Wajib Pakai Sunscreen Sekarang Bertukar Kepada Biore Sunscreen


Rasanya sekarang ni ramai dah tahu kepentingan pakai sunscreen walaupun kita duduk di rumah saja. Dulu k.fiezz pun tak tahu wajib pakai sunscreen bagai ni. Ingat bila pi picnic je baru pakai. Rupanya salah tanggapan k.fiezz itu. haha. Dah tua-tua ni baru tahu wajib pakai sunscreen yea. Ada ke yang masih tak tahu kenapa kena pakai sunscreen ni

Untuk yang masih tak tahu wajib pakai sunscreen, ni serba ringkas sebab kenapa kena pakai sunscreen ni walaupun tak keluar rumah. 
Entry berkaitan <  Wajib Pakai Sunscreen Setiap Hari Ke > 
KENAPA KENA PAKAI SUNSCREEN?
Sebab paling utama kenapa kena pakai sunscreen ni untuk elakkan jeragat muncul bila dah makin meningkat usia, kulit kusam, sunburn, cegah tona kulit warna tak sekata, kurangkan risiko kanser kulit. 
Ini lah sebab kita wajib pakai sunscreen yea walaupun duduk di rumah tak ada ke mana. Duk kat rumah pun, takkan tak keluar rumah langsung untuk sidai kain ke, ambil barang dari budak kurier ke, berkebun ke, mesti ada kan. Jadi melangkah keluar je dari rumah, wajib pakai sunscreen ni. 
Macamana Nak Pilih Sunscreen Yang Sesuai Dengan Kulit
Ramai tak berani nak guna sunscreen sebab tak tahu nak pilih yang mana sesuai?Konsep k.fiezz pilih sunscreen ni try & error. Takat ni mana-mana sunscreen yang k.fiezz cuba, semua serasi tak kisah jenama apa. Walaupun risau juga benornya tau. Takut tersalah pilih, lagi teruk pula muka sis. Untuk yang tak berani nak main cuba-cuba sebab melibatkan muka kita, ni sikit tips pilih sunscreen yang sesuai mengikut jenis kulit

Kulit Kering -  Pilih suncsreen yang ada formula untuk lembabkan kulit muka. Cari sunscreen yang ada bahan untuk lembabkan kulit seperti lanolin, ekstrak minyak buah-buahan @ bijian macam almond atau juga yang mengandungi dimethicone sebab elok untuk kulit. 
Kulit Jerawat - Pilih sunscreen jenis tekstur light krim supaya senang meresap pada kulit dan tak menyebabkan berminyak. Elakkan sunscreen jenis gel.  Seeloknya bagi jenis kulit ni cari fizikal sunscreen yang mengandungi titanium oxide sesuai untuk kulit acne prone, sensitif.
Kulit Gelap - Pilih sunscreen jenis light krim & hanya sapu sikit saja. Pastikan sunscreen di sapu secara rata pada keseluruhan muka. Kulit gelap bukan bermaksud pengecualian dari pakai sunscreen yea. Tetap kena pakai juga sebab setiap jenis kulit, ada pigmentasinya sendiri.
Fizikal & Kimia Sunscreen
Mula-mula k.fiezz berjinak dengan sunscreen ni, tak tahu pun ada 2 jenis sunscreen. Halahhh dah satu kerja pula kena study apa beza dua jenis sunscreen ni & yang mana satu sesuai untuk guna ikut kulit k.fiezz. Jom tengok dulu apa beza dua ni.
Fizikal Sunscreen - Jadi perisai pada kulit kita sebab dia stay atas kulit dan memantulkan sinaran UV dari kulit. Bahan utama terdiri daripada  titanium oxide & zinc oxide. Biasanya ada kesan white cast yang nampak muka jadi putih. Bagi kulit jenis acne prone dan sensitif, sesuai guna jenis sunscreen ni. 
Kimia Sunscreen - Berfungsi tukarkan sinaran UV kepada haba dan lepaskan haba daripada kulit. Jadi sinaran UV tidak menyerap ke dalam kulit kita. Bahan utama octinoxate, oxybenzone, Octisalate, Avobenzone. Sebabkan kimia sunscreen ni dari pelbagai jenis campuran bahan kimia, semak dulu kandungannya sebelum beli sebab ada bahannya yang active ingredient boleh sebabkan alergi pada kulit muka jenis sensitif.
Bagi yang ada reaksi panas, merah-merah ataupun melekit selepas guna \sebarang jenis sunscreen, berhenti gunakan sebab itu bermaksud sunscreen tersebut tak sesuai dengan jenis kulit kita. 
Ada setengah sunscreen pula akan sebabkan kulit muka rasa panas bila di pakai. Dalam kes ni, cari sunscreen yang berasaskan zinc oxide sahaja sebab ia berfungsi untuk pantulkan sinar UV, tak seperti bahan lain yang menyerap sinar UV dan jadikan kulit kita rasa panas.
Mana satu antara dua jenis sunscreen ni yang bagus. Dua-dua bagus. Cuma kita kena pastikan guna sunscreen yang sesuai mengikut jenis kulit masing-masing. Konsep k.fiezz try & error. Alhamdulillah, setakat ni sunscreen k.fiezz tak kisah dari jenis jenama mana pun, serasi. Kebanyakan sunscreen yang k.fiezz guna jenis fizikal sunscreen. Serasi & tak sebabkan kulit k.fiezz naik jerawat kecuali time nak datang period. hehe. Hat ni tak boleh nak elak lah ceritanya. Rutin setiap bulan seorang perempuan..Betul tak..





Cuba Biore Sunscreen
Sebelum ni k.fiezz guna sunscreen dari jenama Nutox sebab k.fiezz nak 1 set dengan skincare. Okey tu okey sunscreen nutox yang k.fiezz guna ni cuma harga dia RM4x.xx..Ater  mahai lah weii..Tahan memang tahan. Lebih dari 1 bulan. Tak pasti lah sebab k.fiezz guna sikit ke apa tapi memang saiz je kecil tapi isi dia banyak. Eh nak kata k.fiezz guna sikit idak juga (ikut ukuran standard untuk pakai sunscreen [2 jari] ). 2x k.fiezz reapply setiap hari . Pagi & tengahari lepas solat Zuhur. 
Part tahan lama memang k.fiezz okey sangat cuma part harga dia tu je weiii..Haih..So mencari sunscreen lain yang harga lebih murah sikit. Cari punya cari, k.fiezz jumpa Biore Sunscreen yang cinonet ni (30ml) harga belas-belas sahaja. Dari segi  harga lulus dah tu. Moh lah try. 
Selepas lebih 2 bulan mencuba, yeayyy serasi dengan k.fiezz Biore Sunscreen ni. Legaaa..Jimat sikit RM. haha.
Tekstur Biore Sunscreen ni cair macam susu & tak melekit lepas apply pada muka. Walaupun ada tulis tak ada effect white cast tapi k.fiezz rasa ada juga sikit macam nampak cerah (putih) lepas apply biore sunscreen ni kat muka. Tapi lepas blend dengan foundation & loose powder, dia jadi sekata ikut ton kulit k.fiezz. Fungsi utama biore sunscreen ni harus lah untuk melindungi kulit dari UVA, UVB &  mengandungi SPF50+ PA+++.
Biore Sunscreen ni ada 2 jenis - moisture & cool. K.fiezz guna moisture

Tempoh tahan - Anggaran 2 bulan juga untuk 1 botol cinonet ni. Berbaloi dengan harga dia belas-belas sahaja

So lulus tak Biore Sunscreen ni dengan bajet dan kesesuaian kulit k.fiezz. Yeszaa. lulus sangat.

Nak beli kat mana Biore Sunscreen ni
Watson, Guardian
Eh jap, kat celah mana nak pakai sunscreen ni dalam rutin skincare?Meh k.fiezz bagi langkah-langkah dia
Cleanser - Cuci muka duluToner - Untuk seimbangkan semula ph kulit selepas cuci.Serum (kalau ada guna) - Tepek serum kalau ada guna untuk perbaiki masalah kulit masing-masingMoisturizer - Lepas tu baru tepek pula moisurizer untuk kunci skincare yang kita guna sebelum ni & juga lembabkan kulit mukaSunscreen - Tadaa, baru lah tepek sunscreen ni. Paling last sekali dalam rutin skincare. Lepas 3-4 jam, reapply semula sunscreen hokay...Penjagaan kulit tanpa guna sunscreen sama juga dengan sia-sia sebab sunscreen bukan setakat untuk bagi kulit kita cantik tapi juga melindungi kulit kita sentiasa sihat

JADI WAJIB APPLY SUNSCREEN SETIAP HARI...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fiezasani.xyz/2022/04/Wajib-Pakai-Sunscreen-Sekarang-Bertukar-Kepada-Biore-Sunscreen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mansuh Langkah Wajib Pakai Pelitup Muka Karim Hamzah

Mansuh Langkah Wajib Pakai Pelitup Muka Karim Hamzah

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 146 hits
Mansuh langkah wajib pakai pelitup muka Karim Hamzah Seorang menteri Sarawak menggesa kerajaan negeri mempertimbangkan langkah mewajibkan pemakaian pelitup muka dimansuhkan Menteri Pelancongan Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak A...
Kah Kah Sedap Mulut Lebai Cakap Tak Pakai Otak

Kah Kah Sedap Mulut Lebai Cakap Tak Pakai Otak

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 123 hits
W FAUDZIN Lebai kata pmerintahan 22 bulan rakyat sesak nafas Maka tanpa tunggu habis mandat sepenggal lebai bersekongkol dgn pengkhianat rampas mandat rakyat Bila dapat kat mereka perintah rakyat bukan sesak nafas lagi bahkan setiap hari ra...
Resepi Mudah Kuih Tepung Bungkus Sukat Pakai Cawan Je

Resepi Mudah Kuih Tepung Bungkus Sukat Pakai Cawan Je

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 252 hits
Kuih Tepung Bungkus merupakan sejenis kuih tradisi yang diperbuat daripada tepung dan berinti kelapa Kuih ini dibungkus dengan daun pisang Rasanya yang lemak lemak dan manis membuatkan kuih ini menjadi buruan ramai terutama ketika bulan Ram...
Potret Cantik Fuji Pakai Dress Biru Disebut Tinkerbell Dunia Nyata

Potret Cantik Fuji Pakai Dress Biru Disebut Tinkerbell Dunia Nyata

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 249 hits
Fuji terlihat begitu cantik dan anggun mengenakan dress berwarna biru Banyak sekali yang memuji kekasih Thariq Halilintar itu Ia bahkan disebut sebagai tinkerbell di dunia nyata Lihat foto fotonya berikut ini
Hiburan Nyawa Tiada Ganti Wanita Buat Bungee Jumping Tak Pakai Safety Helmet Bikin Netizen Seriau

Hiburan Nyawa Tiada Ganti Wanita Buat Bungee Jumping Tak Pakai Safety Helmet Bikin Netizen Seriau

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 148 hits
Sudah menjadi satu kewajipan buat penggemar sukan lasak untuk mematuhi SOP keselamatan seperti memakai topi keselamatan dan safety gear yang lain Tular di media sosial baru baru ini apabila seorang wanita dilihat sedang bersiap sedia untuk ...
Son Ye Jin Hyun Bin Ded4h Foto Perkahwinan Cantiknya Pakai Baju Pengantin Simple Sweet

Son Ye Jin Hyun Bin Ded4h Foto Perkahwinan Cantiknya Pakai Baju Pengantin Simple Sweet

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 255 hits
Bukan fantasi tapi realiti Pelakon terkenal Korea Son Ye Jin dan Hyun Bin kini bergelar suami isteri Sebagai tanda ingatan buat peminat agensi Hyun Bin VAST Entertainment mendedahkan dua foto perkahwinan pasangan ini Diharapkan anda semua m...
Down To Earth Permaisuri Selangor Pakai Tudung Jenama Fazura Berharga Rm27 00 Undang Pujian Warganet

Down To Earth Permaisuri Selangor Pakai Tudung Jenama Fazura Berharga Rm27 00 Undang Pujian Warganet

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 132 hits
Assalamualaikum semuaBaru baru ini menjadi bualan warganet tentang sifat rendah diri Permaisuri Selangor Tuanku Permaisuri Norasyikin yang bersahaja mengenalan tudung keluaran Fazura yang hanya berharga RM27 00 itu Ramai yang tahu bahawa hu...
Rahmat Effendi Diduga Investasi Pakai Uang Hasil Memalak Asn Pemkot Bekasi

Rahmat Effendi Diduga Investasi Pakai Uang Hasil Memalak Asn Pemkot Bekasi

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 86 hits
Kabid Pelayanan Medik RSUD Bekasi Rina Oktavia Direktur Utama RSUD Bekasi Kusnanto Kepala Dinas Kesehatan Bekasi Tanti Rohilawati Kepala Dinas Perhubungan Bekasi Dadang Ginanjar dan Kepala BKPSDM Bekasi Karto
Lucu Dan Ganteng Ini Potret Erlangga Anak Eks Perwira Polisi Brotoseno Pakai Blankon

Lucu Dan Ganteng Ini Potret Erlangga Anak Eks Perwira Polisi Brotoseno Pakai Blankon

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 123 hits
Tata Janeeta dan Brotoseno baru saja menggelar acara tradisional Tedak Siten untuk putra bungsunya Acara tersebut terlihat begitu kental dengan adat Jawa Si kecil Erlangga pun sukses mencuri perhatian akan kelucuan dan ketampanannya mengena...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional