Umno Sabah Berkeras Masih Tak Sokong Hajiji Walau Diminta Bn Pusat


 
Bung Moktar Radin berkata, tiada sebarang resolusi ke arah pembentukan kerajaan perpaduan Sabah yang dicapai setakat ini.  (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Umno Sabah mengambil pendirian bertentangan dengan Barisan Nasional (BN) pusat untuk tidak menyokong kerajaan negeri Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pimpinan Hajiji Noor.
Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata, sehingga kini tiada sebarang resolusi ke arah pembentukan kerajaan perpaduan Sabah yang dicapai dalam perbincangan antara Umno-BN yang diwakili bekas timbalan ketua Umno Sabah, Yakub Khan.
“Sebelum ini Setiausaha Agung BN, Zambry Abd Kadir pernah mengeluarkan kenyataan bahawa BN memberi sokongan kepada kerajaan GRS pimpinan Ketua Menteri Hajiji Noor dengan mengambil kira ketetapan di peringkat persekutuan yang membentuk kerajaan perpaduan.
“Perbincangan sudah dilakukan Sekretariat Tetap Kerajaan Perpaduan untuk menyelaras semua parti yang mengasaskannya dan di Sabah kita diwakili oleh bekas timbalan ketua Umno, Yakub Khan.
“Bagaimanapun sehingga ke hari ini tiada resolusi yang dicapai, malah pemecatan pegawai lantikan politik dari Umno terus dilakukan. Jadi, apakah ini yang dimaksudkan kerajaan perpaduan,” katanya menurut Harian Metro.
Bung yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan turut menjelaskan kekeliruan berhubung ada pemimpin parti itu masih berada dalam kerajaan GRS ketika ini.
Katanya, pemimpin terbabit tidak membuat sokongan secara terbuka dan menandatangani akuan berkanun (SD) menyokong Hajiji, berbanding beberapa pemimpin lain yang dipecat Umno.
“Pemimpin yang dipecat oleh Umno kerana mereka menyokong secara terbuka dan menandatangani SD serta sudah pun mengisytiharkan keluar daripada Umno,” katanya.
Ketika ini, beberapa pemimpin Umno dilantik sebagai pembantu menteri dalam barisan Jemaah Menteri baharu kerajaan GRS, iaitu Adun Tanjung Batu, Andi Mohd Suryady Bandy (pembantu menteri pembangunan perindustrian dan keusahawanan ); Adun Bengkoka Harun Durabi (pembantu menteri sains, teknologi dan inovasi ), dan Adun Sungai Sibuga Mohd Hamsan Awang Supain (pembantu menteri kerajaan tempatan dan perumahan).
Pada 12 Feb, Zambry berkata, BN mengambil ketetapan memberi sokongan dan mendukung kerajaan perpaduan Sabah pimpinan Hajiji.
Katanya, BN Sabah dipertanggungjawab menggembleng segala usaha untuk memastikan agenda perpaduan dapat direalisasi, sekali gus memberikan khidmat terbaik kepada rakyat negeri itu melalui kerajaan perpaduan Sabah.
Pada 8 Mac, Presiden Umno Zahid Hamidi menasihatkan ahlinya di Sabah “tidak mengguris hati” rakan dalam kerajaan perpaduan negeri itu demi kestabilan politik.
“Untuk Umno sendiri saya telah memberitahu rakan-rakan saya dari Umno dan BN Sabah supaya tidak melakukan sesuatu yang boleh menggugat perasaan atau mengguris hati mana-mana pihak.
“Terdapat beberapa langkah penyelesaian dilakukan dan kita mencari kaedah terbaik supaya kerajaan di Sabah ini terus dikekalkan sehingga PRN akan datang,” katanya menurut Sinar Harian. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/04/umno-sabah-berkeras-masih-tak-sokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Stay Di Umno Bererti Masih Mempertahan Najib Dan Zahid Lebih Mulia Dari Berketuakan Tun Open Say To Shahrir

Stay Di Umno Bererti Masih Mempertahan Najib Dan Zahid Lebih Mulia Dari Berketuakan Tun Open Say To Shahrir

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 140 hits
Ahli Parlimen dan ADUN UMNO keluar beramai dari UMNO dan riuh pula akan ada lagi AP UMNO di Semenanjung yang akan ikut sama sebelum akhir tahun ini Yang dijadikan sebab pucuk pimpinan UMNO tidak ada hala tuju Jadi sebaliknya adakah halatuju...
100 Tahun Lagi Pun Ph Tidak Akan Tergugat Dengan Umno Yang Masih Mempertahan Najib Dan Zahid

100 Tahun Lagi Pun Ph Tidak Akan Tergugat Dengan Umno Yang Masih Mempertahan Najib Dan Zahid

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 218 hits
Selepas Mahathir adalah Anwar Seeloknya Muhyiddin memberi LALUAN kepada Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri Jika Anwar GAGAL mengganti Tun calon terdekat yang paling layak adalah Azmin dan Timbalan Perdana Menteri adalah Mukhriz Jika d...
Sabah Dan Sarawak Tidak Lagi Boleh Salahkan Semenanjung Kika Masih Mundur

Sabah Dan Sarawak Tidak Lagi Boleh Salahkan Semenanjung Kika Masih Mundur

papar berkaitan - pada 15/4/2023 - jumlah : 257 hits
Apa perancangan peminpin Sabah dan SARAWAK dalam majukan rakyat dan Negeri Setakat Mana perancangan mereka atau sekadar tunggu disuap dengan perancangan dari SEMENANJUNG Ataupun perancangan semata mata dengan mengharap sumber kewangan dari ...
Sabah Umno Can Still Team Up With Grs In Next State Polls Says Analyst

Sabah Umno Can Still Team Up With Grs In Next State Polls Says Analyst

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 176 hits
Sabah Umno chief Bung Moktar Radin had attempted to oust Hajiji Noor as chief minister earlier this year PETALING JAYA Sabah Umno should not close the door on teaming up with Gabungan Rakyat Sabah in the next state election despite attempti...
Bung Moktar Rahman Dahlan Bury The Hatchet To Bring Sabah Umno Back To Power

Bung Moktar Rahman Dahlan Bury The Hatchet To Bring Sabah Umno Back To Power

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 293 hits
KOTA KINABALU Two Sabah Umno leaders Datuk Seri Bung Moktar Radin and Datuk Abdul Rahman Dahlan are putting aside their political differences and joining forces to steer the party back to helming the government Their target is to get Sabah ...
Ex Umno Trio Can Join Gagasan Rakyat Says Hajiji

Ex Umno Trio Can Join Gagasan Rakyat Says Hajiji

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 211 hits
Gagasan Rakyat president Hajiji Noor said the Sabah party will accept the ex Umno men into the party if they applied to be members PETALING JAYA Gagasan Rakyat president Hajiji Noor has opened the door for three former Umno assemblymen to j...
Hati Vip Saya Gembira Sokong G Dragon Peminat Seronok Lihat Ahli Bigbang Masih Rapat

Hati Vip Saya Gembira Sokong G Dragon Peminat Seronok Lihat Ahli Bigbang Masih Rapat

papar berkaitan - pada 9/4/2023 - jumlah : 136 hits
Meskipun sudah lama tidak bekerjasama sebagai kumpulan namun ahli BIGBANG masih kekal rapat antara satu sama lain ARTIKEL BERKAITAN Beberapa hari yang lalu G Dragon telah mengadakan parti makan malam bagi meraikan kolaborasinya bersama Nike...
Sokongan Bung Dah Tak Relevan Hajiji Tetap Km Sabah Kata Armizan

Sokongan Bung Dah Tak Relevan Hajiji Tetap Km Sabah Kata Armizan

papar berkaitan - pada 16/4/2023 - jumlah : 169 hits
Armizan Ali berkata tanpa sokongan Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin ia tidak menjejaskan pentadbiran Ketua Menteri Hajiji Noor PETALING JAYA Pendirian Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin sama ada mahu menyokong atau tidak pentadbiran Ketua...
Zahid Minta Umno Sabah Jangan Guris Hati Rakan Kerajaan Perpaduan

Zahid Minta Umno Sabah Jangan Guris Hati Rakan Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 9/4/2023 - jumlah : 139 hits
Januari lalu berlaku krisis politik di Sabah apabila ketua Umno negeri itu Bung Moktar Radin mengumumkan BN tidak lagi menyokong Hajiji Noor sebagai ketua menteri PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menasihatkan ahlinya di Sabah ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H