Ydp Majlis Agama Islam Perak Dikecam Malukan Islam Memfitnah


agendaily.com24/11/2022
Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Tan Sri Mohd Annuar Zaini memberitahu kumpulan WhatsAppnya bahawa PAS dan Bersatu berebut jawatan Menteri Besar Perak.
Kerosakan telah dilakukan oleh Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Tan Sri Mohd Annuar Zaini terhadap kredibiliti, maruah dan imej PAS serta Bersatu, apabila memfitnah kedua-dua parti komponen Perikatan Nasional itu berebut jawatan Menteri Besar Perak.

“Fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh… letak jawatan sahaja lah… buat malu Islam sahaja.”

Demikian antara ulasan umat Islam setelah terbongkar Annuar melakukan fitnah besar sebelum pembentukan kerajaan Perak DAP-UMNO, selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15), Sabtu lalu (15 November 2022).

Mengulas perkara sama Ketua Pemuda PAS Selangor Mohamed Sukri Omar bagaimanapun mengingatkan jangan kerana tindakan Mohd Annuar itu menyebabkan imej istana tercemar sehingga kemuliaan sistem Raja Berperlembagaan di negara ini tercalar.

Sehubungan itu beliau berpendapat adalah wajar Mohd Annuar meletak jawatan bagi mengelak persepsi negatif sedangkan institusi istana adalah lambang penyatuan ummah.

“Fitnah yang berlegar menjatuhkan kredibiliti. Memang wajar Tan Sri Annuar Zaini memohon maaf. Jangan kerana tindakan tersebut menyebabkan tercalar imej Istana dan menyebabkan tercalar kemuliaan sistem Raja Berperlembagaan di negara ini.

“Ikutkan pandangan saya sewajar Tan Sri Annuar Zaini meletakan jawatan untuk mengelakkan persepsi rakyat seolah-olah tidak neutral. Sedangkan Institusi Istana adalah penyatu ummah.

“Tinggi harapan saya agar mereka yang berkhidmat di bawah Tuanku Sultan melaksanakan tugasnya dengan amanah dan telus. Tindakan menyebarkan berita tidak tepat akan menimbulkan kekeruhan yang merosakan perjalanan pentadbiran.,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, beberapa pihak lain terutama umat Islam mengecam Mohd Annuar kerana memfitnah PAS yang dipimpin kebanyakannya ulama terkenal sehingga mencalarkan imej Islam.

Mereka turut mendesak Mohd Annuar bertanggungjawab terhadap fintah itu dan meletak jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, sedangkan dia sepatutnya berkecuali dalam politik kepartian.

“Orang agama sepatutnya kena tunjuk contoh yang baik.. bukannya nak berpolitik masa kerja.. Inilah akibatnya.. damage has been done. Lepas itu senang saja minta maaf. Khadam dan bingai yang percaya dengan fitnah tanpa selidik ni macam mana pula?,” soal mereka.

Semalam, Mohd Annuar yang juga Ahli Dewan Negara Perak memohon maaf kepada Bersatu berhubung dakwaannya bahawa parti itu berebut jawatan Menteri Besar (MB) dengan PAS serta mahu keluar daripada Perikatan Nasional (PN).

Menurut BH, beliau mengakui menulis perkara tidak sahih dalam sebuah kumpulan aplikasi WhatsApp berhubung perkara itu yang kemudian ditularkan.

“Kpd (Kepada) Dato Zainol Fadzil saya sangat mohon maaf kerana memasukkan elemen tidak sahih yang disampaikan kpd saya. Saya mohon maaf di atas kesilapan fakta tersebut,” kata beliau dalam mesej menerusi WhatsApp kepada Berita Harian malam semalam (22 November 2022).

Menerusi mesej WhatsApp yang tular, Mohd Annuar berkata PN di Perak berebut sesama sendiri jawatan MB sedangkan Sultan Nazrin mahukan kerajaan Perak ditubuhkan segera bagi menyelesaikan pembentangan bajet negeri sebelum musim banjir.

Dalam mesej itu Annuar berkata Pakatan Harapan (PH) membuat pengorbanan besar menerima syarat Barisan Nasional (BN) bagi jawatan MB, perlantikan tiga Exco Perak dari BN, Speaker DUN serta menggugurkan tuntutan hak milik tanah 999 tahun


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/ydp-majlis-agama-islam-perak-dikecam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lapan Adun Umno Perak Khianati Melayu Islam Demi Diri Kuasa

Lapan Adun Umno Perak Khianati Melayu Islam Demi Diri Kuasa

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 333 hits
agendaily com21 11 2022ADUN UMNO Perak yang bersekongkol dengan DAP Memetik kata kata Tan Sri Annuar Musa Nak membina memakan masa bertahun tahun oleh berjuta ahli Nak meruntuhkan hanya memerlukan seorang desperado yang nak menjaga tengkokn...
Langkah Perak Dap Hapus Identiti Pejuang Melayu Islam Dalam Umno

Langkah Perak Dap Hapus Identiti Pejuang Melayu Islam Dalam Umno

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 161 hits
agendaily com22 11 2022UMNO Perak boleh menggunakan lambang baharu mereka seperti yang disiarkan Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi dalam Facebook beliau semalam Seorang penganalisis keselamatan dan politik mengatakan bahawa kerjasam...
Hiburan 5 Selebriti Malaysia Ini Pilih Untuk Berhijrah Ke Agama Islam

Hiburan 5 Selebriti Malaysia Ini Pilih Untuk Berhijrah Ke Agama Islam

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 154 hits
Kita sebagai umat Islam pasti gembira apabila dapat mendengar khabar berita agama luar ingin memeluk agama Islam dan berhijrah Kalau korang nak tahu ramai sebenarnya selebriti di Malaysia ini sudah memeluk agama Islam Disebabkan terlalu gem...
Mb Perak Tiada Perjanjian Hak Milik Tanah 999 Tahun Dengan Ph

Mb Perak Tiada Perjanjian Hak Milik Tanah 999 Tahun Dengan Ph

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 107 hits
BernamaIPOH Tuntutan mengenai hak milik tanah 999 tahun untuk kampung baru di Perak tidak berbangkit dalam syarat pembentukan kerajaan perpaduan di negeri itu menurut Menteri Besarnya Saarani Mohamad Tiada Tidak pernah ada apa apa tuntutan ...
Pn Perak Keliru Identiti Antara Keutamaan Parti Atau Keutamaan Rakyat

Pn Perak Keliru Identiti Antara Keutamaan Parti Atau Keutamaan Rakyat

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 161 hits
Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia Kota Raja Wan Dzahanurin Ahmad berkata keputusan pengabungan kerjasama Barisan Nasional dengan Pakatan Harapan di Perak telah membelakangi suara akar umbi yang diputuskan ketika Perhimpunan Agun...
Kisah Sebenar Bagaimana Ph Dan Bn Bersedia Membentuk Kerajaan Di Perak

Kisah Sebenar Bagaimana Ph Dan Bn Bersedia Membentuk Kerajaan Di Perak

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 178 hits
1 PEREBUTAN PPBM DAN PAS UNTUK JAWATAN MB2 PPBM MAHUKAN JAWATAN MB3 MEREKA TIDAK BERSEDIA UNTUK BERBINCANG DENGAN BARISAN NATIONAL 4 PN MENOLAH UNTUK BERBINCANG DENGAN UMNO5 SYARAT DI PEGANG MB DAN SPEKER OLEH UMNO6 PH TIDAK HARUS MENOLAK K...
Perak To Set Up Volunteer Team For Flood Relief

Perak To Set Up Volunteer Team For Flood Relief

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 91 hits
State executive councilllor Salbiah Mohamed visiting a flood relief centre in Beruas Perak MANJUNG The Perak state government intends to establish a volunteer team to provide aid during and after disasters state executive councillor Salbiah...
Saarani Umum Portfolio 10 Exco Kerajaan Perak

Saarani Umum Portfolio 10 Exco Kerajaan Perak

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 106 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 23 2022 2 44 PMDatuk Seri Saarani Mohamad yang dilantik sebagai Menteri Besar Perak yang baru pada Isnin lepas mengumumkan portfolio kesemua 10 ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang dilantik semalam Beli...
Perak Bukti Retorik Politik Ekstrimisma Dan Fitnah Tidak Relevan

Perak Bukti Retorik Politik Ekstrimisma Dan Fitnah Tidak Relevan

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 142 hits
DATUK DR MUJAHID YUSUF RAWAPerak mendahului negeri lain dalam pembentukan kerajaan pasca pilihanraya Pada 21hb November saya menandatangani perjanjian bersama dengan Pengerusi BN DS Saarani Mohamad bagi membentuk kerajaan dengan sokongan 33...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris