Yang Makan Gaji Dengan Kais Pagi Makan Pagi Siri 4




Bukan kita memandang ringan tetapi kita mahu KKM jelaskan mengenai kondisi pesakit. Ada pandangan mengatakan walaupun Singapura jumlah pesakit 6 kali ganda daripada Malaysia dgn jumlah penduduk 5.8 juta sahaja tetapi mereka dianggap terbaik kerana Singapura menyaring kesemua pekerja asing.

Selepas beberapa bulan kerajaan Singapura melihat kebanyakkan mereka yg terkena virus ini adalah pekerja asing, warga tua, mereka yg mempunyai pelbagai kompilasi penyakit.

 

Manakala golongan berumur 35 tahun ke bawah dikhabarkan 90% akn sembuh. Disebabkan kajian itu mereka membuka sektor ekonomi mereka walaupun pada ketika itu kes seharian mereka agak tinggi.

 

Kerajaan Singapura memfokuskan sektor ekonomi dan SOP yg sgt ketat . Dlm masa sama kerajaan Singapura menggalakkan rakyatnya keluar berbelanja dan khabarnya setiap warganegaranya diberikan 100 utk berbuat demikian.

Sedangkan di negara kita sejak 3 hari ini berita Covid sgt menakutkan. SOP kurang diberi penekanan kpd rakyat tetapi lebih tertumpu kpd angka pesakit baru.

Rakyat Malaysia hanya menunggu wajah serius hero kita Tan Sri Noor Hisham memberi jumlah kes harian. Mereka jarang peduli mahu mendengar jumlah yg sembuh dan kenapa pesakit itu mati.

 

Contoh ada rakan FB dari Kedah maklumkan kpd saya, bila ke Penang bila ada urusan dan bila org Penang tahu dia dtg dari Kedah terus berubah wajah. Sdgkan jumlah yg ramai itu difahamkan 90% dari dlm penjara Kedah. Kepung sahaja penjara tersebut dgn kakitangan penjara utk tempoh 10-14 hari.

 

Sewajarnya Dr Noor Hisham menjelaskan dgn lebih terperinci kerana menyebut kluster ini ibarat dkt kampung kita menyebut kroni, korupsi dan sebagainya. Guna sahaja bahasa 'mereka yg terkena jangkitan tersebut adalah banduan di dlm penjara'. Senang org2 kampung faham.

 

Saya setuju dgn kata Dr tadi, kalau nak ikut bahaya pesakit kanser itu jauh lebih bahaya kerana sukar diubati. Tetapi memandangkan Covid mudah berjangkit jadi ia sgt ditakuti. Sdgkan ia boleh dicegah jika amalan SOP yg ketat seperti diamalkan di Singapura dan Taiwan.

 

Berdasarkan kenyataan dari Itali kegagalan awal mereka menangani kes Covid 19 pada awalnya kerana sikap rakyat dan kerajaan yg memandang remeh. Berbanding dianggap terbaik di dunia apabila Taiwan adalah negara terawal mengepung kemasukkan pelancong ke negara tersebut.

 

Hasil kajian kerajaan Itali, 90% mereka yg mati adalah yg berumur 70 tahun ke atas dan ada kompilasi penyakit2 lain. Kini Itali adalah antara negara Eropah yg terbaik mengawal Covid19. Mereka cepat belajar dari kesilapan.

 

500 kes angka masih dianggap masih dlm kawalan. Saya bersetuju dgn hujah KKM selepas mengkaji kes2 di luar negara. Australia, Singapura, Taiwan, Qatar, UAE jumlah pesakit Covid mereka jauh lebih ramai tetapi mereka tetap membuka satu persatu sektor ekonomi. Bezanya mereka mengamalkan SOP yg sgt tegas.

Australia telah lama membuat PKP atau lockdown secara bersasar seperti apa yg dilakukan kpd Merlbourne baru2 ini. Buat sementara ini melakukan PKPB secara bersasar di Sabah wajar. Ini kerana ia sudah merebak ke beberapa daerah akibat PRN yg lalu kerana pergerakan jutaan manusia berkempen.

 

Ingin kita pesan kpd kerajaan selagi tiada kawalan yg ketat di pintu sempadan di Lahad Datu, Semporna dan Tawau... sukar kita ingin membendung penularan Covid-19 di Sabah kerana Indonesia dan Filipina adalah negara Asia yg mempunyai jumlah pesakit yg paling ramai.

Negara2 barat, China, Korea, Jepun, Taiwan tetap mahu menggerakkan ekonomi. Menurut kajian di England hanya 3% kes berlaku di pub atau restoran. Manakala ribuan kes berlaku di sekolah dan care home. Apapun bila kes meningkat baru2 ini mereka segera melakukan lockdown bersasar dlm tempoh yg singkat, itupun kerana kes mereka meningkat 2 ke 3 ribu sehari.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/yang-makan-gaji-dengan-kais-pagi-makan_41.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Afif Dakwa Saifuddin Makan Gaji Buta

Afif Dakwa Saifuddin Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 394 hits
Sesi persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang 16 Oktober lalu kecoh hampir 10 minit dengan pertikaman lidah beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri berhubung isu ketidakhadiran Adun Pantai Jerejak more Adun Zulkifli Ibrahim telah bangun b...
Disebut Makan Gaji Buta Di Dprd Begini Jawaban Tina Toon

Disebut Makan Gaji Buta Di Dprd Begini Jawaban Tina Toon

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 202 hits
Mantan artis cilik yang sekarang duduk di kursi anggota DPRD Jakarta periode 2019 2024 Tina Toon dituding warganet makan gaji buta Hal tersebut keluar setelah swafoto Tina beredar di TikTok Warganet menuding Tina hanya melakukan swafoto tan...
Jenderal Gatot Geram Dengan Tindakan Polisi Makan Dan Gaji Mereka Dari Rakyat

Jenderal Gatot Geram Dengan Tindakan Polisi Makan Dan Gaji Mereka Dari Rakyat

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 216 hits
Tindakan represif yang dilakukan aparat kepolisian terhadap massa aksi demonstrasi menolak Undang undang Cipta Kerja pada Kamis termasuk sejumlah jurnalis yang tengah melakukan peliputan membuat Mantan Panglima TNI Jenderal Gatot Nurmantyo ...
Menteri Makan Gaji Buta

Menteri Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 637 hits
MENTERI Menteri Kabinet termasuk Perdana Menteri kena kuarantin di rumah Kalau semua duduk rumah siapa yang kerja Untung jadi Perdana Menteri dan Menteri Menteri Kabinet 14 hari duduk rumah makan gaji buta Bukan sikit Puluh puluh ribu ringg...
Tidak Pernah Hadir Sidang Dunpulaupinang Dr Afif Dakwa Saifuddin Nasution Makan Gaji Buta

Tidak Pernah Hadir Sidang Dunpulaupinang Dr Afif Dakwa Saifuddin Nasution Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 278 hits
nbsp Sesi persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang hari ini kecoh hampir 10 minit dengan pertikaman lidah beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri berhubung isu ketidakhadiran Adun Pantai Jerejak Adun Zulkifli Ibrahim
Ini 6 Perusahaan Dengan Gaji Mt Tertinggi Masih Fresh Graduate Bisa Dapat Dua Digit Lo

Ini 6 Perusahaan Dengan Gaji Mt Tertinggi Masih Fresh Graduate Bisa Dapat Dua Digit Lo

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 157 hits
Walau baru lulus ada juga perusahaan yang ngasih gaji sampe belasan juta Wow di mana tuh
Bahasa Pemrograman Dengan Gaji Tinggi Di Dunia

Bahasa Pemrograman Dengan Gaji Tinggi Di Dunia

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 277 hits
Bahasa Pemrograman Dengan Gaji Tinggi Di Dunia Pada kesempatan kali ini saya akan berbagi berita baik untuk kalian semua yaitu tentang masalah gaji seorang programmmer Wah kalau membahas soal gaji siapa sih yang males buat baca hehe Berdasa...
Jokowi Jawab Isu Umk Dihapus Cuti Tak Ada Gaji Dihitung Per Jam

Jokowi Jawab Isu Umk Dihapus Cuti Tak Ada Gaji Dihitung Per Jam

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 199 hits
Presiden Jokowi meluruskan informasi salah yang beredar di masyarakat terkait UU Omnibus Law Cipta Kerja Informasi salah tersebut dianggap sebagai pemicu aksi unjuk rasa di sejumlah wilayah selama beberapa hari Informasi haoks itu di antara...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats