Utamakan Sabah Sarawak Laksana Kit Ujian Pantas


PUTRAJAYA, 29 APRIL: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan menerima kumpulan pertama kit ujian pantas atau ‘rapid test kit’ yang diimport dari Korea Selatan, Jumaat ini dengan memberi keutamaan kepada Sabah dan Sarawak.
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebanyak 50,000 kit akan diterima dan sebahagiannya akan diletakkan untuk kegunaan di pintu masuk negara di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
“Penggunaan rapid test kit ini kita akan letakkan keutamaan kepada Sabah dan Sarawak sebab penggunaan ini mungkin boleh dilaksana di sana dan ada kelebihan dari segi jangka masa yang diambil cepat dan boleh dilaksana di ‘point of care’.
“Kalau kita lihat dari segi logistik di Sabah dan Sarawak, mungkin dari segi pengangkutan spesimen dan sebagainya, jadi dengan menggunakan kaedah rapid test kit, kita akan bagi keutamaan kepada Sabah dan Sarawak,” katanya dalam sidang media harian Covid-19 di sini hari ini.
Beliau berkata KKM juga akan menempatkan dua kabinet biosafety di KLIA dan petugas kesihatan boleh melaksanakan ujian menggunakan rapid test kit untuk penumpang-penumpang yang tiba di sana.
“Minggu depan (kita) boleh laksana, kita akan agihkan ujian rapid test kit dan melatih staff-staff kita menggunakan antigen rapid test kit,” katanya.
Dalam perkembangan lain, Dr Noor Hisham berkata kajian mendapati virus Covid-19 yang telah bermutasi akan menjadi lebih ganas dan berpotensi menjangkiti lebih ramai individu.
“Kita difahamkan setakat ini ada 30 mutasi dan di Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), kita juga laksana pengasingan virus dan kultur virus tersebut.
“Kita dapati kes ke-26 contohnya, kita telah kaji virus itu dan kita dapati sebab mutasi itu menjadikan virus tersebut lebih ganas dan telah merebak dan menjangkiti 120 orang.
“Apa yang perlu sekarang ini IMR bukan hanya tertumpu untuk laksana lebih banyak ujian tetapi kita nak IMR tumpu kepada pengasingan virus dan kaji virus sama ada strain yang berbeza, seperti gelombang pertama dan peringkat awal gelombang kedua kes kita dapati virus ini daripada strain B, sama seperti di Wuhan, China,” katanya.
“Apa yang kita perlu laksana ialah membuat kajian untuk gelombang kedua pesakit-pesakit yang telah disahkan dan mereka yang pulang dari negara tertentu, (selain) melaksanakan pengasingan kultur dan kajian virus tersebut,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata pesakit bergejala ringan dan tidak bergejala tetapi positif yang sedang menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) akan dibawa ke Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang secara berperingkat.
“Bagi kes-kes kategori empat dan lima kita akan pindahkan ke Hospital Sungai Buloh…kita akan bebaskan HKL untuk sementara jadi mereka boleh fokus pada aktiviti (rawatan) yang lain,” jelasnya.
Selain itu, Dr Noor Hisham menegaskan hanya pembedahan elektif di hospital kerajaan ditangguhkan manakala pembedahan kecemasan dan rawatan kepada pesakit kanser diteruskan.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/04/utamakan-sabah-sarawak-laksana-kit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwa Ketepatan Hanya 5 Peratus India Dilapor Batal Tempahan Kit Ujian Pantas Covid 19 Dari China

Dakwa Ketepatan Hanya 5 Peratus India Dilapor Batal Tempahan Kit Ujian Pantas Covid 19 Dari China

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 312 hits
Kerajaan India menarik semula tempahan kira kira setengah juta kit ujian COVID 19 dari China setelah mendakwa kadar ketepatannya hanya 5 peratus Beberapa kit yang rosak tersebut telah pun digunakan di beberapa negeri sebelum ditarik semula ...
Kkm Akan Guna Kit Ujian Pantas Antigen Daripada Korea Selatan

Kkm Akan Guna Kit Ujian Pantas Antigen Daripada Korea Selatan

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 295 hits
Sampel COVID 19 tak perlu lagi dihantar ke 43 makmal ujian saringan PUTRAJAYA Sampel COVID 19 kini tidak lagi perlu dihantar ke 43 makmal ujian saringan yang digunakan Kementerian Kesihatan Malaysia apabila KKM membuat keputusan untuk mengg...
Covid19 Kerajaan Akan Menyediakan Penerbangan Bagi Pelajar Yang Pulang Sabah Sarawak

Covid19 Kerajaan Akan Menyediakan Penerbangan Bagi Pelajar Yang Pulang Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 519 hits
KERAJAAN AKAN MENYEDIAKAN PENERBANGAN BAGI PELAJAR YANG INGIN PULANG KE SABAH SARAWAK DAN AKAN MENJALANI KUARANTIN WAJIB 14 HARI COVID19 StayAtHome MovementControlOrder PerintahKawalanPergerakan KitaMestiMenangKEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA...
Kit Ujian Korea Selatan Lewat Tiba Kerana Permintaan Tinggi Masalah Logistik

Kit Ujian Korea Selatan Lewat Tiba Kerana Permintaan Tinggi Masalah Logistik

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 342 hits
April 23 2020 Dr Noor Hisham Abdullah berkata KKM akan memberi pandangan sama ada PKP perlu dilanjutkan atau sebaliknya kepada perdana menteri 4 hari sebelum PKP fasa 3 berakhir PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan berkata kit ujian antigen dari...
Sabah Sarawak Kedah Tidak Longgarkan Pkp

Sabah Sarawak Kedah Tidak Longgarkan Pkp

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 285 hits
Sabah Sarawak dan Kedah tidak akan melonggarkan perintah kawalan pergerakan esok Sabah negeri terbaharu yang tidak akan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat sebagaimana diumumkan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin baru baru...
Syarikat Malaysia Umum Berjaya Cipta Kit Ujian Covid 19

Syarikat Malaysia Umum Berjaya Cipta Kit Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Medical Innovation Ventures Sdn Bhd syarikat di bawah ekosistem Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia telah menghasilkan dua kit diagnostik untuk penyakit COVID 19 Kit yang pertama berfungsi sebagai ujian saringan untuk COV...
Sektor Swasta Laksana 22 081 Ujian Covid 19 Hanya 84 Positif

Sektor Swasta Laksana 22 081 Ujian Covid 19 Hanya 84 Positif

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 244 hits
SHAH ALAM 29 APRIL Sebanyak 22 081 ujian saringan Covid 19 dijalankan sektor swasta setakat ini bagi mengesan jangkitan wabak Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata daripada jumlah tersebut hanya 84 kes dikesan posit...
Oil Royalties For Sabah And Sarawak Dead On Arrival

Oil Royalties For Sabah And Sarawak Dead On Arrival

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 229 hits
Brent crude oil prices dipping below US 30 and US oil prices turning negative for the first time in history is bad news for Sabah and Sarawak which are dependent on oil royalties as a major source of revenue Analysts predicted the depressed...
Covid 19 Kit Ujian Antigen Atau Kit Ujian Antibodi

Covid 19 Kit Ujian Antigen Atau Kit Ujian Antibodi

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 386 hits
Oleh Ts Dr Mohd Hamzah B Mohd Nasir Kulliyah Sains Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kampus Kuantan Sidang media oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada 04 04 2020 yang lalu ada menegaskan bahawa pihak Kementer...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024