Tiada Masalah Tukar Semester Sekolah Ke Julai




Tiada masalah jika permulaan semester persekolahan bagi peringkat rendah dan menengah ditukarkan kepada Julai berbanding Januari ketika ini.
Bekas Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Datuk Dr Zakaria Kasa berkata, cadangan pertukaran itu hanya membabitkan anjakan masa tanpa menjejaskan tempoh pembelajaran.
Di negara ini menurutnya, pertukaran itu boleh dilakukan pada bila-bila masa berbanding negara bahagian utara dunia seperti Amerika Syarikat dan Eropah kerana mempunyai empat musim.
“Di negara terbabit, semester sekolah dan universiti adalah sama pada September kerana musim sejuk bermula manakala mereka bercuti pada musim panas.
“Di Malaysia permulaan sekolah pada Januari dan cuti pada Disember mungkin kerana mahu mengelak musim tengkujuh yang menyebabkan banyak tempat dilanda banjir.
“Tapi sekarang musim banjir sudah tidak menentu, maka jika mahu tukar semester sekolah kepada Julai, dari segi pembelajaran ia tidak ada masalah asalkan jumlah masa belajar itu menepati piawaian antarabangsa,” katanya kepada Sinar Harian.
Beliau berkata, permulaan semester bagi peringkat universiti di negara ini mengikut negara di Eropah bagi mempermudahkan penganjuran program kerjasama pendidikan antara universiti seluruh dunia.
Sehubungan itu menurutnya, cadangan pertukaran permulaan semester bagi sekolah rendah dan menengah wajar dipertimbangkan agar selari dengan universiti.
“Jika cuti sekolah rendah dan menengah sama seperti universiti, jadi senanglah abang kakak nak bawa adik-adik pergi berjalan atau membantu menjaga di rumah,” katanya.
Sementara itu, Pensyarah Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr Wan Marzuki Wan Jaafar berkata, cadangan menukarkan permulaan semester sekolah setiap tahun ke Julai perlu dikaji secara terperinci.
“Kita harus melihat apakah rasionalnya cadangan pertukaran ini? Jika kita mendapati pertukaran permulaan semester sekolah ini memberi manfaat yang terbaik, maka barulah boleh dilakukan.
“Jika tidak, ia perlu dikekalkan sebagaimana yang dilaksanakan sebelum ini.
“Bagi saya, setiap sesuatu perubahan itu perlu melalui kajian yang terperinci dengan melihat daripada pelbagai perspektif agar sesuatu keputusan yang diambil memberi manfaat terbaik kepada semua pihak,” katanya.
Tokoh Akademik, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berpendapat cadangan menukarkan permulaan semester persekolahan ada pro dan kontra.
Kata beliau, sistem pendidikan di negara ini sudah dilaksanakan sejak kemerdekaan berdasarkan beberapa situasi termasuk mengambil kira kepentingan pihak berkaitan.
“Disember itu cuti panjang dan Januari permulaan semester. Jika diubah perlu ada perbincangan bersama pihak lain dan tidak hanya membabitkan pengurusan sekolah sahaja.
“Kalau nak dilaksanakan, perlu ada town hall, mesyuarat bersama badan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).
“Dalam hal ini saya tidak nampak ia perlukan satu perubahan yang besar,” katanya.
Beliau berkata, cuti persekolahan bermula pertengahan November hingga Disember sesuai dengan keadaan cuaca hujan lebat yang mengakibatkan banjir di Pantai Timur dan Barat sehingga menjejaskan sesi pembelajaran.
Menurutnya, kemasukan ke universiti pada Mei dan Jun pula memberi ruang masa kepada calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) membuat persiapan selepas keputusan peperiksaan itu keluar pada hujung Februari atau awal Mac.
Sinar




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/16/tiada-masalah-tukar-semester-sekolah-ke-julai/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tiada-masalah-tukar-semester-sekolah-ke-julai

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arti Mimpi Lulus Sekolah

Arti Mimpi Lulus Sekolah

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 432 hits
Mimpi lulus sekolah mewakili keinginan dan kerinduan untuk dapat memenuhi kebutuhan di tingkat profesional Ini juga menunjukkan bahwa kamu memiliki keinginan besar untuk mendapatkan bantuan
Melihat Ruang Isolasi Covid 19 Di Gedung Sekolah

Melihat Ruang Isolasi Covid 19 Di Gedung Sekolah

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 152 hits
Melihat Ruang Isolasi Covid 19 di Gedung Sekolah Pemprov DKI Jakarta menyulap sejumlah sekolah di Jakarta menjadi tempat tinggal sementara tim medis dan kamar isolasi tambahan bagi pasien terindikasi Corona atau Covid 19 salah satunya adala...
Sekolah Akan Dibuka Semula Sesi Persekolahan Akan Bermula

Sekolah Akan Dibuka Semula Sesi Persekolahan Akan Bermula

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 554 hits
KEMENTERIAN Pendidikan Malaysia dalam fasa merangka prosedur operasi standard pasca Covid 19 bagi sesi persekolahan negara apabila ia dibuka semula Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Md Jidin berkata SOP berkenaan akan memberi penekanan terhadap p...
Bila Sekolah Dibuka Nanti Hanya 17 Pelajar Dibenarkan Dalam Satu Kelas

Bila Sekolah Dibuka Nanti Hanya 17 Pelajar Dibenarkan Dalam Satu Kelas

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 457 hits
Satu kelas hanya boleh menempatkan purata maksimum antara 16 dan 17 pelajar pada satu satu masa sebaik saja sesi persekolahan dibuka semula kata Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Jidin Katanya kementerian sudah pun membuat percubaan lapangan bagi...
Jalan Lain Ke Sekolah

Jalan Lain Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 598 hits
RTM akan menyiarkan telefilem khas hari guru berjtauk Jalan Lain Ke Sekolah pada Sabtu ini 16 Mei pukul 9 30 malam di TV2 JUDUL JALAN LAIN KE SEKOLAHWAKTU SIARAN Sabtu 16 Mei 2020 9 30 malamSIARAN TV TV2 PENGARAH Flora Juanis SallemudaPRODU...
Maksimum 17 Pelajar Sahaja Dalam Kelas Bila Sekolah Dibuka Kementerian

Maksimum 17 Pelajar Sahaja Dalam Kelas Bila Sekolah Dibuka Kementerian

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 395 hits
Hari ini Kementerian Pendidikan telah memutuskan cadangan bahawa satu kelas hanya boleh menempatkan purata maksimum antara 16 dan 17 pelajar pada satu satu masa sebaik saja sesi persekolahan dibuka semula kata Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Ji...
Anak Sd Di Blitar Melahirkan Bayi Dari Pamannya Saat Hamil Besar Tetap Sekolah Warga Tak Berani

Anak Sd Di Blitar Melahirkan Bayi Dari Pamannya Saat Hamil Besar Tetap Sekolah Warga Tak Berani

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 378 hits
Inilah nasib miris bocah SD di Blitar yang dihamili pamannya sendiri hingga melahirkan Kasus keponakan dihamili paman hingga melahirkan itupun langsung membuat geger warga Kini entah bagaimana nasib selanjutnya dari Ls bocah SD kelas 6 ini ...
Sekolah Di Jakpus Belum Ada Yang Tampung Pasien Odp Pdp Covid 19

Sekolah Di Jakpus Belum Ada Yang Tampung Pasien Odp Pdp Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 207 hits
Keputusan menggunakan gedung sekolah ini sudah dituangkan dalam Surat Instruksi Nomor 4434 1 772 1 yang ditandatangani oleh Kepala Dinas Pendidikan DKI Nahdiana pada Senin 20 April 2020
Hiburan Suntingan Bukan Gadis Biasa Diselar Seperti Kerja Budak Sekolah Sheila Rusly Tidak Melenting

Hiburan Suntingan Bukan Gadis Biasa Diselar Seperti Kerja Budak Sekolah Sheila Rusly Tidak Melenting

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 792 hits
Kalau sebelum ini drama Bukan Gadis Biasa dikritik kerana efek solekan kedutan pada wajah Opah Aminah yang tidak sepadan dengan kulit tangannya yang licin kini timbul pula kritikan terbaru Seorang individu di Twitter telah menyelar pihak pr...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku