Varian Delta Mengganas Salah Kita Atau Kerajaan


Varian Delta mengganas, salah kita atau kerajaan. Setiap hari kita diberitakan dengan kenaikan kes jangkitan Covid 19 dan setakat hari ini sahaja jumlah keseluruhan telah mencatatkan 836,926 kes.
Kes harian pula menunjukkan 9,105 kes, dengan kes di negeri Selangor adalah yang paling tinggi iaitu sebanyak 4,682 kes.
Siapa sebenarnya harus persalahkan, kerajaan yang membenarkan pembukaan industri atau kita yang tidak mengikut prosedur operasi standard (SOP)?
Mengikut rekod, sehingga semalam rakyat telah 41 hari melalui fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dan kes terus melonjak dan kesannya kepada masyarakat potensi ‘hilang sumber pendapatan’.
Dalam masa sama, kerajaan juga telah memperkenalkan pelbagai inisiatif untuk rakyat termasuk yang terbaharu Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk membantu rakyat.
Namun, selepas 41 hari PKP 3.0 dilaksanakan, saban hari kes di Selangor menunjukkan kadar yang terus mencanak naik sehinggakan ada cakap-cakap gurauan netizen berbunyi, “Boleh tak kita keluarkan Selangor dari Malaysia seketika, kerana negeri itu menaikkan data kita”.
Itu kata netizen, ya atau tidak kita kena terima hakikat bahawa kenaikan ini disebabkan proses saringan ujian swab berskala besar oleh kerajaan Selangor dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) serta ujian yang dilakukan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).
Tanpa kita sedari, kebelakangan ini negara sedang diancam varian Delta dengan dahsyat sekali, kadar kebolehjangkitannya amat tinggi.
Pada masa ini, ikutlah SOP dan nasihat pihak berkuasa kerana Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah memberikan amaran tempoh ini sangat bahaya buat kita ketika mendepani pandemik ini.
Ketua Pengarah WHO, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, varian Delta yang dikenal pasti pertama kali di India terus menular dan bermutasi. Varian itu kini dilaporkan menular ke hampir 100 buah negara.
Keadaan ini sekali gus menunjukkan varian Delta lebih dominan dan lebih agresif berbanding varian Alpha yang ditemui sebelum ini.Beberapa hari ini kita melihat beberapa video tular menunjukkan keadaan Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, keadaannya begitu kronik.
Jika kita imbas sekali lalu, kita tidak percaya kejadian itu berlaku di Malaysia, tetapi itulah hakikatnya ia berlaku di Selangor. Sistem kesihatan kita amat kronik dan berpotensi lumpuh sekiranya situasi ini tidak dibantu oleh masyarakat sendiri.
KKM juga sebelum ini telah meminta kerjasama agar dibuka beberapa hospital medan atau dipanggil hospital perang.
Terbaharu, kerajaan memutuskan Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan di Kuala Lumpur menjadi hospital tumpang bagi pesakit Covid-19.
Ini membuktikan wad-wad biasa dan unit rawatan rapi (ICU) di HTAR semakin maksimum penggunaannya.
Di Lembah Klang sendiri, penggunaan ICU di semua hospital Covid-19 telah melebihi kapasiti 100 peratus, memaksa kerajaan meminta bantuan hospital swasta untuk menempatkan pesakit.
Penulis juga berpandangan agar kerajaan segera mengambil tindakan paling tegas untuk menghalang penyebaran kluster-kluster baharu di tempat kerja. Jika tidak, entah sampai bila masalah ini akan selesai dan sampai bilakah nadi negara ini akan beralih kepada PPN fasa dua?
Ya, diakui kita semua amat merindui untuk hidup bebas seperti sebelum 18 Mac 2020, anak-anak bebas ke sekolah, pembelajaran fizikal dan boleh membawa keluarga beristirahat tetapi semua ini tidak akan berjaya sekiranya penularan wabak ini tidak dibendung bersama.
Sudah terlalu lama kita berkurung, kita juga stres, sudah penat mesyuarat dalam talian, penat Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR), tidak cukup alatan untuk anak-anak dan yang pastinya juga kita amat merindui minum teh tarik di restoran mamak.
Semua ini akan kembali kepada sedia ada apabila negara mencapai kes di bawah 4,000 kes harian.
Dua lagi faktor diambil kira ialah kadar penggunaan katil di ICU pulih ke paras sederhana dan 10 peratus populasi Malaysia sudah menerima dua dos suntikan vaksin.
Mencapai 4,000 kes harian, bilakah kita akan mencapainya?
* Mohd Fazli Zainul Abidin
Varian Delta mengganas, salah kita atau kerajaan Baca Artikel Menarik :
Muhyiddin perlu contohi Pak Lah berundur secara terhormat – Ibrahim Ali Kita mahu PM yang menyakinkan, bukan beli katak Kuli Mahu UMNO berpisah dengan Bersatu Jangan terkinja-kinja dalam TikTok tetapi poket kosong – DSV Wanita pecah cermin van dakwa kereta dihimpit [VIDEO] Resepi Almond Nutella Cookies Rangup Layari Laman Facebook MYKMU

Pelajar UiTM Jengka Meninggal Dunia Lepas Mengadu Sakit Kepala [VIDEO]

The post Varian Delta mengganas, salah kita atau kerajaan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/12/varian-delta-mengganas-salah-kita-atau-kerajaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Varian Delta Pantas Merebak Mengganas Hampir Semua Negeri

Varian Delta Pantas Merebak Mengganas Hampir Semua Negeri

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 201 hits
Kadar penularan varian Delta jika dibandingkan varian Alpha telah meningkat sekitar 30 peratus hingga 100 peratus PUTRAJAYA Varian baharu Delta sudah merebak hampir ke setiap negeri menyebabkan berlakunya peningkatan kes mendadak di negara ...
Agenda Awani Waspada Varian Delta Mengganas

Agenda Awani Waspada Varian Delta Mengganas

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 290 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Awani Borneo 04 07 2021 Sarawak Ada Wang Beli Vaksin Sekat Kemasukan Varian Delta

Awani Borneo 04 07 2021 Sarawak Ada Wang Beli Vaksin Sekat Kemasukan Varian Delta

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 276 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Luhut Sebut 90 Kasus Baru Covid 19 Di Jakarta Karena Varian Delta

Luhut Sebut 90 Kasus Baru Covid 19 Di Jakarta Karena Varian Delta

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 220 hits
Koordinator Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat Darurat untuk Pulau Jawa dan Bali Luhut Binsar Panjaitan menyatakan 90 kasus baru Covid 19 di Jakarta disebabkan virus corona varian Delta Sebab itu seluruh masyarakat harus tetap wasp...
Varian Delta Covid 19 Kian Merebak Di Thailand

Varian Delta Covid 19 Kian Merebak Di Thailand

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 267 hits
Varian Delta Covid 19 kian merebak di Thailand nbsp Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 6 Jul 2021 11 45PM
Prancis Batal Cabut Pembatasan Karena Lonjakan Kasus Infeksi Covid 19 Varian Delta

Prancis Batal Cabut Pembatasan Karena Lonjakan Kasus Infeksi Covid 19 Varian Delta

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 198 hits
Prancis memutuskan menunda pelonggaran pembatasan Covid 19 di wilayah barat daya negara itu di tengah lonjakan kasus karena virus corona varian Delta
Salah Jika Mkt Setuju Tinggalkan Kerajaan Sebelum Bubar Parlimen Kata Veteran Umno

Salah Jika Mkt Setuju Tinggalkan Kerajaan Sebelum Bubar Parlimen Kata Veteran Umno

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 270 hits
Shahidan Kassim dan Annuar Musa berkata keputusan menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga Parlimen bubar telah diputuskan dalam Perhimpunan Agung Umno dan menjadi satu kesalahan sekiranya pihak MKT keluar daripada kerajaan pada waktu...
Hanya Ahli Mkt Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Atau Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Sebelum 1 Ogos

Hanya Ahli Mkt Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Atau Umno Akan Keluar Dari Kerajaan Pn Sebelum 1 Ogos

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 185 hits
July 6 2021 Ahli MKT yakin Umno akan keluar kerajaan sebelum 1 Ogos Anggota majlis tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi berkata dia yakin parti itu akan memuktamadkan keputusan untuk keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional sebelum 1 Ogos I...
Varian Delta Yang Merbahaya Ph Malaysia

Varian Delta Yang Merbahaya Ph Malaysia

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 170 hits
Varian Delta merupakan Variant of Concern paling dominan di seluruh dunia dan paling bahaya Simptom simptom baharu yang perlu diberi perhatian antaranya Sakit kepala berpanjangan Keletihan dan kelesuan Hidung berair tersumbat muntah
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven