Tiba Tiba Je Berapi Ini Yang Terjadi Jika Kipas Kaki Ditinggal Terpasang Lama


Menurut statistik dikeluarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), masalah litar pintas dan kegagalan peralatan elektrik menjadi antara faktor utama berlakunya kebakaran bangunan.
Peralatan elektrik yang dibiarkan berfungsi tanpa pemantauan berisiko menjadi punca kebakaran tempat tinggal apabila penghuni gagal mengesan kerosakan berlaku sehingga menyebabkan api merebak ke kawasan lain.
Dalam satu video dikongsikan oleh Elcenel di Youtube, sebuah kipas di dalam bilik telah mengalami letupan kecil dipercayai kerana kepanasan setelah dibiarkan terpasang terlalu lama. Kipas tersebut kemudiannya terbakar dan cair sehingga menitik ke atas objek berhampiran.

9 punca kebakaran peralatan elektrik 1. Kipas Kipas yang terlalu panas dan kotor berpotensi untuk terbakar terutamanya jika kotoran mudah terbakar terkumpul pada bahagian ventilasi kipas. Oleh itu, bersihkan kipas secara berkala dan pastikan suis dipadamkan setiap kali anda meninggalkan bilik bagi mengelakkan ia terlalu panas.
2. Mentol lampu Penggunaan mentol lampu dengan watt yang lebih tinggi berbanding saranan pengilang boleh menyebabkan kebakaran peralatan tersebut. Patuhilah saranan pengilang bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku.
3. Peralatan elektrik tiada kelulusan Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) berfungsi memeriksa keselamatan peralatan elektrik di pasaran. Penggunaan peralatan yang tiada kelulusan SIRIM merupakan tindakan yang berisiko.
4. Plug dan soket elektrik Plug yang longgar dan tidak berpadanan dengan soket boleh menyebabkan kebakaran. Pastikan plug digunakan sesuai dengan soket dan tidak longgar apabila dipasang.
Kredit: Del Mar Fans & Lighting 5. Kedudukan objek mudah terbakar Elakkan meletak peralatan elektrik seperti lampu mentol yang terdedah dan pemanas daripada objek yang mudah terbakar seperti kertas, langsir, cadar dan perabot kayu.
Mentol halogen lebih mudah terbakar diikuti mentol pijar dan mentol kalimantang (pendarfluor).
6. Bebanan pada outlet Elakkan menyambung peralatan elektrik lebih daripada 2 pada satu sumber kuasa. Penggunaan setiap outlet hendaklah di bawah 1500 watt manakala peralatan elektrik yang memerlukan bekalan kuasa tinggi seperti peti sejuk, mesin basuh dan oven hendaklah disambung terus ke outlet berasingan.
7. Kerosakan wayar Tindakan menyambung wayar di antara pintu atau meletakkan wayar di atas lantai dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan wayar terdedah akibat kerosakan. Oleh itu, salurkan wayar pada tempat selamat dan kemaskannya dengan pita bersesuaian.
Kredit: Del Mar Fans & Lighting 8. Wayar terdedah Apabila menggantikan atau mengubah peralatan elektrik seperti kipas siling, pastikan anda telah membalut hujung wayar yang terdedah dengan penebat terlebih dahulu sebelum menghidupkan semula bekalan elektrik.
Sekiranya bahan konduktor di dalam wayar perkakasan elektrik anda terdedah, gantikan wayar tersebut segera. Jangan cuba membaikinya sendiri sekiranya anda tidak berpengalaman dalam pendawaian elektrik.
9. Pendawaian melebihi had masa Sekiranya anda tinggal di rumah berusia melebihi 20 tahun, anda digalakkan memanggil juruteknik untuk memastikan pendawaian di rumah anda selamat. Hal ini kerana penggunaan perkakasan elektrik moden mungkin menyebabkan bebanan kepada pendawaian yang telah lama. 
Sumber: Elcenel, Del Mar Fans


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/10/videotiba-tiba-je-berapi-ini-yang-terjadi-jika-kipas-kaki-ditinggal-terpasang-lama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hati Hati Bila Tiggalkan Kipas Terpasang Lama Tiba Tiba Boleh Berapi

Hati Hati Bila Tiggalkan Kipas Terpasang Lama Tiba Tiba Boleh Berapi

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 1195 hits
Menurut statistik dikeluarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia masalah litar pintas dan kegagalan peralatan elektrik menjadi antara faktor utama berlakunya kebakaran bangunan Peralatan elektrik yang dibiarkan berfungsi tanpa peman...
Dengan Kos Rm 5 00 Sahaja Kipas Siling Lama Boleh Berfungsi Seperti Kipas Baharu Yang Laju

Dengan Kos Rm 5 00 Sahaja Kipas Siling Lama Boleh Berfungsi Seperti Kipas Baharu Yang Laju

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 380 hits
Kipas siling cenderung untuk menjadi semakin perlahan setelah lama digunakan dan menukar kipas yang baharu bukanlah satu pilihan yang bijak kerana penukaran itu akan melibatkan kos yang tinggi Walau bagaimanapun ramai yang masih belum tahu ...
Anak Kos Ini Nyaris Jadi Korban Pemerkosaan Yang Udah Mengincarnya Sejak Lama Selalu Waspada Guys

Anak Kos Ini Nyaris Jadi Korban Pemerkosaan Yang Udah Mengincarnya Sejak Lama Selalu Waspada Guys

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 157 hits
Untung cewek ini berhasil lolos dari 15 target perkosaan Kamu yang tinggal di kos sendiri lebih hati hati lagi ya
Gadis Yang Berambut Panjang Melepasi Bahu Kisah Dari Saleha Yang Telah Lama Meninggal Dunia

Gadis Yang Berambut Panjang Melepasi Bahu Kisah Dari Saleha Yang Telah Lama Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 496 hits
Kisah yang ditampilkan kali ini diceritakan oleh seorang rakan yang bekerja dalam industri media Namanya Razlan dan dia merupakan seorang jurugambar Pada suatu malam Razlan mengikuti majlis makan malam bersama sama rakan media yang diadakan...
Lama Dah Tak Update

Lama Dah Tak Update

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 212 hits
Suami Tadi sayang pergi jumpa doktor doktor kata sayang sakit apa Isteri Doktor kata sayang tak sakit apa apa cuma kata nya sayang stress dan perlukan percutian yang menyenangkan contoh nya ke London Eropah takpun Korea abang rasa kita patu...
Ini Kunci Untuk Menua Secara Sehat Dan Lebih Lama

Ini Kunci Untuk Menua Secara Sehat Dan Lebih Lama

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 163 hits
Dokter spesialis penuaan Siti Setiati menyampaikan kita bisa melihat contoh orang Jepang yang menua dengan sehat Mereka pun banyak yang hidup lebih lama bahkan ada yang mencapai usia 100 an tahun
Wow Cara Ni Sangat Berkesan Untuk Elak Anak Main Telefon Dalam Masa Yang Lama

Wow Cara Ni Sangat Berkesan Untuk Elak Anak Main Telefon Dalam Masa Yang Lama

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 909 hits
Dahsyat betul cara ni Cara untuk elakkan anak tengok dan main telefon lama lama Berkesan cara ni ibu bapa boleh cuba nanti Kajian mengatakan anak kecil tak dibenarkan lihat telefon lebih 1 jam bahaya Biar dia nangis tak dapat telefon jangan...
Lama Betul Tak Jumpa Korang Kan

Lama Betul Tak Jumpa Korang Kan

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 260 hits
rindu betul dengan budak2 ni dan aku rasa kan macam hampir setahun aku tak dapat jumpa dorang Bukan nya lost contact pun cuma aku dah jarang nak attend dance class kat gym Lepas tu aku pun dah downgrade gym access aku dari All Club ke Singl...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran