Terkini Jps Keluar Senarai 300 Lokasi Banjir Di Terengganu Perlu Berjaga Jaga Tahun 2022



Terkini pihak Jabatan Pengairan & Saliran di bawah Kementerian Alam Sekitar dan Air telah mengeluarkan 1 dokumen lengkap yang mempunyai senarai kawasan hotspot banjir di seluruh negeri Terengganu bagi tahun 2022. Sehubungan dengan itu, pihak ingin memastikan seluruh rakyat Terengganu cakna dengan info terbaru ini.
Untuk pengetahuan semua rakyat Terengganu, pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dengan spesifiknya telah memberikan 1 senarai panjang bagi setiap kawasan di 8 buah daerah di negeri Terengganu.
Senarai Kawasan Boleh Berlaku Banjir di Terengganu Tahun 2022 Mengikut Daerah Berikut kami kongsikan senarai kawasan hotspot boleh berlakunya banjir mengikut daerah masing-masing.
1. Daerah Kuala Terengganu Kubang Ikan Chendering PRMM Chendering Jln Sultan Omar Tmn Dahlia Tmn Alamanda Tmn Hjh Kalsom Jln Kamaruddin SK Kuala Ibai Tmn Sri Intan SMK Dato Ahmad Razali Gong Pauh Kaw. Kem Askar Banggol Tuan Muda Bukit Tunggal Tmn Semarak Kg Banggol Padang Air Secara total, terdapat 17 kawasan di negeri Terengganu yang dilabelkan sebagai kawasan panas (hotspot) boleh berlakunya banjir. Oleh sebab itu, mereka yang tinggal dikawasan ini diminta untuk berhati-hati dan sentiasa berjaga-jaga.
2. Daerah Kuala Nerus Tmn Desa Tanjung Gong Badak Pusat Perniagaan Paya Keladi UNISZA Simpang 3 UMT Seberang Takir Teluk Ketapang Tok Jiring Di Kuala Nerus, ada 8 kawasan hotspot yang mana semua penduduk di kawasan tersebut diharapkan dapatlah bersiap siaga jika diberikan sebarang amaran banjir. Jika berlaku, pastikan anda mendengar arahan pihak berkuasa dan akur dengan cermat untuk mengelakkan situasi lebih buruk berlaku.
3. Daerah Marang Tmn Mas Tmn Al Amin Bukit Sawa Rusila Kg Nangka Kg Rhu Rendang Pengkalan Berangan Gong Balai Rhu Renggeh Rhu Dua Kg Kijing Kg Kelulut Gong Merawang Serating Seberang Marang Lubuk Pandan Temala Wakaf Tapai Kg Alur Tuman Kg. Pulau Kerengga Pasir Putih Kg Tok Fakir Rhu Muda Orang Marang pastikan bersiap sedia kerana terdapat 23 buah kawasan yang dilabelkan kawasan banjir oleh pihak JPS pada tahun ini. Persediaan awal seperti jaket keselamatan dan sebagainya adalah digalakkan jika berkemampuan.
4. Daerah Dungun Kuala Abang Kg Belimbing Pasir Raja Kg Tualang Kg Shukur Kg Jadih Kg. Ceniah Kg Surau Kg Rantau Panjang Kg Talung Kg Minda Kg Tepus Kg Pancur Kg Legung Padang Pulut Kg Lentang Kg Binjai Kg Talong Kg Chemuak Padang Ping Bukit Sodek Jerangau Sungai Kg. Lintang Kg Baharu Gong Pasir Kg. Tg Pagar Kg Paya Kg Batu 5 dan 7 Kg Kuala Sungai Jerangau Kg Keltyu Kg. Kelmin Kuala Koh Kg Tok Kah Kg. Sura Hujung Kg. Limbung Kg Telaga Mas Kg Pinang Merah Kg Nyior Kg Kongsi Senarai di daerah Dungun ini merupakan antara senarai kawasan banjir yang panjang. Orang dungun dinasihati supaya berwaspada dengan sebarang pengumuman jika berlakunya hujan lebat dan kemungkinan banjir nanti.
5. Daerah Kemaman Kg Chenih Kg Ban Ho Kg Mak Cili Kg. Yak Yah Pengkalan Cicar Padang Kamunting Sg Pergam Seberang Tayor Pasir Semut Kg Paman Kg Fikri Pasir Minai Jenang Baru Kubang Kurus Sg Mas Padang Kabu Kg Pelantuh Kg Tebak Kg. Baru Kemasik Bukit Mentok Teluk Kalong Mak Lagam Sg Pinang Kg Labuhan Kg Che Wan Kg Meraga Kg Kijal Batu Puteh Senarai kawasan ini adalah senarai kawasan terbaru yang dikeluarkan sendiri oleh pihak JPS dibawak Kementerian Alam Sekitar dan Air, oleh itu diminta semua penduduk beri kerjasama dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.
6. Daerah Hulu Terengganu Kg Bukit Kolam Ajil Kg. Jak Kg Paya Besar Kg. Batu 24 Kg. Menerong Kg. Kemat Kg. Kua Kg. Padang Padang Stor Kg Baung Kg Lubuk Periuk Pasir Pelata Kg. Paneh PPSK Gunung Menerong Kg Nibung Bukit Taduk Kg Teris Kg Basung Kuala Ping Kg Pasir Dula Kg Tapah Kg Bukit Gemuruh Kg Peris KM 11 Jln Sekayu Kg. Peladan Kg Cheting Kawasan Hulu Terengganu merupakan kawasan yang mempunyai banyak sungai dan ini menjadi kebimbangan jika taburan hujan tinggi dan air sungai bakal melimpah.
7. Daerah Setiu Bukit Putera Kg Bintang Kg Desa Jaya Bukit Nyior Gong Terap Pulau Gemia Kg Guntung Gong Gelegur Kg Guntung Dalam Kg Nyatoh Ulu Seladang Kg Che Mohid Kg. Permaisuri Kg. Besut Langkap Kg Bukit kg Sg Tong kg Buluh Hulu Pengkalan Merbau Kg Pasir Kg Buruk Kg Che Long Kg Kubang Kesing Kg Tasik Kg Lejang Kg Telaga Putat Kg. Bukit Kawasan daerah Setiu merupakan kawasan berbukit bukau dan dikenali sebagai kawasan “darat” atau kawasan tinggi namun kali ini tidak terlepas dari senarai hotspot banjir mengikut apa yang dikeluarkan oleh JPS. Oleh sebab itu, jika benar banjir berlaku dinasihatkan penduduk di kawasan tinggi juga bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang boleh berlaku.
8. Daerah Besut Gong Kemuntong Air Tawar Kg. Belaoh Kg. Seberang La Pengkalan Nangka Padang Buluh Kg. Amir Kg. Baharu Gong Surau Gong Guchil Alur Keladi Alur Selinsing Felda Tenang Kg Darau Chegar Batang Gong Pasir Jabi Jerteh Alur Lintah Kg. Pulau Ribu Kg Mata Air Kubang Ikan Kg Renek Kg Apal Kg Lampu Tembila Tok Dor Kg. Tok Has Bukit Puteri Kg Mata Air Nampaknya, kawasan yang dirasakan tinggi di daerah Besut juga perlu buat persediaan segera bagi menghadapi banjir. Kawasan pantai seperti Pantai Bukit Kluang dan Pantai Air Tawar nampaknya tidak ada di dalam senarai.
Persediaan Awal Menghadapi Ujian Banjir Negeri Terengganu yang mempunyai kawasan pantai yang sangat luas ini tidak terlepas dari menghadapi ujian banjir, jadi berikut kami kongsikan beberapa tips untuk persediaan menghadapi banjir.
Kemas dan simpan dokumen penting di tempat yang tinggi. Beli beg plastik yang kedap air untuk simpan dokumen penting dan letak dikawasan selamat. Sediakan pelampung dan jaket keselamatan. Pastikan 1 beg emergency yang mempunyai bekalan makanan, barang-barang kemerluan & sebagainya di simpan ditempat yang mudah dicapai. Kenalpasti kawasan dan plan menyelamatkan diri dikawasan rumah anda. Pastikan simpan nombor telefon kecemasan ditempat yang mudah dilihat. Ajar ahli keluarga dari sekarang apa yang perlu dibuat jika berlaku musibah banjir. Menyelamatkan Nyawa Jadi Keutamaan Memang benar semua dokumen dan harta penting untuk dijaga, tetapi ingatlah keselamatan nyawa menjadi keutamaan kita. Elakkan situasi yang bahaya dan pastikan anda sentiasa memilih keselamatan diri dan ahli keluarga dahulu dalam setiap situasi.
Ahli keluarga jadi keutamaan, mereka memerlukan anda jika berlaku apa sahaja kemungkinan. Ingatlah, jika keadaan merbahaya segera hubungi pihak berwajib untuk membantu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/10/terkini-jps-keluar-senarai-300-lokasi-banjir-di-terengganu-perlu-berjaga-jaga-tahun-2022.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Sukan Negara 2022 Malaysia Tarikh Masa Dan Senarai Lokasi Sambutan Hsn2022

Hari Sukan Negara 2022 Malaysia Tarikh Masa Dan Senarai Lokasi Sambutan Hsn2022

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 195 hits
Hari Sukan Negara 2022 Malaysia diadakan pada hari Sabtu 8 Oktober 2022 secara serentak di seluruh negara Hari Sukan Negara diadakan pada bulan Oktober iaitu pada minggu kedua Pada tahun 2022 tarikh Hari Sukan Negara Malaysia 2022 berlansun...
Terkini Semakan Permohonan Rayuan Upuonline Lepasan Stpm Tahun 2022

Terkini Semakan Permohonan Rayuan Upuonline Lepasan Stpm Tahun 2022

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 192 hits
Terkini Semakan Permohonan Rayuan UPUOnline Lepasan STPM Tahun 2022 Makluman baharu khas kepada pelajar lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia yang telah membuat permohonan kemasukan ke IPT bagi sesi 2022 2023 anda boleh membuat semakan...
Senarai Kedai Makan Tengah Hari Menarik Di Kuantan Tahun 2022

Senarai Kedai Makan Tengah Hari Menarik Di Kuantan Tahun 2022

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 308 hits
Bagi mereka yang bercuti di Kuantan atau penduduk Kuantan sendiri yang tak tahu nak makan mana untuk waktu tengah hari mungkin senarai kedai menarik di Kuantan ini membantu anda untuk buat pilihan Kuantan sebenarnya antara syurga makanan di...
Senarai Lokasi Sambutan Hari Sukan Negara 2022 Seluruh Negeri

Senarai Lokasi Sambutan Hari Sukan Negara 2022 Seluruh Negeri

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 232 hits
Hari Sukan Negara diadakan setiap tahun di Malaysia sejak 2015 Ianya bertujuan untuk mempromosikan gaya hidup sihat dikalangan rakyat negara ini sekali gus ingin mewujudkan masyarakat yang cergas dan aktif Setiap tahun ianya akan berlangsun...
Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 L Pengambilan Jawatan Segera

Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 L Pengambilan Jawatan Segera

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 202 hits
Terkini Jawatan Kosong Di Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2022 l Pengambilan Jawatan Segera Makluman terbaru diterima pengambilan jawatan kosong di sebuah jabatan milik kerajaan Malaysia Permohonan boleh dibuat segera dengan merujuk kepad...
Bantuan I Belia Perantau Terengganu 2022

Bantuan I Belia Perantau Terengganu 2022

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 135 hits
Bantuan i Belia Terengganu kini dibuka sehingga 6 Oktober 2022 Bantuan One Off ini akan dibuka kepada semua belia dan beliawanis serta mahasiswa yang berumur 18 39 tahun yang menetap di Terengganu dan juga perantau anak jati Terengganu yang...
Cara Keluarkan Duit Asb Secara Online Untuk Tahun 2022

Cara Keluarkan Duit Asb Secara Online Untuk Tahun 2022

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 172 hits
Urusan bagi pengeluaran duit ASB kini lebih mudah apabila anda boleh buat secara online sahaja dengan menggunakan aplikasi myASNB tanpa perlu beratur atau pergi ke mana mana cawangan pejabat ASNB Dengan itu urusan anda lebih pantas dan meny...
Dia Mula Dah Patut Beritahu Anak Muda 18 Tahun Hanya Keluar Undi Mp Tak Ponteng Parlimen

Dia Mula Dah Patut Beritahu Anak Muda 18 Tahun Hanya Keluar Undi Mp Tak Ponteng Parlimen

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 176 hits
Ramai juga yang dilihat menyindir Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang termasuk 8216 dia mula dah 8216 susulan kenyataan berhubung kewajipan untuk anak muda keluar menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi dalam Pilihan Raya Umum ke 15 na
Pelancaran Miss Cosmoworld 2022 Hadiah Lumayan Wang Tunai Usd 100 000 Untuk Miss Cosmoworld 2022 Tahun Ini

Pelancaran Miss Cosmoworld 2022 Hadiah Lumayan Wang Tunai Usd 100 000 Untuk Miss Cosmoworld 2022 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 535 hits
Terpegun melihat kecantikan setiap peserta ratu cantik yang tinggi ramai dan mengenakan rekaan fesyen yang sememangnya sangat cantik dan menawan elegen dan eksklusif Bila berada di kalangan ratu ratu cantik ini terasa diri ini tenggelam haa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau