Yamaha Y15zr Supermoped Paling Slow


Assalamualaikum

Siapa yang tak kenal dengan Yamaha Y15ZR? Sudah tentu mereka yang duduk di dalam Gua. hahahaha~ Yamaha Y15ZR adalah antara supermoped yang terlaris pada zaman ini. Walau bagaimanapun Yamaha Y15ZR merupakan supermoped yang paling 'slow' dalam spesifikasi standard.

Kita tak cerita kalau dah modified ye. Modified letak tepi sebab EX5 pun boleh laju mcm sbk kalau modified~



Kenapa Y15ZR paling lembab?

Supermoped pertama di Malaysia?

Tidak, Yamaha Y15ZR bukan supermoped pertama di Malaysia. Supermoped pertama di Malaysia ialah Suzuki Belang 150R (gambar dibawah). Dibawa masuk pada tahun 2009 dan ketika itu Motorsikal 2stroke seperti Yamaha 125ZR dan Modenas Dinamik 120 sedang hangat dipasaran disebabkan kelajuan. Engine 147cc dengan kuasa sebanyak 16 hp dan 12.76 Nm tork menjadikan Suzuki Belang supermoped (4T) pertama Malaysia.

Suzuki Belang 150RRahsia kuasa Suzuki Belang 16 hp disebabkan oleh spesifikasi engine yang menggunakan saiz Bore yang besar dan stroke yang pendek (62 mm x 48.8 mm) dan menggunakan sistem Dual Overhead Camshaft (DOHC). Sehingga kini engine Suzuki Belang masih lagi paling power dalam kategory kelas 150cc.

Engine Y15ZR paling lemah?

Kita bandingkan dengan engine supermoped yang berada dipasaran Malaysia seperti dibawah :

Suzuki Belang 150R (62mm x 48.8mm) = 16 hp
Yamaha Y15ZR (57mm x 58.7mm) = 15.1 hp
Honda RS150R (57.3mm x 57.8mm) = 15.4 hp
Benelli RFS150i (57mm x 58.7mm) = 15.5 hp

SYM VF3i 183cc (63.5mm x 57.8mm) = 18 hp

Saya ketepikan dahulu SYM VF3i kerana engine berkapasiti yang berbeza (183cc) yang tak boleh dibandingkan dengan kelas 150cc. Kelihatan Yamaha Y15ZR menghasilkan kuasa yang paling rendah diantara Supermoped jenama lain di Malaysia.

Ini disebabkan Engine Y15ZR hanya menggunakan sistem Single Overhead Camshaft (SOHC) berbanding dengan supermoped lain yang menggunakan DOHC seperti Honda dan Suzuki. Benelli sebenarnya menggunakan sistem SOHC juga tetapi terdapat teknologi 3-spark yang meng-optimumkan pembakaran bahan api.

*sebab itu Ysuku kena modi dulu baru laju~ standard tak power~

Hati-hati la ye geng Ysuku Modified~

Gearbox paling sedikit kelajuan

Yamaha Y15ZR juga berbekalkan kotak gear dengan 5-kelajuan sahaja berbanding dengan semua supermoped yang lain mendapat 6-kelajuan. Penting ke kotak gear banyak kelajuan? Ye, penting untuk dapatkan pecutan @ pick-up yang lebih pantas disebabkan engine lebih cepat untuk ke high rev (Bergantung juga pada gear ratio).

Kenapa yamaha beri hanya 5-kelajuan? Ysuku hanyalah motorsikal santai-santai untuk sampai ke destinasinya. Anda tak perlu kerap untuk menukar gear untuk mendapatkan tork seperti diselekoh ataupun memotong kenderaan lain.

Brek depan hanya single piston caliper?


Untuk brek depan juga agak mengecewakan bagi saya kerana hanya dapat single piston brek caliper. Tak perlu nak bandingkan dengan jenama lain, kerana model lain Yamaha mendapat brek yang lebih baik seperti Yamaha FZ150i dan Yamaha 135LC Extreme Spirit yang memilik Brek hadapan Dual piston caliper.

Model 135LC Extreme Spirit v1 pun dapat Dual piston Caliper~Brek bagus effect kelajuan ke? Brek yang lebih baik membantu untuk 'late' braking semasa diselekoh. Motor tak perlu untuk perlahan terlalu awal dan juga memberikan keselamatan yang lebih baik untuk mengelakkan perlanggaran.

Pandangan Saya

Yamaha sebenarnya 'sengaja' untuk menjadikan model Ysuku paling lemah dalam barisan kelas engine berkapasiti kecil. Saya ambil contoh seperti Yamaha FZ150i yang sudah pun memiliki 16 hp tetapi bila digunakan pada model moped, ia di-tune down kepada 15.1 hp sahaja.

Teknologi Variable Valve Actuation (VVA) yang masih tak diberikan pada model moped Ysuku. Model-model terkini seperti YZF R15, MT-15 (pasaran luar), Nmax dan NVX sudah mendapat teknologi VVA. Kuasa yang dihasilkan setinggi 19 hp (R15).



Mungkin sebab Yamaha tidak memberikan lagi engine 155cc VVA kerana Yamaha ingin kekalkan engine kapasiti dibawah 150cc untuk kelayakan berlumba di Cubprix kelas CP150. Itu pun dah kena 'Tapau' dengan Honda RS150R yang ada sistem DOHC~ heh


Diharapakan Yamaha dapat berikan 'kuasa' lebih untuk jentera Ysuku yang laku keras ini. Tipu la kalau takde bajet RnD. Yang pakai Ysuku jangan terasa hati ye. Yang untung nanti pengguna juga. Komen-komen saya ini untuk Yamaha buka mata dan jangan kedekut Teknologi.

Itu saja daripada saya.
Sekian~

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zeck-anythingscool.blogspot.com/2020/01/yamaha-y15zr-supermoped-paling-slow.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Rahasia Merek Merek Paling Dipercaya Konsumen

10 Rahasia Merek Merek Paling Dipercaya Konsumen

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 207 hits
Banyak merek besar sukses lantaran berhasil membangun kepercayaan di hati konsumennya Mereka tidak hanya melakukan branding tanpa isi tapi branding dengan karakter Ada sesuatu yang merek merek itu berikan kepada pelanggannya sehingga member...
7 Pertanyaan Paling Ajaib Dari Anak Beserta Kunci Jawabannya Susahnya Melebihi Soal Un

7 Pertanyaan Paling Ajaib Dari Anak Beserta Kunci Jawabannya Susahnya Melebihi Soal Un

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 164 hits
Dari pertanyaan Ma aku keluar dari mana sampai yang paling susah kayak Tuhan itu apa komplet kami bantu jawab di sini
10 Kanker Paling Mematikan

10 Kanker Paling Mematikan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 198 hits
Ada lebih dari 100 jenis kanker beserta berbagai macam penyebabnya mulai dari radiasi bahan kimia hingga virus Tapi kesamaannya kanker ditandai dengan pertumbuhan sel yang abnormal Kanker apa saja yang paling mematikan dan kenapa sulit dise...
Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

Misteri Misteri Dunia Yang Paling Fenomenal Dan Paling Banyak Diperdebatkan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 331 hits
Berikut ini adalah daftar yang cukup banyak tentang berbagai misteri yang ada di dunia ini Atlantis Paradise Lost Dikatakan bahwa jauh sebelum peradaban Summerian terdapat sebuah peradaban besar yang berada di Samudera Atlantik Itu adalah s...
Bagaimana Membina Website Kedai Online Sendiri Dengan Modal Paling Rendah

Bagaimana Membina Website Kedai Online Sendiri Dengan Modal Paling Rendah

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 375 hits
Pada zaman nenek moyang kita berniaga mungkin hanya dengan satu cara sahaja iaitu sistem barter Kemudian mewujudkan kedai sendiri dan menjual secara offline Jualan macam ni memang kita semua tahu kan buka kedai dan jual barangan kita tu Nam...
Kereta Baru Paling Berkualiti Dikeluarkan Oleh

Kereta Baru Paling Berkualiti Dikeluarkan Oleh

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 315 hits
Buat pertama kalinya dalam berdekad dekad pengeluar kereta mewah tidak menduduki tempat pertama dalam senarai J D Power Initial Quality Study yang dikeluarkan setiap tahun Jenama yang menduduki di tempat pertama kali ini adalah pengeluar ke...
Mereka Yang Berusia 36 Ke 40 Tahun Masa Inilah Yang Paling Banyak Diuji

Mereka Yang Berusia 36 Ke 40 Tahun Masa Inilah Yang Paling Banyak Diuji

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 362 hits
Tenang di penghujung usia 30 an Perkongsian dari Facebook Masa saya umur 27 tahun saya tengok rakan sekerja saya yang sudah masuk ke usia 37 tahun ke atas ni memang temper selalu Saya tak faham kenapa Benda kecil pun boleh melenting Asyik m...
Ambulans Paling Laju Dan Terpantas Di Dunia

Ambulans Paling Laju Dan Terpantas Di Dunia

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 344 hits
Dubai negara Timur Tengah yang kaya raya tersebut baru baru ini memperkenalkan sebuah kereta sport yang direka menjadi sebeuah kenderaan yang di gelar ambulans Ia adalah kereta sport Lotus Evora yang ditukar menjadi ambulans untuk beroperas...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja