Washington Sekat Hubungan Dagang Malaysia Iran


Abdul Razak Raaff   
MALAYSIA turut menerima kesan tindakan pemerintahan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump apabila tidak boleh mengadakan hubungan perdagangan dengan Iran.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Iran adalah antara rakan dagang terbesar negara dan Malaysia disekat untuk berbuat demikian.

Beliau mengakui perkara itu tidak dinyatakan sepanjang berlangsungnya Sidang Kemuncak ASEAN Ke-35 dan sidang berkaitan selepas dua hari berlangsung di Pusat Konvensyen dan Pameran IMPACT di Bangkok.

“Apa yang tidak pernah disebut ialah mengenai sekatan. Apabila anda mengadakan sekatan ianya menyalahi undang-undang.

“Tiada peruntukan dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa negara yang tidak berpuas hati dengan negara lain menggunakan kaedah sekatan terhadap negara berkenaan serta negara yang ada kepentingan dengannya.

“Malaysia kini turut disekat hanya kerana mempunyai rakan dagang dengan negara lain yang sudah menerima sekatan seperti Iran.

“Jadinya, dalam undang-undang mana yang membolehkan mereka berbuat demikian? Mereka sering bercakap mengenai ‘Rule of Law’ dan perkara asas mengenainya tetapi sebenarnya mereka ini adalah orang yang sama dan tidak berpegang kepada prinsip,” katanya pada sidang media di Bangkok, Thailand, hari ini.

Terdahulu, Reuters sebelum ini dipetik sebagai berkata, bank di Malaysia menutup akaun syarikat dan individu dari Iran dipercayai berkaitan dengan sekatan dikenakan Washington.

Walaupun Washington mengadakan sekatan terhadap program nuklear Iran sejak tahun lalu, Malaysia terus mengekalkan hubungan diplomatik dengan Tehran.

Selain itu, Perdana Menteri berkata, Malaysia serta negara ASEAN lain menyuarakan kebimbangan mengenai kesan perang perdagangan AS-China yang akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi dan perdagangan global.

Beliau berkata, konflik itu sememangnya mengganggu keamanan dunia kerana semua negara mahukan kebebasan melakukan perdagangan dengan negara lain.

Ia dinyatakan dalam pertemuan pemimpin ASEAN dengan Perdana Menteri China, Li Keqiang dalam Sidang Kemuncak ASEAN-China Ke-22, hari ini (semalam).

“Apa yang merisaukan kami (ASEAN) ialah konflik ini dijangka tidak akan selesai dalam masa terdekat, jika Trump terpilih lagi sebagai Presiden maka akan terus berlarutan lima tahun ini.

“Namun, saya berpendapat ianya bukan pandangan semua pemimpin AS...jadinya kita harap perkara ini boleh segera diatasi,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/washington-sekat-hubungan-dagang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perang Dagang Us China Malaysia Asean Perlu Hadapi Sebarang Kemungkinan

Perang Dagang Us China Malaysia Asean Perlu Hadapi Sebarang Kemungkinan

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 367 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Malaysia Being Sanctioned Can T Trade With Iran Says Dr M

Malaysia Being Sanctioned Can T Trade With Iran Says Dr M

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 278 hits
Prime Minister Dr Mahathir Mohamad regrets that countries that talked so much about rule of law and rule based trade are not adhering to this principle PETALING JAYA Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said Malaysia cannot trade with Iran on...
Malaysia Mungkin Terjejas Perang Dagang As China

Malaysia Mungkin Terjejas Perang Dagang As China

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 226 hits
Malaysia yang bergantung pendapatan kepada eksport mungkin terjejas sekatan perdagangan akibat peningkatan perlindungan dikuatkuasakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir menyuarakan kebimbangan itu susulan perang tarif antara Amerika Syarikat ...
Harga Rasmi Malaysia Oneplus 7t Mclaren Edition Hanya Rm3899

Harga Rasmi Malaysia Oneplus 7t Mclaren Edition Hanya Rm3899

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 389 hits
OnePlus 7T Pro sudah pun dijual di Malaysia pada minggu lepas Ia dijual pada harga hanya RM3399 yang mana sama harga dengan OnePlus 7 Pro Cip pemprosesan adalah Snapdragon 855 memori 8GB RAM dan storan dalaman 256GB Tetapan kamera belakang ...
Natugee X Mrs Malaysia World Anjur Program Csr Bersempena Pinktober

Natugee X Mrs Malaysia World Anjur Program Csr Bersempena Pinktober

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 351 hits
Natugee X Mrs Malaysia World Anjur Program CSR Bersempena Pinktober Assalammualaikum semua Pada 20 Oktober yang lalu Ruby telah menghadiri program yang amat bermanfaat Syukur
Senarai Ngo Dan Pertubuhan Pro Ltte Di Malaysia

Senarai Ngo Dan Pertubuhan Pro Ltte Di Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 493 hits
P Ramasamy dianggap sengaja mengapi apikan penganut agama Hindu dengan menyebut beratus ratus dan beribu ribu kuil Hindu telah dirobohkan di seluruh di Malaysia pada tahun tahun 1980 an 1990 an dan 2000 an sewaktu Dr Mahathir Mohamad menjad...
The Dilemma Of Being A Chinese In Malaysia To Be Malaysian Chinese Or Just Malaysian

The Dilemma Of Being A Chinese In Malaysia To Be Malaysian Chinese Or Just Malaysian

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 243 hits
While the Malay Dignity Congress has come to a close it has nevertheless touched the nerve and the bottomline of the local Chinese community The racist event organised by four local public universities headed by Universiti Malaya is proven ...
Honouring Promises Is Paramount To New Malaysia

Honouring Promises Is Paramount To New Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 222 hits
We are well into the second year of Malaysia Baru and it has been everything but impressive The supposedly done deal in the transition of power to Anwar Ibrahim is now constantly made hazy and unclear by unscrupulous politicians when it sho...
Tiada Rakyat Malaysia Terjejas Setakat Ini

Tiada Rakyat Malaysia Terjejas Setakat Ini

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 350 hits
Selain itu boleh menghubungi Kementerian Luar di talian 03 8887 4530 dan 03 8887 4570 Media antarabangsa hari ini melaporkan satu gempa bumi kuat menggegarkan selatan Filipina menyebabkan kecederaan dan merosakkan bangunan Tinjauan Geologi ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote