Widow Village Terletak Di Desa Wlahar Kecamatan Larangan





BREBES - Di Kabupaten Brebes, Jawa Tengah, ada sebuah kampung bernama Unik. Nama Widow Village, terletak di Desa Wlahar, Kecamatan Larangan. Indoneia.



Malah, Kerajaan Daerah Brebes menjadikan Kampung Janda sebagai projek perintis untuk memperkuat perempuan sebagai ketua rumah tangga. Sedangkan Wlahar Village adalah pusat penyelenggaraan Pemberdayaan Perempuan Kepala Keluarga (Pekka) di Kabupaten Brebes.

Penguasa Brekes Kartini Union mengungkapkan, terdapat perubahan yang signifikan di antara kebanyakan janda di Desa Wlahar. Malah, pada masa lalu mereka hanya dibungkam oleh meterai buruk komuniti. Janda yang sering dikenal pasti dengan wanita yang gagal berkahwin mendapatkan setem negatif menjadikannya lebih buruk. Keadaan ini biasa berlaku di banyak tempat.

"Kami meneruskan motivasi mereka, bahawa kehidupan hayat sudah berakhir. Masih banyak yang boleh kita lakukan, "katanya seperti dilansir radartegal.com.

Secara beransur-ansur, kesadaran para janda mula berkembang. Mereka sudah berani untuk keluar dari stigma yang mengurung. Mereka diberi kuasa sebagai satu kumpulan. Malah, Pekka sebagai forum untuk menyampaikan aspirasi mempunyai 11 kumpulan wanita, diikuti oleh beratus-ratus janda berbagai usia di kampung. Pada mulanya, janda juga diberi pemahaman hak wanita dalam peranan masyarakat.

"Program kami untuk mengangkat wanita marjinal sedang berjalan. Mereka diberi pemahaman mengenai politik, undang-undang, ekonomi dan sebagainya, "tambah Kartini.

Dengan mengarahkan janda untuk berorganisasi, Kartini berkata, mereka kini semakin dibangkitkan. Mereka aktif dalam aktiviti melalui pelbagai program seperti tandas arisan, koperasi simpanan dan pinjaman, dan program lain.

"Kami juga menerima perundingan masalah daripada mereka yang mempunyai masalah dengan keluarga mereka. Untuk menyokong ekonomi janda, koperasi kami juga menyediakan modal teroka untuk mereka. Dan mereka mula menjual barangan runcit dan sebagainya, "katanya.

Organisasi ini juga melibatkan beberapa agensi yang berkaitan untuk menjalankan program ini. Ini termasuk Perlindungan Anak dan Wanita.

"Dalam masa terdekat kami akan menubuhkan sebuah Sekolah Paradikta yang akan diadakan mulai Ogos depan. Kerana semua wanita di sini, terutama para janda berpotensi untuk dikembangkan dalam memperkasakan wanita, "tambahnya.



Bagaimanapun, kejayaan ini masih belum terasa lebih luas. Kerana, masih ada janda yang belum bersedia terlibat dalam persatuan pemberdayaan perempuan.
Mereka masih malu dan terpojok dalam persekitaran mereka. Ia disebabkan oleh trauma selepas memegang status seorang janda kerana suaminya meninggal dunia, perceraian akibat masalah keluarga, atau kerana ditinggalkan oleh pasangannya melarikan diri.

"Masih banyak yang perlu dilakukan, terutama bagi janda yang belum bersedia menyertai. Daripada sebelas kumpulan yang terbentuk, banyak balu yang lain telah masuk. Oleh itu, kami akan terus membentuk kumpulan dengan terus berusaha memberi mereka kuasa, "katanya.

Kepala desa Wlahar Kursan juga merasakan perubahan di desa Janda. Sekarang, janda-janda di kampungnya telah dapat menyatakan pendapat mereka di hadapan forum dan kumpulan mereka.
"Terdapat perubahan yang lebih baik daripada tahun sebelumnya," jelasnya. Sabtu, 29 Julai 2017 - 16:21 WIB
(IH)
Lihat ini..
E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..



Hibur Hibur Sikit   50+VIDEOSMix - IMAM S ARIFIN JANDAKU ORIGINALYouTubeHamdan Att - Termiskin Di Dunia [Official]6:02

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/11/widow-village-terletak-dii-desa-wlahar_25.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Puji Gamcheon Village Desa Kita Mampu Bangun Seperti Ini Tak Sulit

Jokowi Puji Gamcheon Village Desa Kita Mampu Bangun Seperti Ini Tak Sulit

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 239 hits
Mantan Gubernur DKI Jakarta itu berharap hal tersebut juga dapat ditiru oleh kampung kampung yang ada di Indonesia Dengan begitu dapat meningkatkan kemampuan perekonomian masyarakat
Larangan Dalam Budaya Orang Jawa

Larangan Dalam Budaya Orang Jawa

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 186 hits
Sebagai orang jawa yang mempunyai beribu aturan yang unik dan nyentrik serta menggelikan ketika kita tahu apa maksud dibelakangnya Kebiasan orang jawa yang menutupi sebuah perbuatan dengan larangan yang pantang untuk di langgar orang jawa j...
Ingkar Larangan Zionis Ribuan Muslim Rempuh Masjid Tunai Subuh Berjemaah

Ingkar Larangan Zionis Ribuan Muslim Rempuh Masjid Tunai Subuh Berjemaah

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 379 hits
Umum sedia tahu bahawa Tebing Barat Palestin masih lagi bergolak berikutan serangan yang tidak putus putus daripada tentera Israel Dalam perkembangan terbaru rejim Zionis telah menghalang umat Islam di Palestin untuk menunaikan solat di Mas...
Larangan Rasulullah Bernafas Ketika Minum Terbukti Secara Ilmiah

Larangan Rasulullah Bernafas Ketika Minum Terbukti Secara Ilmiah

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 174 hits
Agama Islam memerintahkan umatnya agar mandi wajib usai mengalami hadas besar seperti bersenggama keluar mani haid dan nifas Perintah ini memiliki makna agar kembali suci ketika menjalankan perintah shalat Namun ternyata hal ini bukan hanya...
246 Desa Di Kabupaten Tangerang Diduga Selewengkan Dana Desa

246 Desa Di Kabupaten Tangerang Diduga Selewengkan Dana Desa

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 109 hits
Lebih jauh dia menerangkan dugaan penyelewengan yang dilakukan oleh dua lembaga tersebut karena dalam pelaksanaan program yang menggunakan dana desa sebesar Rp 17 2 miliar itu dilakukan oleh pihak ketiga berbentuk badan usaha perseroan terb...
66 Pengendara Ditilang Di Hari Pertama Diterapkan Larangan Melintas Jalur Sepeda

66 Pengendara Ditilang Di Hari Pertama Diterapkan Larangan Melintas Jalur Sepeda

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 160 hits
Sanksi itu diatur dalam pasal 284 tentang hak utama pejalan kaki dan pasal 287 ayat tentang melanggar Rambu atau Marka dalam Undang undang Nomor 22 tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan
Cerita Wamen Budi Arie Saat Berada Di Desa Siluman Orangnya Bisa Ngilang

Cerita Wamen Budi Arie Saat Berada Di Desa Siluman Orangnya Bisa Ngilang

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 181 hits
Pagi ini saya sedang berada di Desa Siluman Di Kecamatan Pabuaran Kabupaten Subang kata Budi
Kisah Desa Siluman Di Subang Yang Jadi Tempat Persembunyian Pejuang Kemerdekaan

Kisah Desa Siluman Di Subang Yang Jadi Tempat Persembunyian Pejuang Kemerdekaan

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 211 hits
Desa Siluman atau fiktif kini menjadi perbincangan publik karena disebut sebut sebagai desa tanpa penduduk yang menerima dana desa Namun lain halnya dengan Desa Siluman Kecamatan Pabuaran di Kabupaten Subang Jaw Barat Meski disebut Siluman ...
Kemendagri Tak Ada Desa Fiktif Yang Ada Hanya Kesalahan Administrasi

Kemendagri Tak Ada Desa Fiktif Yang Ada Hanya Kesalahan Administrasi

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 170 hits
Tim Verifikasi Kementerian Dalam Negeri masih mengkaji dugaan desa fiktif sebagai penerima dana desa Kabupaten Konawe Provinsi Sulawesi Tenggara Kemendagri menyatakan tidak ada istilah desa fiktif yang ada hanya desa dengan kesalahan admini...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment