Umno Dipandang Sebelah Mata



Seorang bekas anggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa parti itu ‘dihina’ dalam suatu pertemuan membabitkan pemimpin Perikatan Nasional (PN) dan Gabungan Parti Sarawak semalam.
Menurut Lokman Noor Adam dalam pertemuan tersebut Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak duduk bersebelahan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Menurut Lokman, hal itu tidak sepatutnya berlaku kerana Umno merupakan parti terbesar yang membentuk kerajaan PN selepas kejatuhan Pakatan Harapan (PH).
Katanya bagi sesetengah orang isu berkenaan mungkin kelihatan remeh namun sebaliknya jika ia dinilai dengan teliti sejak wujudnya kerajaan PN.
Katanya, Umno terus diperlekehkan dan dianak tiri sejak dari pelantikan jawatan perdana menteri, timbalan perdana menteri dan anggota kabinet.
“Mata rakyat biasa akan lihat, ianya sekadar gambar. Tapi saya melihat dari mata orang politik,” kata Lokman dalam satu hantaran di laman Facebooknya, hari ini.
Bersama kenyataan itu ialah sekeping gambar menunjukkan pertemuan pemimpin kanan parti kerajaan dengan Muhyiddin. Di kiri beliau ialah Presiden PAS yang juga Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah, Abdul Hadi Awang, manakala di kanannya ialah Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu merangkap Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg.
Zahid berada di sebelah Abang Johari.
Ketika ini Umno menguasai 39 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat, menjadikan ia blok terbesar di bangku kerajaan sementara Bersatu – yang diketuai Muhyiddin – berada di tempat kedua dengan 31 kerusi.
Bagaimanapun, untuk rekod 16 daripada anggota parlimen Bersatu itu memenangi kerusi berkenaan atas tiket Umno dan berpaling tadah antara 2018 dan 2019 selepas Pakatan Harapan memenangi dalam PRU ke-14 lalu.
Dalam pertemuan berkenaan semua pemimpin terbabit menyatakan sokongan untuk memperkuat kerjasama namun tiada kenyataan dibuat mengenai usaha mendaftarkan PN sebagai pertubuhan yang sah.
Setakat ini Gabungan Parti Sarawak (GPS) bukanlah sebahagian daripada PN sebaliknya hanya memberikan sokongan kepada gabungan terbabit.
Lokman dipecat dari Umno pada Feb lalu namun dianggap tetap menjadi penyokong setia Najib Razak. Dia kini mengetuai kumpulan aktivis politik yang dikenali sebagai Laskar Siber Malaysia.
Melihat kedudukan pemimpin Umno diletakkan dalam pertemuan itu, Lokman berkata, tidak dapat dipastikan bagaimana pengagihan kerusi dalam kalangan parti terbabit akan diadakan menjelang PRU akan datang.
“Jika kedudukan kerusi yang tidak dipertandingkan ini pun Muhiyiddin gagal menghormati kedudukan Umno, apakah yang bakal berlaku bila kerusi pilihan raya diagihkan kelak?
“Adakah itu nilai Umno yang memenangi 54 kerusi di kala ianya dilanda dengan fitnah paling dahsyat, di mata pemfitnah yang hanya berjaya memenangi 13 kerusi, di kala imej musuhnya ditahap paling rendah,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28559

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Dipandang Lekeh Oleh Umno

Muhyiddin Dipandang Lekeh Oleh Umno

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 339 hits
SEORANG pemimpin Umno baru baru ini menyarankan team Bersatu Muhyiddin Yassin tak lebih dari 15 kerusi untuk ditandingkan dalam PRU 15 nanti https www freemalaysiatoday com category bahasa 2020 07 01 beri ppbm 15 kerusi sahaja umno diseru K...
Dalam Rahim Sihat Bila Lahir Bayi Tanpa Kaki Tangan Tidur Sebelah Ibu Undang Sebak

Dalam Rahim Sihat Bila Lahir Bayi Tanpa Kaki Tangan Tidur Sebelah Ibu Undang Sebak

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 2444 hits
Siapa sangka bayi perempuan yang kelihatan sihat sepenuhnya di dalam Rahim ibu dilahirkan tanpa keempat empat anggota badan Kes ini mengejutkan doktor yang merawat Baca Doktor Madhya Pradesh di India terkejut setelah melihat seorang bayi pe...
Umno Dan Angan Angan Besarnya

Umno Dan Angan Angan Besarnya

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 367 hits
HAMDAN TAHAAsalamualaikum Sekadar tukar tukar pandangan dalam tulisan kita jika tulisan saya boleh di terima dan manasabah boleh ambil kira pandangan ini Jika salah dan tak cukup fakta dan hujah yang dangkal maka jangan di ambil kira lah pa...
Suami Potong Telinga Isteri Kerana Kuat Membawang Dengan Jiran Sebelah Sampai Terlupa Sediakan Makanan

Suami Potong Telinga Isteri Kerana Kuat Membawang Dengan Jiran Sebelah Sampai Terlupa Sediakan Makanan

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 260 hits
Gara gara tidak menyediakan makanan seorang lelaki tergamak memotong sebahagian telinga isterinya dalam kejadian yang pada Isnin lalu di Sulawesi Selatan Indonesia Akibatnya mangsa yang berusia 39 tahun mengalmai kecederaan parah dan terpak...
Terima Kasih Nizar Umno Bukan Parti Milik Keluarga

Terima Kasih Nizar Umno Bukan Parti Milik Keluarga

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 340 hits
BEKAS Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan terima kasih kepada anaknya Mohd Nizar kerana bersabar tidak menjadi calon Barisan Nasional bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini Menurutnya Nizar sebagai ketua pemu...
Ini Ular Penis Hewan Langka Tanpa Alat Pernapasan Dan Tanpa Mata

Ini Ular Penis Hewan Langka Tanpa Alat Pernapasan Dan Tanpa Mata

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 677 hits
Seekor ular berwujud unik mengejutkan para pekerja yang sedang memperbaiki dam di Madeira River Rondonia Brasil pada 2011 lalu Hewan itu memiliki penampakan yang cukup aneh tubuhnya mirip seperti alat kelamin pria Sebut saja ular penis Tota...
Teruja Kembali Ke Litar Hafizh Syahrin Tekad Pungut Mata

Teruja Kembali Ke Litar Hafizh Syahrin Tekad Pungut Mata

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 399 hits
Pelumba Moto2 Malaysia dari pasukan Aspar Hafizh Syahrin Abdullah berharap untuk bangun semula dan menebus kekecewaannya dengan menyasarkan mencatatkan keputusan cemerlang di GP Sepanyol pada 17 19 Julai Hafizh Syahrin yang kembali ke Moto2...
Umno 3 Others To Get Back Rm194m Linked To 1mdb Pending Prosecution Appeal

Umno 3 Others To Get Back Rm194m Linked To 1mdb Pending Prosecution Appeal

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 221 hits
Umno and three other parties can now get back a total of RM194 million pending the prosecution s appeal over related 1MDB forfeiture suits The Kuala Lumpur High Court this morning dismissed the prosecution s application to stay the court s ...
Umno Kekal Tak Berminat Tubuh Pn

Umno Kekal Tak Berminat Tubuh Pn

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 552 hits
Nasib Perikatan Nasional bagaikan telur dihujung tanduk apabila Umno dikatakan masih tidak berminat terhadap idea mendaftarkan Perikatan Nasional secara rasmi Sebaliknya parti itu mahu terus kekal dengan Muafakat Nasional yang dibentuk bers...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega