Vaksin Kanak Kanak Ditukar Kepada Enam Serangkai Jumlah Suntikan Berkurang


Shawaliah Hadir Vaksin Covid-19 kini ditunggu-tunggu oleh ramai pihak. - Gambar hiasan. KUALA LUMPUR – Vaksin lima serangkai di bawah Program Imunisasi Kebangsaan bagi kanak-kanak ditukar kepada kombinasi enam serangkai.
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) turut mengubah Jadual Imunisasi Kebangsaan untuk kanak-kanak yang melibatkan semua Klinik Kesihatan KKM.
Pertukaran jadual imunisasi ini dilaksanakan susulan pertukaran jenis vaksin yang digunakan iaitu vaksin kombinasi lima serangkai difteria – tetanus – pertussis – polio – Haemophilus influenzae type b (pentavalent DTaPIPV//Hib) yang ditukar kepada vaksin kombinasi enam serangkai difteria – tetanus – pertussis – polio – Hepatitis B – Haemophilus influenzae type b (hexavalent DTaP-IPV-HepB-Hib).
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, pertukaran akan dilaksanakan secara berperingkat bermula seawal bulan November 2020 bergantung kepada ketersediaan bekalan vaksin di fasiliti kesihatan kementerian berkenaan.
Katanya, vaksin kombinasi lima serangkai mula  digunakan sejak tahun 2008 di lapan buah negeri dan kemudian diperluaskan ke seluruh negara pada 2010.
“Vaksin tersebut diberikan bagi mencegah penyakit difteria, tetanus (kancing gigi), pertussis (batuk kokol), poliomyelitis dan jangkitan Haemophilus influenzae type b.
“Ia diberi sebanyak tiga dos primer pada umur dua, tiga  dan lima bulan serta satu (1) dos penggalak (booster) pada umur 18 bulan<” katanya dalam kenyataan.
Vaksin Hepatitis B monovalent pula diberikan untuk mencegah penyakit Hepatitis B sejak tahun 1989.
Ia diberikan sebanyak tiga  dos semasa lahir, pada umur satu dan enam bulan.
Menurut beliau, vaksin kombinasi enam serangkai pula mencegah enam jenis penyakit iaitu penyakit difteria, tetanus (kancing gigi), pertussis (batuk kokol), poliomyelitis, jangkitan Haemophilus influenzae type b dan Hepatitis B.
“Sebanyak empat dos vaksin enam serangkai akan diberikan kepada setiap kanak-kanak pada umur dua, tiga, lima dan 18 bulan.
“Di samping itu, vaksin Hepatitis B yang diberi selepas lahir akan terus diberikan,” ujarnya.
Manakala, vaksin Hepatitis B yang sebelum ini diberikan pada umur satu bulan dan enam bulan tidak perlu lagi diberikan kerana komponen vaksin Hepatitis B telah terkandung dalam vaksin kombinasi enam serangkai.
“Ini bermakna, bilangan suntikan untuk mencegah enam jenis penyakit iaitu difteria, tetanus (kancing gigi), pertussis (batuk kokol), poliomyelitis, jangkitan Haemophilus influenzae type b, dan Hepatitis B dapat dikurangkan dari tujuh (7) suntikan kepada hanya lima (5) suntikan susulan pertukaran vaksin ini. Dengan pengurangan bilangan suntikan, ia memudahkan ibubapa untuk memastikan anak-anak diberikan suntikan vaksin mengikut jadual imunisasi yang ditetapkan,” tambahnya.
Jelasnya, pemantauan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di peringkat global menunjukkan, sehingga 20 Oktober 2020, terdapat 49 buah negara telah bertukar kepada vaksin enam serangkai dalam Program Imunisasi Kebangsaan mereka. 
“Vaksin enam serangkai DTaP-IPV-HepB-Hib adalah vaksin yang berkesan dan selamat. Seperti vaksin-vaksin lain yang berdaftar di Malaysia,” kata Dr. Noor Hisham. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/vaksin-kanak-kanak-ditukar-kepada-enam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengusaha Kedai Makan Dan Pengendali Makanan Perlu Ambil Suntikan Vaksin Typhoid

Pengusaha Kedai Makan Dan Pengendali Makanan Perlu Ambil Suntikan Vaksin Typhoid

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 1225 hits
PENGUSAHA KEDAI MAKAN DAN PENGENDALI MAKANAN PERLU AMBIL SUNTIKAN VAKSIN TYPHOID Baru baru ni ada yang bertanya pada saya tentang suntikan vaksin demam kepialu atau pun suntikan Typhoid memandangkan dia akan memulakan perniagaan makanan tak...
11 Tahun Berlalu 5 Pelakon Kanak Kanak Boys Over Flower Yang Masih Aktif Dalam Dunia Seni

11 Tahun Berlalu 5 Pelakon Kanak Kanak Boys Over Flower Yang Masih Aktif Dalam Dunia Seni

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 479 hits
Rasanya ada yang mula menjadi peminat K Drama selepas menonton drama Boys Over Flower yang mencipta fenomena di serata Asia pada tahun 2009 kan Meskipun pelakon utamanya seperti Lee Min ho Gu Hye sun Kim Bum Kim Seo eun dan ramai lagi telah...
Kerana Nak Cuba Rawatan Tradisional Anak Kecil Tenat Nurse Kongsi Pengalaman Di Wad Kanak Kanak

Kerana Nak Cuba Rawatan Tradisional Anak Kecil Tenat Nurse Kongsi Pengalaman Di Wad Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 274 hits
Di dunia terdapat dua kaedah rawatan iaitu secara tradisional dan juga secara moden Rawatan tradisional sangat popular pada zaman dahulu terutama bagi masyarakat yang tinggal jauh dari pusat perubatan Ada juga yang lebih selesa mengamalkan ...
Gagap Di Kalangan Kanak Kanak

Gagap Di Kalangan Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 222 hits
GAGAP DI KALANGAN KANAK KANAK Gagap ialah keadaan di mana pertuturan menjadi tidak lancar atau tersekat sekat Kebiasaannya kanak kanak berusia 2 hingga 5 tahun mengalami tempoh kegagapan dalam proses perkembangan bahasa mereka Semasa bercak...
Jitra Jpj Kenal Pasti Kanak Kanak Tunggang Motosikal Dalam Video Viral

Jitra Jpj Kenal Pasti Kanak Kanak Tunggang Motosikal Dalam Video Viral

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 333 hits
Alor Setar Jabatan Pengangkutan Jalan Kedah mengenal pasti pemilik motosikal yang ditunggangi kanak kanak lelaki di negeri ini yang tular di laman sosial sejak semalam Video berdurasi 18 saat itu menunjukkan gelagat kanak kanak bersaiz keci...
Perkembangan Kanak Kanak Yang Lewat Berjalan

Perkembangan Kanak Kanak Yang Lewat Berjalan

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 144 hits
PERKEMBANGAN KANAK KANAK YANG LEWAT BERJALAN Kebanyakan kanak kanak sudah mampu berjalan pada umur setahun Secara umum 85 kanak kanak mula berjalan tanpa berpegang sekitar umur antara 10 14 bulan Sekiranya anak anda belum mampu berjalan sem...
Covid 19 Ragut Nyawa Kanak Kanak Sindrom Down Usia Setahun

Covid 19 Ragut Nyawa Kanak Kanak Sindrom Down Usia Setahun

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA Seorang kanak kanak lelaki berusia 1 tahun dan menghidap sindrom Down mangsa terbaharu Covid 19 kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Mangsa yang turut mempunyai latar belakang penyakit jantung berlubang dan hi...
Kanak Kanak Lemas Berkelah Bersama Ibu Rakan

Kanak Kanak Lemas Berkelah Bersama Ibu Rakan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 403 hits
Kuala Kubu Bharu Seorang kanak kanak perempuan lemas di Sungai Ulu Yam berdekatan tapak perkelahan sebuah resort di Kampung Ulu Kalong Hulu Yam Bharu dekat sini hari ini ketika singgah mandi di sungai itu bersama rakan selepas bermain basik...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Adun Pembangkang Gesa Kerajaan Pahang Terus Terang Isu Hutang Kepada Kerajaan Persekutuan

Rezeki Hari Jumaat

Terjebak Dengan Cushion Powder 2 In 1 Jenama O Two O

Hiburan Hidup Balik Mangkuk Ni Individu Kecam Puteri Sarah Bella Aktif Semula Sarah Minta Pertolongan Caprice

Resipi Pizza Guna Nasi Tak Perlu Uli Uli Doh Luar Crispy Dalam Lembut Sedap

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik