Wajib Tahu Cara Tunggangan Motorsikal Dalam Bandar



Terpaksa menunggang motorsikal berulang-alik ke pejabat setiap hari?
Dengan kos sara hidup yang semakin tinggi, beralih daripada kereta kepada motorsikal merupakan antara langkah yang popular. Tetapi dalam masa yang sama, bakal meningkatkan risiko terdedah kepada kemalangan terutamanya jika tidak mempunyai pengalaman menunggang dalam situasi bandar yang sibuk dan sesak.
Berikut merupakan himpunan tips tunggangan yang diharapnya dapat memberi manfaat kepada penunggang-penunggang yang menempuh perjalanan di bandar setiap hari.

1. Gunakan gear rendah semasa jalan sesakMencelah melalui kenderaan besar seperti kereta atau lori memerlukan motorsikal anda mempunyai pikap yang kuat. Dengan mengekalkan pada gear rendah memastikan anda setiasa bersedia untuk bertindak mengubah haluan atau mengelak kenderaan lain. Gear apa yang sesuai, bergantung kepada kuasa motorsikal anda. Biasanya untuk kapcai sesuai dibawa gear 3 manakala bagi motorsikal berkuasa tinggi 1 atau 2 gear sebelum gear akhir.
Bagaimana jika motorsikal tidak menggunakan gear seperti skuter?Pastikan anda mengawal pendikit dengan cara tidak menyentap semasa menurun dan menambah kelajuan.


2. Elakkan berada dalam blind spot pemandu/penunggang lainJika menunggang di belakang kenderaan lain, pastikan pemandunya boleh mengesan kehadiran anda. Antara caranya ialah dengan menunggang sehingga anda boleh lihat muka pemandu itu melalui cermin sisi kenderaan mereka.
Jika anda perlu mencelah dan menukar lorong, pastikan anda melakukannya di hadapan kenderaan besar yang rendah seperti kereta. Elakkan daripada menukar lorong sekiranya anda betul-betul di hadapan lori atau kenderaan tinggi dikhuatiri bertembung penunggang motorsikal lain yang sedang melalui lorong tersebut.


3. Elakkan menunggang terlalu rapat dengan bahu jalanWalaupun digalakkan untuk menunggang di lorong kiri atau lorong kecemasan sekiranya anda menunggang perlahan, anda juga terdedah kepada bahaya lain seperti serpihan kaca, paku, batu besar atau serpihan tayar lori yang pecah.
Sekiranya tidak dapat mengelak atau terpaksa melanggar objek tersebut akibat kekurangan ruang mengelak, anda berisiko kehilangan kawalan yang seterusnya boleh mengakibatkan kematian.
p/s: Terlanggar serpihan tayar celup daripada lori merupakan antara punca kematian penunggang motorsikal. Jika terjumpa, sila buat laporan kepada pihak berwajib atau jika boleh, anda alihkan dahulu serpihan tersebut sementara menunggu mereka.


4. Latih 6th Sense / Sentiasa 'baca' keadaanJangan hanya menumpu kepada arah yang dituju sahaja. Sentiasa perhatikan beberapa perkara yang bakal menjadi halangan.
Contohnya semasa menunggang dalam situasi trafik sesak dan perlahan, berjaga-jaga sekiranya terdapat ruang kosong dihadapan. Ini kerana peluang ini akan diambil oleh pemandu kenderaan lain untuk menukar lorong; dan paling teruk dan berkemungkinan sekali mereka melakukannya saat anda betul-betul rapat dan tanpa menyalakan turn signal.
Begitu juga jika anda menyedari kehadiran pemandu yang memandu dalam keadaan melulu dan berbahaya. Jauhkan jarak anda, dikhuatiri tindakan liar mereka bakal mengakibat kemalangan dengan pemandu lain dan anda pula tidak sempat mengelak.


5. Elakkan daripada menggunakan gajet semasa menunggangPerjalanan dalam bandar walupun mengambil jarak dan masa yang singkat, tetap mendedahkan anda kepada bahaya sekiranya tidak memberikan tumpuan sepenuhnya.
Oleh itu anda perlu sentiasa fokus dan penting untuk mengelak daripada sebarang gangguan yang boleh mengalih tumpuan anda, terutamanya menggunakan gadget atau smartphone semasa motorsikal sedang bergerak. Tidak dinafikan anda mungkin perlu gunakan smartphone untuk navigasi Waze, tapi jangan pula sambil menunggang dengan sebelah tangan.

Jika perlu gunakan aplikasi navigasi seperti Waze atau Google Maps semasa dalam perjalanan, anda boleh dapatkan pemegang khas yang membenarkan anda untuk mengguna smartphone dengan lebih selamat dan juga terhindar daripada bahaya lain seperti debu atau hujan.

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtipsauto.blogspot.com/2023/10/wajib-tahu-cara-tunggangan-motorsikal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tata Cara Mandi Wajib Di Bulan Ramadhan Cek Di Sini

Tata Cara Mandi Wajib Di Bulan Ramadhan Cek Di Sini

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 100 hits
Perhatikan waktu mandi wajib saat Ramadan supaya ibadah tidak sia sia
Cara Atasi Perasaan Gampang Jatuh Cinta Pastiin Dulu Perasaanmu

Cara Atasi Perasaan Gampang Jatuh Cinta Pastiin Dulu Perasaanmu

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 144 hits
Beberapa orang mungkin sangat mudah untuk jatuh cinta dan membuka hati Mungkin ketika dengan mudahnya kamu menaruh hati kepada orang baru bisa jadi kamu mengalami emophilia
Cara Mencegah Oversleeping Yang Bisa Kamu Lakukan

Cara Mencegah Oversleeping Yang Bisa Kamu Lakukan

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 138 hits
Kalau kamu merasa tidurmu terlalu banyak yuk cobain cara cara ini Mengubah kebiasaan memang nggak gampang tapi bukan berarti tidak mungkin
Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 167 hits
PT Kereta Cepat Indonesia China kembali membuka pendaftaran uji coba kereta cepat Whoosh tahap dua
Apa Itu Zoom Fatigue Dan Cara Mengatasinya

Apa Itu Zoom Fatigue Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 98 hits
Virtual meeting memaksa kita untuk terus terusan fokus pada percakapan supaya informasi bisa ditangkap dengan baik Alhasil tubuh jadi merasa lebih capek
Istri Dan Mertua Andhi Pramono Dicecar Kpk Soal Cara Sembunyikan Hasil Korupsi

Istri Dan Mertua Andhi Pramono Dicecar Kpk Soal Cara Sembunyikan Hasil Korupsi

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 132 hits
Nurlina Burhanuddin merupakan istri Andhi Pramono sementara Kamariah merupakan orang tua Nurlina atau mertua Andhi
Resipi Kuih Lepat Liat Ini Langkah Demi Langkah Cara Nak Buat

Resipi Kuih Lepat Liat Ini Langkah Demi Langkah Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 158 hits
Resipi Kuih Lepat Liat Ini Langkah Demi Langkah Cara Nak Buat Kuih lepat liat antara kuih tradisional yang masih dicari hingga ke hari ini Bukan sahaja orang orang lama sahaja menyukai kuih ini tetapi juga generasi muda Mama sudah boleh per...
Mengenal Framework Vue Js Penjelasan Kelebihan Dan Cara Upload Di Hosting

Mengenal Framework Vue Js Penjelasan Kelebihan Dan Cara Upload Di Hosting

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 185 hits
Framework Vue JS Dengan fokus pada kemudahan penggunaan dan fleksibilitas framework ini memungkinkan pengembang untuk dengan cepat membangun komponen komponen interaktif yang mudah dipahami Selain beli pilihan membeli VPS atau Beli hosting ...
Cara Sahkan Dan Verify Lazada Wallet Untuk Naik Taraf Dompet

Cara Sahkan Dan Verify Lazada Wallet Untuk Naik Taraf Dompet

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 191 hits
Ikuti video ini cara untuk sahkan dan naik taraf dompet Lazada Wallet anda melalui aplikasi Lazada Jangan lupa Subscribe atau Follow Ali Gajet untuk pelbagai lagi info terkini dan tutorial Website https aligajet com Facebook https web faceb...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold