Tetapkan Segera Tarikh Anwar Jadi Pm Pasti Krisis Pkr Akan Berakhir




Kalau kita imbas kembali detik awal bagaimana bermulanya krisis antara Anwar Ibrahim dengan Azmin Ali sehingga ke tahap yang ada sekarang ini, ia sebenarnya berpunca daripada Tun Mahathir Mohamad sendiri.
Semuanya bermula apabila Tun Mahathir melantik Azmin sebagai Menteri Hal Ekonomi sebaik PH berjaya menubuhkan kerajaan pada 10 Mei 2018 yang lalu, sedangkan beliau ketika itu sudah pun mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor.
Di tambah dengan bidang kuasa kementerian yang diterajuinya itu diperbesarkan lagi berbanding sebelum ini yang hanya berada di bawah Jabatan Perdana Menteri, sudah tentu tumpuan kepada beliau juga turut meninggi.
Di sinilah sebenarnya bermula krisis Azmin dengan Anwar kerana Timbalan Presiden PKR itu merasakan beliau adalah “anak emas” kepada Perdana Menteri dan sedang dilorongkan untuk menaik lebih tinggi dalam karier politiknya.Selari dengan Azmin merasakan bintangnya semakin bercahaya, pendokong Tun Mahathir pula mula mendendangkan pelbagai irama lagu yang menampakkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu adalah pengganti Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri ke-8.
Dalam banyak hal seterusnya, Tun Mahathir terus menonjolkan Azmin dengan melantiknya sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional, badan pelaburan utama kerajaan dan ini menjadikan spekulasi mengenai masa depannya tambah berkembang menjadi bualan.
Ia jugalah kemudiannya yang mendorong Rafizi Ramli mencabar Azmin dalam pemilihan PKR beberapa bulan selepas itu dengan tujuan agar proses peralihan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar tidak terganggu.
Dengan tegas Rafizi menyatakan beliau mahu menjadi Timbalan Presiden PKR adalah agar Anwar benar-benar dapat menjadi Perdana Menteri ke-8 sebagaimana yang telah dijanjikan.
Dalam hal ini tidak dipastikan apakah tujuan sebenar Tun Mahathir melantik Azmin sebagai menteri, sama ada mahu meningkatkan lagi karier politiknya, bertujuan menghalang Anwar menjadi Perdana Menteri ke-8 atau mahu menjadikan PKR berpecah kerana masih ada dendam lama, tetapi hakikatnya di situlah bermula segala-galanya krisis dalam PKR sebagaimana kelihatan semakin parah sekarang ini.
Jika hari ini Azmin masih Menteri Besar Selangor dan tidak dijadikan menteri yang kanan di peringkat pusat oleh Tun Mahathir, tidak mungkin apa yang terjadi sekarang akan berlaku dalam PKR.
Hari ini juga, walaupun berdepan dengan isu video seks yang pantas ditafsirkan palsu oleh Tun Mahathir, meskipun akhirnya disahkan ianya adalah rakaman tulen, yang nyata krisis dalam PKR sudah terlalu sukar untuk dibendung.

Ahad ini misalnya, di samping Azmin Ali mengadakan majlis doa selamat serta kesyukuran kerana berasakan namanya sudah dibersihkan oleh IGP, Abdul Hamid Bador apabila memaklumkan pelaku video seks itu tidak dapat dikenalpasti, Anwar juga pada hari dan waktu yang sama turut mengadakan majlis pelancaran zikir serta selawat Nurul Anwar di rumahnya di Bukit Segambut.
Pertembungan ini, selain masing-masing kelompok tampil menyatakan sokongan sama ada kepada Anwar atau Azmin, sebenarnya ini adalah sesuatu yang tidak sihat buat PKR sebagai parti yang memiliki kerusi paling banyak dalam PH.
Mahu tidak mahu, jika keadaan ini berterusan atau mungkin bertambah parah selepas ini, kesannya tentu akan turut menimpa kepada PH.
Maka, bagaimanakah mahu menghentikannya?Pepatah selalu menyebut, jika sesat di hujung jalan, kembalilah ke pangkal jalan.
Dalam hal ini oleh kerana Tun Mahathir yang menjadi punca krisis, keretakan dan perbalahan dalam PKR, adalah menjadi tanggungjawab beliau juga untuk tampil menyelamatkannya.
Tun Mahathir harus sedar kini tindakannya melantik Azmin sebagai menteri adalah suatu kesilapan yang kini menjerumuskan PKR dan PH ke ambang perpecahan yang tidak tidak pernah berlaku sebelum ini.
Oleh itu, atas nama tanggungjawab dan demi masa depan PH, beliau mesti segera menetapkan tarikh pengundurannya untuk Anwar mengambil alih jawatan Perdana Menteri.
Jika tempohnya mahu menjadi Perdana Menteri selama dua tahun sebagaimana yang ditetapkannya pada awal dulu, tarikh itu sepatutnya ialah Mei 2020 akan datang.
Dengan segera menetapkan tarikh berundur dan Anwar ada kepastian yang benar-benar pasti akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri, perbalahan dalam PKR akan berjaya ditamatkan dan seterusnya PH dapat diselamatkan.
Apabila ada tarikh peralihan kuasa, tidak akan wujud lagi kelompok penentang dalam PKR, sesuai dengan ketetapan PH sendiri bahawa Anwar adalah Perdana Menteri ke-8 yang sudah dipersetujui.
Selagi tarikh tidak ditetapkan, perbalahan Anwar dengan Azmin pasti akan berterusan, malah akan bertambah besar yang sekaligus berisiko mengancam kedudukan PH itu sendiri.
Malah, lebih baik untuk membendung perpecahan dalam PKR ini jika Tun Mahathir dapat mengawalkan lagi tarikh pengundurannya itu. (Shahbudindotcom 19/07/2019

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/07/tetapkan-segera-tarikh-anwar-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Pkr Stand By Anwar Don T Wantonly Issue Statements

Sabah Pkr Stand By Anwar Don T Wantonly Issue Statements

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 282 hits
Sabah PKR chief Datuk Christina Liew today called on party leaders not to wantonly issue statements on the crisis facing the party but instead stand by party president Anwar Ibrahim to resolve it Liew who is also Sabah Deputy Chief Minister...
Pkr Tidak Setuju Hassan Karim Letak Jawatan Anwar

Pkr Tidak Setuju Hassan Karim Letak Jawatan Anwar

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 354 hits
PORT DICKSON Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata beliau tidak bersetuju Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Johor Hassan Karim melepaskan jawatannya Anwar berkata parti tidak boleh menerima alasan Ahli Parlimen Pasir Gudang i...
120 Pemimpin Pkr Teguh Di Belakang Anwar

120 Pemimpin Pkr Teguh Di Belakang Anwar

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 393 hits
Selepas berkumpul dan bermukim di kawasan peranginan Port Dickson selama tiga hari sejak Jumaat lalu kepemimpinan PKR menyatakan sokongan penuh mereka kepada Anwar Ibrahim sebagai presiden parti Dalam resolusi yang dikeluarkan hari ini mere...
Azmin Absent From Pkr Retreat Again Despite Anwar S Overtures

Azmin Absent From Pkr Retreat Again Despite Anwar S Overtures

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 320 hits
PKR deputy president Azmin Ali was a no show at the PKR leadership retreat at Port Dickson tonight Sources present at the retreat said Azmin did not turn up for a scheduled speech he was supposed to give This despite PKR president Anwar Ibr...
Stand By Anwar To Resolve Party Crisis Says Sabah Pkr Chief

Stand By Anwar To Resolve Party Crisis Says Sabah Pkr Chief

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 244 hits
Christina Liew says Sabah PKR fully supports Anwar Ibrahim s efforts to bring back party solidarity KOTA KINABALU Sabah PKR chief Christina Liew called on the party s leaders not to wantonly issue statements on the crisis facing the party b...
3 Pemimpin Pkr Negeri Belum Tanda Tangan Dokumen Sokong Anwar

3 Pemimpin Pkr Negeri Belum Tanda Tangan Dokumen Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 285 hits
PORT DICKSON Tiga orang pemimpin negeri belum menandatangani dokumen yang mengistiharkan sokongan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim Mereka merupakan pengerusi PKR Johor Selangor dan Sarawak Pengerusi PKR Kedah Johari Abdul berkata mereka te...
Anwar Wins Support Of Johor Pkr Leadership

Anwar Wins Support Of Johor Pkr Leadership

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 278 hits
JOHOR BAHRU Members of the PKR State Leadership Council today pledged their full and unconditional support for party president Anwar Ibrahim to continue leading the party The leaders who comprise members of Parliament state assemblymen divi...
Kami Masih Sepasukan Kata Anwar Selepas Azmin Tak Hadir Temu Rapat Pkr

Kami Masih Sepasukan Kata Anwar Selepas Azmin Tak Hadir Temu Rapat Pkr

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 325 hits
July 21 2019 2 54 PMAnwar Ibrahim bersama Timbalan Perdana Menteri Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution di majlis temu rapat parti itu hari ini PORT DICKSON Presiden PKR Anwar Ibrahim hari ini berkata beliau dan...
Azmin Berikrar Akan Tetap Setia Kepada Anwar Didalam Pkr

Azmin Berikrar Akan Tetap Setia Kepada Anwar Didalam Pkr

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 387 hits
Timbalan Presiden KEADILAN Azmin Ali menggesa agar pihak media agar tidak melaga lagakan beliau dan presiden KEADILAN Anwar Ibrahim Beliau senada dengan Anwar bahawa mereka kekal sepasukan Ya dia adalah presiden parti dan saya timbalannya K...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega