Usah Ragu Waktu Masuk Azan Maghrib Terlalu Awal


Oleh AMREE AHMAD TANGKAP layar hantaran warganet yang mempertikaikan masuk waktu Maghrib konon lebih awal ketika langit masih cerah. – Foto media sosial PUTRAJAYA: Umat Islam di negara ini terutama di Lembah Klang tidak wajar berasa ragu dengan waktu masuk azan khususnya Maghrib walaupun suasana langit masih lagi terang.
Demikian nasihat Bahagian Falak, Jabatan Mufti Selangor sebagai merujuk hantaran tular menerusi media sosial tempatan kononnya azan waktu itu adalah salah daripada kiraan sahih.
“Masyarakat Islam tidak perlu was-was untuk berpandukan jadual waktu solat fardu yang diterbitkan Jabatan Mufti di setiap negeri,” jelasnya menerusi laman sosial rasmi agensi itu.
Bulan lalu, ramai warganet berkongsi hantaran mengenai senario azan Maghrib yang didakwa konon terlalu awal ketika hari siang sebelah lewat petang masih terang dan belum senja sehingga mencetuskan suasana bimbang terutamanya bagi mereka yang berbuka puasa sunat dengan berdasarkan azan dilaungkan tanpa mengikut panduan daripada hukum alam.
Mengulas lanjut, bahagian tersebut menegaskan bawah setiap waktu yang dihitung adalah mengikut ilmu falak melalui kajian pemerhatian bagi tempoh panjang sebelum diaplikasikan.
Ini termasuk kajian berkaitan matahari terbit dan terbenam, masa pergerakan transit dan gelincir pengukuran panjang bayang, kadar pembiasan ufuk dan tahap kecerahan langit.
“Waktu Maghrib adalah apabila matahari secara fizikal terbenam keseluruhannya di ufuk barat dan tidak melibatkan suasana keadaan kecerahan langit masa tersebut,” jelas hantaran itu.
Justeru ujar bahagian berkenaan, situasi cahaya langit sama ada gelap, malap atau terang sebenarnya bergantung kepada atmosfera bumi, awan, haba dan wap air yang boleh berubah.
Fenomena matahari terbenam pula merupakan antara kajian yang mudah dijalankan dalam ilmu falak iaitu berdasarkan kepada pemerhatian mata atau alat bantuan seperti teleskop.
Secara teknikal kata bahagian itu lagi, tafsiran masuk waktu Maghrib dan kecerahan langit adalah dua isu yang berbeza serta bukan sekadar senario matahari terbenam keseluruhan.
Sehubungan itu, hasil kajian yang dilakukan oleh pelbagai agensi berkaitan telah merumuskan bahawa kaedah hitungan digunakan ahli falak dalam isu penentuan waktu solat adalah tepat.
“Hitungan malah dipermudahkan ekoran kemajuan teknologi ilmu falak terhadap putaran bumi dan peredaran matahari yang memberi manfaat sangat besar bagi ibadah seharian,” katanya.
Apatah lagi kajian dari ilmuwan Islam terdahulu seperti al-Khawarizmi dan al-Biruni yang telah memberi sumbangan besar apabila direkodkan tepat dalam bentuk jadual mudah difahami.
Jabatan Mufti Selangor memberi jaminan bahawa penentuan waktu solat memenuhi garis panduan dan nas syarak di samping diperincikan lebih lanjut melalui perbahasan para mujtahid.
Semua nas al-Quran dan al-Hadis itu bahkan dirungkai secara ilmiah dalam bentuk tafsiran falak menerusi kajian agar tidak lari daripada kehendak syarak sebagaimana yang ditetapkan.-UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/usah-ragu-waktu-masuk-azan-maghrib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shuib Dikecam Terlalu Awal Cari Jodoh

Shuib Dikecam Terlalu Awal Cari Jodoh

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 176 hits
Shuib Dikecam Terlalu Awal Cari Jodoh Selepas hampir lima bulan pemergian isteri tercinta Allahyarham Siti Sarah Raisuddin Shuib baru baru ini mengakui sedang mengenali seorang wanita Namun Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad telah ...
Untuk Kurangkan Waktu Hiatus Kumpulan Dowoon Day6 Akan Sertai Servis Tentera Lebih Awal

Untuk Kurangkan Waktu Hiatus Kumpulan Dowoon Day6 Akan Sertai Servis Tentera Lebih Awal

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 116 hits
Do woon DAY6 telah mengumumkan secara rasmi rancangannya untuk menyertai tentera Pada 28 Disember Do woon dan Won pil mengadakan siaran Naver V Live khas bersama sama di mana pemain dram DAY6 itu berkongsi secara peribadi berita mengenai pe...
Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 162 hits
Hampir empat tahun Terengganu di bawah pemerintahan Pas sejak Pilihan Raya Umum 2018 lalu namun tidak banyak kemajuan yang dapat dilihat Malah penglibatan pemimpin Pas dalam Kerajaan Persekutuan juga tidak membawa apa apa pertambahan peluan...
Anak Muda Terengganu Tiada Kerja Pas Hadapi Kesukaran Menuju Pru 15 Azan

Anak Muda Terengganu Tiada Kerja Pas Hadapi Kesukaran Menuju Pru 15 Azan

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 135 hits
Ketiadaan pekerjaan di Terengganu bagi anak muda menyalahi janji manifesto pilihan raya Pas untuk mewujudkan 20 000 peluang pekerjaan Menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 yang akan diadakan sama ada tahun ini atau 2023 Pas diramal akan berdepa...
Tular Video Mangsa Banjir Pecah Masuk Kedai Cari Makanan

Tular Video Mangsa Banjir Pecah Masuk Kedai Cari Makanan

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 190 hits
Tular sebuah video memaparkan sekumpulan individu dipercayai mangsa terkandas banjir bertindak memecah masuk kedai serbaneka Menurut laporan Bernama pihak polis mengesahkan bahawa berlaku beberapa kejadian pecah masuk ke kedai serbaneka di ...
Premis Dipecah Masuk Ameer Ali Halalkan Netizen Puji Mydin

Premis Dipecah Masuk Ameer Ali Halalkan Netizen Puji Mydin

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 166 hits
Oleh Demi kelangsungan hidup Mydin halalkan barang yang diambil dalam insiden pecah masuk premis mereka di Sri Muda Shah Alam Sabtu lalu Gambar media sosial KERUGIAN akibat banjir yang dialami Mydin Holdings Berhad sendiri mencecah jutaan r...
Comment On Pengadil Mark Clattenburg Henti Perlawanan Bola Sepak Bagi Hormati Azan By Xplorasi Destinasi

Comment On Pengadil Mark Clattenburg Henti Perlawanan Bola Sepak Bagi Hormati Azan By Xplorasi Destinasi

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 112 hits
Masa beri laluan pada laungan azan tu pemain bolehlah rehat sekejap Teringat masa zaman kat sekolah dulu Bila azan automatik semua berhenti dulu
Elak Letak Skrin Komputer Terlalu Tinggi Dari Pandangan Mata Anak Ini Kesanya Pada Kesihatan Mata Mereka

Elak Letak Skrin Komputer Terlalu Tinggi Dari Pandangan Mata Anak Ini Kesanya Pada Kesihatan Mata Mereka

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 148 hits
Dalam dunia moden hari ini ramai kanak kanak yang menghadap komputer berjam jam setiap hari seakan akan ia sudah menjadi rutin harian mereka Membiarkan mata anak menatap pada skrin komputer dalam tempoh yang lama boleh membawa kepada ketida...
Selaras Caj Tadika Elak Terlalu Mahal Letak Bawah Kpm

Selaras Caj Tadika Elak Terlalu Mahal Letak Bawah Kpm

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 178 hits
Oleh KOSMO Gambar hiasan PETALING JAYA Kerajaan diminta menyelaraskan caj tadika berdasarkan kos prasarana kecekapan dan keupayaan sesebuah tadika bagi memastikan pendidikan adalah adil untuk semua kanak kanak Presiden Majlis Permuafakatan ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil