Vaksin Cukup Tak Perlu Cadangan Pengecualian Wto Kata Adham


Loh Foon Fong Penerima vaksin menunggu giliran mereka di Putrajaya Rabu lalu. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Malaysia mungkin tidak perlu menerima cadangan di Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) untuk menangguhkan hak sementara penguatkuasaan harta intelek kerana lebih banyak pembekal dan bekalan vaksin Covid-19 dijangka dapat ditambah untuk mempercepat program vaksinasi kebangsaan, kata Menteri Kesihatan Dr Adham Baba.
Beliau berkata, CanSino berada di tahap akhir persetujuan, manakala kelulusan Sputnik V masih belum selesai sementara IMBCAMS sedang memohon kelulusan.
“Kita tidak terlalu terkesan dengan kelewatan. Dengan peningkatan bekalan, negara seharusnya dapat mempercepat program vaksinasi, bahkan dapat menyelesaikan keseluruhan prosesnya lebih awal,” katanya kepada FMT.
Adham berkata demikian ketika ditanya adakah Malaysia menerima cadangan pengecualian WTO untuk mempercepat Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan dan pada masa yang sama menangani kebimbangan Menteri Penyelaras Program Vaksinasi Covid-19, Khairy Jamaluddin mengenai kekurangan bekalan vaksin untuk Fasa III, yang seharusnya bermula pada Mei.
Beliau berkata, 3.5 juta dos akan datang dari tiga pembekal bulan ini iaitu AstraZeneca dan Pfizer-BioNTech, masing-masing sejuta dos, dan Sinovac (1.5 juta).
Katanya, bekalan masih cukup dan dengan lebih banyak vaksin tiba dalam beberapa bulan akan datang, Malaysia dapat menyelesaikan program tersebut pada akhir tahun ini, berbanding Februari seperti yang dirancang.
Namun, kata beliau jika ekuiti vaksin masih menjadi perhatian akibat kekurangan bekalan, beliau akan mencadangkan kepada Jemaah Kabinet untuk mempertimbangkan peruntukan undang-undang perlesenan wajib (CL) atau perlesenan sukarela (VL).
CL merujuk kepada penggunaan produk yang dipatenkan tanpa kebenaran pemegang hak di mana anggota WTO boleh mengeluarkan CL apabila rundingan dengan harga yang berpatutan atau lesen sukarela untuk mengimport atau mengeluarkan produk yang dipatenkan dari pemegang paten gagal.
Beliau berkata, keprihatinan ekuiti vaksin juga dibawa ke perhatian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Malaysia akan menggunakan platformnya untuk memberi maklum balas.
“Kementerian kesihatan, kementerian sains, teknologi dan inovasi dan kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna akan mengkaji cadangan yang dikemukakan kepada WTO,” katanya.
Cadangan WTO, yang pada awalnya dikemukakan bersama oleh India dan Afrika Selatan pada 2 Okt tahun lalu, meminta peruntukan tertentu dari Perjanjian Aspek Hak Harta Intelek (TRIPS) yang berkaitan perdagangan WTO merangkumi paten, rahsia perdagangan, hak cipta dan reka bentuk industri untuk digantung sementara.
Beberapa organisasi masyarakat mendakwa beberapa negara anggota terkaya seperti Amerika Syarikat (AS), Kesatuan Eropah, Jepun, Kanada, Switzerland, Norway dan Australia menyekat cadangan tersebut.
Namun, pada Rabu, AS menukar pendirian mereka. Wakil perdagangannya, Katherine Tai, mengeluarkan kenyataan yang mengumumkan sokongan pentadbiran Biden-Harris untuk mengetepikan perlindungan harta intelek untuk vaksin Covid-19.
“Ini adalah krisis kesihatan global, dan keadaan luar biasa dari pandemik Covid-19 memerlukan tindakan luar biasa,” katanya.
Setelah pengumuman itu, Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus memuji keputusan AS sebagai “saat monumental dalam memerangi #Covid-19”.
Di Malaysia, 28 organisasi dan tiga aktivis masyarakat telah mengutus dua surat kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin iaitu pada 11 Nov dan 3 Feb bagi mendesak kerajaan untuk mengemukakan cadangan pengecualian WTO, tetapi tidak ada jawapan yang diberikan.
Pada masa ini, 60 negara telah menaja cadangan pengecualian dengan sokongan dari kebanyakan negara membangun yang lain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/vaksin-cukup-tak-perlu-cadangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuci Lantai Masjidil Haram Azmin Dipuji Namun Ummi Hafilda Kata Cukup Cukuplah Berlakon

Cuci Lantai Masjidil Haram Azmin Dipuji Namun Ummi Hafilda Kata Cukup Cukuplah Berlakon

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 218 hits
Menteri Kanan Azmin Ali memuatnaik gambar di Facebook yang menunjukkan beliau menyumbang sedikit khidmat dan tenaga mencuci lantai Masjidil Haram PETALING JAYA Gambar Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali men...
Malaysia Terima 3 52 Juta Dos Vaksin Bulan Ini Kata Menteri

Malaysia Terima 3 52 Juta Dos Vaksin Bulan Ini Kata Menteri

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 204 hits
Malaysia terima 3 52 juta dos vaksin bulan ini kata menteri nbsp Dikemas kini 53 minit yang lalu Diterbitkan pada 6 May 202
Bekalan Vaksin Mungkin Tak Cukup Mulakan Fasa 3 Khairy

Bekalan Vaksin Mungkin Tak Cukup Mulakan Fasa 3 Khairy

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 134 hits
Oleh PROGRAM Imunisasi COVID 19 Kebangsaan yang dilancarkan sejak 24 Februari lalu telah pun memasuki Fasa Kedua iaitu melibatkan 9 4 juta warga emas kumpulan rentan dan orang kurang upaya Pelaksanaan fasa kedua sejak April hingga Ogos depa...
Tiada Cadangan Laksana Pkp Menyeluruh Kata Ismail

Tiada Cadangan Laksana Pkp Menyeluruh Kata Ismail

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 192 hits
Ismail Sabri Yaakob berkata Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Majlis Keselamatan Negara pagi ini juga membincangkan kemungkinan PKP pada Hari Raya dengan keputusannya dijangka diumumkan petang ini atau selewat lewatnya esok JERANTUT Kerajaan ...
Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 338 hits
1 906 total views 1 550 views today Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador memberitahu tempoh dua tahun sudah mencukupi bagi beliau untuk mengemudi pasukan Polis Diraja Malaysia Menurut beliau dia sudah bersedia untuk mengundurkan dir...
Vaksin Astrazeneca Diberikan Kepada Orang Ramai Secara Sukarela Kata Khairy

Vaksin Astrazeneca Diberikan Kepada Orang Ramai Secara Sukarela Kata Khairy

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 192 hits
Vaksin AstraZeneca hanya akan disediakan kepada orang ramai yang mendaftar untuk janji temu di pusat pemberian vaksin khas Kerajaan bersetuju vaksin AstraZeneca akan diberi kepada orang ramai secara sukarela melalui pusat pemberian vaksin k...
Jumpa Di Mahkamah Kata Tun Mahathir Pada Khalid Abu Bakar

Jumpa Di Mahkamah Kata Tun Mahathir Pada Khalid Abu Bakar

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 137 hits
Malaysiakini Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mengesahkan telah menerima surat tuntutan daripada bekas ketua polis negara Khalid Abu Bakar Mahathir berkata dia juga telah mengarahkan peguamnya untuk menjawab surat berkenaan Saya te...
Ph Sedia Kerjasama Bentuk Kerajaan Yang Stabil Selepas Pru 15 Kata Loke

Ph Sedia Kerjasama Bentuk Kerajaan Yang Stabil Selepas Pru 15 Kata Loke

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 285 hits
Oleh BORHAN AHMAD May 4 2021DAP sedia mempertimbangkan untuk bekerjasama dengan mana mana parti politik termasuk Umno jika Pakatan Harapan gagal membentuk kerajaan yang stabil selepas pilihan raya umum nanti Ini kerana kata Setiausaha Organ...
Pkpb Sesuai Untuk Kuala Lumpur Kata Annuar Musa

Pkpb Sesuai Untuk Kuala Lumpur Kata Annuar Musa

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 218 hits
MKN sedang meneliti permohonan beberapa negeri yang mahu melaksanakan PKP semula Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa Gambar Bernama Pendekatan yang sesuai untuk Kuala Lumpur ketika ini bagi mendepani pandemik Covid 19 ialah perintah kaw...
Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office