Tips Nak Elak Rasa Cepat Marah Pada Si Kecil Boleh Tiru Cara Ibu Ini


Banyak perkongsian tips keibubapaan mengajar ibu ayah supaya kurangkan rasa marah pada anak kecil. Tapi majoriti yang bergelar ibu bapa mesti akan marah pada anak-anak bila mereka buat nakal. Itu memang tindakan normal kan?
Biasanya lepas marahkan anak, ibu dan ayah akan rasa menyesal terutama kalau marah diikuti dengan tengking atau pukulan.
Tapi macam mana cara terbaik untuk elakkan daripada cepat marah si kecil? Masing-masing mesti ada cara tersendiri yang diamalkan tetapi tak salah untuk mencontohi kaedah ibu bapa lain kalau ianya bagus untuk kita dan anak.
Kaedah mengawal rasa nak marah anak yang dikongsi oleh Puan Maznah Ibrahim ini mungkin boleh kita contohi supaya sama-sama kita menjadi ibu bapa yang hebat untuk melahirkan anak-anak yang cemerlang dunia akhirat.
Teknik kawan saya: bila nak marah je ingat kalau la anak ni tak ada esok macam mana hidup kita. Pernah orang kematian anak kecil kan, minta dijauhkan. Anak ni ahli syurga. Tak wajar dimarahi atas kesalahan kecil walau diingat berulang kali.
Teknik Ibu Rose: sama, pandang wajah anak, ingat balik. Nanti kita tua adakah kita nak dimarah oleh anak pula? Sekarang tangan kecil anak tidak kuat memegang gelas dan jatuh tumpah pecah, esok kita tua, tangan tua kita tak larat pegang dan cawan pecah. Nak ke anak pula balas macam apa kita buat kat dia masa kecik. Walau dia tak berniat balas, namun sub concious mind dia terikut apa kita treat dia masa kecil-kecil dulu.
Teknik saya: saya tarik nafas, dan terus buat je apa yang saya perlu buat. Contoh lap lantai ke, angkat barang ke dapur ke dan lain-lain, then come back kepada anak dan beritau apa yang kita nak dia buat dengan betul. Teknik Nabi tunjukkan cara yang betul, elak marah, kemudian anak akan cuba buat seperti apa kita tunjukkan. So lepas tu puji terus. Anak akan belajar lebih baik begitu untuk tidak silap.

Nak uji ibu ayah
Kadangkala anak sengaja buat silap sebab suka tengok reaksi kita (hormon stress keluar kan, ia kelihatan sangat menarik perhatian), or sebab anak nakkan perhatian, terutama yang dah beradik. Buat baik dan betul, ibu biasa-biasa aja tak heran. Tapi bila aku buat salah ibu beri perhatian laa… so dia tends to buat yang kita confirm akan marah.
Caranya gantikan dengan pujian apabila dia buat sesuatu yang baik walau kebaikan kecil. Puji melambung nada tinggi excited sama macam marah tu, insyaAllah anak akan pilih untuk bertingkahlaku baik sebab dapat reaksi menarik ibu malah jauh lebih positif perasaan yang dia alami, insyaAllah.
Muhasabah dan refleksi diri. Aku ni marah sebab apa sebenarnya lebih kepada penat nak mengelap lantai dan frust sebab dia tak dengar kata or memang marah sebab perlakuan silap anak kecil? Biasanya ia adalah kerana perasaan sendiri iaitu penat dan frust jadi marah, bukan kerana kesalahan si kecil. Maka ia bermakna emosi kita diapi-apikan lagi oleh iblis syaitan.
Ingat yang iblis ni sangat sistematik dan berperancangan. Mereka suka bila kita lemah dengan emosi marah dan marah anak kecil Islam kita. Mereka suka tengok generasi Islam kita ni dikuasai emosi negatif, agar generasi kita lemah dan kalah dengan emosi dan gagal bangkitkan islam dengan aman, toleransi dan berhemah kerana kanak-kanak hari ini adalah leader kepada dunia akan datang, ingat tu.
Bermaksud apabila marah, ia lebih kepada marah dan kecewa terhadap diri sendiri, bukan kerana anak silap. Ia lebih kepada silap diri sendiri atau kelukaan semasa kecil yang masih berbuku dan tertanam dalam diri belum terubat dan diubati. Maka healing process terbaik ialah kaedah spiritual, mohon pada Allah untuk memaafkan individu pernah marah kita dan individu yang kita marah kepadanya.
Let go. Lepaskan, insyaAllah bila beban dalam jiwa dah lepas, kita akan sangat ringan dan mudah nak curahkan kasih sayang dan layanan baik kepada si kecil. Bermaksud mudah nak apply teknik baru selain teknik marah yang dah ter ‘register’ lama dalam brain kita sejak 0-6 tahun usia kita. Bukankah 90% otak dewasa sudah terbentuk semasa mereka kanak-kanak  berusia 0-5 thun dan 80% ialah 0-2 tahun?

Maka segala gaya cara sikap kita, dah terbentuk dalam brain semasa kecil yang masih belum mampu memahami dengan kognitif rasional lagi. Ia jadi spontan gayanya bila dah besar sebab dah spontan rakam dalam otak kita sejak awal lagi jadi image dan tonjolkan semula. Rakam dan play semula.
Kadangkala ibu marah dengan suami yang meninggalkan or buat salah, tanpa sedar terlepas pada anak walau kesalahan kecil dia lakukan.
Kadangkala ibu marah kerana pernah dimarahi ibunya or kakaknya or abgnya semasa kecil, jadi anger itu ter project kepada anak kecil yang di bawah pengaruh kuasa ibu kerana anak kecil itu sahaja yang dia boleh terkam/cengkam, ibu or kakak nya itu besar, lebih tua dan dah jauh, segan je nak balas balik sekarang, kan.
Jadi proses kaunseling terapi kadangkala membantu untuk bab healing , proses dan let go ini. Boleh jumpa mana-mana individu yang berkemahiran jika perlu seseorang untuk guide diri. Jika segan tak mengapa. Niat, doakan, cari bahan bacaan lagi, boleh buat proses sendiri. Doa semula agar dipermudahkan Allah, insyaAllah boleh sesangat sebab kita sangat berkehendak nak berubah ke arah lebih baik, Allah mudahkan. Buangkan yang buruk dah telah tertanam tanpa kita sedar.
Sumber: maznahibrahimcorner.blogspot.my
The post Tips Nak Elak Rasa Cepat Marah Pada Si Kecil. Boleh Tiru Cara Ibu Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tips-nak-elak-rasa-cepat-marah-pada-si-kecil-boleh-tiru-cara-ibu-ini-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 429 hits
Pernah tak main merangkak sama sama dengan anak Ibu bapa tahu tak aktiviti ni bagus untuk koordinasi badan motor kasar dan konsentrasi anak Bila buat aktiviti ni semua anggota badan digunakan serentak dan ia dapat menguatkan kaki dan tangan...
Ibu Kalau Perlu Menangis Menangislah Cara Ni Paling Cepat Tenangkan Diri

Ibu Kalau Perlu Menangis Menangislah Cara Ni Paling Cepat Tenangkan Diri

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 338 hits
Kadang kala menangis boleh buatkan emosi seorang itu tenang Begitu juga bagi seorang wanita bergelar ibu Memang secara luarannya nampak kita kuat tapi dalam hati siapa tahu kan Melalui perkongsian Puan ibu adalah individu hebat Cuma jika sa...
Bukan Nak Cepat Tapi Ini Rupanya Punca Tulisan Doktor Cakar Ayam Dan Tak Boleh Dibaca

Bukan Nak Cepat Tapi Ini Rupanya Punca Tulisan Doktor Cakar Ayam Dan Tak Boleh Dibaca

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 1011 hits
Masih ingatkah kali terakhir anda berjumpa dengan doktor Tiada apa yang pelik selain mendapatkan rawatan tetapi kami percaya mesti ramai yang sedar akan satu perkara ini Tulisan pada slip ubat atau preskripsi yang ditulis oleh doktor kadang...
Selalu Dipeluk Ibu Boleh Ubah Perilaku Anak Yang Tak Dengar Kata Tips Penting Dari Ustaz

Selalu Dipeluk Ibu Boleh Ubah Perilaku Anak Yang Tak Dengar Kata Tips Penting Dari Ustaz

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 409 hits
Tahukah anda anak yang kerap dipeluk ibu akan membesar sebagai individu yang positif mudah mendengar kata dan mempunyai perilaku yang baik Kenapa susah sangat nak dengar cakap Ibu Dah berapa kali ibu pesan jangan buang sampah dalam bilik Ko...
Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 329 hits
Kebanyakan kanak kanak pada hari ini gemar menggunakan gajet seperti telefon bimbit untuk berhibur seperti mendengar lagu dan juga bermain permainan video Perkara ini bagaimanapun telah menggusarkan kebanyakan ibu bapa kerana penggunaan gaj...
Nak Tahu Diri Kita Disantau Atau Tidak Tidak Perlu Upah Orang Tengok Amalkan Ini Insyallah Anda Boleh Tahu Sendiri

Nak Tahu Diri Kita Disantau Atau Tidak Tidak Perlu Upah Orang Tengok Amalkan Ini Insyallah Anda Boleh Tahu Sendiri

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 270 hits
TAK PERLU NAK SURUH ORANG TENGOKKAN DIRI KITA DARI JAUH MELALUI GAMBAR ATAU NAMA JOM CEK SENDIRI BETUL KE TUBUH KITA ADA SANTAU SIHIR IKUT SAYA AJAR Santau sihir memberikan kesan sakit kronik pada tubuh badan seperti sakit kenser ketumbuhan...
Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

Anak Masa Kecil Je Penat Nak Jaga Dah Besar Nanti Kita Rindu

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 264 hits
Menjadi seorang ibu adalah momen terindah Tidak terasa masa berlalu cahaya mata yang dulu masih kecil kini semakin membesar Menjaga dan mendidik anak yang masih kecil memerlukan komitmen tinggi Penat yang dirasakan masa anak masih kecil pas...
Ibu Saya Tak Pernah Tanya Bila Nak Kahwin

Ibu Saya Tak Pernah Tanya Bila Nak Kahwin

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 309 hits
Dikala sudah ramai selebriti mendirikan rumah tangga Mira Filzah pula lebih selesa bergelar solo Malah kata Mira ibunya juga menggalakkan beliau untuk The post appeared first on
Cara Hilangkan Kutil Dengan Cepat

Cara Hilangkan Kutil Dengan Cepat

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 890 hits
Kutil sebenarnya adalah sejenis tumor jinak pada kulit Ia terjadi disebabkan oleh penebalan lapisan kulit luar yang berlebihan Walaupun ia tidak menimbulkan rasa sakit dan bukanlah sejenis kanser namun kutil di wajah kadang kala boleh menje...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord