Zoo Negara Tolak Dakwaan Salah Urus Kecurian


Imran Ariff Zoo Negara dilaporkan hanya mempunyai dana yang mampu bertahan beberapa bulan saja.PETALING JAYA: Zoo Negara menolak dakwaan salah pengurusan yang dibuat bekas veterinarnya yang mendakwa mereka tahu mengenai pengambilan lebihan pembayaran makanan, amalan pilih kasih pekerja dan menjual tiket curi ketika mereka berkhidmat di sana.
Dakwaan itu timbul susulan laporan mendakwa zoo yang diuruskan Persatuan Zoologi Malaysia itu hanya mempunyai dana untuk beberapa bulan saja.
Rosly @ Rahmat Ahmat Lana, timbalan presiden persatuan itu, berkata Zoo Negara bergelut untuk menarik aliran pengunjung stabil sejak 2 dekad lalu.
Beliau berkata, kebangkitan internet sebagai sumber maklumat dan hiburan, serta peningkatan jumlah tarikan seperti pusat beli-belah dan taman tema di Lembah Klang menjejaskan pendapatan zoo.
Beliau menyifatkan dakwaan pilih kasih dalam kalangan pekerja akan mendapat status “kisah berdasarkan khabar angin seolah-olah benar”.
Rosly berkata, Zoo Negara mempunyai dasar yang membolehkan semua pekerja tetap mendapat kenaikan gaji tahunan 5 hingga 6% berdasarkan prestasi zoo, dengan kenaikan pangkat berdasarkan pencapaian tahunan pekerja.
Mengenai pembelian makanan, katanya, terdapat sebuah jawatankuasa pemerolehan khas untuk mendapatkan bekalan daripada vendor mempunyai reputasi baik. “Kecurian tidak mungkin berlaku.”
Mengenai penjualan tiket curi yang disifatkannya “tidak berasas,” Rosly berkata, zoo itu kini mempunyai sistem tiket automatik yang dipantau pasukan kewangan setiap hari.
Dakwaan salah pengurusan Zoo Negara dibangkitkan bekas veterinar, S Vellayan dan Reza Singam dalam wawancara dengan FMT. Mereka menggesa rombakan menyeluruh ke atas pengurusan zoo itu dan diambil alih sebuah unit kerajaan.
Mereka turut menggesa laporan tahunan terperinci diterbitkan, seperti sebelum ini.
Bagaimanapun, Rosly berkata, Persatuan Zoologi Malaysia tidak perlu mendedahkan maklumat kewangan kepada orang ramai, sebaliknya hanya mendaftarkan ahli dalam mesyuarat tahunan mereka.
Mengenai masa depan zoo itu, Rosly berkata, pihaknya sedang berunding dengan pihak berkepentingan relevan seperti Kementerian Tenaga dan Sumber Asli, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Semenanjung serta ahli Persatuan Taman Zoologi dan Aquaria untuk merangka pelan jangka pendek, sederhana serta panjang.
“Sehingga itu, pelbagai inisiatif pengoptimuman kos dilaksanakan untuk mengurangkan kos operasi harian kami dengan mengenal pasti peluang tepat dan membuat keputusan berdasarkan data.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/zoo-negara-tolak-dakwaan-salah-urus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ebit Lew Dapat Panggilan Dari Zoo Negara Perlukan Bantuan Terus Bawa 200kg Daging 500kg Buah Dan Sayuran

Ebit Lew Dapat Panggilan Dari Zoo Negara Perlukan Bantuan Terus Bawa 200kg Daging 500kg Buah Dan Sayuran

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 327 hits
1 184 total views 609 views today Umum mengetahui bahawa Ustaz Ebit Lew merupakan antara pendakwah tempatan yang langsung tak lokek dalam berkongsi rezekinya bersama golongan yang memerlukan Banyak membantu ketika pandemik COVID 19 pendakwa...
Tengah Hari Dapat Tahu Petang Itu Juga Ebit Lew Hulurkan Bantuan Kepada Zoo Negara

Tengah Hari Dapat Tahu Petang Itu Juga Ebit Lew Hulurkan Bantuan Kepada Zoo Negara

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 274 hits
Asyraf RoslanEbit berkongsi di laman Instagramnya bahawa beliau mendapat permintaan dari Zoo Negara untuk menyelamatkan haiwan di sana Instagra Ebit Lew KUALA LUMPUR Rakyat Malaysia sedia maklum dengan sifat pendakwah bebas Ebit Lew yang ge...
Pakar Perunding Buah Pinggang Negara Tegur Timbalan Menteri Kesihatan Kerana Beri Nasihat Salah

Pakar Perunding Buah Pinggang Negara Tegur Timbalan Menteri Kesihatan Kerana Beri Nasihat Salah

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 423 hits
Pakar Perundingan Perubatan dan Buah Pinggang yang terkenal yang menjadi rujukan ramai telah menegur Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr Noor Azmi melalui satu status yang dimuat naik di laman Facebook beliau malam tadi Pakar Perunding Peru...
Zoo Negara Kembali Alami Krisis Kewangan

Zoo Negara Kembali Alami Krisis Kewangan

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 241 hits
Zoo Negara kembali alami krisis kewangan Kuala Lumpur Zoo Negara kembali berdepan krisis kewangan yang teruk susulan gelombang ketiga Covid 19 di negara ini yang menyaksikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dengan tabung ke...
Terima Aduan Ebit Lew Bantu Zoo Negara

Terima Aduan Ebit Lew Bantu Zoo Negara

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 292 hits
Boleh dikatakan setiap kali kita dengar dan lihat sahaja kesusahan yang dihadapi rakyat Malaysia pasti mereka akan dibantu oleh seorang pendakwah bebas yang cukup terkenal dengan hati mulianya yang sangat suka membantu iaitu Ustaz Ebit Lew ...
Zoo Negara Rejects Claims Of Mismanagement Pilfering

Zoo Negara Rejects Claims Of Mismanagement Pilfering

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 210 hits
Zoo Negara was reported to have only enough funds to last a few months PETALING JAYA Zoo Negara has rejected claims of mismanagement made by former veterinarians who alleged they knew about skimming of food payments staff favouritism and th...
Siasat Pengurusan Zoo Negara Gesa Kesatuan Sekerja

Siasat Pengurusan Zoo Negara Gesa Kesatuan Sekerja

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 209 hits
A Sivananthan berkata Zoo Negara belum mematuhi keputusan Mahkamah Perusahaan pada 2019 untuk memberi kenaikan tahunan 5 dan bonus minimum 2 bulan kepada pekerjanya PETALING JAYA Dua kesatuan sekerja menggesa siasatan ke atas Zoo Negara ata...
Jangan Tolak Hadiah Minyak Wangi Ini Hikmahnya

Jangan Tolak Hadiah Minyak Wangi Ini Hikmahnya

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 178 hits
Jangan Tolak Hadiah Minyak Wangi Ini HikmahnyaRasulullah Muhammad SAW menyukai minyak wangi Sebenarnya menolak pemberian maupun hadiah dari orang lain tidak disarankan dalam Islam Pemberian dapat menjadi sarana menguatkan ukhuwah sesama Mus...
Tuduhan Pengkhianat Jika Tolak Belanjawan Shahidan Kata Dia Tidak Maksudkan Najib

Tuduhan Pengkhianat Jika Tolak Belanjawan Shahidan Kata Dia Tidak Maksudkan Najib

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 279 hits
freemalaysiatoday com KUALA LUMPUR Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Perikatan Nasional Shahidan Kassim berkata beliau tersasul dan tidak tujukan ungkapan pengkhianat kepada Najib Razak apabila membidas pihak yang menolak Belanjawan 2021 p...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ustaz Fadhzli Kena Kuat Sikit Bagi Kuliah

Hipokrit Pak Lebai

Polisi Wanti Wanti Konten Kreator Soal Uu Ite Buntut Galih Loss Ditangkap Ini Isinya

Kondom Berserakan Di Rth Wijaya Kusuma Jakarta Barat Diduga Jadi Praktik Prostitusi Terselubung

Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya