Terconteng Arang Di Wajah Kehakiman Negara


oleh Ab Jalil Backer
KEPUTUSAN Peguam Negara, Tommy Thomas, menarik balik pertuduhan membunuh ke atas warga Indonesia, Siti Aisyah, minggu lalu sangat memalukan sistem keadilan dan kehakiman Malaysia.
Mengikut pertuduhan, Siti Aisyah dan warga Vietnam, Doan Thi Huong bersama-sama empat lagi individu yang masih bebas, didakwa membunuh Kim Chol, saudara tiri kepada Presiden Korea Utara, di Balai Berlepas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (Klia2) Sepang kira-kira jam 9 pagi, 13 Februari 2017.
Peristiwa ini telah mendapat liputan seluruh dunia kerana ia dilihat membabitkan situasi politik Semenanjung Korea. Kaedah pembunuhan juga luar biasa. Ia dilakukan ala-ala filem zaman Perang Dingin tahun 80 dan 90-an.
Menurut fakta kes pada 13 Februari 2017, kedua-dua mereka telah melumur agen saraf VX pada muka mangsa di Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Untuk berlaku adil, kedua-dua mereka mendakwa hanya diupah melakukan “gimik gurauan” oleh empat lelaki korea yang baru mereka kenali dan tidak tahu bahan itu adalah berbahaya.
Namun pada tahun lalu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berpuas hati bahawa pendakwaraya telah membentangkan kes melampaui keraguan munasabah lalu memerintahkan kedua-dua tertuduh membela diri.
Justeru tindakan Peguam Negara menarik balik tuduhan tersebut sangat mencurigakan. Lebih mencurigakan ialah penarikan balik tuduhan hanya ke atas warga Indonesia sahaja. Mengapa warga Vietnam tersebut masih didakwa?
The New Straits Times (NST) pada 11 Mac 2019 yang memetik laporan Reuters menyatakan penarikan balik tuduhan ke atas Siti Aisyah adalah atas permintaan Indonesia (Malaysia agreed to Indonesia's request to free Aisyah: Tommy Thomas).
Tindakan Peguam Negara menarik balik tuduhan tersebut atas permintaan kerajaan Indonesia bukan sahaja telah menghina keputusan hakim tetapi juga menimbulkan skandal yang luar biasa
Pada hari Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dengan penuh bangga menyatakan dalam Parlimen bahawa integriti Malaysia sudah kembali pulih; Peguam Negara lantikan beliau telah menarik balik satu tuduhan membunuh atas permintaan sebuah negara asing
Apakah tindakan ini bertujuan memberi “political milleage” kepada Presiden Jokowi Widodo yang sedang berhadapan dengan kempen Piihan Raya Presiden ketika ini?
Presiden Jokowi bukan sahaja menerima kedatangan Siti Aisyah di Istana Presiden, malah beliau membuat sidang akhbar menyatakan pembebasan tertuduh ini adalah hasil usaha yang begitu panjang daripada pentadbirannya dengan kerajaan Malaysia
Sungguh pun Dr Mahathir, seperti biasa, menafikan beliau mempunyai pengetahuan mengenai usaha ini; namun kenyataan Jokowi ini harus dianggap benar kerana ia turut diakui oleh Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia, Yasonna H. Laoly dan Peguam Negara Malaysia
Yasonna H. Laoly dalam sidang media beliau mendakwa rundingan pembebasan Siti Aisyah telah dilakukan sejak Ogos 2018 dan beliau sendiri menemui Dr Mahathir untuk memberi alasan mengapa Siti Aisyah perlu dibebaskan
Kolum ini pada 13 Ogos 2018 pernah menyiarkan sebuah artikel bertajuk, “Equanimity bakal menggoncang Malaysia dan Indonesia?”.
Dalam artikel tersebut saya mempersoalkan keabsahan Indonesia membenarkan Malaysia mengambil alih kapal layar Equanimity tanpa melalui proses perundangan ekstradisi biasa.
Ketika itu tampak Jokowi telah melanggar arahan Mahkamah Indonesia yang memutuskan penyitaan Equanimity Cayman adalah tidak sah dan tidak berdasar hukum serta mengarahkan ia dikembalikan kepada pemiliknya, Equanimity Cayman Ltd.
Agak sukar untuk sesiapa saja yang memahami neraca politik tidak memandang serong rentetan peristiwa ini.
Pada Ogos 2018 adalah bulan Menteri Hukum Indonesia memohon pertolongan Mahathir membebaskan Siti Aisyah. Ogos 2018 juga bulan Jokowi melanggar keputusan Mahkamah Indonesia dengan menghantar kapal layar Equanimity ke Malaysia.
Ketika itu pentadbiran Pakatan Harapan amat memerlukan kapal layar tersebut bagi sebagai bahan politik meredakan simpati rakyat kepada Mohd Najib Razak.
Kali ini Jokowi yang sedang berhadapan kempen Pilihan Raya Presiden paling sengit pula dengan pantas mengakui pembebasan Siti Aisyah adalah hasil usaha pentadbiran beliau.
Maka sukar untuk rakyat biasa mahu percaya bahawa pembebasan Siti Aisyah hasil “surat ajaib” Peguam Negara ini tiada kena mengena dengan persetujuan Jokowi -Mahathir pada Ogos tahun lalu.
Jangan salah faham, kita tidak menafikan hak Peguam Negara untuk mendakwa, menarik balik pertuduhan atau tidak meneruskan kes.
Sama seperti Pejabat Peguam Negara menyelamatkan Lim Guan Eng dari perbicaraan rasuah atas pertimbangan luar hal keadilan, demikian juga keputusan ke atas Siti Aisyah. Ia adalah kuasa besar Peguam Negara. Ia adalah kuasa besar Peguam Negara.
Namun apabila keputusan hal hukum dan keadilan dibuat atas faktor selain keadilan, maka keputusan tersebut ibarat mencoteng arang ke wajah kehakiman negara.
Anehnya segala peguam-peguam pro-Pakatan Harapan yang selalu bertindak seperti “murai tercabut ekor” dalam hal Pejabat Peguam Negara dan badan Kehakiman sebelum ini diam seribu bahasa sekarang.
Hakikatnya tiada integriti yang boleh dibanggakan. Yang ada hanyalah peribahasa “ayam kokok berderai-derai tapi ekor penuh tahi”.
Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (Akar)
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/03/20/terconteng-arang-di-wajah-kehakiman-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cheng Hoe Seru Penyokong Skuad Negara Penuhi Stadium

Cheng Hoe Seru Penyokong Skuad Negara Penuhi Stadium

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 223 hits
Cheng Hoe seru penyokong skuad negara penuhi stadiumKETUA jurulatih skuad Harimau Malaya Tan Cheng Hoe menyeru penyokong tempatan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil bagi memberi sokongan padu kepada skuad kebangsaan pada Kejohanan Bola...
Penembakan Di Masjid Kikis Reputasi Selandia Baru Sebagai Negara Aman Dan Toleran

Penembakan Di Masjid Kikis Reputasi Selandia Baru Sebagai Negara Aman Dan Toleran

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 193 hits
Serangan teroris dengan penembakan secara brutal di dua masjid di Kota Christchurch Selandia Baru dinilai dapat mengikis reputasi negara ini sebagai negara aman dan toleran
Prabowo Janji Usai Dilantik Jadi Presiden Lahan Hgu Miliknya Diserahkan Ke Negara

Prabowo Janji Usai Dilantik Jadi Presiden Lahan Hgu Miliknya Diserahkan Ke Negara

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 278 hits
Calon presiden nomor urut 02 Prabowo Subianto berjanji akan mengembalikan lahan hak guna usaha yang dikuasainya paling lambat 10 hari setelah dilantik menjadi presiden Pernyataan itu disampaikan Prabowo di hadapan relawan Prabowo Sandi di P...
Facebook Instagram Whatsapp Tumbang Di Beberapa Negara Bukan Serangan Ddos

Facebook Instagram Whatsapp Tumbang Di Beberapa Negara Bukan Serangan Ddos

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 337 hits
Pengguna tak bisa mengakses beberapa fitur di platform Facebook Instagram dan WhatsApp Dream Akses Facebook dan Instagram di beberapa negara di dunia tengah bermasalah Kondisi kesulitas mengakses dua sosial media terbesar juga terjadi pada ...
Tiru Korea Selatan Dan Jepang Wapres Jk Ingin Indonesia Jadi Negara Maju

Tiru Korea Selatan Dan Jepang Wapres Jk Ingin Indonesia Jadi Negara Maju

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 277 hits
Wapres JK menyampaikan untuk menjadi negara maju Indonesia perlu mencontoh negara besar seperti Korea Selatan dan Jepang Sebab meski tidak memiliki sumber daya alam yang mencukupi namun masyarakat dari kedua negara ini penuh semangat
5 Negara Bajet Paling Murah Untuk Melancong

5 Negara Bajet Paling Murah Untuk Melancong

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 383 hits
Kalau nak pergi bercuti tak perlu nak jadi jutawan baru boleh terbang ke negara orang Masih banyak lagi tempat yang anda boleh kunjungi tanpa memerlukan perbelanjaan yang tinggi Berikut kami senaraikan 5 buah negara untuk dijadikan lokasi p...
4 Pekerjaan Pelik Yang Terdapat Di Negara Jepun

4 Pekerjaan Pelik Yang Terdapat Di Negara Jepun

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 178 hits
Negara yang mendapat gelaran sebagai Negara Sakura ini mempunyai pekerjaan pekerjaan aneh Walaupun aneh namun pekerjaan pekerjaan ini cukup diminati oleh ramai orang Berikut adalah pekerjaan aneh di Jepun yang dipetik dari Japan Today Dog F...
Kami Masih Sayangkan Negara Ini

Kami Masih Sayangkan Negara Ini

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 258 hits
foto AFPCHRISTCHURCH NEW ZEALAND Insiden serangan keganasan di dua masjid di sini tidak menjejaskan rasa sayang komuniti Islam terhadap New Zealand Imam Masjid Linwood Ibrahim Abdul Halim yang ketika kejadian sedang mengimamkan solat berkat...
Kumpulan Foto Uji Coba Publik Mrt Jakarta Akhirnya Republik Ini Punya Mrt Kaya Negara Maju Ya

Kumpulan Foto Uji Coba Publik Mrt Jakarta Akhirnya Republik Ini Punya Mrt Kaya Negara Maju Ya

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 232 hits
Kadang kalau liburan ke Malaysia dan Singapura ada perasaan iri dengan MRT milik mereka Sekarang kita udah punya
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Apa Itu Baraan

Attention

Apa Yang Berlaku Selepas Halving Bitcoin Bulan April Nanti Nak Beli Ke Nak Jual Btc

Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool