Tips Untuk Wanita Melancong Secara Solo


Sedih pula tajuk pada kali ini. Wanita melancong secara solo atau berseorangan. Tidak dinafikan, ramai wanita masa kini memilih untuk mengembara secara solo untuk tujuan bisnes, melepaskan stres, atau suka-suka. Walaupun sebab utama wanita melancong lebih kurang sama sahaja dengan lelaki, wanita perlu memikirkan lebih banyak aspek berbanding lelaki.

Daripada isu keselamatan, hinggalah perbezaan budaya, pengembara wanita akan menghadapi lebih banyak cabaran semasa bercuti secara solo. Namun begitu, ia boleh dilelakkan jika langkah berjaga-jaga diambil dari awal lagi.

Belajar tentang destinasi korang
Cari sebanyak mungkin informasi tentang destinasi yang dituju terutamanya kalau korang nak bercuti di luar negara. Tempat baru dengan kepercayaan agama dan budaya berlainan akan memberi kesan yang agak drastik.

Berkemungkinan besar, korang perlu mengadaptasi cara berpakaian dan perlakuan korang untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan orang di sana. Jangan terkejut jika apa yang dianggap sebagai gangguan seksual di sebuah negara, ia dianggap sebagai cara bersosial di sebuah negara yang lain.

Jadi, elakkan memakai pakaian yang terlalu terdedah untuk mengelakkan daripada menjadi tumpuan. Pakailah pakaian yang longgar dan sopan sikit. Nanti tak ada lah orang tengok atas bawah!

Keselamatan hotel dan ppenginapan
Apabila tiba di hotel penginapan, cuba berkenalan dengan staf yang akan menguruskan para pengunjung. Diaorang ini bertugas untuk mengawasi proses keluar masuk dalam sesebuah bangunan. Tanya diaorang sama ada korang boleh tak menemani korang hingga ke bilik kalau korang sampai di hotel pada lewat malam. Tapi janganlah suruh dia teman sampai dalam bilik ya hahahaha.

Kalau boleh, minta bilik di tingkat yang lebih tinggi, berdekatan dengan lif, tetapi jauh dengan pintu keluar kecemasan, tangga dan kerja-kerja pembangunan. Jangan sesekali menerima bilik yang memerlukan kerani untuk menjerit memanggil nama dan nombor bilik korang.

Semasa pergi ke meja depan, dapatkan kad hotel yang tercatat nama hotel, alamat dan nombor telefon dari kaunter. Pastikan kad ini sentiasa ada bersama korang. Apabila berada di dalam bilik, pastikan pintunya mempunyai peephole (lubang mengintip) dan deadbolt. Kalau tidak, jangan sesekali membuka pintu untuk seseorang yang korang tak kenal.

Pengurusan dokumen perjalanan
Buat dua salinan untuk dokumen perjalanan yang penting. Satu salinan untuk digunakan semasa trip, dan satu lagi diberikan kepada keluarga atau kawan untuk disimpan di rumah. Nanti apa-apa terjadi dekat korang, senang diaorang ada dokumen korang.

Kemas barang dengan bijak
Kemas barang dengan bijak. Pastikan beg ringan dan senang dibawa ke mana-mana. Ini akan mengelakkan korang daripada menjadi target pencuri dan peragut. Elakkan daripada membawa beg yang besar dan mahal.

Kunci semua beg dan guna tag beg tertutup dengan alamat pejabat, bukan alamat rumah. Bawa satu kad kredit sudah mencukupi dan jangan simpan semua duit dalam satu tempat sahaja. Kalau boleh, korang simpan sikit duit dekat pocket tersembunyi dalam beg korang dan selebihnya mimin sarankan korang simpan duit tu dekat dalam pocket seluar korang dan mana-mana yang korang rasa selamat nak simpan.

Pergerakan dan pengangkutan 
Cari informasi tentang cara pengangkutan yang terdapat di destinasi terlebih dahulu terutamanya kalau korang akan sampai lewat. Agen travel boleh membantu membuat pilihan yang paling selamat dan menguruskan apa-apa yang perlu.

Kalau korang menyewa kereta, gunakan peta sebaik-baiknya. Catat arah yang dituju terlebih dahulu dan jangan lupa untuk membawa telefon bimbit. Kalau tak tahu guna peta, boleh guna waze atau google maps. Yelah, zaman sekarang kan teknologi canggih.

Kenali persekitaran korang
Kaji peta tentang tempat yang korang lawati. Belajar sebanyak mungkin cara-cara untuk mengelakkan daripada kelihatan seperti pelancong yang sesat. Jangan malu untuk bertanya orang di sana tentang tempat yang boleh dilawati dan tidak boleh dilawati.

Perancangan melancong yang baik akan menjadi pengalaman melancong terbaikDengan perancangan dan nasihat daripada agen pelancongan yang professional, percutian atau trip perniagaan anda akan menjadi selamat tanpa sebarang masalah. Ia akan menjadi pengalaman indah yang tidak akan dapat dilupakan.

Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/tips-untuk-wanita-melancong-secara-solo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Yang Memberi Cadangan Berkenaan Ptptn Patut Diberi Anugerah Kebesaran Oleh Kerajaan Ph

Wanita Yang Memberi Cadangan Berkenaan Ptptn Patut Diberi Anugerah Kebesaran Oleh Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 244 hits
JASAMU DIKENANG ALANGKAH SESUAI BELIAU DIANUGERAHKAN GELARAN1 DATO2 DATO SERI3 DARJAH SERI SETIA NEGARA MEMBAWA GELARAN DATO PADUKA4 JASA MELINGKUPKAN PH DARJAH SETIA NEGARA MEMBAWA GELARAN PUAN SERI DATO SERIWanita yang menjadi tular di me...
Tidak Mahu Digelar Andartu Wanita Ini Nekad Berkahwin Dengan Selimut

Tidak Mahu Digelar Andartu Wanita Ini Nekad Berkahwin Dengan Selimut

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 1073 hits
Seorang wanita berusia 49 tahun kecewa apabila masih belum bertemu dengan pasangan hidup dan sudah penat untuk mencari jodohnya Wanita dikenali sebagai Pascale Sellick yang berasal dari Exeter itu telah merancang untuk berkahwin dengan seli...
Wanita Aneh Berjanggut

Wanita Aneh Berjanggut

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 248 hits
Banyak yang menentang tingkah laku membuli atau gangguan yang dilakukan seseorang terhadap orang lain Namun sepertinya membuli masih tetap ada meskipun sudah banyak yang menentangnya Apalagi semua orang masih cenderung melihat kebaikan dan ...
Polis Wanita Warga Emas Di Tipu Rm280 000 Dek Tiga Suspek

Polis Wanita Warga Emas Di Tipu Rm280 000 Dek Tiga Suspek

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 313 hits
KUANTAN Teruja untuk mendapat wang mudah seorang wanita warga emas kehilangan kesemua wang simpanannya berjumlah RM280 000 akibat ditipu tiga suspek yang baharu dikenalinya semalam Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Superintend...
Gangguan Seksual Wanita Dakwa Dari Mp Pkr Ini

Gangguan Seksual Wanita Dakwa Dari Mp Pkr Ini

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 1053 hits
I love you sayang wanita dakwa gangguan seksual dari MP PKR Seorang anggota parlimen PKR dari Perak dan seorang bekas bendahari cabang parti itu saling membuat laporan polis ke atas satu sama lain Dalam laporan polis itu wanita berkenaan me...
Wanita Itu Telefon Saya Berpuluh Kali Sehari

Wanita Itu Telefon Saya Berpuluh Kali Sehari

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 266 hits
Anggota Parlimen PKR S Kesavan sedia disiasat berhubung tuduhan melakukan gangguan seksual terhadap seorang wanita
Wanita Kongsi Pengalaman Anak Nampak Kakak Ketika Bermalam Di Hutan

Wanita Kongsi Pengalaman Anak Nampak Kakak Ketika Bermalam Di Hutan

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 699 hits
Pastinya ada ujian getir buat para pendaki lagi lagi yang suka membawa bersama anak bermalam di dalam hutan pergunungan apatah lagi saat berdepan gelap malam debaran mistik yang boleh terlihat oleh hijab pandangan anak yang mulus hatinya In...
Tular Video Kereta Honda Ditarik Wanita Penyembur Jadi Bahan Kutukan Netizen

Tular Video Kereta Honda Ditarik Wanita Penyembur Jadi Bahan Kutukan Netizen

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 437 hits
Sebuah rakaman video tular di laman media sosial sejak petang tadi apabila memaparkan kereta seorang wanita ditarik oleh penarik kenderaan setelah lima bulan tidak membayar hutang Insiden menjadi lebih dramatik apabila wanita yang memandu k...
Menebak 5 Jenis Kepribadian Wanita Dari Minuman Favoritnya

Menebak 5 Jenis Kepribadian Wanita Dari Minuman Favoritnya

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 243 hits
Menebak 5 jenis kepribadian perempuan berdasar minuman favoritnya Pilih teh kopi susu jus atau air mineral
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024