 2019

Terengganu City Fc Hilang Kelayakan Beraksi Musim 2019

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 457 hits
Juara Piala FAM Terengganu City FC bukan sahaja boleh melupakan hasrat ke Liga Perdana musim depan malah mereka juga hilang kelayakan untuk beraksi pada musim 2019 Perkara itu disahkan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia Datuk W...
Spm 2019 Akan Diawalkan Tarikh Pelaksanaannya Maszlee

Spm 2019 Akan Diawalkan Tarikh Pelaksanaannya Maszlee

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 380 hits
Imej via FB Kementeria Pendidikan MalaysiaPUTRAJAYA 13 Nov Jadual peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bakal diawalkan bermula 2019 sebagai langkah persediaan menghadapi musim banjir yang sering berlaku pada hujung tahun Menteri Pendidikan ...
Bahas Ruu Perbekalan 2019

Bahas Ruu Perbekalan 2019

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 141 hits
Kuala Lumpur 13 November 8211 Ketua Pembangkang yang juga ahli Parlimen Bagan Datuk Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selepas membahas Rang Undang Undang Perbekalan 2019 di Dewan Rakyat hari ini Turut kelihatan ahli Parlimen Rembau Khairy Ja...
Esdm Pastikan Tarif Listrik Tak Akan Naik Di 2019

Esdm Pastikan Tarif Listrik Tak Akan Naik Di 2019

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 169 hits
Kementerian Energi Sumber Daya Mineral memastikan tidak ada perubahan tarif listrik sampai akhir 2019 Meski formula pembentukan tarif yaitu kurs Dolar Amerika Serikat dan harga minyak telah mengalami perubahan Tarif listrik tidak berubah se...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte

Gnabry Akan Kembali Sane Diragui Untuk Perlawanan Bayern Dengan Real Madrid

Sarah Yasmine Kenalan Saya Anna Jobling

Dendam Rupanya Babak Chacha Maembong Jasmin Hamid Ganyang Ruhainies Buat Netizen Puas