Tuntutan Harta Sepencarian Bagaimana Ia Ditentukan Di Mahkamah Syariah


­­Tuntutan Harta Sepencarian. Bagaimana ia ditentukan di Mahkamah Syariah? – Peguam Syarie Hafizah Haron & Associates
Berapa ramai yang tahu tentang harta sepencarian? Penting ke nak ambil tahu tentang harta sepencarian ni?
Memang sangat penting. Isu ni biasanya timbul selepas perceraian atau kematian sama ada si isteri atau si suami. Dan sangat penting mendapatkan pandangan atau konsultasi dari peguam shariah yang berpengalaman luas.
Jika pasangan tersebut mempunyai anak, anak-anak ni berhak mendapat perlindungan sewajarnya daripada ibu dan ayah walaupun selepas perceraian berlaku. Paling utama didikan dan asuhan ilmu agama islam dan sebuah rumah untuk berteduh. Dan semestinya makanan daripada sumber yang halal lagi berkhasiat untuk pembesaran mereka.
Kita tak minta perkara sebegini berlaku. Yang pasti sangat penting untuk kita mengambil tahu sebagai maklumat sendiri atau kongsikan bersama orang lain yang kita sayangi.
Jadi, bacalah dengan teliti maklumat yang saya nak sampaikan di bawah tentang bagaimana nak buat tuntutan harta sepencarian.
Apa maksud Harta Sepencarian?
Harta sepencarian ialah harta yang diperoleh oleh pasangan suami isteri sepanjang tempoh perkahwinan yang sah iaitu sumbangan daripada suami dan isteri terhadap pemerolehan harta tersebut sama ada secara langsung atau tidak langsung. Merujuk Seksyen 2 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 mentafsirkan bahawa harta sepencarian sebagai harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak.
Harta sepencarian merujuk kepada harta yang terkumpul sepanjang tempoh perkahwinan samada ada harta tersebut merupakan harta alih atau harta tak alih. Harta alih adalah seperti kereta, wang simpanan dalam bank, kwsp dan sebagainya manakala harta tak alih adalah seperti tanah atau rumah.
Kuasa Mahkamah memerintah pembahagian harta sepencarian Seksyen 122(1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah perceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak.
Bagaimana Tuntutan Dibuat?
Sehubungan dengan itu, pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa terdapat sumbangan pihak ke atas pemerolehan harta tersebut. Sekiranya dapat dibuktikan bahawa suami atau isteri telah memberikan sumbangan tertentu dalam usaha untuk mengumpulkan harta tersebut, undang-undang menganggap bahawa harta tersebut adalah harta sepencarian, dan beban pembuktian diletakkan ke atas pihak yang menafikan sebaliknya.
Seterusnya, Mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Sumbangan yang dimaksudkan ialah sama ada sumbangan tersebut merupakan sumbangan secara langsung atau sumbangan tidak langsung. Berikut adalah penerangan mengenai perkara tersebut:
Sumbangan secara langsung Sumbangan secara langsung merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua belah pihak dalam memperolehi harta tersebut dengan mengeluarkan wang dan modal bagi membeli aset tersebut. Sebagai contoh, pasangan suami isteri mempunyai kerjaya masing-masing, telah bersama-sama membeli aset dan harta berkenaan secara ansuran yang mana pihak suami telah membuat bayaran pendahuluan manakala pihak isteri pula membuat bayaran ansuran bulanan. Pihak-pihak telah bersama-sama dalam memberi sumbangan wang, modal dan sebagainya secara langsung daripada pendapatan mereka bersama.
Sumbangan tidak langsung Sumbangan ini  ialah sumbangan yang bukan berbentuk duit tetapi mendatangkan dan menghasilkan harta atau aset tersebut. Ianya sama ada melalui idea, dorongan, nasihat, memberi semangat, menjaga keselesaan dan sebagainya kepada pasangan. Sebagai contoh, isteri mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuklah dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta-harta tersebut dalam tempoh perkahwinan. Ia boleh juga merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan anak-anak dan rumah tangga sepanjang tempoh perkahwinan.
Bilakah tuntutan harta sepencarian boleh dibuat? Harta sepencarian boleh dibuat di Mahkamah Tinggi Syariah dan berdasarkan Arahan Amalan No.5 Tahun 2003, tuntutan harta sepencarian boleh dituntut dalam 3 keadaan iaitu:
Selepas kematian pihak suami atau isteri; atau Semasa tuntutan poligami : seorang isteri yang dimadukan boleh menuntut harta sepencarian, walaupun masih dalam tempoh perkahwinan dengan suami tersebut; atau Selepas perceraian : boleh dilakukan oleh bekas isteri atau bekas suami selepas berlakunya perceraian di dalam sebuah rumahtangga. Tuntutan tersebut masih boleh dituntut walaupun perceraian sudah berlaku 10 tahun atau 15 tahun yang lepas. Tetapi adalah lebih baik jika tuntutan tersebut dibuat selepas berlakunya perceraian bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini. Bagaimanakah menentukan kadar pembahagian harta sepencarian? Pemberian kadar harta sepencarian oleh suami atau isteri ke atas pasangannya adalah berdasarkan tahap sumbangan yang pernah diberikan ke atas harta yang diperolehi. Bahagiannya, telah ditentukan di bawah hukum syarak dan akan ditentukan oleh mahkamah berdasarkan faktor berikut:
Takat sumbangan yang dibuat oleh pihak-pihak dalam bentuk wang, harta atau kerja dalam memperolehi harta tersebut. Apa-apa hutang yang terhutang oleh salah satu pihak yang telah dilakukan bagi manfaat kebajikan mereka bersama (usaha bersama sahaja). Keperluan anak-anak yang belum dewasa dalam perkahwinan tersebut. Jadi, sebagai kesimpulan perlulah difahami bahawa harta sepencarian adalah suatu bentuk penghargaan atau hadiah kepada bekas isteri kerana telah bersama-sama membantu suami sepanjang tempoh perkahwinan. Dapatkah anda bayangkan jika usia perkahwinan telah mencapai 15 tahun dan pasangan tersebut bercerai, tidakkah ada bahagian isteri sepanjang tempoh perkahwinan dalam membantu si suami dalam memiliki harta sepanjang tempoh perkahwinan? Dapatlah kita lihat begitu cantik aturan yang telah ditetapkan oleh undang-undang dalam memelihara dan melindungi hak-hak wanita selepas berlakunya suatu perceraian.
Apa yang dikongsikan ini adalah sekadar pendapat. Lebih baik anda yang mengalami masalah seperti ini boleh dapatkan nasihat dan konsultansi daripada Peguam Syarie yang lebih pakar sebab kes-kes macam ni yang agak rumit dan merangkumi undang-undang dan hukum syarak.
Jika anda ada sebarang pertanyaan atau kegusaran tentang bagaimana untuk membuat tuntutan harta sepencarian, boleh terus hubungi maklumat di bawah.

Telefon/ Whatsapp: +6018-9827717
Peguam Syarie Hafizah Haron & Associates
Website: https://www.guamansyarie.com/
The post Tuntutan Harta Sepencarian. Bagaimana ia ditentukan di Mahkamah Syariah? appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/12/tuntutan-harta-sepencarian-bagaimana-ia-ditentukan-di-mahkamah-syariah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Pernah Janjikan Kereta Rumah Bagai Aliff Syukri Cabar Wani Tuntutan Semua Itu Di Mahkamah

Saya Tak Pernah Janjikan Kereta Rumah Bagai Aliff Syukri Cabar Wani Tuntutan Semua Itu Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 221 hits
Usahawan kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri hari ini tampil menafikan semua dakwaan Wani Comel atau nama sebenar Nurul Airawani Nazira Ibrahim 23 yang sebelum itu menuntut Aliff menunaikan semua janji yang ditabur ketika melantiknya sebagai d...
Mahkamah Rayuan Tolak Permohonan Jamal Batal Saman Fitnah Teresa Kok

Mahkamah Rayuan Tolak Permohonan Jamal Batal Saman Fitnah Teresa Kok

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 206 hits
365 total views 365 views today PUTRAJAYA 27 Nov Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan Ketua UMNO Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos untuk membatalkan saman fitnah yang difailkan bekas Menteri Industri Utama Teresa Kok terhadapnya...
Tiada Niat Untuk Mengintip Lagi Peminat Selar Mahkamah Tolak Perintah Larangan Buat Stalker Nichkhun 2pm

Tiada Niat Untuk Mengintip Lagi Peminat Selar Mahkamah Tolak Perintah Larangan Buat Stalker Nichkhun 2pm

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 214 hits
Anda ingat tak kisah Nichkhun daripada kumpulan 2PM yang mengambil keputusan untuk yang sudah lama mengikuti gerak gerinya Nampaknya permohonan itu dikhabarkan telah ditolak oleh pihak mahkamah dengan alasan susah untuk mengatakan sekiranya...
Dolu Tunggu Mahkamah Jatuh Hukum Sekarang

Dolu Tunggu Mahkamah Jatuh Hukum Sekarang

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 201 hits
Tunggu lagi dua mahkamah tinggi Woi Bodo masa belum jatuh hukum kita sabar control macho Bila hukum dah jatuh sah penyamunDua lagi mahkamah tinggi Woi Bodo 2 lagi mahkamah tinggi dah buat keputusan ke belum Sudah dibebaskan belum So wei Bod...
Hiburan Belah Sana Tunjuk Perangai Tak Cantik Ammar Alfian Nasihat Bekas Isteri Agar Jangan Hina Mahkamah

Hiburan Belah Sana Tunjuk Perangai Tak Cantik Ammar Alfian Nasihat Bekas Isteri Agar Jangan Hina Mahkamah

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 426 hits
Meskipun sudah berpisah nampaknya sengketa antara pelakon Ammar Alfian dan bekas isteri Nelissa Nezam masih belum berakhir Menerusi Instagram Stori Ammar dia dilihat tampil memberi nasihat kepada bekas isterinya itu agar menjaga kelakuan da...
Hiburan Berdepan Saman Rm3 Juta Awal Ashaari Dedah Masih Belum Terima Sebarang Dokumen Mahkamah

Hiburan Berdepan Saman Rm3 Juta Awal Ashaari Dedah Masih Belum Terima Sebarang Dokumen Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 288 hits
Berdepan saman RM3 juta syarikat hiasan dalaman dan perabot Naz Carpentry pengacara popular Awal Ashaari akui dirinya masih belum menerima sebarang dokumen mahkamah sehingga semalam Perkara itu dikongsi sendiri oleh Awal menerusi sebuah pos...
Pekebun Raub Menang Isma Ajak Rakyat Ikut Rapat Kes Di Mahkamah

Pekebun Raub Menang Isma Ajak Rakyat Ikut Rapat Kes Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 190 hits
Sebarkan poster keputusan Mahkamah Tinggi pada 9 Disember ini BANGI Rakyat Malaysia khususnya anak anak Pahang diajak untuk mengikut rapat perkembangan keputusan mahkamah bagi kes pencerobohan tanah di Raub minggu hadapan Ini kerana ada kem...
Permohonan Parti Pejuang Tersangkut Di Meja Menteri Pejuang Akan Daftar Kes Ke Mahkamah Dalam Masa Terdekat

Permohonan Parti Pejuang Tersangkut Di Meja Menteri Pejuang Akan Daftar Kes Ke Mahkamah Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 275 hits
Semua yang berkaitan dengan ROS sudah selesai dan kini di meja Menteri What kind of Minister kita tunggu dan lihat Cukup memalukan bagi sebuah kerajaan yang takut kepada rakyatnya sendiri
Mahkamah Pengurusan Kes Pengubahan Wang Haram Rosmah Mansor Di Tetapkan 15 Dis Ini

Mahkamah Pengurusan Kes Pengubahan Wang Haram Rosmah Mansor Di Tetapkan 15 Dis Ini

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 393 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 15 Dis ini untuk pengurusan kes Datin Seri Rosmah Mansor yang menghadapi 12 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan RM7 097 750 dan lima pertuduhan gagal mengisytiharkan pendapatannya kepa...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan

Craving Roti Canai Restoran Abc Brickfield