Tun Cadangkan Mageran Tawar Diri Jadi Ketua Hangpa Mau Ka



DR Mahathir Mohamad mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan sebuah pentadbiran seperti Majlis Gerakan Negara (Mageran) bagi menangani masalah-masalah yang dihadapi oleh negara sekarang susulan penularan Covid-19. 
Beliau menggariskan empat masalah yang dihadapi oleh negara sekarang iaitu krisis kesihatan, ekonomi, politik, dan sosial, kesan pandemik yang sudah menjangkiti lebih 630,000 orang di Malaysia.
Bentuk pentadbiran itu sama seperti yang pernah dibuat selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969, yang kemudian menyusun beberapa dasar utama untuk menstabilkan keadaan dan membangunkan Malaysia pada masa itu , katanya.
Menurut bekas perdana menteri, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah cadangan seperti itu mesti dikemukakan oleh kerajaan Muhyiddin Yassin.
“Tetapi saya tidak yakin kerajaan sekarang akan tubuh Mageran kerana awal-awal lagi mereka sudah kata tidak perlu Mageran, kerajaan jalan dengan baik, semua masalah sudah diselesaikan dan pelaburan pun banyak.
“Hakikatnya rakyat menolak dan tidak ada kepercayaan pada kerajaan.
“Rakyat nampak berkehendak sebuah kerajaan, satu kuasa baharu ditubuhkan,” kata Dr Mahathir dalam sidang media di Putrajaya, petang ini.
Jelas Dr Mahathir, isu kerajaan perpaduan tidak berbangkit dalam perbincangan beliau dengan Al-Sultan Abdullah.
Ditanya siapa yang patut mengetuai pentadbiran seperti Mageran sekiranya cadangan itu terlaksana, Dr Mahathir berkata beliau menawarkan dirinya tetapi tidak fikir kerajaan Muhyiddin akan bersetuju.
Sidang media dalam talian itu diadakan selepas beliau mengadap Al-Sultan Abdullah, selama lebih kurang 45 minit di Istana Negara.
Dr Mahathir tiba di Istana Negara lebih kurang pukul 2 petang dan keluar kira-kira sejam kemudian.
Semalam, Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Dr Marzuki Mohammad dalam satu rakaman video berkata pentadbiran ala Mageran tidak perlu untuk menangani darurat kesihatan yang sedang berjalan sekarang.
Rakaman video itu dimuat naik di akaun Facebook peribadinya malam tadi.
Mengenai pandangan Marzuki, Dr Mahathir berkata itu hanya pandangan pegawai kanan Muhyiddin sedangkan hakikatnya keadaan kesihatan, ekonomi, politik dan sosial negara tidaklah baik seperti yang digambarkan.
Menurut Dr Mahathir, idea pembentukan sebuah pentadbiran ala Mageran itu dibincangkan bersama dalam Pejuang sebelum dibawa ke majlis mengadap Yang di-Pertuan Agong hari ini.
Ahli ekonomi Dr Muhammed Abdul Khalid, yang juga bekas penasihat ekonomi kepada Dr Mahathir, dalam satu rencana di Sinar Harian pada 30 Mei juga mengupas idea sama tentang pembentukan sebuah pentadbiran kecil ala Mageran.
Selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969, pentadbiran Tunku Abdul Rahman membentuk Mageran yang dipengerusikan oleh timbalan perdana menteri pada masa itu Abdul Razak Hussein.
Majlis itu mempunyai dua jawatankuasa yang menangani isu ekonomi dan perpaduan kaum, yang dianggotai pakar dari pelbagai latar belakang, aliran dan fahaman politik.
Jawatankuasa itu kemudian mencetuskan penggubalan Dasar Ekonomi Baharu (DEB) untuk menangani ketidaksamaan ekonomi dan merapatkan jurang antara kaum, serta Rukunegara yang menjadi dokumen ideologi kenegaraan Malaysia.
Dr Mahathir adalah pemimpin ketiga yang diterima mengadap Yang di-Pertuan Agong hari ini – selepas Wee Ka Siong (MCA) dan Tuan Ibrahim Tuan Man (PAS) – selepas baginda memulakan pertemuan dengan ketua-ketua parti politik sejak semalam.
Esok, giliran pemimpin Umno dan seterusnya empat ketua parti dalam Gabungan Parti Sarawak pada 14 Jun ini.
Semalam, Istana Negara memaklumkan satu persidangan khas Raja-Raja Melayu akan diadakan pada 16 Jun lapor TMI


... Apa yang perlu kita tahu ialah jika Mageran mengambil alih pentadbiran negara dan mengikut model seperti pada 1969, sejumlah 70 menteri dan timbalan menteri yang ada pada masa ini mungkin dikurangkan kepada hanya sepuluh.
Kuasa akan lebih bertumpu kepadanya, melebihi apa yang dimiliki kerajaan darurat pada masa ini, dan bertentangan dengan gesaan pembangkang agar demokrasi dikembalikan. 
Walaupun tidak mustahil untuk tetap mengadakan sidang Parlimen, berbeza dengan ketika 1969 dan sekarang.
Satu lagi ironi adalah kerajaan PN yang sudah beberapa bulan menghalang sidang Parlimen di saat majoriti sokongan yang dipersoalkan, kini bercakap tentang demokrasi yang lebih rancak.
Apa yang dibincangkan di dalam Istana Negara semalam tidak akan diketahui umum kecuali pemimpin yang terlibat mendedahkannya...

Dan jika Tun dilantik sebagai Pengerusi maka seluruh kuasa akan berpusat kepadanya.

Hangpa mau ka



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/tun-cadangkan-mageran-tawar-diri-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Tawar Diri Jadi Diktator Mageran

Dr Mahathir Tawar Diri Jadi Diktator Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 214 hits
OSTB Sila lihat soalan cepu mas di bawah sekali Dr Mahathir cadangkan MAGERAN ambil alih pentadbiran kerajaan Bekas PM cadang ketika hadap YDP Agong Namun penubuhannya bergantung kepada kerajaan PN menawarkan diri sekiranya kerajaan mahu be...
Mageran Mahathir Tawar Diri Untuk Kepentingan Siapa

Mageran Mahathir Tawar Diri Untuk Kepentingan Siapa

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 207 hits
Tun Dr Mahathir Cadangan Tun Mahathir untuk menubuhkan MAGERAN dan menawar diri mengetuainya menimbulkan persoalan spekulasi Untuk kepentingan siapa sehingga beliau mencadangkan MAGERAN semasa mengadap Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Ago...
Dr M Saya Tawar Diri Sertai Mageran Kerana Banyak Pengalaman

Dr M Saya Tawar Diri Sertai Mageran Kerana Banyak Pengalaman

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 119 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau menawarkan diri untuk menyertai Majlis Gerakan Negara kerana pengalamannya Menurutnya ini kerana masalah yang melanda negara pada masa ini memerlukan pengalaman yang panjang S...
Mampukah Tun Mahathir Selamatkan Malaysia Dengan Mageran Majlis Pemulihan Negara

Mampukah Tun Mahathir Selamatkan Malaysia Dengan Mageran Majlis Pemulihan Negara

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 288 hits
Sumber gambar di sini Ini isu yang sedang hangat diperdebat dan diperbincangkan dalam media sosial sekarang Cadangan Tun Mahathir ketika mengadap Agong baru baru ini untuk program pemulihan negara Tun Mahathir cadangkan agar satu majlis dit...
10 Terduga Teroris Mau Lakukan Bom Bunuh Diri Di Papua Ditangkap

10 Terduga Teroris Mau Lakukan Bom Bunuh Diri Di Papua Ditangkap

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 196 hits
Tim Densus 88 Antiteror mengamankan 10 orang terduga teroris di Merauke Papua setelah sebelumnya diduga hendak melakukan bom bunuh diri
Dilarang Lihat Jenazah Istri Tahanan Di Probolinggo Belum Percaya Suami Bunuh Diri

Dilarang Lihat Jenazah Istri Tahanan Di Probolinggo Belum Percaya Suami Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 160 hits
Pernyataan polisi bahwa tahanan yang kabur dari Polsek Kota Anyar Ahmad Fauzi bunuh diri dalam pelariannya tidak begitu saja dipercayai keluarga Istrinya Iin malah jadi curiga karena tidak diizinkan melihat jenazah sang suami
Badan Menggigil Jantung Berdegup Laju Ibu Jangan Biarkan Anxiety Burnout Kuasai Diri Terus Lawan

Badan Menggigil Jantung Berdegup Laju Ibu Jangan Biarkan Anxiety Burnout Kuasai Diri Terus Lawan

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 219 hits
Pengalaman kita berdepan PKP dan 2 0 sudah semestinya banyak memberi kita pengajaran Dan sudah semestinya pengalaman ini semakin membuatkan kita mahir mengendalikan soal kemurungan rasa kebimbangan dan minda yang terlampau keletihan gara ga...
Rendah Diri 5 Selebriti Ini Sebenarnya Merupakan Anak Dat0

Rendah Diri 5 Selebriti Ini Sebenarnya Merupakan Anak Dat0

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 218 hits
Berasal daripada keluarga kayangan namun tidak mahu disegani ramai Nama nama mereka sering didengari memuncak dalam industri hiburan tapi mengunci perihal keluarga Selebriti selebriti ini bukan sahaja popular dan digilai ramai malah memilik...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang