Tutorial Mengaktifkan 2 Factor Authentication Cpanel



Pada kali ini saya akan berikan tutorial bagaimana cara untuk mengaktifkan 2 factor authentication cPanel dengan menggunakan telefon pintar yang anda gunakan. 2 Factor Authentication ini sangat penting memandangkan ianya adalah sebagai sekuriti tambahan kepada akaun cPanel kita daripada diakses oleh penggodam atau orang luar.
Dengan kata lain, 2 Factor Authentication ini akan meminta kod tambahan yang mana penjanaan kod tersebut adalah berbeza untuk setiap kali akses dibuat. Selain daripada cPanel, kebanyakan sistem yang memerlukan sekuriti tinggi lain seperti Facebook, Gmail dan juga Yahoo juga boleh menggunakan sekuriti tambahan ini. Selain daripada 2 Factor Authentication, ia juga dipanggil sebagai 2 Step Verification.

Ini bermaksud sekiranya username dan password anda terdedah kepada penggodam atau orang luar, mereka masih tidak dapat mengakses akaun anda memandangkan mereka memerlukan kod yang dijana sebagai sekuriti tambahan akaun tersebut. Diantara aplikasi Authenticator yang sering digunakan ialah Google Authenticator.
Anda boleh memuat turun aplikasi Google Authenticator untuk telefon pintar anda dibawah :
Google Playstore (Android) : https://apps.apple.com/us/app/google-authenticator/id388497605.
Itunes Appstore ( IOS) : https://apps.apple.com/us/app/google-authenticator/id388497605.
Anda boleh mengikuti langkah dibawah ntuk mengaktifkan Two Factor Authentication pada cPanel :
Login akaun cPanel anda. Jika anda pelanggan Hosting Malaya, klik disini : https://billing.hostingmalaya.com:2083. Pada menu tab security, klik pada Two Factor Authentication.
Kemudian, klik pada Set Up Two-Factor Authentication.
Anda boleh menggunakan Google Authenticator pada telefon pintar anda dan klik Add (+) dan anda bole memilih sama ada untuk scan QR Code yang diberikan oleh cPanel atau memasukkan key yang disediakan oleh cPanel untuk akaun anda.
Setelah anda Scan QR Code atau masukkan key yang diberi, akan ada kod yang dipaparkan pada aplikasi Google Authenticator. Masukkan security code 6 digit tersebut pada ruangan kosong di cPanel dan klik ‘Configure Two-Factor Authentication’.
Apabila configuration sudah berjaya dan selesai, anda akan terima paparan seperti dibawah :
Pada paparan diatas, anda boleh reconfigure atau remove Two-Factor Authentication. Adalah penting untuk anda sentiasa mempunyai akses kepada telefon pintar anda setiap kali untuk anda cuba untuk login akaun cPanel anda memandangkan ianya adalah sebagai layer sekuriti tambahan kepada akaun cPanel anda.
Dibawah adalah paparan apabila anda cuba login cPanel dengan username dan password yang betul. cPanel akan meminta security code yang dipaparkan pada Google Authenticator dan hanya akan berjaya login apabila dimasukkan dengan betul dan tepat.

Walaupun demikian, pastikan sekiranya anda ingin membuang Google Authenticator pada telefon pintar anda, pastikan anda telah deactivate Two-Factor Authentication terlebih dahulu pada cPanel untuk mengelakkan daripada anda mengalami masalah untuk mengakses cPanel tersebut.
Anda boleh lihat tutorial bervideo yang saya sediakan dibawah untuk lebih mudah memahami proses mengaktifkan Two-Factor Authentication cPanel ini.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan lanjut berkenaan pengaktifkan Two-Factor Authentication sama ada di cPanel, akaun media sosial atau email anda, anda boleh ajukan pertanyaan anda pada ruangan komen dibawah. Jom baca ‘Apa Itu Cloudflare Untuk Laman Web’ disini : https://hostingmalaya.com/apa-itu-cloudflare-untuk-laman-web.
Berminat untuk mendapatkan web designer untuk laman web atau sistem anda ? Whatsapp kami di 0177860670 untuk maklumat lanjut.
The post Tutorial Mengaktifkan 2 Factor Authentication cPanel appeared first on Hosting Malaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hostingmalaya.com/tutorial-mengaktifkan-2-factor-authentication-cpanel/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boeing Flight Control System Key Factor In Lion Air Crash Investigators

Boeing Flight Control System Key Factor In Lion Air Crash Investigators

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 200 hits
All 189 passengers and crew died when a Lion Air 737 MAX jet crashed shortly after takeoff last year AFP Photo JAKARTA Mechanical and design problems with a Boeing flight control system were key factors in the crash of a Lion Air plane last...
Ios 13 2 Kini Boleh Dimuat Turun Mengaktifkan Deep Fusion Pada Kamera

Ios 13 2 Kini Boleh Dimuat Turun Mengaktifkan Deep Fusion Pada Kamera

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 190 hits
Kemaskini iOS 13 2 akhirnya diberikan kepada pengguna iPhone pagi ini selepas menjalani proses beta selama sebulan Dengan iOS 13 2 fungsi Deep Fusion pada aplikasi kamera akhirnya diaktifkan bagi meningkatkan lagi kemampuan fotografi pada i...
Tutorial Auto Labur Secara Automatik Di Portal Myasnb

Tutorial Auto Labur Secara Automatik Di Portal Myasnb

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 364 hits
Auto Labur asnb Kini anda boleh buat pelaburan melalui Auto Labur asnb Log masuk myASNB dan pilih perkhidmatan Auto Labur untuk menetapkan pelaburan serendah RM30 Kini anda boleh buat pelaburan secara konsisten setiap bulan melalui Auto Lab...
Tutorial Cara Mengisi Sistem Prisma

Tutorial Cara Mengisi Sistem Prisma

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 479 hits
Bismillah Assalamualaikum PRiSMA adalah sistem yang dikhusukan kepada semua pelajar farmasi di Malaysia Hanya pelajar farmasi sahaja yang gunakan sistem ni faham kan Jadi maknanya entry kali ni memang khusus untuk pelajar farmasi lah cerita...
Tutorial Buat Script Deface Di Android

Tutorial Buat Script Deface Di Android

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 880 hits
Tutorial Buat Script Deface di Android kali ini saya ingin kongsikan satu tutorial buat script deface di androib Caranya agak mudah dan sesimple sahaja Ramai yang tertanya dan bertanya Deface itu apa Okay deface itu adalah sesuatu kegiatan ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita