Wanita Gigih Beri Kisah Inspirasi Berjaya Menamatkan Pendakian Gunung Kinabalu


Selepas menamatkan pendakiannya, Jamuna berkata bahawa dia seorang yang berubah dan mempunyai pandangan yang lebih positif terhadap cabaran dan tugas yang bakal tiba. ― Gambar melalui Facebook/JamunaKarmehen
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Wanita gigih menyelesaikan pendakian Gunung Kinabalu yang sukar memberi inspirasi kepada wanita lain untuk mengikutinya PETALING JAYA, 24 Mac ― Wanita yang berasal dari Shah Alam, Jamuna Karmehen yang menyahut ‘cabaran mustahil’ mendaki Gunung Kinabalu telah memberi inspirasi kepada wanita lain untuk mengikuti jejak itu.


Sejak menamatkan pendakian, ramai wanita ― muda dan tua ― telah menghantar mesej kepadanya di Facebook memujinya kerana berani mendaki dan memintanya untuk petua dan nasihat untuk mendaki gunung.

Pendaki berusia 44 tahun itu telah menulis perjalanan pendakiannya dua minggu lalu yang hampir berputus asa dan menghentikan pendakiannya ke puncak apabila kakinya lemah.




Jamuna, yang mengendalikan program latihan dan kepimpinannya sendiri, menulis bahawa dia berasa amat hilang semangat di pusat pemeriksaan Sayat-Sayat, yang terletak 1.5km dari puncak Gunung Kinabalu ― Puncak Low. “Saya melihat puncak dari tempat saya berdiri tetapi ia terasa begitu jauh.
“Tetapi saya rasa seperti saya tidak boleh membawa kaki saya ― Saya perlahan dan telah berhenti di banyak tempat.

"Semua 8 lagi rakan mendaki saya dari kumpulan yang sama telah pun sampai ke puncak dan hanya saya seorang sahaja yang tertinggal," katanya.

Dia berkata pada ketika itu, dia sudah merangka ucapan kegagalan dalam fikirannya dan tertanya-tanya sama ada dia benar-benar lemah atau seteruk pejalan kaki.

“Saya melihat ramai pejalan kaki yang sedang menuruni gunung selepas menakluki puncak dengan wajah bangga sedangkan saya berada di sana, berjalan dan mengambil keputusan untuk berpatah balik.

“Sebagai jurulatih yang akan memberikan ceramah kepimpinan kepada pelanggan, saya memberitahu diri saya bahawa jika saya meneruskan perjalanan, saya akan mempunyai kisah yang berjaya yang boleh saya berikan inspirasi kepada mereka.

"Dan ketika itulah saya memutuskan untuk meneruskan perjalanan tidak kira betapa lambat atau sukar kerana saya mahu client saya tahu bahawa adalah tidak mustahil untuk menakhluki puncak Gunung Kinabalu jika saya memikirkannya."


Pada pukul 8 pagi, dia sampai ke puncak dan menangis selepas menakluki cabaran terbesarnya dan semasa pemandunya menawarkan untuk membawanya turun, dia menolak dan berkata bahawa dia akan menurun secara perlahan-lahan.

Keazamannya untuk menuruni denai itu sendiri walaupun berjalan perlahan membuatkan dia menamatkan keseluruhan pendakian pada jam 9 malam yang dibanggakannya.

“Selebihnya pasukan mendaki saya telah selesai dua hingga tiga jam lebih awal tetapi saya gembira saya juga menyelesaikan perjalanan saya kemudian, tetapi mengikut rentak saya sendiri.


“Pandangan saya terhadap kehidupan juga telah berubah ― Saya memberitahu diri saya bahawa saya boleh melakukan perkara yang mustahil dan tidak ada yang terlalu sukar dan terasa sukar.

"Paling penting, saya mempunyai satu lagi kisah inspirasi untuk memberitahu orang ramai - bahawa jika saya boleh mengatasi gunung pada usia 44 tahun, begitu juga dengan orang lain," katanya.

SOURCE: MM

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2022/03/wanita-gigih-beri-kisah-inspirasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Dibu4ng Sebab S4kit Wanita Gigih Kutip Jaga Rawat Lelaki Ini Sehingga Sembuh Dan Hensem

Dia Dibu4ng Sebab S4kit Wanita Gigih Kutip Jaga Rawat Lelaki Ini Sehingga Sembuh Dan Hensem

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 102 hits
Ramai orang hanya pandai berjanji mahu sehidup sem4ti bersama pasangan Namun banyak hubungan yang kecvndang ditengah jalan apabila tidak tahan dengan ujian hidup bersama pasangan Apabila tiba waktu sus4h kita boleh mengenali sejauh mana pas...
Kisah Sukses Dua Jutawan Wanita

Kisah Sukses Dua Jutawan Wanita

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 142 hits
Kisah sukses dua jutawan wanita SETIAP orang ada peluang untuk berjaya Apa yang membezakannya adalah bagaimana kita menggunakan kelebihan yang Allah kurniakan dan gunakannya untuk jadi apa yang kita nak jadi Itulah kata kata yang masih ters...
Emas Naik Ke Turun Tak Kisah Target Ibu Ni Beli 100 Cincin Tercapai Jadi Inspirasi

Emas Naik Ke Turun Tak Kisah Target Ibu Ni Beli 100 Cincin Tercapai Jadi Inspirasi

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 137 hits
Melihatkan kejayaan orang lain dalam membuat simpanan emas hati mula rasa tak senang duduk Sebolehnya mahu turut sama menyimpan dengan konsisten untuk hari mendatang Perkongsian ibu ini Risya Rizal dengan facebook bernama yang berjaya mengu...
Jalur Pendakian Gunung Rinjani Kembali Dibuka Mulai 16 Maret

Jalur Pendakian Gunung Rinjani Kembali Dibuka Mulai 16 Maret

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 115 hits
Jalur pendakian Gunung Rinjani yang dibuka meliputi jalur Senaru dan Torean di Lombok Utara jalur Sembalun Timbanuh dan Tetebatu di Lombok Timur serta jalur Aik Berik di Lombok Tengah
Kisah Kencing Tak Sudah

Kisah Kencing Tak Sudah

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 99 hits
MMMSSebelum PRN Selepas PRN Syok pengundi kestabilan kena scam dengan geng penyamun Bab gaji minimum 1 5K dah kena scam yang KWSP 10K hangpa kirim salam sajalah Harap duit sampul RM150 cukup makan 5 tahun
Kisah Rafizi Dan Aina

Kisah Rafizi Dan Aina

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 109 hits
RAFIZI DAN AINA SAYA DIPECAT KERJA KERANA ANJUR CERAMAH RAFIZI Saya ingin berkongsi secara ringkas kisah antara saya dan Rafizi Pada 24 Disember 2016 saya terlibat menganjurkan ceramah Rafizi Ramli di Kelantan Akibat dari itu saya dipanggil...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing

Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Yusoff Rawther Paksa Polis Dedah Keputusan Ujian Poligraf

Tiada Hasrat Tahan Dr Mahathir Kata Ketua Pesuruhjaya Sprm

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak